Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ärsytti nirso vieras

Vierailija
29.10.2014 |

Pyysin muutaman kaverin luokseni kahville. Tarjolla oli kahvin lisäksi tummaa suklaata, leipäjuustoa,marjoja, erilaisia pähkinöitä. Kahvin kanssa halutessa kermaa.

Kaikille kelpasi tarjoilut, paitsi yhdelle nirsolle. Valitti, ettei voi juoda kahvia ilman rasvatonta maitoa. Syötävät olisi pitänyt olla korvapuustia, kääretorttua tai keksiä, siis makeaa.

Joi sitten pelkkää vettä ja murjotti. Olis tuonut omat eväät, jos on niin ruokarajoitteinen. Ihme nirsoilija!

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"]

Aika itsekästä pistää tuollaiset tarjolut kahvin kanssa, jos vieraat ei karppaa. Emännän potäis ensisijaisesti ajatella vieraita, eikä omia vouhotuksiaan.

[/quote]Kyllä minusta jokainen tarjoaa sitä, mistä itse tykkää. Niinhän ne kakkujen ja pullien tarjoilijatkin

Vierailija
202/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika persoonallinen kahvitarjoilu. Kuulostaa ihan siltä että vieraat ovat tulleet yllättäen ja kaapista on kaivettu mitä on sattunut olemaan.
Mutta mulle olisi kelvannut kaikki tarjottavat -paitsi että kahvia en juo.

Noista aineista olisi voinut kehitellä jotain pidemmällekin. Esim. uunissa kerman kanssa pehmennettyä leipäjuustoa ja marjahilloketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olen varmaan jotenkin epänormaali, mutta otan aina tarjoiluissa huomioon vieraat, enkä vain itseäni. Kysyn aina, että onko jorain ruokarajoitteita tms.

Vai oletteko sitä mieltä, että kun minä en syö itse mitään keksejä tai käytä maitoa/kermaa, niin eihän niitä vieraillekaan tarvitse tarjota? Eli ihan hyvin riittää musta kahvi ja siihen max yksi suklaakonvehti, kun minä juon kahvini niin ;) Ihme vieraita, jos ei kelpaa sama.

Vierailija
204/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin olen törmännyt tuollaiseen tarjoiluun, mutta olisi kelvannut kyllä minulle. Jos kuitenkin kutsuu itse vieraat, voisi ajatella miten yleensä hoidetaan tarjoilut eikä keskittyä vain omiin mieltymyksiinsä. Kenelle tulee suurena yllätyksenä, että rasvakammoisia ihmisiä on olemassa ja he huutavat mielipiteensä niin, että kuuluu naapuriin asti? Olisi pitänyt ajatella etukäteen ja ostaa maitoa vieraita varten, helppo ratkaisu minimaaliseen ongelmaan. Oma syy, että sait katsella murjottajaa. Tuskin tuli suurena yllätyksenä, jos olette kavereita, nirsous harvoin pysyy salassa pitkään.

Vierailija
205/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:02"] Miksei edes punaista maitoa voi tarjota vaikka olisikin karppihörhö? [/quote] Kaikilla ei ole maitoa välttämättä tarjolla. Itselläni saattaa olla kevytmaitoa kaapissa jos laitan jotain ruokaa johon käytän maitoa, mutta sellaisenaan en sitä juo. Vasikoillehan se on lähinnä tarkoitettukin mutta Suomessa perinteet ja elintarviketeollisuuden lobbaus ovat saaneet siitä niin arkisen asian että monelle tuntuu olevan vaikea käsittää että sitä ei aina ole jokaisen kotona. [/quote] No en minäkään maitoa juo sinällään mutta kyllä meillä sitä kahvin kanssa on ja ruuan laittoon käytetään. Maitoa voi ostaa myös "long-life" versiona jonka voi varastoida jos ei käytä sitä usein. Eikä kermakaan muuten samalla logiikalla ole ihmisen ruokaa... T: edellinen kommentoija [/quote] Ai niin, enkä edes asu Suomessa, en ole asunut yli 20 vuoteen, vaan ranskankielisessä maassa missä aikuiset eivät juo maitoa lasikaupalla (ja hyvä niin).

