Vehviläinen erosi suorassa lähetyksessä
Tänään Aallon aamushowssa juontajat keskustelivat eroakirkosta.fi stä. Keskustelun lomassa Vehviläinen ilmeisesti kliksutteli sivuilla eroilmoituksen ja lähetti sen. Kuulosti helpolta.
Kimmolla oli onneksi ihan hyvät ajatukset miksi ryhtyä toimeen. Mitä mieltä hänen ajatuksistaan kuten se, että jos H&M käyttäisi lapsityövoimaa niin yrittäisinkö muuttaa kauppaa sisältä päin vai pistänkö sen ostopoikottiin? Sama pätee kirkkoon. Hyvin sanottu mielestäni.
http://www.radioaalto.fi/#!/post/544e50857acb510200e62ed0
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:11"]
Minusta on mautonta tämä että jauhetaan että pitäisi erota kirkosta, minä en eroa. Näen sen lähinnä minun mahdollisuutena maksaa osuuteni vanhus-, vammais-, mielenterveys- lapsi- ja nuorisotyöhön.
Ja kyllä: olen myös SPR.n kuukausilahjoittaja 10 euroa kuussa tekee 120 euroa vuodessa, lisäksi.
Enkä eroa siltikään, minusta erotkaa kirkosta jauhajat on narsistisia omaan napaan tuijottajia jotka ei muita ihmisiä auta. Mutta hei: se on teidän juttu. Minä kuulun kirkkoon.
[/quote]
Kivasti ylennät itsesi kaikkien yläpuolelle. Annat paljon rahaa, mutta annat myös itsestäsi aika yksinkertaisen kuvan.
Minä en kuulu kirkkoon, mutta annan satunnaisesti rahaa hyväntekeväisyyteen. Välitän ihmisistä ja haluan auttaa, muutenkin kuin rahalla. Olen hoitanut omaa mummoani, kun hän ei enää yksin pärjännyt. Ja nyt alan näköjään itsekin kehumaan hyvyyttäni, vaikka juuri sinua siitä syytin. :D No, ihmisiä me kaikki ollaan, kuulutaan kirkkoon tai ei.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:11"]
Minusta on mautonta tämä että jauhetaan että pitäisi erota kirkosta, minä en eroa. Näen sen lähinnä minun mahdollisuutena maksaa osuuteni vanhus-, vammais-, mielenterveys- lapsi- ja nuorisotyöhön.
Ja kyllä: olen myös SPR.n kuukausilahjoittaja 10 euroa kuussa tekee 120 euroa vuodessa, lisäksi.
Enkä eroa siltikään, minusta erotkaa kirkosta jauhajat on narsistisia omaan napaan tuijottajia jotka ei muita ihmisiä auta. Mutta hei: se on teidän juttu. Minä kuulun kirkkoon.
[/quote]
Kuulu sinä kirkkoon se on sinun päätös, ihan niin kuin mun päätös on olla kuulumatta. Voi sitä vertaistukea ja muuta apua antaa, vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Ei tässä tarvii ketään mielipide erojen takia haukkua.
Mä en ainakaan halua laittaa rahojani mihinkään homojen eheyttämiseen.
No Vehviläinen on mm. soittanut radiossa (nyt jo ex)-vaimonsa synnytystäkin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:22"]
Mä en ainakaan halua laittaa rahojani mihinkään homojen eheyttämiseen.
[/quote]Miten sitä rahoitetaan? SPR? Punainen puolikuu?
Joo sillä se kirkko muuttukin et eroaa. Kyseessä on pihit ihmiset, jotka haluaa mukaunsa seurakunnan kerhoon, kirkkohäät, hautajaiset ja hautapaikan, mut ei antaa vähempiosaisille senttiäkään. Mut kunhan pystyy itsensä kanssa elämään ni ok.
Kirkko ostoboikottiin? Mitäköhän se Vehviläinen on kirkolta ostanut?
Toisaalta radio-ohjelmien kanssa on vähän sama asia: jos ne ei täytä minun tarpeitani, en kuuntele niitä. Mitä useampi tekee samoin, sitä huonommin ohjelma tuottaa omistajalleen ja sitä varmemmin se lopetetaan. Erona on se, että kirkko ja seurakunta eivät katoakaan mihinkään kuten Vehviläisen aamuohjelma, koska niiden ei tarvitse miellyttää kaikkia. Riittää, että kirkko tarjoaa apua niille, jotka sitä tarvitsevat eikä niille, jotka sitä vastustavat.
Erotkaa ihmeessä kirkosta, mutta älkää sitten suositelko hädässä oleville ihmisille diakonipalveluja tai muuta kirkon antamaa apua, kun ette niidenkään ylläpitämistä arvosta.
Taas yksi osoitus, millaiset vajakit tekevät Suomessa radio- ja tv-ohjelmia.
KUn seuraava iso kriisi kohtaa Suomea (kymmeniä uhreja vaativa kolari, kouluampuminen jne.) niin toivon, että sinne ei lähdekään apuun seurakunta vaan Vehviläinen aamutiimeineen. Haluan nähdä, miten he kokoavat kirkkoon kuulumattomia ammattiavuksi niille, jotka ovat joutuneet kriisiin ja vapaaehtoispohjalta toimien uurastavat päivätolkulla. Haluan nähdä, miten he lohduttavat kärsiviä ja auttavat niitä, joilla on paha olla.
Nykyisin kriisiapuna on seurakunta vapaaehtoisineen, mutta on hienoa tietää, että kirkosta eronneet pysytyvät tekemään ihan saman ilma kristillistä sanomaa.
Vai pystyvätkö? Onko heistä muuhun kuin arvostelemaan, mutta kun tarvitaan apua, he kääntävät selkänsä, koska "ei ole meidän asia auttaa". Kirkko ei käännä selkäänsä - miksi Vehviläinen kääntää?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:31"]
Joo sillä se kirkko muuttukin et eroaa. Kyseessä on pihit ihmiset, jotka haluaa mukaunsa seurakunnan kerhoon, kirkkohäät, hautajaiset ja hautapaikan, mut ei antaa vähempiosaisille senttiäkään. Mut kunhan pystyy itsensä kanssa elämään ni ok.
[/quote]
jos H&M käyttää lapsityövoimaa, niin yritätkö muuttaa sitä sisältä päin vai käveletkö ulos ja laitat kaupan ostopoikottiin? Sama pätee kirkkoon. Vehviläisen analogia oli loistava tässä kohtaa.
Minä haluaisin kirkon itämereen, kuten Vehviläinen. Voisin maksaakin siitä muutaman vuoden kirkollisverot. Ja siksipä liityin kannatusmielessä Vapaa-ajattelijoihin. Saavat enemmän pontta kirkon valtiostaerottamisvaatimuksilleen, jotka ovat varsin perusteltuja.
ja se pieni juttu mitä kirkko sanoo tekevänsä hyvää, on aika vähän, kun asiaa selvittää. Sillä jättimäisellä varallisuudella voisi halutessaan tehdä paljon enemmän hyvää. Ja vähemmän pahaa. Kirkkohan on toistuvasti pedofiiliuutisissa ja vastaavissa. Nykysin kirkko vastustaa homojen ihmisoikeuksia ja kirkollisvaaliehdokkaista enemmistöllä on edelleen ongelmia naispappeuden kanssa. Pitävät siis naisia ihmisinä, joilla ei ole ihan täysiä ihmisten oimeuksia.
en halua tuollaista kannattaa ollenkaan. Parempiakin vaihtoehtoja on.
Ei kai nyt kaikki kriisiavut ole seurakuntien kyhäämiä?
On jokaisen asia auttaa apua tarvitsevia. Ei niitä pelkästään kirkkoon kuuluvat auta.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:36"]
KUn seuraava iso kriisi kohtaa Suomea (kymmeniä uhreja vaativa kolari, kouluampuminen jne.) niin toivon, että sinne ei lähdekään apuun seurakunta vaan Vehviläinen aamutiimeineen. Haluan nähdä, miten he kokoavat kirkkoon kuulumattomia ammattiavuksi niille, jotka ovat joutuneet kriisiin ja vapaaehtoispohjalta toimien uurastavat päivätolkulla. Haluan nähdä, miten he lohduttavat kärsiviä ja auttavat niitä, joilla on paha olla.
Nykyisin kriisiapuna on seurakunta vapaaehtoisineen, mutta on hienoa tietää, että kirkosta eronneet pysytyvät tekemään ihan saman ilma kristillistä sanomaa.
Vai pystyvätkö? Onko heistä muuhun kuin arvostelemaan, mutta kun tarvitaan apua, he kääntävät selkänsä, koska "ei ole meidän asia auttaa". Kirkko ei käännä selkäänsä - miksi Vehviläinen kääntää?
[/quote]
osaako kirkko auttaa itseään omassa kriisissään? Miten uskottava auttaja onnsellainen joka ei osaa itseäänkään auttaa?
ehkäpä sellainen auttaja onkin vain uskonsa levixttäjä, eikä auttaja.
Olen eronnut kirkosta jo ajat sitten, mutta pakko sanoa etten tekisi sitä jonkun elähtäneen vehviläisen (mahtaakohan herralle viinakset maistua?) vaikutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:36"]
[/quote]
osaako kirkko auttaa itseään omassa kriisissään? Miten uskottava auttaja onnsellainen joka ei osaa itseäänkään auttaa?
ehkäpä sellainen auttaja onkin vain uskonsa levixttäjä, eikä auttaja.
[/quote]
Mutta jos kirkko ei auta, ei ole ketään muutakaan! Tämän maailman Vehviläiset ja muut kirkosta eronneet osaa kyllä vaatia, että jonkun täytyy auttaa, mutta itse he eivät sitä tee. Eivät halua nähdä vaivaa, eivät halua rakastaa lähimmäistä.
Kirkko auttaa itse itseään vai luuletko, että kirkosta eronneet sitä auttavat?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:44"]
Tämän maailman Vehviläiset ja muut kirkosta eronneet osaa kyllä vaatia, että jonkun täytyy auttaa, mutta itse he eivät sitä tee. Eivät halua nähdä vaivaa, eivät halua rakastaa lähimmäistä.
[/quote]
No mitähän vittua taas? Ei kristityt voi omia jotain lähimmäisenrakkautta. :D Kyllä uskonnottomatkin välittää ja auttaa.
Kirkkoa voivat minun puolesta auttaa siihen kuuluvat.
En kuulu kirkkoon ja olen selvinnyt hyvin ilman kirkon palveluja. Tiedoksi, hautapaikka on valtion kirkolta ostama palvelu kaikille suomalaisille ja se katetaan yhteisöverolla, ei jäsenmaksuilla. En ole kirkkoa vastaan, en vaan henkilökohtaisesti ole uskossa ja en siksi koe mielekkääksi kuulua järjestöön, joka ei vastaa ajatusmaailmaani.
By the way, kyllä niitä kriisipalveluja saa muualtakin kuin seurakunnasta. Sanooko esim. SPR mitään?
Luulin, että kyseessä on joku tärkeä henkilö.