Yhdysvaltalainen miesystävä ja muutto?
Olen tapaillut yhdysvaltalaista miestä pari vuotta. Ollaan käyty toinen toistemme luona monta kertaa ja ulkomailla yhdessä. Nyt mies ehdotti josko muuttaisin sinne hänen luokseen Nashvilleen.
Olen puhunut hänelle, että olisi ehkä kiva asua Jenkeissä joskus, joten tavallaan antanut vähän "siimaa" tähän. Nyt kuitenkin kun tuli suora ehdotus, niin olen vähän kahden vaiheilla. Rakastan miestäni, mutta en välttämättä haluaisi muuttaa ilman työpaikkaa ja jonkinlaista oman elämän mahdollisuutta siellä. En halua olla vieraassa maassa yhden ihmisen "armolla". Tuntuu niin ylitsepääsemättömän suurelta askeleelta muuttaa vieraaseen maahan ja jättää tänne turvalliseen Suomeen kaikki. Ystävät, perhe, työ, tuttu ja turvallinen kotimaa...
Mitä tekisitte minun asemassani?
Olen 27v.
Kommentit (35)
Ap siita vain. Homma ei tod ole yhta vaikea kun palsta antaa ymmartaa. Kaymme nashvillessa lastenlairaalassa. Itse asumme kentuckyssa. Liikenne siella hiukan pelottaa :) Jos tuntuu hyvalta niin siita vaan, elat vain yhden kerran! Onnea matkaan!
Totta, ja vastaat jokaisesta tekemisestsäsi itse. Kaksoiskansalaisuuden poistamista ollaan jo puhuttu.
Ilman työtä et ole siellä mitään. No, ehkä kotirouva loppuelämän.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:46"]
Ilman työtä et ole siellä mitään. No, ehkä kotirouva loppuelämän.
[/quote]
Työtä täällä on helppo saada. Täällä uskotaan jokaisen henkilökohtaiseen vastuuseen itsestään ja tosiaan ei voi jäädä muiden rahoilla kotiin makaamaan jollei homma varakasta miestä. En kyllä usko, että tämä on monen itseään kunnioittavan ihmisen unelma.
Täällä myös työhön suhtaudutaan aivan erilailla kuin Suomessa, täällä nuoremmatkin ihmiset ovat innoissaan kun pääsee töihin ja moni eläkeläinenkin tekee parin tunnin työvuoroja vaikka olisivatkin kunnollisen eläkkeen itselleen säästäneet.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:45"]
Ap siita vain. Homma ei tod ole yhta vaikea kun palsta antaa ymmartaa. Kaymme nashvillessa lastenlairaalassa. Itse asumme kentuckyssa. Liikenne siella hiukan pelottaa :) Jos tuntuu hyvalta niin siita vaan, elat vain yhden kerran! Onnea matkaan!
[/quote]
Minua taas liikenne täällä hieman huvittaa kun kaikki ovat niin ylivarovaisia ja suurin osa ihmisistä ajaa aina alle nopeusrajoituksen tukkien yleensä interstaten molemmat kaistat... Risteyksissä aina odotellaan sitä kilometrin mittaista aukkoa kahden auton välissä ennen kuin teille uskalletaan liittyä.
New York City on sitten asia erikseen, siellä normaaliin ajotyyliin kuuluu että kaksien punaisten välissä otetaan niin paljon vauhtia kuin pystytään ja siellä moni voi ajaa oikeasti todella lujaa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:27"]
Varoituksen sanana että edessä on todella hankala ja stressaava projekti, jos siis muuttoa suunnittelet. Paljon paperisotaa ja vittumaisia virastotyöskentelijöitä. Kokemusta on. Toisaalta Nashville on kaupunkina nykyään aika trendikäs eikä siis mitään kliseistä "syvää etelää". Mutta joo, ihan noin vaan sinne ei lähdetä. Mieti tarkkaan, jaksatko ryhtyä hommaan, varsinkaan jos et ole aivan innoissasi sinne lähdössä.
[/quote]todella outoa lukea naita negatiivisia kommentteja. Itse tulin usaan poikaystavan perassa. Ei ollut tuontaivaallista tietoa viisumeista. Maa on taynna laittomia mexicolaisia! Tyoluvat yms. Jarjestyivat 3kk. Sisalla. Oma immigration lawyer on muuten nashvillessa vaikka en siella asukkaan. Ap jos olet kiinnostunut......
[/quote]niin...ja nyt ollaan oltu naimisissa 14v.
[/quote] "Negatiivisia" kommentteja?. Yritetaan auttaa tata kirjoittajaa. On aivan vastuuntunnotonta yllyttaa hanta toimimaan rikollisesti. Sinun kokemuksesi yli 14 vuoden takaa saattoi silloin toimia, ei enaa kun valissa oli 9/11.
Toita et saa ilman ss#:a ja sita ei kylla turistille anneta. $12 tuntipalkalla ei immigration lawyereita palkata kun nykyisin veloittavat $300-$400/tunti. Ja jos jaa kiinni laittomana niin tulee vahintaan 10vuoden porttikielto maahan. Tyolupaa ei myoskaan myonneta $12-$15 tuntipalkkaisiin hommiin, niihin on tulijoita ihan omasta takaa, ei tarvitse ulkomailta haalia.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:45"]
[/quote]
Minua taas liikenne täällä hieman huvittaa kun kaikki ovat niin ylivarovaisia ja suurin osa ihmisistä ajaa aina alle nopeusrajoituksen tukkien yleensä interstaten molemmat kaistat... Risteyksissä aina odotellaan sitä kilometrin mittaista aukkoa kahden auton välissä ennen kuin teille uskalletaan liittyä.
New York City on sitten asia erikseen, siellä normaaliin ajotyyliin kuuluu että kaksien punaisten välissä otetaan niin paljon vauhtia kuin pystytään ja siellä moni voi ajaa oikeasti todella lujaa.
[/quote] Mikas Kirsti Satutati taalla tanaan kirjoittelee? Risteyksissa varsinkin annetaan toisen menna kohteliaasti ja highway rampit on niin suunniteltu etta vauhdilla paasee mukaan, jos siina rupeaa hidastelemaan niin kylla saa kuulla torvisoittokuntaa.
Ottakaa riski ja menkaa naimisiin, jos ootte vakavissanne. Paasisit kihlaviisumilla maahan suhteellisen helposti. Byrokratia on arsyttavaa, mutta ei mitenkaan ihan kamalan suuritoista. Ei siina mitaan lakimiesta tarvita, paperihommista selviaa kuka tahansa. Eli menkaa kihloihin, hakekaa sita fiance visaa, siina kestaa aikansa kun se myonnetaan, ja sitten menette tietyn aikarajan puitteissa USAssa naimisiin. Siina on se 3 kk aikaa USA:ssa ennen avioliiton solmimista, joten sina aikana voi sitten miettia, etta tuntuuko yhdessa asuminen ja uusi kotikaupunki oikealta vai ei. Kuulostaa ehka kylmalta, mutta ainahan voi myos erota jos suhde ei toimi. Jos avioliitto on teille "pyha" asia, eli sitten tama vaihtoehto ei varmaan sovi, mutta kannattaa harkita kuitenkin...
Nashvillesta en olis huolissani, on rento ja aika liberaali kaupunki tietaakseni. Kylla duunia aina saa. Sukulaisia ja kavereita tulee varmasti ikava, mutta elama on valintoja... Onnea matkaan, ole rohkea!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:27"]
Varoituksen sanana että edessä on todella hankala ja stressaava projekti, jos siis muuttoa suunnittelet. Paljon paperisotaa ja vittumaisia virastotyöskentelijöitä. Kokemusta on. Toisaalta Nashville on kaupunkina nykyään aika trendikäs eikä siis mitään kliseistä "syvää etelää". Mutta joo, ihan noin vaan sinne ei lähdetä. Mieti tarkkaan, jaksatko ryhtyä hommaan, varsinkaan jos et ole aivan innoissasi sinne lähdössä.
[/quote]todella outoa lukea naita negatiivisia kommentteja. Itse tulin usaan poikaystavan perassa. Ei ollut tuontaivaallista tietoa viisumeista. Maa on taynna laittomia mexicolaisia! Tyoluvat yms. Jarjestyivat 3kk. Sisalla. Oma immigration lawyer on muuten nashvillessa vaikka en siella asukkaan. Ap jos olet kiinnostunut......
[/quote]niin...ja nyt ollaan oltu naimisissa 14v.
[/quote] Taisit saada kansalaisuudenkin kolmessa kuukaudessa :D :D.
Lähtisin heti. Sun iässäsi olin asunut jo useammassa maassa. Olet oikeassa siinä, että green card tarvitaan ellet naimisiin heti mene. Jenkit kyllä ovat aika hanakoita kosimaan, muttei se ole syy tietenkään naimisiinmenoon että saisi työluvan. Ymmärrän perisuomalaisen naisen asenteen, ettei lähde toisen armoille minnekään. Sinuna menisin, mutta pitäisin huolta että aina on rahaa sen verran että pääsee takaisin Suomeen. Ja että intergroituu niin paljon kuin mahdollista heti alkuunsa. Turistiviisumilla et saa hakea töitä, mikä hankaloittaa paljon tilannetta jo alkuunsa. Mene ensin mihin tahansa hommaan, vaikkei vastaisikaan koulutustasi. Tai lähettele hakemuksia ennakkoon. Etsi suomalaisia (tai kielitaidostasi riippuen ruotsalaisia jne.) yrityksiä, joissa "etulyöntiasemaa" toisi kieli ja siten edesauttaisi työluvassa. LÄHDE kun vielä olet nuori :) Aina pääsee halutessaan takaisin. Itse olen nyt pari vuotta ollut Suomessa vaihteeksi, ja ensi vuonna pois jälleen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:30"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 02:27"] Varoituksen sanana että edessä on todella hankala ja stressaava projekti, jos siis muuttoa suunnittelet. Paljon paperisotaa ja vittumaisia virastotyöskentelijöitä. Kokemusta on. Toisaalta Nashville on kaupunkina nykyään aika trendikäs eikä siis mitään kliseistä "syvää etelää". Mutta joo, ihan noin vaan sinne ei lähdetä. Mieti tarkkaan, jaksatko ryhtyä hommaan, varsinkaan jos et ole aivan innoissasi sinne lähdössä. [/quote]todella outoa lukea naita negatiivisia kommentteja. Itse tulin usaan poikaystavan perassa. Ei ollut tuontaivaallista tietoa viisumeista. Maa on taynna laittomia mexicolaisia! Tyoluvat yms. Jarjestyivat 3kk. Sisalla. Oma immigration lawyer on muuten nashvillessa vaikka en siella asukkaan. Ap jos olet kiinnostunut...... [/quote] Toki voi olla laittomasti, voi siinä itku tulla kun sheriffi pysäyttää liikennerikkomuksen vuoksi ja karkotus paukahtaa. Tai sairastuu eikä ole vakuutusta.
[/quote]
Suomalaisen valuutuksen voit pitää vuoden verran Suomesta poistuessasi jos sinulla on "pysyvät siteet" Suomeen. Esim. työkomennus tai opiskeluvaihto, au pairiksi meno jne. (voithan ehkä etsiä sitäkin hommaa aluksi). Kalliiksi tulee lennellä 4 kertaa vuodessa ulkomaille, mutta 3 kk lomillahan (turistiviisumin voimassaoloaika) vakuutus myös voimassa jos välillä käy Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:56"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 05:45"]
[/quote]
[/quote]
Taallahan on laitonta tukkia risteysta, joten ehka siksi tuo "kilometrin mittainen aukko"
Onko mies kosinut? :) Tai vihjaillut kosinnalla? :)
mitä päätit tehdä ap vai vieläkö mietit? :)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:02"]
Olen tapaillut yhdysvaltalaista miestä pari vuotta. Ollaan käyty toinen toistemme luona monta kertaa ja ulkomailla yhdessä. Nyt mies ehdotti josko muuttaisin sinne hänen luokseen Nashvilleen.
Olen puhunut hänelle, että olisi ehkä kiva asua Jenkeissä joskus, joten tavallaan antanut vähän "siimaa" tähän. Nyt kuitenkin kun tuli suora ehdotus, niin olen vähän kahden vaiheilla. Rakastan miestäni, mutta en välttämättä haluaisi muuttaa ilman työpaikkaa ja jonkinlaista oman elämän mahdollisuutta siellä. En halua olla vieraassa maassa yhden ihmisen "armolla". Tuntuu niin ylitsepääsemättömän suurelta askeleelta muuttaa vieraaseen maahan ja jättää tänne turvalliseen Suomeen kaikki. Ystävät, perhe, työ, tuttu ja turvallinen kotimaa...
Mitä tekisitte minun asemassani?
Olen 27v.
[/quote] Et voi noin vain muuttaa 'kokeilemaan' elamaa USAssa. Tyopaikka/tyoviisumi on oltava. Tai sinun tapauksessasi voisit anoa Fiance Visaa mutta siina taitaa olla maara-aika missa pitaa sitten menna naimisiin. Sinun olisi paras soittaa Yhdysvaltojen lahetystoon, sielta saat oikeat neuvot. Paperitoita on luvassa :).
[/quote]mina ainakin lahdin "kokeilemaan...."