Unirytmin häiriö, miten nukkua yöt ja valvoa päivät lääkkeettömästi - Terveyttä ja töitä haittaava ongelma!
Haluaisin käytännöllisiä neuvoja unirytmin korjaamiseen ja siis unettomuuteen (lääkkeettömään) hoitoon koska olen itse yrittänyt jo monia tapoja.
Ongelma on siinä että menen yhä myöhemmin nukkumaan - kuuma kesä pahensi asiaa kun oli vaikea nukkua ja viileni hiukan yöksi - mutta tilanne on se, että nukun noin 4 tuntia ja herään, käyn vessassa pissalla ja varsinkin jos katson puhelinta niin on vaikea saada unenpäästä kiinni.
Sitten makailen horroksessa noin tunnin, siis en nuku, mutta en halua noustakaan, koska en pärjää niillä neljän tunnin unilla, onneksi sitten nukahdan ja nukun ehkä heräillen sen 2-4 tuntia, mutta pätkissä.
Herään siis klo 12 tai klo 1 iltapäivällä, mikä on nolo salaisuus! Minulla on jatkuva etätyö joten olen jotenkin saanut peitettyä tämän, mutta en vastaa aamupäivällä viesteihin tai puheluihin vaikka pitäisi, ja jos vastaan, niin sitten en taas saa nukuttua sitä aamupäivän pätkää.
Haluaisin herätä aamulla, mutta koska rytmi on ollut sekaisin jo pitkään, en ole osannut korjata sitä.
Sitten loppuiltapäivästä, varsinkin jos ollut vain se 4 tuntia unta tai ne muutaman tunnin pätkät aamupäivällä, tulee kaatoväsymys, että meinaan nukahtaa kesken sähköpostiin vastamisen, ja joudun ottamaan torkut, ne taas sitten venyvät joskus 1-2 tuntiin koska en pysty heräämään.
Ja sitten virkistyn loppuillasta ja jatkan töitä siinä klo 20 aikaan ja vaikka ajattelen mennä - siis yrittää unta puolenyön aikaan, olenkin aivan virkeä ja hyvä työvire ja kun on hiljaista saan aikaan, ja sitten se kello onkin klo 4 aamuyöstä kun alkaa nukuttaa.
Haluaisin nukkua tarvitsemani 7,5 - 8 tuntia yhtäjaksoisesti ja herätä noin klo 8 aamulla.
Olen keski-ikäinen ja vaikuttavana tekijänä varmaan myös estrogeenin mataluus (en voi ottaa korvaushoitoa sattuneesta syystä) ja lievää masennusta koska en lepää kunnolla ja liian paljon somea koska kotona työt.
Tietysti kilpirauhanen ei toimi kunnolla kun en nuku kunnolla, ja siihen on lääkettä, mutta koska en nuku kunnolla enkä ajoissa, niin tietysti on tullut verenpainetta ja lievä ylipaino ei laske, vaikka ruokailu on terveellistä ja liikuntaakin on.
Olen itse diagnosoinut uniapnean ja ajelin hankkia kiskon, koska luin, että moni on saanut ihan peruskiskosta apua.
Kaikki nämä liittyvät toisiinsa, ja ajattelin, että jos saisin nukkumisen kuntoon niin nämä muut ongelmat hoituisivat siinä sivussa.
En käytä alkoholia lainkaan enkä muita lääkkeitä.
Miten te muut olette onnistuneet? En halua jatkaa näin.
Alueellani terveyskeskus ei toimi tehokkaasti en usko että saisin sitä kautta apua, eikä varaa uniklinikoihin.
Miten siis siirtää nukkumaanmenoa, niin että valvon päivän ja nukun yön, enkä toisinpäin?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kyllä lyhytaikaista lääkitystä että saat rytmin korjattua. Käy yksityislääkärillä.
Täytyy harkita, mutta pelkään että jos tulee riippuvuutta siihen?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on vaikea muuttaa kertarysäyksellä, ja toki fyysinen terveys vaikuttaa kaikkeen. Usein säännöllinen päivärytmi avittaa.
Itsellä nukahtamiseen vaikuttavia juttuja on se, että liian myöhään ei saisi liikkua enää aktiivisesti, eikä syödä raskaasti. Iltajuomista (en nyt puhu holista) olen myös vähentänyt, niin ei tarvitse luulla tarvitsevansa vessareisssua yöllä. Älypuhelimissa on useissa "ilta-ajastus", jolloin se jo alkaa hihkumaan, että nyt ois aika laittaa sivuun. En nuku koko yötä jos menen ennen klo 22 nukkumaan.
Kuten joku jo aiemmin mainitsi, olen itsekin kääntänyt kesälomien todella peffalleen menneet unirytmit valvomalla yhden yön. Eli vaikka perjantaina sitten sinnittelee yön läpeensä, lauantaina syö hyvät ateriat, ei päiväunia, ei raskasta ateriaa klo 18 jälkeen, syö mahdollisen iltapalan ennen klo 20. Puhelin sivuun viimeistään 21, sen verran käytän sitä vielä, että asetan 21.30 maissa itselleni mindfullnesnauhoitteen sängyssä, ja teen 15-30min harjoitteen, jolla rauhoitan itseäni. Usein nukahdan nykyään niiden aikanakin (mahdollisesti myös joogassa viimeksi...) Ja sitten "pilaa" yhden viikonlopun, että lauantaina herätyskello on sen verran kaukana sängystä, että täytyy kävellä se sammuttamaan, ja sitten nousee jo ylös. PAKKO. Itsellä soi klo 07. Ihmisillä on eri unitarpeet, mutta sen huomaa sitten onko se 9 vai 8h.
Arkiliikunta, en itse etätoimistotyöläisenä saa päivittäin kuin jonkun 2 000 askelta jos istun päivän kotona. Kroppa on ihan lysyssä, ei toimi aineenvaihdunta, ei suolisto, eikä pää. Painonpudottajalle suositellaan kai 10 000, mutta olen ottanut asenteeksi, että kunhan nyt kävisi edes pienellä lenkillä. Aloitin joogan 1krt vk. Ehkä pian uskaltaisi taas jo uimahallille kerran viikkoon.
Hyviä vinkkejä, minulla myös puhelimen ilta-ajastus mutta se ei auta, minulla on tapa skrollata uutisia jne. Mutta jos nyt pitäisin sen puhelimen kauempana ja nauhoitteen päälle, olen kuunnellut "auraali tms unettavaa" aineistoa tuubista. Toimii hyvin.
Mutta sitten se yöherääminen on se iso ongelma kumminkin.
Jos ottaa lääkkeet aiheuttaako ne mahdollisesti riippuvuutta?
Kiitos vinkeistä, paljon hyviä ideoita.
Itselläkin se että pitää syödä siten ettei yöllä herätessä ole nälkä ja mentävä kaapille ja siitä virkistyy.
Minua myös nukuttavat sopivat tv-ohjelmat, mutta samoin some valvottaa.