Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin tupakanpolton ahmimisen tilalle, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
29.10.2014 |

Koin että olen paisunut jo niin isoksi, ettei sekään voi olla kovin tervettä.

Nyt poltan yhden tupakan, jos tekee kauheasti mieli ahmia jotain epäterveellistä.

Syön päivittäin monipuolisesti ja terveellisesti noin muuten, ongelmani on ollut iltapäivään ja iltaan ajoittuva älytön ahmiminen, joka minut alunperin lihottikin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen minäkin söin muuten hyvin terveellisesti, mutta sen lisäksi myös ahmin makeita herkkuja iltaisin aivan liikaa. Ongelman olin tiedostanut jo noin viiden vuoden ajan ja viime kesänä päätin vihdoin tehdä asialle jotakin. En ole onneksi niin tyhmä, että olisin aloittanut tupakoinnin! Päätin sen sijaan käyttää kesälomani ajan (onneksi oli neljä viikkoa kesälomaa) herkuista pois opettelemiseen.

Ensimmäiset päivät olivat täyttä tuskaa, suklaa pyöri mielessä koko ajan. Koko ajan. Olin kuitenkin tyhjentänyt asuntoni herkuista ja kauppaan en ekan viikon aikana mennyt kertaakaan. Suussa oli koko ajan semmoinen tunne, että siihen kielen päälle pitäisi laittaa suklaapala. Tämän ekan viikon aikana join paljon teetä (vihreää, rooibosta ja mustaa) ja pureskelin ksylitolipurukumia. Söin tietenkin ihan terveellisesti, nälkä ei ollut. Huom: päätin, etten korvaisi makeita herkkuja mehuilla, limuilla, maustetuilla vesillä, makeutusaineilla, hunajalla, kuivatuilla hedelmillä enkä erityisen makeilla hedelmillä (esim. banaani).

5-6 päivän kohdalla se suklaan kaipuu suussa alkoi kadota, mutta jäljelle jäi psykologinen kaipuu. Aina ruuan jälkeen aivot jaksoivat muistuttaa: "Eikö nyt olisi jonkun herkun paikka?" Makeaa ei kuitenkaan enää samalla tavalla tehnyt mieli, mutta ajattelin herkkuja paljon vähintään kerran tunnissa. Tätä vaihetta kesti n. kaksi viikkoa. Oli todella haastavaa. Edelleen teetä kului kiitettävästi, purkan jätin pois.

Viimeisellä kesälomaviikollani viroitusoireet alkoivat helpottaa. Meni tunteja, jopa puoli päivää, ilman että ajattelin mitään herkkuja. Aloin suunnitella syömisiäni työarkeen ja muutenkin valmistautua henkisesti siihen, kuinka kieltäytyä herkuista arjessa.

Nyt olen ollut "herkuton" jo muutaman kuukauden. Herkkuja ei tee mieli, jos niitä ei ajattele. Elämä hymyilee taas, kun on yksi riippuvuus vähemmän. On muuten paljon energisempi olo, kun nopeat hiilihydraatit lähtivät ruokavaliostani!

Vierailija
2/20 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä, tulin kertomaan kuulumisiani.

Olen polttanut 2-3 tupakkaa joka päivä ahmimistarpeen sammuttamiseksi. On toiminut erittäin hyvin! Tuntuu myös, että tupakka tehoaa hieman nälkäänkin, siirtää näläntunnetta hetkeksi?

On totta, että sormeni haisevat ja tupakkaa tekee mieli nytkin, mutta mielestäni ne ovat sangen pieniä haittoja jos verrataan päivittäiseen mässäilyyn ja ylensyöntiin. Olen pystynyt syömään terveellisesti ja ennenkaikkea HALLITUSTI päivän ateriat, ja kasviksia menee todella reippaita määriä kerralla- eikä tule nälkä. Mutta tarve ahmia tai ostaa herkkuja varastoon on edelleen suuri, ja sen tarpeen opettelen nyt korvaamaan tupakalla.

Aion lopettaa tupakoinnin, kunhan pääsen irti ahmimisesta perustarpeena. Voi olla, että tulee keuhko-ongelmia ym. ikävää, mutta jos jatkan tätä mässyttämistä, minua odottaa ainakin sokeritauti ja muut kamaluudet!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
4/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö synny keskustelua?

Vierailija
5/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painot lihavimmillasi ja paljonko tupakointi on sinua jo laihduttanut?

Vierailija
6/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painanut pahimmillani vajaat 120kg, mikä on 160cm pituuteeni nähden ehdottomasti liikaa.

Aloitin tupakoinnin vasta, joten vielä ei ole lähtenyt kiloakaan. Mutta iltaisen mässytyksen sain estettyä eilen ja tänään polttamalla yhden tupakan!

Ap

Vierailija
7/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää myöntää, mutta olen kokeillut tätä itsekin. Nykyään poltan JA mässään eli ojasta allikkoon.

Vierailija
8/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tupakkaa poltat päivässä? Kai tiesit, että tupakointi on terveydelle vaarallisempaa, kuin ylipaino? Ovatko syysi laihduttamiseen vain esteettiset?

Vierailija
9/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:43"]Montako tupakkaa poltat päivässä? Kai tiesit, että tupakointi on terveydelle vaarallisempaa, kuin ylipaino? Ovatko syysi laihduttamiseen vain esteettiset?
[/quote]
Ap.n ylipaino on vaarallisempi kuin tupakointi. Yhdessä ne ovat kyllä todella vaarallisia. Y. Lääkäritäti

Vierailija
10/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 1-2 tupakkaa päivässä on todella mitätöntä siihen nähden, että paino vaan nousee nousemistaan ja joka päivä menee suklaata ym. epäterveellistä.

