Pyykit alkavat haista ulkona kuivattaessa ulolle. Mikä se haju on?
Mistä se haju siis tulee? Itse en kuivaa koskaan pyykkiä ulkona tuon hajun vuoksi.
Kommentit (73)
Esimerkki: kastelin itseni metsässä kun jalassani olivat kangastossut.
Niissä oli ulo haju eli se tulee märästä ja maan kosketuksesta.
Alakoululaiset ipanat haisevat välitunnin jälkeen ulolle.
Mun mielestä ulkona kuivatut pyykit haisee otsonilta (kyseessä alailmakehän otsoni, jota syntyy ilmansaasteista). Sama haju kuin ukkosmyrskyn jälkeen. http://www.geo.fmi.fi/oppimateriaali/envisat/otsoni/otsoni_yl.html
Mun mies ei sitä hajua haista ja väittää että mä kuvittelen. Mä taasen veikkaan, että kyse on erilaisesta hajuaistista. Mies haistaa sen otsonin vain "raikkaana".
Myös tiskatut eli puhtaat astiat haisee usein ulolta. Samoin raaka kananmuna. Inhottava haju!
Tämä varmaankin riippuu. Itse esimerkiksi kuivatan toisinaan hajusteettomalla aineella 60:ssa pestyt pyykit betonisella parvekkeella ilman ollessa kuiva, jonka jälkeen pyykit tuoksuvat kankaalle itselleen - taivaallista. Etenkin joku puuvillapaita, ah. Päinvastaiseen lopputulokseen päästään varmasti ripustamalla alhaisessa lämpötilassa zeoliittipesuaineella pestyt pyykit kostealla säällä nurmikolla olevalle pyykkitelineelle, tai jotakin sinne päin.
Kuivassa ulkoilmassa pyykit kuivuvat kuitenkin nopeasti, jolloin niissä bakteerit nimenomaan eivät pääse lisääntymään - toinen juttu tietysti, jos tekstiilit ovat bakteerisia pesusta huolimatta. Mutta jos kuivassa ulkoilmassa pyykit jäävät pahan hajuisiksi, kannattaa miettiä, ovatko ne pyykit alun perinkään puhtaita ripustettaessa.
Tee pyykkikoneelle kunnon pudistus ja lopuksi tuuletus.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:01"]
tiedän mitä tarkoitat.. jos joku on ollut pitkään ulkona kylmällä ilmalla, niin sisälle tullessa haisee sellaiselle oudolle, ulkoilmalle. itsestään sitä hajua ei huomaa mutta toisten vaatteista kyllä. en ole koskaan kuivannut pyykkejä ulkona, mutta varmaan samasta hajusta kyse..
[/quote]
Itsestään sitä hajua ei huomaa, koska oma nenä on adaptoitunut hajuun.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:42"]
Alakoululaiset ipanat haisevat välitunnin jälkeen ulolle.
[/quote]
Taidat olla opettaja ;)?
Ulo = märän koiran turkin haju . Ainakin meillä päin. :)
Minun mielestäni puhdas kuiva vaate alkaa haista ulolle jo silloin, jos sen vie ulos tuulettumaan pariksi tunniksi (siis "raikastumaan"). Esim jos on villakangastakkia tuulettanut ulkona hetken aikaa, niin sisällä tuotaessa se haisee aivan kamalalle. Minulla on kai liian tarkka hajuaisti, mutta minkäs sille voi, että on syntynyt koiraksi...
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:08"]Minun mielestäni puhdas kuiva vaate alkaa haista ulolle jo silloin, jos sen vie ulos tuulettumaan pariksi tunniksi (siis "raikastumaan"). Esim jos on villakangastakkia tuulettanut ulkona hetken aikaa, niin sisällä tuotaessa se haisee aivan kamalalle. Minulla on kai liian tarkka hajuaisti, mutta minkäs sille voi, että on syntynyt koiraksi...
[/quote]
Joo, mä myös haistan saman, jos on ollut vaate tuulettumasda. Kirjoitin viestin nro 53. Mun mielestä siis kyse otsonista. Sen varmaan suurin osa ihmisistä mieltää "raikkaaksi" tuoksuksi. Mua se ällöttää.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:25"]
Jos ette ole koskaan kuullut tuota sanaa, niin voisin kuvailla sitä myös sellaiseksi ällöttäväksi koiran hajuksi.
t. ap
[/quote]
Tiedän miltä koira haisee esim märkänä, mutta ei minun pyykit ulkonakuivattamisen jälkeen koiralta haise. Tuoksuvat raikkaalta ja esim talvella pakkasessa paksuista froteepyyhkeistä häviää se ikävä haju, mikä vanhoihin pyyhkeisiin tulee sisällä kuivatessa. Pesuaineen haju lähtee ulkona ja raikkaus jää : )
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:08"]Minun mielestäni puhdas kuiva vaate alkaa haista ulolle jo silloin, jos sen vie ulos tuulettumaan pariksi tunniksi (siis "raikastumaan"). Esim jos on villakangastakkia tuulettanut ulkona hetken aikaa, niin sisällä tuotaessa se haisee aivan kamalalle. Minulla on kai liian tarkka hajuaisti, mutta minkäs sille voi, että on syntynyt koiraksi... [/quote] Joo, mä myös haistan saman, jos on ollut vaate tuulettumasda. Kirjoitin viestin nro 53. Mun mielestä siis kyse otsonista. Sen varmaan suurin osa ihmisistä mieltää "raikkaaksi" tuoksuksi. Mua se ällöttää.
[/quote]
vaikea sanoa, kun ei tiedä yhtään, miltä otsoni haisee.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:08"]Minun mielestäni puhdas kuiva vaate alkaa haista ulolle jo silloin, jos sen vie ulos tuulettumaan pariksi tunniksi (siis "raikastumaan"). Esim jos on villakangastakkia tuulettanut ulkona hetken aikaa, niin sisällä tuotaessa se haisee aivan kamalalle. Minulla on kai liian tarkka hajuaisti, mutta minkäs sille voi, että on syntynyt koiraksi... [/quote] Joo, mä myös haistan saman, jos on ollut vaate tuulettumasda. Kirjoitin viestin nro 53. Mun mielestä siis kyse otsonista. Sen varmaan suurin osa ihmisistä mieltää "raikkaaksi" tuoksuksi. Mua se ällöttää.
[/quote]
Uskallatko tuulettaa kotiasi ollenkaan? Sama hajuhan tulee, kun ikkunan aukasee.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:15"]
[/quote]
vaikea sanoa, kun ei tiedä yhtään, miltä otsoni haisee.
[/quote]
Siltä miltä ukkosen jälkeen haisee.
Ketju, jossa joukko sosiaalifoobikkoja keskustelee siitä, miten ulkoilma haisee pahalle... Onneksi sinne ei koskaan ole pakko itse mennä, eihän?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:42"]Ketju, jossa joukko sosiaalifoobikkoja keskustelee siitä, miten ulkoilma haisee pahalle... Onneksi sinne ei koskaan ole pakko itse mennä, eihän?
[/quote]
No en kyllä ole sosiaalifoobikko, päinvastoin! :D
Ulkoilen paljon, ja ei sitä hajua ulkona haista muuten kuin ukonilmalla/sen jälkeen.
Miksi se sinua haittaa, jos en kuivaa pyykkejäni ulkona?
-53
2