Rv 34+5 Synnytystä edeltävät "oireet"
Moikka
eli raskaana olen ekaa kertaa rv34+5 tänään. Eilen neuvolakäynnillä täti sanoi että maha on laskeutunut ja vauva jo hyvin alhaalla. Mielestäni maha laskeutui noin vko sitten. Maha on ollut pari päivää löysällä. Saa käydä isolla hädällä 3x päivässä. normaalisti käyn kerran. Kolmena yönä oon herännyt vähän kuin pissahätään ja samalla särkee alamahaa ja selkää. ei mitenkään pahasti. Mutta viime yönä näitä herätyksiä tuli noin kuusi ja säryt olivat pahempia. Maha oli ihan epämuodostunut kova möykky, ei pystynyt maata/istua, piti liikkua että menee ohi. särki alamahaa ja alaselkää sekä reisiä.
parina päivänä oon tuntenut kuinka vauvan pää varmaan lipuu enemmän lantioon koska tulee sellasia kipupiikkejä kuin joku iskisi puukolla sisältä päin.
Kuulostaako siltä että synnytys voisi lähestyä? Tai onko teillä muilla ollut mitään "oireita" ennen synnytystä?
Kommentit (3)
Terve!
Nuo kivut mitä tunsit ovat todennäköisesti braxton hicks supistuksia (tunne on samanlainen kuin olisi kuukautiskivut). Ne on normaaleja vaikka kaikki eivät niitä tunnekaan. Itellä ne alkoivat tuntumaan RV 36. :) Ensi kerralla, kun käyt kätilöllä voit mainita siitä, että ne on aika kivuliaita. Muuten ei kannata huolehtia.
Kun synnytys alkaa supistukset kestävät pidempään n. 40 sekunttia ja tulevat n. 4-5 min. välein. Eron huomaa kyllä.
Toivottavasti tämä auttoi. :)
Kannattaa ottaa hieman rennommin jos nuita pistäviä kipuja tulee. Mene makuulleen sohvalle tai sängylle ja laita jalat ylös. Jos olet kävelyllä pysähdy hetkeksi ja kävele sitten hitaammin. Jos ne kestävät pidempään tai olet muuten vain epävarma kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä apua.
Eikö kellään mitään??