Sain työtarjouksen kiinnostavasta paikasta
Olen ällistynyt. Lähes kahden vuoden työttömyyden jälkeen en ole ollut kovin toiveikas töiden suhteen. Ainakaan kiinnostavien.
Mitään muuta ongelmaa tässä ei ole kuin työajat. En voi sitoutua 6-22 töihin, kun minulla on ekaluokkalainen lapsi. Mitä ihmettä minä teen? Haen paikkaa tietenkin. Kyllä minä töihin haluaisin ja tuonne nimenomaan. Mutta miten siellä voi edes keskustella työajoista (mikäli haastatteluun pääsisin), kun kaikki pitää raportoida te-keskukselle?
Toivoisin, ettei keskustelu lähtisi inhottavalle linjalle. Tiedän monen ajattelevan, että pyh, tuollaisia nirppanokkia ne työttämät on. Minulla nyt vaan on nämä muutamat vuodet sellaisia, että lapsi on etusijalla. Tein aiemmin pitkään vuorotyötä ja se ei sovi minulle. Tarvitsen rutiinit.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan rauhassa haastiksen ja jos onni on myötä että sut valitaan, kerrot sitten että lapsen takia tarviit yhden vuoron päivätyön. Sitten et saa paikkaa, joka tietysti harmittaa, mutta kaikki on tehty sääntöjen mukaan. Voit kuitenkin jäädä kyseisen yrityksen listoille ja sua kysytään jos sinne ilmestyy mahdollisuus päiväduuniin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Noin se täytyy tehdä. En haluaisi antaa huonoa kuvaa kun todennäköisesti jossain vaiheessa haen tuohon paikkaan uudelleen.
Ap
Eihän siinä. Olet tietenkin rehellinen omasta elämäntilanteestasi haastattelussa. Se jää sitten heidän päätettäväkseen, että onnistuuko vai ei.
Tuohan on ihanteellinen työaika, ellet ole yksinhuoltaja. Joko kouluaamut tai koulusta paluut kotona. Normi toimistoaikana monilta osin huonompi. Tuskin se mikään eläkevirka olisi, mikä estää hakemasta samasta yrityksestä tai muualta päivätyötä, jos tuo ei sujuisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihanteellinen työaika, ellet ole yksinhuoltaja. Joko kouluaamut tai koulusta paluut kotona. Normi toimistoaikana monilta osin huonompi. Tuskin se mikään eläkevirka olisi, mikä estää hakemasta samasta yrityksestä tai muualta päivätyötä, jos tuo ei sujuisi.
Ihanteellinen työaika? Totta, että tuossa on puolensa jollekin. Olen tosiaan yksinhuoltaja ja aika hankalaa olisi vaikka aikaisina aamuvuoroina, kun minä olisin illalla niin väsynyt, että voisin mennä nukkumaan jo klo 18. Tai iltavuorossa tuo 7v. hoitaisi itse iltatoimet ja menisi ajoissa nukkumaan. Enpä tiedä.
Vuorotyötä tein silloin, kun hän oli tarhassa ja sekin oli aivan hullun hommaa. Pakko oli lopettaa, kun eskari alkoi enkä sitä päätöstä kadu. Vuorotyön aika on sitten, kun hän tuosta vähän kasvaa.
Ap
Minusta sinun pitäisi kyllä kertoa asiasta jo haastattelussa, jos et pysty niihin työaikoihin joita on tarjolla. Sanot vaikka siinä kohtaa, että olisit superkiinnostunut, mutta olet yksinhuoltaja (jos ymmärsin oikein) etkä tiedä miten lapsen hoito järjestyisi iltavuorojen aikana.
Itse ainakin pitäisin todella ajattelemattomana ihmistä joka aiheuttaisi sen, että lähettäisin muille hakijoille "kiitos mutta ei kiitos" -viestin ja SEN JÄLKEEN ilmoittaisi, että tiesi koko ajan ettei ole nyt tulossa tähän tehtävään. En palkkaisi myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun pitäisi kyllä kertoa asiasta jo haastattelussa, jos et pysty niihin työaikoihin joita on tarjolla. Sanot vaikka siinä kohtaa, että olisit superkiinnostunut, mutta olet yksinhuoltaja (jos ymmärsin oikein) etkä tiedä miten lapsen hoito järjestyisi iltavuorojen aikana.
Itse ainakin pitäisin todella ajattelemattomana ihmistä joka aiheuttaisi sen, että lähettäisin muille hakijoille "kiitos mutta ei kiitos" -viestin ja SEN JÄLKEEN ilmoittaisi, että tiesi koko ajan ettei ole nyt tulossa tähän tehtävään. En palkkaisi myöhemminkään.
Tuo on totta. Mutta jos alan sanelemaan ehtoja, annan kuvan etten halua paikkaa ja siitä te-keskus ei tykkää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sehän ei ole minun ongelmani, jos työpaikalle tai muille hakijoille koituu lisävaivaa siitä, että minun täytyy hakea paikkaa tietyllä tavalla. Minähän kaiken lisäksi haluaisin tuon paikan! Vain työajat tökkii. Karenssia en aio ottaa sen takia, ettei muille koituisi hankaluuksia.
Ap
Öh, minä ainakin työnantajana ilmoittaisin työkkärille että kieltäydyit paikasta, jos odottaisit siihen asti että olisin päättänyt palkata sinut ja sitten ilmoittaisit, että et ota paikkaa vastaan. Sehän se juuri on konkreettista työpaikasta kieltäytymistä.
Paljon parempi, että sanot epäsuorasti haastattelussa, että lapsen hoidon järjestäminen huolettaa kovasti. Tällöin työnantaja tajuaa että et voi nyt ottaa tätä paikkaa vastaan eikä valitse sinua, jolloin et myöskään voi joutua karenssiin kieltäytymisestä toisin kuin tuossa omassa ideassasi.
Alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että et ole ihan terävimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Öh, minä ainakin työnantajana ilmoittaisin työkkärille että kieltäydyit paikasta, jos odottaisit siihen asti että olisin päättänyt palkata sinut ja sitten ilmoittaisit, että et ota paikkaa vastaan. Sehän se juuri on konkreettista työpaikasta kieltäytymistä.
Paljon parempi, että sanot epäsuorasti haastattelussa, että lapsen hoidon järjestäminen huolettaa kovasti. Tällöin työnantaja tajuaa että et voi nyt ottaa tätä paikkaa vastaan eikä valitse sinua, jolloin et myöskään voi joutua karenssiin kieltäytymisestä toisin kuin tuossa omassa ideassasi.
Mieluusti olisin rehellinen, mutta perhesyyt eivät kuulemma ole riittävä peruste työstä kieltäytymiseen. Enkä edelleenkään kieltäydy työstä vaan epäsopivista työajoista. Teen niin tai näin, se on väärin.
Todellako 8-vuotiaan lapsen pitäisi selvitä koko ilta yksin (läksyt, ruoat, pesut, nukkumaan)?? Jos hän olisi vaikka 12, niin vuorotyö sopisi. Millä tavalla minä nyt olen se hankala? Kylmät arvot on joillain.
Ap
Työtarjoushan tarkoittaa sitä, että työkkäri on arponut sinut pakkohakemaan työtä. Siinä on ihan yhtä suuri tai pieni mahdollisuus työllistyä kuin vastaamalla itse avoimeen ilmoitukseen.
Eli huolesi on tosi ennenaikainen. Voit myös tuoda haastattelussa ilmi, että sulla on ekaluokkalainen lapsi, joten työajat ovat siksi vähän hankalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluusti olisin rehellinen, mutta perhesyyt eivät kuulemma ole riittävä peruste työstä kieltäytymiseen. Enkä edelleenkään kieltäydy työstä vaan epäsopivista työajoista. Teen niin tai näin, se on väärin.
Todellako 8-vuotiaan lapsen pitäisi selvitä koko ilta yksin (läksyt, ruoat, pesut, nukkumaan)?? Jos hän olisi vaikka 12, niin vuorotyö sopisi. Millä tavalla minä nyt olen se hankala? Kylmät arvot on joillain.
Ap
Se ei ole työstä kieltäytymistä, että haastattelussa kysyt mahdollisuutta päivätyöhön sillä perusteella, että olet pikkukoululaisen yksinhuoltaja.
Se on työstä kieltäytymistä, että tulet valituksi ja vastaat, että en voi ottaa paikkaa vastaan, koska mulla on tää pikkukoululainen, josta en viitsinyt haastattelussa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
en tosiaan yksinhuoltaja ja aika hankalaa olisi vaikka aikaisina aamuvuoroina, kun minä olisin illalla niin väsynyt, että voisin mennä nukkumaan jo klo 18. Tai iltavuorossa tuo 7v. hoitaisi itse iltatoimet ja menisi ajoissa nukkumaan. Enpä tiedä.
Höpöhöpö et sinä aamukuuden vuorosta ole niin väsynyt, että klo 18 pitää nukkua. Ja voithan ottaa pienet päiväunet iltapäivällä, työt kuitenkin loppuu ihan ajoissa.
Iltavuorot ovat ongelma noin pienen kanssa, siihen kannattaa selvitellä saisitko vaikka jonkun nuoren kotiin hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Väännetään nyt vielä rautalangasta: olet kieltäytynyt työstä vasta sitten, kun työnantaja on oikeasti valinnut sinut ja sinä kieltäydyt. Siinä vaiheessa työkkäriä ei kiinnosta yhtään mitä mussutat työajoista, ei sinua pelasta karenssilta se, että selittelet voivasi tehdä työtä jos se on ihan eri työajoilla = eri positio kuin se, jota tarjotaan.
