Työnantajan autot ja omavastuu vahinkotilanteissa
Työnantaja on keksinyt, että kolaroi firman autoilla ja on itse syyllinen, joutuu maksamaan omavastuun vakuutuksesta. Kyseessä ei siis ole mitenkään jyvitettyjä autoja, vaan tarpeen mukaan kaikkien käytössä.
Mahtaako tuo olla aivan vahingonkorvauslain mukainen? Nyt sääntönä on lisäksi, että firman autoja on pakko käyttää. jos ovat vapaana. Tuossahan on jo peruste kieltäytyä, jos omassa autossa on pienempi omavastuu. Laskuttaa vain kilometrit. Omavastuuta yms voinee periä vain silloin, kun mukana on tahallisuutta ja vastaavaa.
Ryhdyin jo katseleen muita hommia (insinöörialan) huomattavasti aktiivisemmin, irtisanoutumislappu on jo valmiina ja allekirjoitettu, päivämäärää vaille.
Kommentit (5)
Luuletko, ettet myöskään voi olla missään vastuussa jos täysin omalla huolimattomuudellasi rikot oman työpuhelimesi tai työkoneen tai ikkunan? Minkälaisessa kuplassa elät?
Siitä ei paljon lapsellisemmaksi voi irtisanoutumisfantasiat enää mennä, "en halua olla missään vastuussa omista perseilyistäni" 😂
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä olette kolaroineet niitä niin paljon että tuollainen on tullut edes mieleen kenellekään. Mulla ei ole koskaan sattunut yhtään itse aiheutettua kolaria joten en ymmärrä miten tämä voi edes olla kenellekään ongelma.
Onkohan tässä joku tulkintavirhe? Ts. luokitellaanko vahinko itseaiheutetuksi? Tekevälle sattuu. Yhdessäkään työpaikassa ei ole kukaan kysellyt omavastuita, vaikka vahinkoja onkin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä olette kolaroineet niitä niin paljon että tuollainen on tullut edes mieleen kenellekään. Mulla ei ole koskaan sattunut yhtään itse aiheutettua kolaria joten en ymmärrä miten tämä voi edes olla kenellekään ongelma.
Onkohan tässä joku tulkintavirhe? Ts. luokitellaanko vahinko itseaiheutetuksi? Tekevälle sattuu. Yhdessäkään työpaikassa ei ole kukaan kysellyt omavastuita, vaikka vahinkoja onkin tullut.
Jos kyseessä ei ole työpaikka jossa pääasiallisena toimintana ajetaan autolla vaan ne on henkilöstön yhteiskäyttöön esim. työmatkoja varten ja siellä sattuu niin paljon kolareita että omavastuita pitää edes miettiä niin kyllä jotain on vialla.
Toki jos kyseessä on joku rahtifirma ja talossa kymmeniä autoja jotka liikkeellä joka päivä koko päivän niin kai sitä sattuu ja tapahtuu mutta jotenkin APn tapauksessa paistaa kyllä rivien välistä ettei taida olla näin.