Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kurkku hirveän kipeä nielaistaessa, meneekö ohi itsekseen?

Vierailija
28.10.2014 |

Mulla on kurkku kolmatta päivää tosi kipeä kun nielaisen. Burana tai aspiriini auttaa joksikin aikaa mutta öisin vaikutus lakkaa ja nieleminen, siis syljen, on tuskaa kunnes voi ottaa seuraavan pillerin.
Meneekö tämä itsekseen ohi? Vai pitääkö mennä lääkäriin?
Kuumetta ei ole. Olen yrittänyt juoda paljon.Mitä pitäisi tehdä vielä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä vaiheessa kun et pysty sitä särkylääkettäkään enää nielemään niin kannattaa mennä lääkäriin. Tai sitten jos tuo jatkuu vielä pari päivää samanlaisena.
Voi olla esim. angiinaa.

Vierailija
2/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet tavannut ihmistä, jolla on vuosikausia kurkku kipeä, vai mitä? Eli ohi menee joskus mutta jos on angiina niin antibiootit voisi nopeuttaa.

Veden juonti ei kurkkukipua paranna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota on nyt liikkeellä. kun kuumetta ei ole, kyseessä on todennäköisesti joku enterovirus. Siihen ei ole lääkettä eikä sille voi tehdä muuta kuin odottaa, levätä, ottaa särkylääkettä ja yrittää juoda. Menee ohi itsestään, mutta kestää 3-5 päivää. Voit käyttää myös puuduttavia särkylääkkeitä, kuten Zyx-imeskeytabletteja tai bafucinia.

Jo olisi kovasti kuumetta, kyseessä voi olla joko adenovirus (jolla sama hoito-ohje kuin yllä) tai streptokokki, joka taas kannattaa hoitaa antibiooteilla (tai kyllä sekin VOI mennä itsestään ohi mutta siinä voi myös olla jälkitauteja ja kun antibiootti kerran bakteeriin auttaa, nitä kannattaa käyttää. Viruksin se ei auta)

Vierailija
4/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota suuvettä. Se tappaa bakteereja.

Vierailija
5/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Voi olla angiina. Selviää pikatestillä nielusta ainakin yksityisellä.

Vierailija
6/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee ohi itsekseen. Ei ennen edes ollut mitään antibiootteja.

Vierailija
7/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:40"]

Veden juonti ei kurkkukipua paranna.

[/quote]

Juomisesta muistutetaan ensijaisesti siksi, että monien kurkkutulehdusten komplikaatioina on kuivuminen, kun nieleminen sattuu ja ihminen lakkaa siksi juomasta. Toisekseen nesteen nauttiminen ylipäänsä auttaa etenkin kuumeisissa tulehduksissa.

Vierailija
8/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti menee ohi itsestään. Viikon verran voi ainakin katsella ja kotihoitaa. Tosin voisit katsoa sinne kurkkuusi itsekin ja jos siellä näkyy valkoisia peitteisiä länttejä ja nielemiskipu on kova, voi olla ab-kuurin tarvitseva angiina. Yleensä siihen tosin liittyy myös kuumetta, jota sinulla ei ole. Oireesi viittaavat lähinnä virustautiin. 

Vierailija
9/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viikko sitten täsmälleen samat oireet. Menin lääkäriin jossa otettiin nieluviljely. Lääkäri sanoi että on kyllä niin ilmiselvä angiina ja olo oli niin huono, että sain antibiootit heti.

Olin syönyt kaksi päivää antibiootteja ja olo oli huomattavasti parempi. Risat eivät olleet enää turvonneet eikä nieleminenkään enää sattunut.

Sitten tulivat nieluviljelyn tulokset, ei ollut angiina eikä mikään muukaan tulehdus. Sanoin että antibiootit auttoivat ja lääkäri oli ihan ihmeissään, ilmeisesti se sitten oli vaan joku bakteeri-infektio, joka oireili angiinan tavoin. Outoa.

Onneksi sain antibiootit :D Eivät olisi varmaan antaneet jos pikatesti olisi sanonut ettei kyseessä ole angiina.

Vierailija
10/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:45"]

Mulla oli viikko sitten täsmälleen samat oireet. Menin lääkäriin jossa otettiin nieluviljely. Lääkäri sanoi että on kyllä niin ilmiselvä angiina ja olo oli niin huono, että sain antibiootit heti.

Olin syönyt kaksi päivää antibiootteja ja olo oli huomattavasti parempi. Risat eivät olleet enää turvonneet eikä nieleminenkään enää sattunut.

Sitten tulivat nieluviljelyn tulokset, ei ollut angiina eikä mikään muukaan tulehdus. Sanoin että antibiootit auttoivat ja lääkäri oli ihan ihmeissään, ilmeisesti se sitten oli vaan joku bakteeri-infektio, joka oireili angiinan tavoin. Outoa.

Onneksi sain antibiootit :D Eivät olisi varmaan antaneet jos pikatesti olisi sanonut ettei kyseessä ole angiina.

[/quote]

Sä siis söit pari päivää niitä antibiootteja. Daa, ei se paraneminen niistä antibiotteista johtunut eikä ne mitään auttaneet, vaan tauti parani parin pävän pääst ihan itsestään, kun se elinkaari vaan kului loppuun. Lääkäri ei ollut asiasta oikeasti ihmeissään, vaan ei vaan viitsinyt ryhtyä sulle perusasioita opettamaan - varsinkin kun se olisi edellyttänyt, että hän olisi todennut ensin olleensa itse alunperin väärässä.

Vierailija
11/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:50"]

[/quote]

Sä siis söit pari päivää niitä antibiootteja. Daa, ei se paraneminen niistä antibiotteista johtunut eikä ne mitään auttaneet, vaan tauti parani parin pävän pääst ihan itsestään, kun se elinkaari vaan kului loppuun. Lääkäri ei ollut asiasta oikeasti ihmeissään, vaan ei vaan viitsinyt ryhtyä sulle perusasioita opettamaan - varsinkin kun se olisi edellyttänyt, että hän olisi todennut ensin olleensa itse alunperin väärässä.

[/quote]

No minusta parantuminen ei ollut sattumaa, kun lääkäriinmenopäivänä luulin oikeasti että henki lähtee kohta, risat turvonneet ja niissä valkoiset peitteet, en voinut niellä mitään ja hengittäminen oli tuskallista.

Antibioottien aloittamisen jälkeen olo helpotti huomattavasti, en todellakaan usko että se olisi helpottanut ilman niitä.

Vierailija
12/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Olette kilttejä.Odottelen vielä, ehkä se menee pois. En näe itse mitään kurkussa. Kurkku on kipeämpi oikealta puolelta ja oikealla puolella kaulassa tuntuu se kipeä pallukka mikä tulee usein jos on sairas.
t. Ap

Vierailija
13/13 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

No minusta parantuminen ei ollut sattumaa, kun lääkäriinmenopäivänä luulin oikeasti että henki lähtee kohta, risat turvonneet ja niissä valkoiset peitteet, en voinut niellä mitään ja hengittäminen oli tuskallista.

Antibioottien aloittamisen jälkeen olo helpotti huomattavasti, en todellakaan usko että se olisi helpottanut ilman niitä.

[/quote]

Oppikirjaesimerkki plasebosta :)