Kun tuot haastattelussa ilmi että työajat ovat vaikeita MUTTA et suoraan sano ettet voi niiden takia ottaa työtä (sanot vaikka että yrität keksiä jotain jos tulet valituksi) niin työnantaja ei taatusti palkkaa sinua, jolloin et joudu kieltäytymään eikä tule karenssia. Samalla voit kyllä myös sanoa, että jos työaikaongelmaa ei olisi niin tämä olisi suunnilleen unelmatyösi.
Vierailija kirjoitti:
Työtarjoushan tarkoittaa sitä, että työkkäri on arponut sinut pakkohakemaan työtä. Siinä on ihan yhtä suuri tai pieni mahdollisuus työllistyä kuin vastaamalla itse avoimeen ilmoitukseen.
Eli huolesi on tosi ennenaikainen. Voit myös tuoda haastattelussa ilmi, että sulla on ekaluokkalainen lapsi, joten työajat ovat siksi vähän hankalat.
Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
Ap
Ap jo muka kuvittelee jo saaneensa työpaikan, vaikka on vasta saanut tiedon, että jossain tietyssä paikassa on töitä tarjolla, mutta työaika 6-22.
Tämä sama provo on ollut täällä jo useampia kertoja.
Miten joku viitsii postailla samoja vanhoja ja kaluttuja aloituksia yhä uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Ap jo muka kuvittelee jo saaneensa työpaikan, vaikka on vasta saanut tiedon, että jossain tietyssä paikassa on töitä tarjolla, mutta työaika 6-22.
Miten joku viitsii postailla samoja vanhoja ja kaluttuja aloituksia yhä uudelleen?
Tietämätön luulee, että työtarjous tarkoittaa samaa kuin tarjottu työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
En ole provo. Enkä kuvittele vain astelevani tähän työpaikkaan. Haluan pohtia, kuinka säilytän mahdollisuuteni saada tämä mielenkiintoinen työ ilman että perhe-elämäni kärsii.
Kaiketi näitä tarjouksia lähetetään tässä kymmenien tuhansien työttömien maassa melko paljon. Aloituksiakin siten kertyy. Jokaisella on se oma elämäntilanne. Joku asuu kaukana, toiselta puuttuu ajokortti ja sitten on meitä pienten lasten yksinhuoltajia, jotka lapsen ohitettua tarhaiän ovat pulassa 24/7-yhteiskunnassa.
Ap
Kyllä ekaluokkalaisen tulee jo olla sen verran kehittynyt, että osaa hoitaa itsensä kouluun tai unille, et ole kuitenkaan öitä pois. Vielä 80- ja 90-luvulla se oli aivan normaalia.
Älkää paapoko pentujanne piloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se ei ole työstä kieltäytymistä, että haastattelussa kysyt mahdollisuutta päivätyöhön sillä perusteella, että olet pikkukoululaisen yksinhuoltaja.
Se on työstä kieltäytymistä, että tulet valituksi ja vastaat, että en voi ottaa paikkaa vastaan, koska mulla on tää pikkukoululainen, josta en viitsinyt haastattelussa kertoa.
Juuri näin. Haastattelussa kerrot juuri niinkuin onkin eli että juuri tällainen työtehtävä kiinnostaa todella paljon. Olisikohan sitä mahdollista tehdä päivätyönä koska lapsen yksinhuoltajana illat/aikaiset aamut ovat hankalia. Mutta että tosiaan olet hyvin hyvin kiinnostunut juuri tällaisesta tehtävästä.
Jää sitten yrityksen mietittäväksi onko tällainen mahdollista. Jos ei ole niin et ole kieltäytynyt mistään vaan työnantajan näkökulmasta et vaan ole soveltuva tehtävään ja jatkavat rekryprosessia muiden kanssa. Sen sijaan jos tarjousvaiheessa yhtäkkiä repäiset tuollaisen ”en ota tarjoamaanne tehtävää vastaan kun mulla on toi lapsi” niin se nimenomaan on tarjotusta tehtävästä kieltäytymistä.
T. Rekrytointitäti
Teet vaan rauhassa haastiksen ja jos onni on myötä että sut valitaan, kerrot sitten että lapsen takia tarviit yhden vuoron päivätyön. Sitten et saa paikkaa, joka tietysti harmittaa, mutta kaikki on tehty sääntöjen mukaan. Voit kuitenkin jäädä kyseisen yrityksen listoille ja sua kysytään jos sinne ilmestyy mahdollisuus päiväduuniin.