Ap

Vierailija
11/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ei sua laihduta tippaakaan, sen aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus on niin vähäinen, mutta voi kyllä estää lisäkilojen syntymisen kun syömisen määrä vähenee.

Onneksi olkoon, saat polttajana myös:

- suuremman riskin syöpään ja muihin sairauksiin

- huonokuntoisuuden

- astmariskin

- kalpean ja epätasaisen ja epäterveen näköisen ihon joka menettää kiinteytensä

- ohenevat, kiillottomat hiukset

- mustat keuhkot

- keltaiset hampaat ja kynnet

- sameat silmänvalkuaiset

- sairautta aiheuttavan rahareiän

- haisulin maineen

noin niinkus aluksi...

Vierailija
12/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun jäät kunnolla koukkuun, on vain vaarana, että käy niin kuin tuolle nro 6:lle, ja sitten sekä paistut, että poltat. Ja jo pieni määrä tupakkaa on todella pahasta, jos polttaminen on päivittäistä.

Vierailija
13/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:43"]Montako tupakkaa poltat päivässä? Kai tiesit, että tupakointi on terveydelle vaarallisempaa, kuin ylipaino? Ovatko syysi laihduttamiseen vain esteettiset? [/quote] Ap.n ylipaino on vaarallisempi kuin tupakointi. Yhdessä ne ovat kyllä todella vaarallisia. Y. Lääkäritäti

[/quote]

Jos ap on esimerkiksi 30-vuotias, niin kyllä se tupakointi on vaarallisempaa, jos se jatkuu monta kymmentä vuotta. Ja lääkäritäti varmaan ymmärtää, ettei 1-2 tupakkaa tule ap:n painoa niin merkittävästi tiputtamaan, että terveyshyödyissä päästäisiin plussan puolelle.

Vierailija
14/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että tupakointi voi hyvinkin pudottaa painoani. Olen syönyt todella terveellisesti ja melko pieniä annoksia jo pidempään, ongelmani on tosiaan ollut vain tuo ahmiminen iltaisin. Esim. tänään söin:

Aamupala: Veteen keitettyä kaurapuuroa ja hedelmäpyrettä

Lounas: 4 papu-kasvispyörykkää, 3 pientä perunaa, tomaattikastiketta, yli puolet lautasesta salaattivihanneksia ja noin teelusikallinen kastiketta

Päivällinen: Tomaattipohjaisella kastikkeella täytetty broilerin rintafile, 120g pastaa, tomaattia ja kurkkua

Iltapala: Täytetty juusto-kananmunasämpylä, teetä

Normaalisti tähän voisi lisätä vielä esim. puolikkaan levyn Fazerin Sinistä, litran limua sekä pari kourallista sipsejä, karkkia...mutta tänään tulikin vain yksi (1) tupakka lisäksi listaan.

Ap

Vierailija
15/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jätäppä vehnät pois. Lisää proteiinia ja rasvaa. Syö enemmän, ei ihme että tekee mieli mässätä, kun ateriat on noin pieniä. Ei se makeanhimo helposti lähde ( mulla ei koskaan varmaan...) mutta kyllä sitä oikein syömällä voi helpottaa :)

Vierailija
16/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, olen syönyt isompia annoksia ja aikoinaan myös karpannut. Mässäilynhimo oli aivan yhtä kauheaa, jos karppasin tai jos söin rekkakuskin annoksia.

Ap

Vierailija
17/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin tupakanpolton ihan vain ärsyttävän tupakkagaten takia. Olen polttanut neljä vuotta ja todellakin on auttanut liikasyömiseeni. Minulle tupakka tuottaa aivoihin sen saman mielihyvän, kuin mässäily. Alunperin en siis aloittanut polttamista laihdutusmielessä, mutta muutama ylipaino kyllä karsiutui, kun ei enää tee ruokaa samalla lailla mieli.

Lopetan tupakoinnin heti, kun naurettava holhousyhteiskunta lopettaa pelleilynsä. Kummasti ei tupakanpiilottamiset olekkaan vähentänyt tupakkatuotteiden myyntiä. Että sellaisia hyviä tuloksia tuli piilotuksella.

Vierailija
18/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen tupakoijan keuhkoihin ja keuhkoputkiin tulee jonkin asteisia muutoksia. Ei kannata tuudittautua siihen, ettei mitään pahempaa osu omalle kohdalle. Olen aina syönyt terveellisesti, ollut hyvässä kunnossa ja hoikka. Mutta poltin seitsemän vuotta, aina korkeintaan 10 päivässä. Nyt olen 25, ja vihdoin pääsin irti tupakasta, mutta lopetuksen ponneksi tarvitsin tämän keuhkoahtaumataudin alun, jonka kanssa saan nyt elää loppu elämäni. Se ei aina vaadi kymmenien vuosien polttamista.

Vierailija
19/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle tullut huono olo tupakasta?

Vai oletko polttanut joskus aiemmin?

Vierailija
20/20 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset aloittako  sitä röökiä! Siihen jää koukkuun...Itse lopetin 7 vuotta sitten ja olen yhtöä lihava kuin ennen sitäkin, mutten lihonut lisääkään näinä vuosina. Tupakan terveyshaitat ovat kyllä omaa luokkaansa. Ja se haju ja hengenahdistus yms. Miehellä on keuhkoahtauma ja se on sitten hänellä lopun elämäänsä ja lääkkeet eivät sitä paranna, vaikka helpottavatkin oloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi