Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehviläinen erosi suorassa lähetyksessä

Vierailija
27.10.2014 |

Tänään Aallon aamushowssa juontajat keskustelivat eroakirkosta.fi stä. Keskustelun lomassa Vehviläinen ilmeisesti kliksutteli sivuilla eroilmoituksen ja lähetti sen. Kuulosti helpolta.

Kimmolla oli onneksi ihan hyvät ajatukset miksi ryhtyä toimeen. Mitä mieltä hänen ajatuksistaan kuten se, että jos H&M käyttäisi lapsityövoimaa niin yrittäisinkö muuttaa kauppaa sisältä päin vai pistänkö sen ostopoikottiin? Sama pätee kirkkoon. Hyvin sanottu mielestäni.

http://www.radioaalto.fi/#!/post/544e50857acb510200e62ed0

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapahan skipata yhden radioaseman, tosin en ole ikinä välittänyt tuosta moukka miehestä, joka syö pipo päässä.

Vierailija
22/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinko ainoa, joka luuli otsikon perusteella, että Kimmo erosi naisystävästään? :D Eikös hän juuri viime viikonloppuna ollut lemmenlomalle Savonlinnassa (?), joten ajattelin, että reissussa tuli erimielisyyksiä ja nyt sitten päädyttiin eroon suorassa lähetyksessä, heh. Onneksi olikin kyse vain kirkosta eroamisesta. Hyvä päätös Kimmo, itsekin erosin jo 18-vuotiaana :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroaminen on muotia. Toisaalta moni ei usko niin kuin kirkko opettaa. Onhan sitä ennenkin erottu kirkosta ja perustettu oma uskonto. Nykyään tosin ei perusteta mitään tilalle vaan korostetaan ihmisten omaa selviytymistä.

Minä olen ollut rippikouluiästä lähtien kirkkovastainen mutta en uskontovastainen. Uskon ja melko lailla niin kuin lutherilaisuudessa opetetaan pienin poikkeuksin. Rippikoulu pakotti ajattelemaan, mitä kirkko ihan oikeasti meille opettaa, ja samalla kun luettelin ulkoa, että uskon ruumiin ylösnousemiseen, ajattelin mielessäni, että en herranjestas todellakaan usko noin. Mutta en silti ollut valmis heittämään lasta pesuveden mukana. Enkä ollut valmis perustamaan mitään omaa, en usko, että sille on nykymaailmassa edes tilaustakaan. Ajattelin ennemminkin asiaa historian kautta. Minkälainen kirkko on ollut 1800-luvulla? Minkälainen se on nykyään? Jokaisessa yhteisössä on niitä jarruttelijoita, vanhaan takertuvia, mätiä omenia. Mutta sitten on myös niitä, jotka auttavat, opettavat ja näyttävät esimerkkiä. Onko kirkko mätä, jos joku siellä on mätä? Ainakin se on kulkenut pitkän muutostien ja todennäköisesti jatkaa niin edelleenkin, ellei sitten kaikilta lopu usko ja ne vanhat jarruttelivat saavat jatkaa ja määrittää, minkälainen kirkko meillä on nykyään.

Tarvitaanko sitten kirkkoa? Uskon, että tarvitsemme tulevaisuudessa yhä enemmän yhteisöä, joka tarjoaa toivoa, apua, ihmiskontaktia. Toivon, että esim. koulujen uskonnon opetus suuntautuu entistä joustavammin kulttuuriperimämme opettamiseen ja jättää uskontunnustuksen vähemmälle. Rippikoulu on paikka, jossa julistetaan uskoa, koulussa voitaisiin opettaa, miten isovanhempamme ovat uskoneet, miten muualla uskotaan ja mitä tarjottavaa kirkolla voi olla meille. Monelle kirkko saattaa olla tulevaisuudessa se ainoa aito ihmiskontakti, kun työt muuttuvat etätöiksi (ja työpaikkoja katoaa teknologian kehittymisen myötä) eikä enää luontevaa sosiaalista kontaktia tarvita (ostokset voi tilata netistä). Koulussa on hyvä opettaa, miten kirkko toimii yhteisön jäsenenä.

En käy kirkossa kuin harvoin (ehkä kerran vuodessa). Silti koen, että kirkko kuuluu olennaisena osanas suomalaiseen kulttuuriin ja että sillä on edelleen meille annettavaa. En ole eronnut kirkosta vaikka mieheni on ja vaikka omat uskomukseni eivät mene yksiin kirkon opetusten kanssa. Haluan (vielä) tarjota lapsilleni mahdollisuuden oppia jotain kulttuuristamme kirkollisten menojen kautta. Korostan kotona, että jotkut uskovat näin ja että esim. omat isovanhempani ovat uskoneet noin. Pohdimme usein, miten itse uskomme. Tarjoan lapselleni mahdollisuuden löytää itse oma tiensä - joko kirkkoon tai siitä pois. Koen kuitenkin, että jos ei mitään tarjota, ei voi mitään valita. On yksinäistä olla vailla toivoa. Ja toivoa pitää yllä usko.

Vierailija
24/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:50"]

En kuulu kirkkoon ja olen selvinnyt hyvin ilman kirkon palveluja. Tiedoksi, hautapaikka on valtion kirkolta ostama palvelu kaikille suomalaisille ja se katetaan yhteisöverolla, ei jäsenmaksuilla. En ole kirkkoa vastaan, en vaan henkilökohtaisesti ole uskossa ja en siksi koe mielekkääksi kuulua järjestöön, joka ei vastaa ajatusmaailmaani.

By the way, kyllä niitä kriisipalveluja saa muualtakin kuin seurakunnasta. Sanooko esim. SPR mitään?

[/quote]

Niinpä teoriassa saa, mutta missä Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana SPR on ollut kriisiavun johtavana tarjoajana? Kun siellä ei ole väkeä kohtaamaan muuta kuin fyysistä puolta menetyksestä.

Vierailija
25/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:39"]

Ei kai nyt kaikki kriisiavut ole seurakuntien kyhäämiä?

On jokaisen asia auttaa apua tarvitsevia. Ei niitä pelkästään kirkkoon kuuluvat auta.

[/quote]

Missä olivat kirkosta eronneet, kun nuoret miehet surmasivat kavereitaan koulussa? Enpä nyt muista, että olisivat olleet siellä apuaan tarjoamassa vaan jättivät raskaimman työn seurakunnan kontolle. En muista, että SPR olisi avannut kahvilan, jonne saattoi tulla vain olemaan ja puhumaan. En muista, että ateistit olisivat perustaneet palvelevan puhelimen.

Jokaisen velvollisuus on auttaa, mutta hädän hetkellä käytännön apuna on vain kirkko. Miksi ihmeessä näin?

Vierailija
26/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:41"]

En kuulu kirkkoon ja olen selvinnyt hyvin ilman kirkon palveluja. Tiedoksi, hautapaikka on valtion kirkolta ostama palvelu kaikille suomalaisille ja se katetaan yhteisöverolla, ei jäsenmaksuilla. En ole kirkkoa vastaan, en vaan henkilökohtaisesti ole uskossa ja en siksi koe mielekkääksi kuulua järjestöön, joka ei vastaa ajatusmaailmaani.

By the way, kyllä niitä kriisipalveluja saa muualtakin kuin seurakunnasta. Sanooko esim. SPR mitään?

[/quote]

Niinpä teoriassa saa, mutta missä Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana SPR on ollut kriisiavun johtavana tarjoajana? Kun siellä ei ole väkeä kohtaamaan muuta kuin fyysistä puolta menetyksestä.

[/quote]

Täh? Meillä ainakin työpaikalla tapahtuneessa kuolemantapauksessa kriisityöntekijät eivät tosiaakaan olleet kirkolta. En kyllä muista oliko SPR:ltä.

Itse olen saanut terapiapalveluja omalta kunnalta.

Netistä googlasin, että "Sokkivaiheen psyykkistä ensiapua ensimmäisen vuorokauden aikana antavat kuntien kriisiryhmät ja -keskukset, Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen Valtakunnallinen kriisipuhelin ja kriisivastaanotto."

Mistäköhän on tullut käsitys, että kirkko on ainoa palveluntarjoaja tässä?

Vierailija
27/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:32"]

Kirkko ostoboikottiin? Mitäköhän se Vehviläinen on kirkolta ostanut?

Toisaalta radio-ohjelmien kanssa on vähän sama asia: jos ne ei täytä minun tarpeitani, en kuuntele niitä. Mitä useampi tekee samoin, sitä huonommin ohjelma tuottaa omistajalleen ja sitä varmemmin se lopetetaan. Erona on se, että kirkko ja seurakunta eivät katoakaan mihinkään kuten Vehviläisen aamuohjelma, koska niiden ei tarvitse miellyttää kaikkia. Riittää, että kirkko tarjoaa apua niille, jotka sitä tarvitsevat eikä niille, jotka sitä vastustavat.

[/quote]

vehviläisen aamuohjelmaa voit verrata lahkosaarnaajan saarnakeikkoihin. Ne keikat loppuvat samantien kun kuulijat haluavat muuta, ihan kuin Vehviläisen aamuohjelma.

Ostopoikotilla tarkoitin, etten kanna rahojani kirkkoon enää, kuten en H&M kauppaankaan.

jännää, että olet niin varma ettei kirkko voi hävitä. Kertooko se enemmän sinusta vai kirkosta? Yllättävätkin asiat ovat hävinneet maailmasta, sellaisetkin joita ei ikinä olisi voinut ajatella häviävän. Ja juurihan sanoit, että ohjelma lopetetaan kun kuulijat siirtyvät toiselle kanavalle. Kirkon suhteen vaihdoin aikaa sitten kanavaa ja onneksi tajusin lopulta perua jäsenyyden ja huimat jäsenmaksut.

Uskovaisena, lähimmäisiä rakastavana, toivon sinun kunnioittavan päätöstäni, etkä ala syyttelemään. Minäkin annan sinun elää uskossasi ihan kaikessa rauhassa. Pystyykö uskovainen samanlaiseen kunnioittamiseen?

Vierailija
28/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn pian kirkkoon tuon eroakirkosta-jauhannan takia.

Vierailija
29/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:41"]

[/quote]

[/quote]

Täh? Meillä ainakin työpaikalla tapahtuneessa kuolemantapauksessa kriisityöntekijät eivät tosiaakaan olleet kirkolta. En kyllä muista oliko SPR:ltä.

Itse olen saanut terapiapalveluja omalta kunnalta.

Netistä googlasin, että "Sokkivaiheen psyykkistä ensiapua ensimmäisen vuorokauden aikana antavat kuntien kriisiryhmät ja -keskukset, Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen Valtakunnallinen kriisipuhelin ja kriisivastaanotto."

Mistäköhän on tullut käsitys, että kirkko on ainoa palveluntarjoaja tässä?

[/quote]

Kuule ihan käytännön uutisoinnista. Kunnallista apua saat virka-aikana (jos silloinkaan) ja monella paikkakunnalla SPR:llä ei ole kriisikoulutettua väkeä. Puhelimitse voit toki mieltäsi purkaa, mutta jos haluat henkilökohtaista apua samana päivänä, ei paikalle tule kukaan muu kuin seurakunnan väki. Muut selvittelevät, kuka korvaa ja saako tehdä ylitöitä. Jos työkaveri kuolee virka-aikana, voit saada jonkun muunkin paikalle, mutta klo 16.00 hän lähtee.

Vierailija
30/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:32"]

Kirkko ostoboikottiin? Mitäköhän se Vehviläinen on kirkolta ostanut?

Toisaalta radio-ohjelmien kanssa on vähän sama asia: jos ne ei täytä minun tarpeitani, en kuuntele niitä. Mitä useampi tekee samoin, sitä huonommin ohjelma tuottaa omistajalleen ja sitä varmemmin se lopetetaan. Erona on se, että kirkko ja seurakunta eivät katoakaan mihinkään kuten Vehviläisen aamuohjelma, koska niiden ei tarvitse miellyttää kaikkia. Riittää, että kirkko tarjoaa apua niille, jotka sitä tarvitsevat eikä niille, jotka sitä vastustavat.

[/quote]

vehviläisen aamuohjelmaa voit verrata lahkosaarnaajan saarnakeikkoihin. Ne keikat loppuvat samantien kun kuulijat haluavat muuta, ihan kuin Vehviläisen aamuohjelma.

Ostopoikotilla tarkoitin, etten kanna rahojani kirkkoon enää, kuten en H&M kauppaankaan.

jännää, että olet niin varma ettei kirkko voi hävitä. Kertooko se enemmän sinusta vai kirkosta? Yllättävätkin asiat ovat hävinneet maailmasta, sellaisetkin joita ei ikinä olisi voinut ajatella häviävän. Ja juurihan sanoit, että ohjelma lopetetaan kun kuulijat siirtyvät toiselle kanavalle. Kirkon suhteen vaihdoin aikaa sitten kanavaa ja onneksi tajusin lopulta perua jäsenyyden ja huimat jäsenmaksut.

Uskovaisena, lähimmäisiä rakastavana, toivon sinun kunnioittavan päätöstäni, etkä ala syyttelemään. Minäkin annan sinun elää uskossasi ihan kaikessa rauhassa. Pystyykö uskovainen samanlaiseen kunnioittamiseen?

Ole hyvä vain, pidä uskosi. Minä teen kuten Raamatussa sanotaan eli annan oman osuuteni myös maallisesta hyvästä kirkon käyttöön. Ihminen kun tarvitsee myös sitä leipää eikä pelkkää hymistelyä. Kun kunta ei tarjoa apua, antaa sitä seurakunta. Jos sinä et ole valmis maksamaan siitä, on se oma asiasi.

Vierailija
31/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:39"]

Ei kai nyt kaikki kriisiavut ole seurakuntien kyhäämiä?

On jokaisen asia auttaa apua tarvitsevia. Ei niitä pelkästään kirkkoon kuuluvat auta.

[/quote]

Missä olivat kirkosta eronneet, kun nuoret miehet surmasivat kavereitaan koulussa? Enpä nyt muista, että olisivat olleet siellä apuaan tarjoamassa vaan jättivät raskaimman työn seurakunnan kontolle. En muista, että SPR olisi avannut kahvilan, jonne saattoi tulla vain olemaan ja puhumaan. En muista, että ateistit olisivat perustaneet palvelevan puhelimen.

Jokaisen velvollisuus on auttaa, mutta hädän hetkellä käytännön apuna on vain kirkko. Miksi ihmeessä näin?

[/quote]

Kyseisissä tilanteissa on apuun kutsuttu ainakin Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisia. Ehkä he eivät vain ole mainostaneet panostaan yhtä äänekkäästi kuin kirkko, vaan keskittyneet auttamiseen.

Vierailija
32/34 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:11"]

Minusta on mautonta tämä että jauhetaan että pitäisi erota kirkosta, minä en eroa. Näen sen lähinnä minun mahdollisuutena maksaa osuuteni vanhus-, vammais-, mielenterveys- lapsi- ja nuorisotyöhön.

[/quote]

Vittu että sitten korpee aina toi sama jargoni kirkon tekemästä "auttamistyöstä". Hyvin on kirkon markkinointi itsestään "hyväntekijänä" uponnut tuulareihin. Yli miljardin euron budjetista lohkeaa vain murusia siihen kuuluisaan diakoniatyöhön. Suurin osa budjetista uppoaa ylipöhöttyneen ja raskaan hallinnon pyörittämiseen.   Aivan helvetin tehotonta puuhastelua! 

Kirkko kyllä auliisti kertoo, kuinka se käyttää varoistaan ison prosenttimäärän lapsi- ja nuorisotyöhön, mutta jättää samalla mainitsematta, että iso osa siitä prosenttimäärän kustannuksista uppoaa hallinnollisiin kuluihin!

Laittamalla kirkollisveron osuutenne suoraan jollekin auttamisjärjestölle, autatte varmasti, lapsia, nuoria, vanhuksia ja vammaisia huomattavasti tehokkaammin, kuin antamalla ne kirkon pohjattomaan kassaan, josta rahat ohjautuu lähinnä tyhjien kirkkojen lämmittämiseen ja ylemmänportaan paperinpyörittelijöiden palkkoihin.

Kun ja jos haluatte siinä kirkossanne pysyä, niin perustelisitte mukana oloanne edes hitusen tarkastelua kestävillä argumenteilla, eikä tällä samalla jo moneen kertaan valheeksi todistetulla jargonilla.

Vierailija
33/34 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 23:41"]

Minusta on mautonta tämä että jauhetaan että pitäisi erota kirkosta, minä en eroa. Näen sen lähinnä minun mahdollisuutena maksaa osuuteni vanhus-, vammais-, mielenterveys- lapsi- ja nuorisotyöhön.

[/quote]

Vittu että sitten korpee aina toi sama jargoni kirkon tekemästä "auttamistyöstä". Hyvin on kirkon markkinointi itsestään "hyväntekijänä" uponnut tuulareihin. Yli miljardin euron budjetista lohkeaa vain murusia siihen kuuluisaan diakoniatyöhön. Suurin osa budjetista uppoaa ylipöhöttyneen ja raskaan hallinnon pyörittämiseen.   Aivan helvetin tehotonta puuhastelua! 

Kirkko kyllä auliisti kertoo, kuinka se käyttää varoistaan ison prosenttimäärän lapsi- ja nuorisotyöhön, mutta jättää samalla mainitsematta, että iso osa siitä prosenttimäärän kustannuksista uppoaa hallinnollisiin kuluihin!

Laittamalla kirkollisveron osuutenne suoraan jollekin auttamisjärjestölle, autatte varmasti, lapsia, nuoria, vanhuksia ja vammaisia huomattavasti tehokkaammin, kuin antamalla ne kirkon pohjattomaan kassaan, josta rahat ohjautuu lähinnä tyhjien kirkkojen lämmittämiseen ja ylemmänportaan paperinpyörittelijöiden palkkoihin.

Kun ja jos haluatte siinä kirkossanne pysyä, niin perustelisitte mukana oloanne edes hitusen tarkastelua kestävillä argumenteilla, eikä tällä samalla jo moneen kertaan valheeksi todistetulla jargonilla.

[/quote]

näinhän se asia on. Rahasi menevät kirkon pohjattomaan kassaan. Mikä muu järjestö on noin varoissaan. Velkaa ei ollenkaan. Miksi kirkko kerää rahaa itselleen? Etenkin nyt kun autettavia on jokapuolella. Miksei kirkko auta heitä vaan käyttää miljoonia vaalien mainostamiseen?

kun annat rahaa kirkolle, niin muista kirkon ainut tavoita:saada sinut uskomaan heidän tarinoitaan ja sitä kautta maksamaan heille lisää. Näin on kirkko kerännyt rahansa. Tämä kaikki on kätketty auttamisverholla.

kirkko tekee businestä, sillä on yt neuvottelut vaikka varoja on vaikka kuinka. Ensimmäisenä kirkko vähentää diakoniasta. Tekopyhä laitos, joka hieman yksinkertaisiin tuntuu vetoavan. Toki narsisteihinkin, jotka pääsevät saarnaajiksi lahkoissa.

Vierailija
34/34 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä: olen myös SPR.n kuukausilahjoittaja 10 euroa kuussa tekee 120 euroa vuodessa, lisäksi.

Enkä eroa siltikään, minusta erotkaa kirkosta jauhajat on narsistisia omaan napaan tuijottajia jotka ei muita ihmisiä auta. Mutta hei: se on teidän juttu. Minä kuulun kirkkoon.

[/quote]

Mä en kuulu kirkkoon mutta teen vapaaehtoistyötä mm. vanhusten parissa, useria tunteja viikossa. Jos lähettäis vertailemaan niin sun 120e vuodessa on kärpäsen paska sen rinnalla... voisin nimitellä sua vaikka millä nimillä mutta en ole yhtä ihmisvihaa pursuava kuin sinä joten en sitä tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan