Miellyttääkö kodin ominaistuoksu?
Kun on ollut muutaman päivän pois kotoa, pystyy haistamaan palatessaan oman kodin ominaistuoksun. Kaikilla on erilaiset kotituoksunsa. Tajusin juuri, että en pidä omastani. Hirvittää, että vieraat haistavat sen tunkkaisen hajun tullessaan käymään. Miten sen ominaistuoksun/hajun voisi muuttaa? Mitkä kaikki siihen vaikuttaa?
Siivoan, pyykkään ja pesydyn kyllä säännöllisesti hajustamattomilla aineilla. Taidan vaihtaa hajustettuihin. Neuvoja?
Kommentit (20)
Joo mä tykkään omastani. Nyt kun sanoit, niin aloin miettimään että mulla on ollut sama jokaisessa omassa kodissani. Vaikka olen muuttanut mieheni kanssa yhteenkin välissä, niin mun tuoksu on jäänyt meidän tuoksuksi. Sama myös vaikka vauva on syntynyt ja rakennettiin oma kotikin. Mistähän se tuoksu edes tulee? 🤔
Meillä on koneellinen poisto- ja tulo ilmanvaihto, joka vie tehokkaasti jopa omat hajumme pois. Vei hetken aikaa tottua tähän neutraaliin hajumaailmaan. Aamuisin herätessä tuoksuu ulkoilman raikkaalle.
Tottahan se on mukava haistaa lämmin pierahdus kun oven avaa. Paskan hajusta sen kodin tuntee.
Tuo on muuten jännä, että mistä se ominaistuoksu tulee. Olen jo vanhus, eikä hajuaistini ole enää terävämmillään, mutta jos on ollut reisussa, kyllä sen tuntee. Omamme on melko neutraali, ei hyvä, eikä paha. Nykyisin asiaan vaikuttaa paljon se, että meillä on aina ollut kissoja, mutta nykyiset hiekat pitävät odöörit hyvin kurissa.
Mielestäni emme vielä haise mieheni kanssa vanhuksille, tiedätte varmasti sen kummallisen dunkkiksen, joka tunkee joidenkin 80 vuotiaiden huoneistosta rappuun saakka.
Lapsena minulla oli pirun hyvä hajuaisti. Jo pienenä kuljin yksin ja kavereiden kanssa ulkona. Hissiä kun en saanut käyttää, tulin kotiin kolmanteen kerrokseen rappuja. Joskus menin, siis alle 10 vanhana, kerroksissa sekaisin. Silloin avasin kodiksi arvelemani oven postiluukkua ja haistoin, olinko oman kotini ovella.
Mistä tulee mummolan tuoksu tai haju. Monesti jos "mummo" asuu yksin niin samantapainen. Ostin perikunnalta rivitalosta "mummon" kämpän niin haju lähti vasta kun olin repinyt tapetit ja maalannut. Myös omassa mummolassa oli sama.
Edellisessä asunnossa haisi vähän kummalta, huomasi tosiaan kun oli pidempään poissa.
Taisi olla hometta kun yskitti, aamuisin varsinkin. Välillä oksensin, kun yskä ja ärsytys kurkussa oli niin kova.
Nykyisessä en huomaa hajua.
Vierailija kirjoitti:
Apua en halua muuttua vanhukseksi, joka haisee. :(
Vanhuksissa on se oma hajunsa. Tietty varmasti voi vaikuttaa ruokavaliolla. Haisevatkohan vanhukset muuallakin maailmassa? Kokemusta on vain Suomalaisista.
Vanhukset syö nykyisin melkein kaikki verenpaine- ja ohennuslääkkeitä, jospa ne tulee nahasta läpi hajuna.
Voi olla että ne peseytyy jollain palasaippualla, jossa on ominaistuoksu.
Ehkä ne paistaa silakoita ja laittaa kaalisoppaa.
Mutta joo, tiedän tuon hajun, postinjakajana ennen ollessani, kerrostalon rappukäytävässä pystyi 100 varmasti sanomaan, että oven takana asui vanhus. Se haju ei muuten koskaan ollut hyvä, kummallista
Vierailija kirjoitti:
Laita eteiseen huonetuoksuksi sellainen diffuuseri ja tikut ja tuuleta mahdollisimman usein.
Ne on kauheita myrkkyjä :F
Minulla avokeittiöstä leviää paha rasvainen haju tällä hetkellä kämppään. Pitäisi ostaa jotain keittiösuihketta ja pestä kunnolla pinnat. En jaksanut tänään lähteä kauppaan. Jotain ainetta, joka pesee rasvan pois, mutta ei tuhoa pintoja, pitäisi käydä hakemassa ensin, että voisi urakan aloittaa. En ole aikoihin pessyt kunnolla keittiötä ja sen kyllä haistaa, ikävä kyllä.
Etenkin aamulla ominais tuoksu mitä nautinnollisin makuuhuoneessa kun ikkuna ollut yön kiinni. Ihana suolikaasu herättää uuteen päivään!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee mummolan tuoksu tai haju. Monesti jos "mummo" asuu yksin niin samantapainen. Ostin perikunnalta rivitalosta "mummon" kämpän niin haju lähti vasta kun olin repinyt tapetit ja maalannut. Myös omassa mummolassa oli sama.
Vanhan ihmisen pesemättömyys, tunkkaisuuden, sisäilmaongelmat, homekasvusto, sädesieni jne.
Mun asunnossa on oma hajunsa. Ei se onneksi sinänsä paha ole, mutta haluaisin sen pois. Varmaan vaan joutuisi vaihtamaan tapetit jne. Tässä asui vanha pariskunta, mutta ei ole sellainen vanhuksen haju. Ilmanpuhdistin vähän auttaa, vie hajujakin pois. Mutta ei tuo oma tarpeeksi tehokas ole.
En tiedä. Äitini ja anoppini kodit tuoksuvat ihanille, omani pahalle omaan nenääni. Äitini sanoi että "teillä tuoksuu puhtaalle" kun tuli käymään ja ystäväni sanoi että tulen hänen mieleensä kun haistaa kotini tuoksun jossain muualla. Mielestäni meillä haisee tunkkaiselle.
Diffuuserit yms ovat vähän auttaneet.
Hei mäkin mietin tätä yksi päivä, kun yhtäkkiä haistoin meidän kodin ominaistuoksun. Se on sama kun mummilla ja ukilla tuoksui, kun olin pieni, onkohan se siis periytyvää? Mun ystävä sanoi kerran kun lainasin hänelle jotakin vaatettani, että tää tuoksuu niin sulta! Ja nuuhkaisi oikein syvästi :D ei siis ole paha haju, itselleni tulee siitä lämpimät muistot mummista ja ukista. Olisi kiva tietää mistä tuoksu on peräisin
Minunkin yhdessä asunnossani oli ominaistuoksu, joka johtui kai jotenkin siitä että se oli niin vanha talo. Muissa asunnoissa en ole tuoksuja havainnut, vaikka olisin ollut pitemmänkin aikaa poissa.
Kannattaa keittää kahvit ja/tai leipoa just ennen kuin vieraita tulee käymään!
En tiedä tällä hetkellä, miltä kotonani haisee, koska en ole ollut tästä asunnosta kertaakaan poissa edes yhtä yötä. Mutta pahoin pelkään että aika usein on vieraille vastassa kissan pissan tai kakan haju, koska kissan vessa on eteisessä... En itse huomaa että se haisisi muulloin kuin silloin kun kissa on juuri käynyt tarpeillaan enkä ole vielä tyhjentänyt, mutta ehkä olen vain tottunut.
Laita eteiseen huonetuoksuksi sellainen diffuuseri ja tikut ja tuuleta mahdollisimman usein.