Vakava kysymys ruuansulatuksesta
Olen alkanut epäillä että minulla on jotain vikaa haiman toiminnassa. Olen lukenut että se vaikuttaa ei vain sokeritasapainoon vaan myös ruuan rasvojen imeytymiseen. Ennen kuin ruuansulatusongelmani alkoivat, kolesteroliarvoni olivat lievästi koholla triglyseridien vuoksi. Ainoa ruuansulatukseen mahdollisesti vaikuttava lääkitys mikä minulla on, on kilpirauhaslääkitys, mutta se aloitettiin pari vuotta ongelmien alkamisen jälkeen. En syö oikeastaan sen terveellisemmin kuin aiemmin, mutta triglyseridiarvoni ovat pudonneet (kokonaiskolesteroliarvo on nyt laskettavissa hyväksi) ja olen huomannut että rasvaisia ruokia syödessä rasvat ikäänkuin tulevat sellaisenaan läpi. Myös rasvaiset ainesosat, esim. pähkinät ja mantelit tulevat ulos täsmälleen samanlaisina kuin ne pureskelun jälkeen nielaisin.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Oletteko saaneet lääkäriltä jotain selitystä? Tai jotain apua?
Ei mitään stressivatsa- tai höpöhuuhaa-selityksiä, kiitos.
Kommentit (3)
Pureskele kunnolla mantelit ja pähkinät. Niiden ei pitäisi erottua ulosteen seasta, jos on purekeltu kunnolla.
Suuri osa syömästämme rasvasta poistuu luonnollista tietä, ihan normaalia.
On pureskeltu kunnolla (ja vähemmän kunnolla, testimielessä), ei auta. Ja toki tiedän ettei kaikki rasva imeydykään, mutta ei se ennen ole ollut näin selvää. Ja triglysereitä elimistö valmistaa itse hiilihydraateista, joten miksi se luku olisi äkkiä laskenut kun ruokavaliomuutoksia en ole tehnyt? Maksa-arvot kunnossa.
Eikö kellään?