Miten saatte työhakemuksistanne persoonallisia?
Onko teillä antaa vinkkejä, miten saada se oma luonne sieltä näkyviin? Tuntuu että hemmetin hankala saada hakemuksiin mitään eloa. Oon ajatellut josko alkaisin pienessä taiteilijatuiterissa vääntämään hakemuksia, niin varmasti tulis jotain särmää niihin.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:41"]
Onko teillä antaa vinkkejä, miten saada se oma luonne sieltä näkyviin? Tuntuu että hemmetin hankala saada hakemuksiin mitään eloa. Oon ajatellut josko alkaisin pienessä taiteilijatuiterissa vääntämään hakemuksia, niin varmasti tulis jotain särmää niihin.
[/quote]
Voi ap työhakemukset ja niiden täyttö on turhaa hommaa kun ei niistä lueta puoliakaan missään firmassa. Etkä tarvi työtodistuksia etkä CV: tä etkä välttämättä edes työhaastattelua kunhan on suhteita. Kavereistani lähes kaikki suhdetöissä jonkun tutun kautta. Koskaan ole hakemuksen hakemusta täyttänyt tai näytellyt ansioluetteloita
Kirjoita ensin se tylsä hakemus, niinkuin rungoksi. Sitten mausta vaikka ensin sitä "harrasteosiota" jollain. Jos neulot, ilmoita pitäväsi erityisesti raidallisten sukkien neulomisesta. Jos ulkoilet, kuvaile se kun valmistaudut marjaretkelle (pakkaan mukaan kassin, poimurin ja koiran ja otamme suunnan kohti puolukkaa tai Menemme katsomaan olisiko kaappimme tänäkin vuonna tarkoitettu kantarelleille, tms). Teatterin ym taiteen harrastamisella saa muuten monta outoutta anteeksi.. Sitten, kun "hana" on auki, liitä vaikka itse kuvaukseen mitä salajännämpiä luonteenpiirteitä ja käytä (säästeliäästi huom) poikkeuksellista lauserakennetta., ja adjektiieja/adjektiivipareja (..olen myös käynyt ohjelmistokurssin joten soppakauhan lisäksi kädessäni pysy myös hiiri, tms) Sitten syö, lue uudestaan läpi, karsi turhat ylilyönnit pois ja lähetä.
Persoonallinen hakemus on win-win tilanne, jos hakemus ei säväytä, niin ei sit, ja jos saat paikan, he tietävät jo että olet persoonallinen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 00:18"]
Kirjoita ensin se tylsä hakemus, niinkuin rungoksi. Sitten mausta vaikka ensin sitä "harrasteosiota" jollain. Jos neulot, ilmoita pitäväsi erityisesti raidallisten sukkien neulomisesta. Jos ulkoilet, kuvaile se kun valmistaudut marjaretkelle (pakkaan mukaan kassin, poimurin ja koiran ja otamme suunnan kohti puolukkaa tai Menemme katsomaan olisiko kaappimme tänäkin vuonna tarkoitettu kantarelleille, tms). Teatterin ym taiteen harrastamisella saa muuten monta outoutta anteeksi.. Sitten, kun "hana" on auki, liitä vaikka itse kuvaukseen mitä salajännämpiä luonteenpiirteitä ja käytä (säästeliäästi huom) poikkeuksellista lauserakennetta., ja adjektiieja/adjektiivipareja (..olen myös käynyt ohjelmistokurssin joten soppakauhan lisäksi kädessäni pysy myös hiiri, tms) Sitten syö, lue uudestaan läpi, karsi turhat ylilyönnit pois ja lähetä.
Persoonallinen hakemus on win-win tilanne, jos hakemus ei säväytä, niin ei sit, ja jos saat paikan, he tietävät jo että olet persoonallinen.
[/quote]
Ei hyvää päivää miten tuolta sillisalaatista jaksaa hr poimia olennaisen? :D
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 00:18"]
[/quote]
Millaisiin töihin tällaisella hakemuksella pääsee? Raitasukkien neulontakurssin vetäjäksi ehkä, mutta aika harvassa ammatissa mistään noista olisi hyötyä. Voin vain kuvitella, miten nopeasti tuollainen hakemus lentäisi roskiin vaikkapa sihteeriksi tai myyjäksi hakiessa.
Tee videohakemus. Erotu joukosta. Näin sain nykyisen paikkani.
Se on kyllä totta, että sitä jää liian helposti miettimään jokaikistä sanaansa ja lopputulos on sitten tosi tönkkö. Kiireessä kun tekee, niin hyvä puoli on tosiaan se, ettei ehdi yliyrittää.
Työpaikkailmoituksesta kannattaa poimia jokainen asia, josta on jotakin kokemusta koulutuksen, harrastuksen tai työn kautta. Nämä kun muotoilee hyvin työhakemukseen ja cv tukee sanomaa, niin haastattelukutsuja on ropissut melko mukavasti. Tämän persoonallisempaan tyyliin en ole koskaan pyrkinyt, mutta se toimii!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 21:03"]
Jaa'a... Kaipa minä kirjoitan lievästi välinpitämättömällä asenteella omia hakemuksiani. Joskus olen jopa hieman röyhkeä esim. palkkatoiveissani. Työhakemuksiini on sitten tarttuneet ne ihmiset, jotka haluavat katsoa bluffini ja työhaastattelulla on tutkittu, että millainen persoona olen. En ole koskaan ollut kahta kuukautta kauempaa töissä.
Ja minä olen todellisessakin elämässä vähän välinpitämätön ja röyhkeä persoona, mutta työni olen aina hoitanut paremmin kuin kunnolla.
[/quote]
Hups! Siis piti kirjoittamani, että en ole koskaan ollut kahta kuukautta kauempaa työttömänä :D
Hyvän hakemuksen saa kun lisää hyvät perustelut. Miksi olet kiinnostunut tästä työstä, miksi olet hyvä siinä ja tässä. Mielummin perustelutkin liittyisivät työ- ja opiskelutaustaan.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 21:05"]
Jaa'a... Kaipa minä kirjoitan lievästi välinpitämättömällä asenteella omia hakemuksiani. Joskus olen jopa hieman röyhkeä esim. palkkatoiveissani. Työhakemuksiini on sitten tarttuneet ne ihmiset, jotka haluavat katsoa bluffini ja työhaastattelulla on tutkittu, että millainen persoona olen. En ole koskaan ollut kahta kuukautta kauempaa töissä.
Ja minä olen todellisessakin elämässä vähän välinpitämätön ja röyhkeä persoona, mutta työni olen aina hoitanut paremmin kuin kunnolla.
[/quote]
Hups! Siis piti kirjoittamani, että en ole koskaan ollut kahta kuukautta kauempaa työttömänä :D
[/quote]
Mä jo mietin, että mikäs se siellä kirjottelee :D
Oletko koskaan onnistunut ärsyttämään haastateltavaa tai onko välinpitämättömyys ja röyhkeys ollut koskaan huono juttu? Oletko mies vai nainen? Koulutustaso on varmaan kova jotta kehtaa pyytää kovaa palkkaa.
8
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Mä jo mietin, että mikäs se siellä kirjottelee :D
Oletko koskaan onnistunut ärsyttämään haastateltavaa tai onko välinpitämättömyys ja röyhkeys ollut koskaan huono juttu? Oletko mies vai nainen? Koulutustaso on varmaan kova jotta kehtaa pyytää kovaa palkkaa.
8
[/quote]
Olen nainen ja restonomi ammatiltani. Omasta näkökulmasta katsottuna tosin koen, että meitä ravintola-alan oikeita intohimoisia työntekijöitä on kovin vähän, joten olen siksi kultaakin kalliimpi työnantajilleni. Yleensä palkkatoiveeni ovat melko epärealistisia, enkä ole koskaan niitä pyytämiä summia saanut. Sillä testaan vain työnantajan toleranssia. Jos on valmis ohittamaan minut vain toiveen takia, niin tuskin kyseinen paikka on alunperinkään minua varten. Palkkaneuvottelut ovat kuitenkin olleet minulle aina suotuisia. Palkasta on hyvä lähteä tinkimään alaspäin, kun pohja on korkealla ;)
Joskus työhaastattelussa huomaan, että kemiat eivät kerta kaikkiaan kohtaa, enpä silloin odota mitään soittoa takaisin päin. Silloin tiedän saaneeni paikan, kun oma pomo on samanluonteinen kuin minä. Kiva tehdä töitä sellaisessa paikassa, jossa johdossakin on asenne kohdallaan ja ajatusmaailma on samanlainen kanssani.
Kuka työnantaja jaksaa kenenkään paskanjauhamista lukea.
Työtodistukset ja cv, niin siinä se on.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 21:28"]
[/quote]
Aika moni haluaa myös avoimen hakemuksen ansioluettelon lisäksi. Ei sen tarvitse olla 10 lausetta kummoisempi, kunhan olennainen tulee itsestään ja kokemuksestaan esille.
[/quote]
No ei varmaan mitään "olen sosiaalinen ja tulen toimeen kaikkien kanssa" -paskaa jaksakaan mutta mielestäni hakukirjeeseen on hyvä kertoa miksi hakee paikkaa ja miksi olisi siihen hyvä. Sanotaanko että viidellä lauseella ja asiaa, ei mitään lätinää.
En halua töitä persoonallani vaan osaamisellani.
Parempi diili molemmille niin.
Ei kannata liikaa katsoa mallia netistä löytyvistä esimerkki hakemuksista. Kaikki muutkin katsoo, ja kyllähän se lopputuloksessa sitten näkyy.
Unohda kaikki "näin kirjoitat hyvän hakemuksen" ohjeet, ja kirjoita sellainen kuin itsestä hyvältä tuntuu.
Lakkaamalla miettimästä miten siitä saa persoonallisen. Olen saanut töitä hakemuksella, joka on tehty parissa minuutissa ja lähetetty viime tingassa ja siinä oli kirjoitusvirhekin. Mietin viime tinkaan asti, olisiko homma liian vaativa. No ei ollut, päinvastoin sitten lopulta oli.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:44"]
Lakkaamalla miettimästä miten siitä saa persoonallisen. Olen saanut töitä hakemuksella, joka on tehty parissa minuutissa ja lähetetty viime tingassa ja siinä oli kirjoitusvirhekin. Mietin viime tinkaan asti, olisiko homma liian vaativa. No ei ollut, päinvastoin sitten lopulta oli.
[/quote]
Juu, mulla sama. Kirjoitin hakemuksen hirveessä kiireessä miehen koneella, jonka näppis oli mulle outo, ja tuli niin paljon kirjoitusvirheitä, että jälkikäteen ihan hävetti.
Saatu työkin oli kyllä ihan totaalista peetä eikä vastannut ilmoituksessa kerrottua juuri lainkaan.
[/quote]
Työtodistuksia ei juuri nykyään kysellä. Itseltäni on ainoastaan muutaman kerran kysytty, lähinnä haastattelun kakkoskierroksella.