[/quote]Mitä se sulta pois on jos joku aikuinen juo laskikaupalla maitoa? Ihme kommentti. 

[/quote]

Varmaan kirjoittaja tarkoitti sitä, että suurina määrinä juotuna maito ei todellakaan ole terveellistä (paitsi Valion ja Arlan sponsoroimissa tutkimuksissa) vaan aiheuttaa verisuonten kalkkeutumista yms. erityisesti suomalaisissa esiintyviä sairauksia.

Itselleni lääkäri kehotti aikoinaan vähentämään maidonjuontia kun sanoin käyttäväni noin tölkillisen päivässä. Nykyisin asun USA:ssa ja täällä ei kukaan todellakaan juo maitoa ihan arkisesti ruokajuomana, kahvin ja murojen sekaan sitä toki laitetaan. Kalsiumia ja proteiinia kun saa muustakin (monipuolisesta) ravinnosta.

Vierailija
206/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin ollut innokas karppaaja, mutta en ikinä tarjoaisi pelkkää karppiruokaa vieraille. Turhaa tärkeilyä mun mielestä. Helppo olis ollut ostaa vaikka joku halpa pitko lisäksi ja pieni maitopurkki. Toki kohtelias vieras ainakin yrittää syödä mitä tarjotaan, joten kyllä hänessäkin oli vikaa.

Vierailija
207/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:02"]

Miksei edes punaista maitoa voi tarjota vaikka olisikin karppihörhö?

[/quote]

Kaikilla ei ole maitoa välttämättä tarjolla. Itselläni saattaa olla kevytmaitoa kaapissa jos laitan jotain ruokaa johon käytän maitoa, mutta sellaisenaan en sitä juo. Vasikoillehan se on lähinnä tarkoitettukin mutta Suomessa perinteet ja elintarviketeollisuuden lobbaus ovat saaneet siitä niin arkisen asian että monelle tuntuu olevan vaikea käsittää että sitä ei aina ole jokaisen kotona.
[/quote]

No en minäkään maitoa juo sinällään mutta kyllä meillä sitä kahvin kanssa on ja ruuan laittoon käytetään. Maitoa voi ostaa myös "long-life" versiona jonka voi varastoida jos ei käytä sitä usein. Eikä kermakaan muuten samalla logiikalla ole ihmisen ruokaa...
T: edellinen kommentoija
[/quote]

Ai niin, enkä edes asu Suomessa, en ole asunut yli 20 vuoteen, vaan ranskankielisessä maassa missä aikuiset eivät juo maitoa lasikaupalla (ja hyvä niin).
[/quote] muistit juuri asuvasi muualla? Kannattaa käväistä muistipolilla

Vierailija
208/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites on ap, nirsoiletko itse, jos menet jonkun luokse kahville ja tarjolla on ainoastaan sellaista mistä et pidä? Vai onko nirsoilu sallittua vain silloin, jos ei halua syödä jotakin epäterveellistä ja tuomittavaa vain silloin, kun ei halua syödä jotakin, joka on terveellistä? Minulla on yleensä tapana miettiä kahvitarjoiluja myös vieraiden mukaan, jotka olen kutsunut, enkä pelkästään omien mieltymysteni/ rajoitteideni/ ruokavalioni mukaan. Ihan peruskohteliaisuutta vieraita kohtaan.

Vierailija
209/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa provolta, koska en osaa kuvitella että joku vieras olisi oikeasti niin törkeä, että kehtaisi vaatia jotain kääretorttua tai pullaa, paitsi ehkä lapsi tai aiemminkin sekopääksi todettu henkilö. Normaali ihminen jättäisi ei-toivotut tarjottavat valittamatta väliin. Nimenomaan rasvattoman maidon vaatiminen kuulostaa myös epäuskottavalta, vaikka moni ei varmaan tykkääkään kermasta kahvissa.

Mulle kelpaisi karpit tarjottavat muuten hyvin, mutta inhoan kahvia kermalla.

Vierailija
210/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
211/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mielestäni nykyajan ilmiö että aikuiset ihmiset sanovat ääneen yök en syö. Ainakin minulle opetettiin lapsena että se on epäkohteliasta. Jos vierailta kysyy onko esim. allergioita niin tulee hirveä lista kaikkea mistä ei tykkää ja mikä ei sovi maailmankatsomukseen ja mikä on epäterveellistä. Sitten jäljelle jää joku quinoapuuro ja pakurikääpä. Jos jättää kysymättä eikä kukaan infoa niin vieras saattaa sanoa että mä en syö tota (vaikka ennen olisi kyseinen raaka-aine uponnut oikein hyvin). Ruokavaliota jotkut tuntuu vaihtuvan kun kalsareita. Se on rasittavaa niille jotka eivät ole hurahtaneet.

Vierailija
212/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin tapoihin ei kuulu valittaa tarjoiluista. Mutta olisin minäkin ollut aika yllättynyt noista tarjoiluista, vaikka sinänsä olisin leipäjuustosta, marjoista ja pähkinöistä tykännytkin. Olen varmaan kaavoihin kangistunut, mutta jos mut olisi kutsuttu johonkin kahville, odottaisin kyllä sen kahvin kanssa jotain makeaa tarjottavaa. Jos taas kutsu kävisi ihan vaan poikkeamaan, silloin en ehkä odottaisi tarjoiluilta yhtään mitään, vaan olisin iloisesti yllättynyt saadessani edes jotain. Mutta joka tapauksessa ap:n vieras oli epäkohtelias, olisi vaan pitänyt mölyt mahassaan ja tuonut vaikka seuraavalla kerralla pullat tullessaan, sehän on ihan ystävällistä tuoda jotakin mukanaan kylään.

Vierailija
213/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin syönyt varmaan kaiken mitä olisit tarjonnut :) Kermaa otan aina kahvilassakin kahviin kun kotiin en osta. Marjat ja pähkinät on hyviä ja tumma suklaa <3

Vierailija
214/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli huonot tarjoilut. En minäkään olisi mitään syönyt. En olisi voinut syödä noita maitotuotteita ja pähkinöille olen allerginen.

Vierailija
215/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:02"] Miksei edes punaista maitoa voi tarjota vaikka olisikin karppihörhö? [/quote] Kaikilla ei ole maitoa välttämättä tarjolla. Itselläni saattaa olla kevytmaitoa kaapissa jos laitan jotain ruokaa johon käytän maitoa, mutta sellaisenaan en sitä juo. Vasikoillehan se on lähinnä tarkoitettukin mutta Suomessa perinteet ja elintarviketeollisuuden lobbaus ovat saaneet siitä niin arkisen asian että monelle tuntuu olevan vaikea käsittää että sitä ei aina ole jokaisen kotona. [/quote] No en minäkään maitoa juo sinällään mutta kyllä meillä sitä kahvin kanssa on ja ruuan laittoon käytetään. Maitoa voi ostaa myös "long-life" versiona jonka voi varastoida jos ei käytä sitä usein. Eikä kermakaan muuten samalla logiikalla ole ihmisen ruokaa... T: edellinen kommentoija [/quote] Ai niin, enkä edes asu Suomessa, en ole asunut yli 20 vuoteen, vaan ranskankielisessä maassa missä aikuiset eivät juo maitoa lasikaupalla (ja hyvä niin).

[/quote]Mitä se sulta pois on jos joku aikuinen juo laskikaupalla maitoa? Ihme kommentti. 
[/quote]

Ei ole multa pois mutta on mielettömän epäterveellistä niille itselleen. En näe - kuten ilmeisesti sinä - kaikkea ainoastaan itseni kautta.

Vierailija
216/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:02"]

Miksei edes punaista maitoa voi tarjota vaikka olisikin karppihörhö?

[/quote]

Kaikilla ei ole maitoa välttämättä tarjolla. Itselläni saattaa olla kevytmaitoa kaapissa jos laitan jotain ruokaa johon käytän maitoa, mutta sellaisenaan en sitä juo. Vasikoillehan se on lähinnä tarkoitettukin mutta Suomessa perinteet ja elintarviketeollisuuden lobbaus ovat saaneet siitä niin arkisen asian että monelle tuntuu olevan vaikea käsittää että sitä ei aina ole jokaisen kotona.
[/quote]

No en minäkään maitoa juo sinällään mutta kyllä meillä sitä kahvin kanssa on ja ruuan laittoon käytetään. Maitoa voi ostaa myös "long-life" versiona jonka voi varastoida jos ei käytä sitä usein. Eikä kermakaan muuten samalla logiikalla ole ihmisen ruokaa...
T: edellinen kommentoija
[/quote]

Ai niin, enkä edes asu Suomessa, en ole asunut yli 20 vuoteen, vaan ranskankielisessä maassa missä aikuiset eivät juo maitoa lasikaupalla (ja hyvä niin).
[/quote] muistit juuri asuvasi muualla? Kannattaa käväistä muistipolilla
[/quote]

Ei, vaan muistin että se saattaa olla tässä yhteydessä relevantti tieto...

Vierailija
217/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät on IHANIA, mutta ei kai niitä nyt kukaan kahvin kanssa syö! Leipäjuusto herkkua sekin, mutta siitä tulee mieleen enemmin sellainen täyttävämpi ja tukoisampi lounas-kahvi, ei ystävättärille tarjoiltu iltapäiväkahvi, kun kaikki ovat jo syöneet kotona mahan täyteen oikeaa ruokaa. Tosi oudot tarjoomukset, olisi ollut hauskaa olla läsnä ja katsella muiden ilmeitä ja jälkeen jutella toisten vieraiden kanssa, että nyt emännällä vähän viiraa =).

Vierailija
218/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:06"]

Aika itsekästä pistää tuollaiset tarjolut kahvin kanssa, jos vieraat ei karppaa. Emännän potäis ensisijaisesti ajatella vieraita, eikä omia vouhotuksiaan.

[/quote]

Jos luitte aloituksen,niin varmasti huomasitte, että vain yksi vieraista nirsoili.

Vierailija
219/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:35"]

Varmaan kirjoittaja tarkoitti sitä, että suurina määrinä juotuna maito ei todellakaan ole terveellistä (paitsi Valion ja Arlan sponsoroimissa tutkimuksissa) vaan aiheuttaa verisuonten kalkkeutumista yms. erityisesti suomalaisissa esiintyviä sairauksia.

Itselleni lääkäri kehotti aikoinaan vähentämään maidonjuontia kun sanoin käyttäväni noin tölkillisen päivässä. Nykyisin asun USA:ssa ja täällä ei kukaan todellakaan juo maitoa ihan arkisesti ruokajuomana, kahvin ja murojen sekaan sitä toki laitetaan. Kalsiumia ja proteiinia kun saa muustakin (monipuolisesta) ravinnosta.

[/quote]

Suurina määrinä nautittuna mikää ei ole terveellistä. Mutta maidossa on paljon terveysvaikutuksia, tämä on todettu ihan puolueettomissakin tutkimuksissa. Hyvänen aika, tölkki päivässä! Kyllä sitä nyt ilman lääkäriäkin pitäisi tajuta, että se on ihan liikaa. Maidossa on kuitenkin myös kovaa rasvaa.

Vierailija
220/253 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:47"]

Sulla oli huonot tarjoilut. En minäkään olisi mitään syönyt. En olisi voinut syödä noita maitotuotteita ja pähkinöille olen allerginen.

[/quote]

Jos et voi syödä pähkinöitä etkä (joitain) maitotuotteita, niin aika useinhan sulle tulisi normaalitarjoiluissakin vastaan pullia, keksejä tai kääretorttuja joita et voi syödä. Ei noissa ole rajoitteiden kannalta tavallista suurempaa vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi