Katsetilaisuudet tekevät lapsesta seurakunnan jäsenen
Olen seurannut joitakin keskusteluita netin puolella liittyen kristinuskoon, jopa täälläkin on käyty keskustelua siitä kuten tässä ketjussa: https://www.vauva.fi/keskustelu/4369292/ketju/tiiatteko_mina_luulen_ett…
Ehkä minun ei pitäisi niin tarkkaan huomiota kaikkiin kommentteihin mutta monesti niissä keskusteluissa joissa olen ollut mukana minusta on aika paha sanoa ettei muka mitään kristinuskoon piittaavaa olisi ollut olemassa ja että esimerkiksi Raamattu olisi satua. Toisaalta ymmärrän kyllä että jotkut epäilee niin mutta minä ainakin uskon Jumalaan eli Pyhään Henkeen ja Jeesukseen, mistä sitä tietää jos hän olisi ollut olemassa kristinuskon alkuaikoina henkiolentona. Minä itse olen ollut lapsuudesta lähtien osa kirkkoa etenkin kun rippikoulukin on käyty.
Jos jotkut eivät usko Jumalaan tai muihin kristillisiin juttuihin miksi sitten lapsille pitäisi antaa nimi kastamalla? Johtuisiko se siitä että joku vanhemmista on saanut niin vankan pohjan kristinuskossa että niin on pakko tehdä jottei uskonto häviä? Monesti kastetilaisuudessa lapsille ei pelkästään anneta nimi eikä valita kummeja vaan myös tehdään kristillisiä rituaaleja kuten lausutaan rukous.
Toisaalta uskollisista hahmoista ja niiden olemassaolosta on luultavasti niin vähän todisteita tarjolla että senkin takia joidenkin on vaikea uskoa. Mutta onhan uskonnon ja historian tutkijat ruvenneet tutkimaan asiaa hieman tarkemmin.
Luulisi että lapsille pystyisi antamaan nimen muullakin tavoin, ilmankin kirkkoa. Suosittelen vastasyntyneiden lasten vanhempia miettimään tuota asiaa tarkemmin.
Kommentit (8)
En ymmärtänyt jutun pointtia.
Moni on toki tapaluterileinen. Mutta eikö se ole ihan hyvä asia. Yhdistää kansaa. Tänne tulee myös muita vahvan uskonnollisen aatteen ihnisiä. Mulle on tullut tarve etsiä rippiristi esiin, mutten ole löytänyt vielä.
Me ollaan ihan tapakristittyjä. Paljon helpommalla pääsee, kun kirkosta saa jäsenenä ilmaiset juhlatilat ristiäisiin ja hääseremoniaan (toki se juhlapaikka täytyy silti vuokrata) ja joku muu hoitaa paperihommat ihan ilmaiseksi.
Tykätään kyllä kirkollisista perinteistä ihan perinteinäkin.
Tunnen nyt useita nuoria perheitä, jotka saaneet lapsen viimeisen kahden vuoden aikana. Hyvin toimeentulevia, korkeastikolutettuja. , fiksuja ihmisiä. Kenenkään lasta ei ole kastettu, eivätkä aiokkaan.
Lapselle ei anneta nimeä kastamalla. Kastamalla lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Nimen voi antaa vaikka samana päivänä kun lapsi syntyy.
Kasteessa ei anneta lapselle nimeä, vaan lapsi Jessika Juulia otetaan seurakunnan jäseneksi. Nimen vanhemmat valitsevat ja se ilmoitetaan väestörekisteriin, jolloin lapsi saa nimen ja sosiaaliturvatunnuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on katsetilaisuus
Tuijotus- ja tölläyskilpailu?
Jos sinä olet tiiviisti kirkon piirissä ja avoimesti puhut uskonnollisuudestasi, se ei tarkoita, että olisit sen parempi uskovainen kuin joku muu, jolle kirkkohäät ja jouluevankeliumi ja lapsen kaste ovat tärkeää, vaikka ei muuten kirkossa kävisikään.