1v 4kk ja pitkät raivokohtaukset
Kuopus on alkanut siis saamaan toisinaan raivareita niin kuin tuon ikäiset saa. Esim puistosta lähtiessä tai jos ei saa mitä tahtoo. Mutta nää raivarit on rajumpia ja pidempiä kuin mitä ennen olen nähnyt. Mikään ei kelpaa. Tyttö juoksee täyttä kurkkua huutaen karkuun ja mikään ei kelpaa. Sylistä vääntäytyy pois, tutit, lelut, maitopullot kaikki heittää pois. Tänään kiipesi kokoajan keittiön tuolille ja alkoi hakkaamaan päätään pöytää vasten (suht hiljaa kuitenkin) Lopulta lopettaa vaan yhtäkkiä ja malttaa jäädä syliin. Raivari kestää 10-20 minuuttia yleensä ja on tosiaan huutoa ilman taukoja. Tänään kesti melkein 30min.
Olen yrittänyt ottaa syliin ja rauhottaa, mutta tuntuu vaan pahentavan. Nykyään olen seuraillut perässä ja estänyt kiipeämästä pöydälle tms mikä voisi satuttaa. Olen tarjonnut toisinaan lelua, pulloa tai tuttia, mutta tuntuu tarvitsevansa vähän omaa-aikaa ennen rauhoittumista.. Onko tää enää normaalia? Mitä voin tehdä? Tyttö on muuten kaikin puolin normaali ja oli vauvana sellanen vauvakuume vauva, joka ei juuri itkenyt, möllötti nukkui ja söi. Ikäisekseen kuulemma etevä..
Kommentit (24)
No mun lapsella oli tuossa iässä tollasia ja tarhasta tulee edelleen palautetta vastaavasta käyttäytymisestä suuttuessaan. Lapsi on tempperamenttinen.
Meillä on jäähyt käytössä, sillä selvästi kaipaa, että voi rauhottua ja kierre katkaistaan vaikka joku tietenkin heti ehättää sanomaan, että jäähyt on kiellettyjä nykyään....
Oisko väsyny tai nälkänen? Kiukkusena tosin turha tarjota mitään. Sen jälkeen sitten. Meillä oli näin kun raivarit vaan jatkui...
Meillä tuo ei vielä ymmärrä pysyä jäähyllä ja tosiaan itse itkee, suoraa raivo huutoa ja menee jonnekin. Tänään keittiön tuolille ja minä istuin lattialle viereen seuraamaan tilannetta :/ Yli 25min tänään vaan tuntui itsestä aika toivottomalta..
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:52"]Oisko väsyny tai nälkänen? Kiukkusena tosin turha tarjota mitään. Sen jälkeen sitten. Meillä oli näin kun raivarit vaan jatkui...
[/quote]
Olen epäillyt väsymystä. Nyt oli just syönyt ja päiväuniaika. Mutta en saanut nukkumaan koko päivänä ja raivarin jälkeen oli ihme kyllä aivan pirteä koko loppu päivän silti..
Kolmonen jatkaa.... ja meillä liittyi tuohon myös pään hakkaaminen lattiaan/maahan ym järkevää. En mä osaa auttaa muuta kun kertomalla, että samanlainen lapsi on täällä ja mielestäni lapseni on ihan fiksu ja normaali. Totta kai sitä itseäkin välillä kylmäsi, että onkohan sillä kaikki kunnossa... mutta. Sitten rupesin vaan miettimään, että kouluiässä se sitten näkyy, jos jokin olisi (adhd) enemmän pielessä.
Kiitos 3/7, oot ihan oikeessa tossa, että kyllähän se sitten selviää. Pelkään kamalasti et kohta on lastensuojelu ovella kun naapurin mummo on jo valitellut kun meillä itketään paljon :( asutaan siis kerrostalossa ja ollaan talon ainoa lapsiperhe.
temperamenttinen lapsi vaan. se menee onneksi ohi. tsemppiä!
Sano naapurin mummolle, että meillä on alkanut tämä uhmaikä
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:04"]Sano naapurin mummolle, että meillä on alkanut  tämä uhmaikä
[/quote]
Hihi :D Meillä vanhempi on nyt 3v ja kanssa kivassa uhmassa. Oma äitini ei ymmärrä kun olen välillä ihan rikki. Esim tänään istuin vielä 30min kyseisen raivarin jälkeen samalla paikalla kun en vaan jaksanut nousta kun lapsetkin alkoi vieressä touhuta omiaan. Eipä ollut ruokaa tehty kun mies tuli kotiin..
tarjotkaa lapsille vettä. se oikeesti auttaa..
No anna kiivetä tuolille ja pidä huoli ettei putoa. Tossa iässä laajennetaan reviiriä ja osa lapsista kiipeilee mihin vain. Kun on kerran kiivetty, ei välttämättä halua kiivetä toista kertaa. Helpommalla pääsee kun ei estä.
terveisin äiti jonka lapsi on kiivennyt auton katolle ja flyygelin päälle, ihan samassa iässä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:19"]No anna kiivetä tuolille ja pidä huoli ettei putoa. Tossa iässä laajennetaan reviiriä ja osa lapsista kiipeilee mihin vain. Kun on kerran kiivetty, ei välttämättä halua kiivetä toista kertaa. Helpommalla pääsee kun ei estä.
terveisin äiti jonka lapsi on kiivennyt auton katolle ja flyygelin päälle, ihan samassa iässä.
[/quote]
Siis täsmennys, annankin kiivetä. Raivari tuli kun ei saanut painella dvd soitinta ja raivarin aikana kiipeili.
Voi myös viedä huomion toisaalle ja sanoa että nyt lähdetään ulos, mennään katsomaan teletappeja, syömään suklaata, tai alat tekemään jotain mielenkiintoista, ja sanot sen myös tenavalle. Eli ei mennä mukaan tohon turhautumiseen, vaan keksitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:17"]tarjotkaa lapsille vettä. se oikeesti auttaa..
[/quote]
Meillä on molemmilla tytöillä vesipullot esillä koko päivän, eli ei johdu siitä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:24"]
Voi myös viedä huomion toisaalle ja sanoa että nyt lähdetään ulos, mennään katsomaan teletappeja, syömään suklaata, tai alat tekemään jotain mielenkiintoista, ja sanot sen myös tenavalle. Eli ei mennä mukaan tohon turhautumiseen, vaan keksitään muuta.
[/quote]
No shit Sherlock. Mistä tällasia lapsia tilataan? Mä voin taluttaa vaikka ponin siihen lapsen viereen ja kirkuna jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:24"]Voi myös viedä huomion toisaalle ja sanoa että nyt lähdetään ulos, mennään katsomaan teletappeja,  syömään suklaata, tai alat tekemään jotain mielenkiintoista, ja sanot sen myös tenavalle. Eli ei mennä mukaan tohon turhautumiseen, vaan keksitään muuta.  
[/quote]
:( ei toimi. Ei edes kylvyt tai keksit, lähtee vaan karkuun. Kiitos kuitenkin vinkistä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:24"]
[/quote]
Meillä noissa raivareissa turhauttavin asia oli se, että sen aikana lapselle oli ihan turha puhua tai ehdottaa mitään. Eihän se edes kuule karjuntansa läpi mitään, ja jos koitti vaikka näyttää jotain kivaa tavaraa, niin sekin vain yllytti huutoa ja lapsi huitoi sitä pois, saati että ulos pukemisesta olisi tullut mitään kun raivari oli päällä.
Tsemppiä ap, kyllä tuo vielä menee ohi. Jos yhtään lohduttaa, niin meillä se varsinainen uhmaikä-ikä on ollut tällä lapsella todella helppo, liekö hänellä ollut pahin uhma sitten todella aikaisin. Jos lapsi raivarin aikana näytti satuttavan itseään tai muita, pidin sylissä rimpuilusta huolimatta. Lapsen rauhoituttua sitten halailut ja juttelut.
Voi kökkö meni pötköön, kun puhelimella kirjotin :S Anteeksi kirjotusvirheistä!
-ap