Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kannattaako neuvolassa kertoa

Vierailija
28.10.2014 |

Mielenterveysongelmataustasta. Olen siis sairastanut vaikean masennuksen ja saanut terveen paperit siitä jo vuosia sitten. Kerronko kun sitä näissä lapuissa kysytään vai onko se sitten ls-asiakkuus ja sossun kynsiin joutuminen? Olen muuttanut tänne eri paikkakunnalta joten tiedoista eivät näe.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä kertoisi. Itselläni ei ole mitään vastaavaa ja olemme kaikin tavoin ns kunnollinen perhe, mutta pelkäisin kyllä neuvolan puolelta turhaa kyttäämistä. Itseltäni on usko ihan terveysasioidenkin osaamiseen ainakin meidän terkkarin kohdalta mennyt. Mittauksissa ja rokotuksissa käytän lapset, mutta muuten meidän elämä ei neuvolalle kuulu.

Vierailija
2/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse hyötyisit siitä, että kertoisit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vain rehellinen. Ei siitä sossuun ilmoiteta, sairaus kuin sairaus. Vieläpä paraneva sellainen. 

Vierailija
4/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei. 

Vierailija
5/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Mitä itse hyötyisit siitä, että kertoisit?
[/quote]

Ajattelin että koska on masennustaustaa niin osaisivat synnytyksen jälkeisen masennuksen merkkejä huomioida tarkemmin lapsen syntymän jälkeen. Olen ollut siinä uskossa että jos on sairastanut kerran masennuksen on alttiimpi tuolle? Ihan vaan omaa jaksamistani mietin siis.

Vierailija
6/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se terkkari ei ole sokea- useimmiten avun tarve, olipa se avattu tai salattu näkyy kyllä kilometrien päähän...itse kannatan rehellisyyttä enkä ole koskaan sen takia vaikeuksiin joutunut. Missään.

Vierailija
7/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]

Ole vain rehellinen. Ei siitä sossuun ilmoiteta, sairaus kuin sairaus. Vieläpä paraneva sellainen. 

[/quote]

Joo, paraneva sairaus joka vaan esim. estää adoption loppuiän... Eli kyllä selvästi pidetään yhtäkin aiempaa masennusjaksoa riskiä vanhemmuuden suhteen. Ei siitä toki suoraan sossuun ilmoiteta, mutta kyllä asenteet voi terkkareilla olla jatkossa sellaisia että kytätään osin kuvitellenkin että varmaan se on taas masentumassa ja täytyisiköhän puuttua asiaan enemmänkin. Esim. ihmisen luontainen introverttiys voidaan tulkita merkiksi masennuksen palaamisesta tai melkein mikä muu vaan.

Vierailija
8/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei. 
[/quote]

Millaisessa erityistarkkailussa :O ? -ap

Vierailija
9/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa.

Ihan turha kuvitella etteikö se leimaisi ihmistä. Korkeintaan jos pelkäät sairastuvasi taas - siihen sinulla on suurentunut riski - etkä osaisi itse hakea apua, voi tieto olla tarpeen neuvolalle. Muuten joudut vain turhaan suurennuslasin alle.

Itse en ole koskaan huumeita kokeillut, mutta huonekaveri synnärillä oli yhden ainokaisen kerran teini-iässä kokeillut pilveä, siitä oli neuvolakortissa merkintä siinä kohtaa kun kysytään huumeiden käyttöä ennen raskautta, ja vauva pistettiin huumetesteihin. Eikä tuo ole ainoa laatuaan ole tapaus.

Vierailija
10/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei. 
[/quote]

Juuri näin. Eivät varmasti heti automaattisesti lasuun ilmoita, mutta varmasti seuraavat tarkemmin mahdollisia väsymyksen merkkejä jne. On heidän työtään. Mä kertoisin vain, jos en enää jaksaisi ja haluaisin pyytää jotakin konkreettista apua.

Vierailija
11/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:24"]

Mä en kyllä kertoisi. Itselläni ei ole mitään vastaavaa ja olemme kaikin tavoin ns kunnollinen perhe, mutta pelkäisin kyllä neuvolan puolelta turhaa kyttäämistä. Itseltäni on usko ihan terveysasioidenkin osaamiseen ainakin meidän terkkarin kohdalta mennyt. Mittauksissa ja rokotuksissa käytän lapset, mutta muuten meidän elämä ei neuvolalle kuulu.

[/quote]

Kunnollinen vastaa rehellisesti, jos kysytään oletko vai etkö sairastanut sitä tai tätä.

Ei niillä siellä ole tarkoitus kytätä ketään. Tukea ja neuvoa antavat.

Vierailija
12/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä mihinkään erityistarkkailuun joudu. Itsellä masennustaustaa, lääkkeet lopetin raskauden ajaksi. Ihan normaalisti kyselevät kuulumisia ja jaksamisia, tietysti on varmasti suurempi alttius raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen asennukseen, jos sellaiseen on muutenkin taipuvainen. Kannattaa olla rehellinen. Suurin paha mitä voi tapahtua on, että tyrkyttävät käyntejä neuvolapsykologeille mutta voit kertoa, että voit hyvin eikä tarvetta sellaiselle ole. :)

Vierailija
13/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:28"]Ei kannata kertoa.

Ihan turha kuvitella etteikö se leimaisi ihmistä. Korkeintaan jos pelkäät sairastuvasi taas - siihen sinulla on suurentunut riski - etkä osaisi itse hakea apua, voi tieto olla tarpeen neuvolalle. Muuten joudut vain turhaan suurennuslasin alle.

Itse en ole koskaan huumeita kokeillut, mutta huonekaveri synnärillä oli yhden ainokaisen kerran teini-iässä kokeillut pilveä, siitä oli neuvolakortissa merkintä siinä kohtaa kun kysytään huumeiden käyttöä ennen raskautta, ja vauva pistettiin huumetesteihin. Eikä tuo ole ainoa laatuaan ole tapaus.
[/quote]

Munkin kaverilla näin. Ei ollut edes ihan nuori äiti ja kerran teininä kokeillut. Vauva joutui huumetesteihin.

Vierailija
14/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei. 
[/quote]

[/quote]

Terkkari katselee sinua tavallista tarkemmin. Esim oletko jaksanut pitää huolta itsestäsi, millaista on vuorovaikutuksesi vauvan kanssa jne. Halutessaan voi laittaa lähetteen eteenpäin ihan vain oman epäilynsä pohjalta. Esim tavallinen valvomisen aiheuttama väsymys saattaa muuttua masennusepäilyksi.

Vierailija
15/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valehtelin neuvolaan ihan suoraan. Ei oo koskaan ollu mitään, ollaan absolutisteja jne.. vaikka siis kummallakin oli 16vuotta sitten yksi pilvikokeilu ja alkoholia käytettiin satunnaisesti vielä vuosi ennenkuin yritettiin raskaaksituloa. :) Nykyäänhän tehdään kaikista ennakoiva lsilmoitus jotka ovat alle 21v. Vaikka isä olisi vanhempi.

Vierailija
16/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että kun kerrot, niin voit saada tarvittaessa nopeammin apua. Osaavat tukea ja huomioida sinua paremmin. Ei siellä mitään kyttäyskoneistoa ole. Ovat tukea antamassa, eivätkä ketään vahingoittamassa.

Vierailija
17/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei. 
[/quote]

[/quote]

Terkkari katselee sinua tavallista tarkemmin. Esim oletko jaksanut pitää huolta itsestäsi, millaista on vuorovaikutuksesi vauvan kanssa jne. Halutessaan voi laittaa lähetteen eteenpäin ihan vain oman epäilynsä pohjalta. Esim tavallinen valvomisen aiheuttama väsymys saattaa muuttua masennusepäilyksi.
[/quote]

Sehän on ihan normaalia että kaikissa liitoskivuissa ei ehkä kiinnosta maalata naamaansa ennen terkkarin luokse menoa. Hyi en sitten kerro jos tuommoisia ovat :O

Vierailija
18/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kerroin kun kysyttiin ja sanoin myös perään että siitä on aikaa enkä koe olevani masentunut. Terkkari sanoi että ei siinä mitään, näitä kysytään vain sen takia että synnytyksen jälkeinen masennus voi tulla helpommin aikaisemmin masennuksen sairastaneille. En joutunut seurantaan eikä kukaan ole asiaa puinut sen jälkeen. 

Vierailija
19/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Mitä itse hyötyisit siitä, että kertoisit?
[/quote]

Ajattelin että koska on masennustaustaa niin osaisivat synnytyksen jälkeisen masennuksen merkkejä huomioida tarkemmin lapsen syntymän jälkeen. Olen ollut siinä uskossa että jos on sairastanut kerran masennuksen on alttiimpi tuolle? Ihan vaan omaa jaksamistani mietin siis.
[/quote]

No mä kertoisin just tuon takia. Siinäpä sitten olisin "erityistarkkailussa". Helpompi olisi varmaan saada apua sitten jos oikeasti tarvitsee. Ja tottahan se on, että masennus voi uusiutua suuren elämänmuutoksen ja hormonien takia.

Aiemmin sairastetun masennuksen takia ei todellakaan joudu ls-asiakkaaksi tai sossun "kynsiin". Ei sellaiseen ole resursseja.

Vierailija
20/52 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]Älä ihmeessä kerro! Olet erityistarkkailussa ja mahdollisesti helposti ongelmissa jatkossa jos kerrot. Noista kannattaa puhua vain jos oikeasit kokee että niiden takia tarvitsee jotain apua tai neuvoja, muuten ei.  [/quote] Juuri näin. Eivät varmasti heti automaattisesti lasuun ilmoita, mutta varmasti seuraavat tarkemmin mahdollisia väsymyksen merkkejä jne. On heidän työtään. Mä kertoisin vain, jos en enää jaksaisi ja haluaisin pyytää jotakin konkreettista apua.

[/quote]

Siksi olisi hyvä kertoa. Apua on nykyään vaikea saada, kuten täällä palstalla mammat ovat kertoneet. Neuvolan terveydenhoitajalta voi saada apua jos kriisi iskee. Esim. Just eräälle vastasynnyttäneelle tarjottiin kotiapua. Kolmas lapsi, ihan ydinperhe, mutta äiti sanoi olevansa väsynyt.

Sanoi kyllä pärjäävänsä hyvän tukiverkon ansiosta. Onko kaikilla tukiverkkoa?