Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroamalla kirkosta säästät rahaa

Vierailija
28.10.2014 |

Työttömyyskorvauksin eläjäkin 60e/a. 20 000e tienaava n.250e/a. 

3% menee diakoniin, loput organisaation taskuun. Kirkko on todellisuudessa voittoa tavoitteleva kapitalistinen monopoli hautausurakoitsija.

Eilen erosi jopa yli 1800 ihmistä

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:37"]

Olisiko sinusta parempi, ettei kirkkoja olisi ollenkaan?

[/quote]

Minä en ainakaan olisi kiletämässä kirkkoa, mutta siltä pitää ottaa valtionkirkon asema pois. Valtion pitäisi olla uskontoa tunnustamaton.

Vierailija
22/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on pieni kirkollisveroprosentti, mutta maksoin siitä huolimatta n.600 euroa vuodessa. Aika kallis pääsylippu jos kerran pariin vuoteen kävi kauneimmissa joululauluissa. Madonnan liput on halpaa kamaa tuohon verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:12"] Turha kirkosta eroamisen jälkeen tulla ruinaamaan tekopyhästi kirkolta apua saatika viettää kirkollispyhiä tai häitä/ristiäisiä. :) (ps. En ole himouskovainen.) [/quote]   Jos haluan kastaa lapsen kirkkoon, ei kaiken järjen mukaan vanhemman tarvitse olla jäsen, koska toimenpide organisaation etu.    Häätkin kelpaisi hyvin maistraatin kautta, jos olisivat välttämättömiä. Jos olisi välttämätöntä pitää kirkossa, liittyisin yhden verokauden ajaksi takaisin ja eroaisin taas uudellee. [/quote] Lapsi voi hankkia kasteen itse myöhemmin, jos haluaa. Miksi kastaa lapsi, jos ei itse usko? Lapsi saa sitten itse vanhempana päättää uskooko vai ei. Nimenkin voi antaa maistraatin kautta..kirkollinen kaste on uskon juttuja, jota moni ei nykymaailmassa tajua.....

[/quote]

Kasteella ei ole mitään tekemistä nimen antamisen kanssa.

t. ateisti

Vierailija
24/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:12"]

Turha kirkosta eroamisen jälkeen tulla ruinaamaan tekopyhästi kirkolta apua saatika viettää kirkollispyhiä tai häitä/ristiäisiä. :) (ps. En ole himouskovainen.)

[/quote]

Jos haluan kastaa lapsen kirkkoon, ei kaiken järjen mukaan vanhemman tarvitse olla jäsen, koska toimenpide organisaation etu. 

Häätkin kelpaisi hyvin maistraatin kautta, jos olisivat välttämättömiä. Jos olisi välttämätöntä pitää kirkossa, liittyisin yhden verokauden ajaksi takaisin ja eroaisin taas uudellee.

[/quote]

Ihan vaan ohiksena: jos kumpikaan vanhemmista ja ainakin yksi kummi kuulu kirkkoon, et voi tuosta noin vaan "kastaa lapsiasi kirkkoon". Ja miksi ihmeessä haluaisitkaan? Kastat/liität hänet siihen yhteisöön, mihin haluat itsekin kuulua. TAi et liitä mihinkään. Oman arvomaailmasi välität tietysti, joko tietoisesti tai tietämättäsi.

Vierailija
25/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:51"]Helsingissä on pieni kirkollisveroprosentti, mutta maksoin siitä huolimatta n.600 euroa vuodessa. Aika kallis pääsylippu jos kerran pariin vuoteen kävi kauneimmissa joululauluissa. Madonnan liput on halpaa kamaa tuohon verrattuna.
[/quote]
Näinhän se on jos maksaa itselleen, minä taas näen että kirkko tukee vammais-, vanhus-, lapsi-, nuoriso- ja mielenterveystyötä enkä käytä näitä itse vaan se on osa yhteiskuntaa jota tahdon tukea.

Vierailija
26/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:51"]Helsingissä on pieni kirkollisveroprosentti, mutta maksoin siitä huolimatta n.600 euroa vuodessa. Aika kallis pääsylippu jos kerran pariin vuoteen kävi kauneimmissa joululauluissa. Madonnan liput on halpaa kamaa tuohon verrattuna. [/quote] Näinhän se on jos maksaa itselleen, minä taas näen että kirkko tukee vammais-, vanhus-, lapsi-, nuoriso- ja mielenterveystyötä enkä käytä näitä itse vaan se on osa yhteiskuntaa jota tahdon tukea.

[/quote]

Kirkon diakonia on kokonaista 3% kirkollisveroista, eli yhtä tyhjän kanssa. Voit helposti laittaa itse paljon suuremman summan oikeaan hyväntekeväisyyteen. Jätät vaikka veron maksamatta ja käyt pudottamassa muutaman kympin kirkon kolehtihaaviin, jos välttämättä haluat käyttää kirkon kanavaoimaa apua. Itse suosin mielummin ihan oikeita hyväntekeväisyysjärjestöjä jotka eivät yritä aivopestä autettavia.

Vierailija
27/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:51"]Helsingissä on pieni kirkollisveroprosentti, mutta maksoin siitä huolimatta n.600 euroa vuodessa. Aika kallis pääsylippu jos kerran pariin vuoteen kävi kauneimmissa joululauluissa. Madonnan liput on halpaa kamaa tuohon verrattuna. [/quote] Näinhän se on jos maksaa itselleen, minä taas näen että kirkko tukee vammais-, vanhus-, lapsi-, nuoriso- ja mielenterveystyötä enkä käytä näitä itse vaan se on osa yhteiskuntaa jota tahdon tukea.

[/quote]

Ja montako euroa maksamistasi kirkollisveroista mahtaa mennä kirkon vammais-, vanhus-, lapsi-, nuoriso- ja mielenterveystyöhön? Jos ihan oikeasti piittaisit noista asioista, eroaisit kirkosta heti ja pistäisit säästyneet rahat suoraan noita asioita ajavien järjestöjen tileille. Tehokkuus olisi aivan toista luokkaa.

Vierailija
28/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Äitini on ollut seurakunnan työntekijä ja isäni seurakunta-aktiivi edelleen, mutta uskallan väittää että seurakunnan työ on aika merkityksetöntä verrattuna valtion tai kuntien vastaavaan. Aika harva täällä seurakunnan nuorisoleireille haluaa tai lasten kerhoihin halutaan lähinnä siksi että ne ovat "ilmaisia" - ei virsien takia. Kirkon vanhustyö näyttää olevan jumalanpalveluksia vanhusten taloissa joten kiitos ei. Perheasiainneuvottelukeskus on sinällään virkistävä poikkeus kirkon tarjoamasta avusta, koska kunnat eivät tuohon pysty, mutta toinen asia onkin se pitäisikö se säätää kunnille pakolliseksi toiminnaksi tai tukea valtion puolelta. En kyllä oikein näe että mikä kirkon palvelu olisi jotenkin merkittävä. Hurstikin taitaa jakaa kristillisesti enemmän leipää kuin diakoniatyö.

Vierailija
29/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en eronnut rahan vuoksi, jos olisin kirkon jäsen niin mieluusti maksaisin. Minun kohdallani oli vain typerää kuulua kirkkoon, kun en ole uskovainen. Lahjoitan nykyään itse rahat mitkä olisivat menneet kirkkoon ja enemmänkin.

Vierailija
30/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisverolla rahoitetaan seurakuntien toiminta. Jos et arvosta mm. diakoniaa, seurakunnan toimintaa (perhekerhot, keskusteluapu, rippikoulut, lasten leirit, aikuisten retriitit, jumalanpalvelukset, hartaustilaisuudet erilaisissa paikoissa, kasteet, vihkimiset, hautaan siunaamiset jne) ja historiallisten rakennusten ylläpitoa, niin eroa toki. Mutta kannattaa muistaa, että seurakunnan toiminta on yleensä monipuolista ja ihmistä kunnioittavaa ja siihen saa vapaasti osallistua. (Lahkolaisten tilaisuuksissa voi olla joskus erilainen meininki, mutta niihin pitääkin erityisesti hakeutua.)

On muodikasta olla uskonnoton ja kirkoton, mutta ihminen ei elä vain leivästä. Monet hakevat hengellistä täytettä erilaisista eksoottisista suunnista, mutta joskus kannattaisi kokeilla, voisiko ihan tavallinen kristinuskokin tarjota sisältöä ja seurakunta luontevan yhteisön.

Miksi aina vedetään esiin Päivi Räsäsen ja kuvitellaan hänen yksin edustavan evankelis-luterilaista uskoa omilla kannoillaan? Kirkossa on paljon erilaisia ääniä, mutta ne "vähemmän ärsyttävät ja nykyaikaiset" eivät ole medialle yhtä kiinnostavia. Perehtykää joskus muuhunkin kuin lööppeihin.

Nyt on muuten seurakuntavaalien ennakkoäänestysaika, vinkkinä tyytymättömille ja tyytyväisille kirkon jäsenille.

Vierailija
31/31 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko tekee paljon muutakin tärkeää työtä kuin diakoniatyötä. Kirkko ei ole voittoa tavoitteleva, eivätkä kirkkoherrat ylipalkattuja. Sen sijaan melkein kaikki muut srk:n työntekijät ovat matalapalkattuja. Srk:n ydintehtävä on evankeliumin julistaminen, jotta se olisi kaikkien saatavilla. Seurakunta on tähän tehtävään palkannut työntekijöitä, jotka myös hoitavat seurakuntaa ja osoittavat rakkautta lähimmäisilleen. Näin ainakin tulisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi