Jälkiehkäisypillerin syönnin jälkeen raskaana?
N. 2-3 viikkoa sitten aviomieheni laukesi sisään. Suunnitelmissa ei ole lasta ja kondomi sattui unohtumaan. Laukeaminen tapahtui n. klo 21.30 ja pääsin ostamaan jälkiehkäisypillerin vasta töiden seuraavana päivänä. Söin tabletin n. klo 17. Tuhnutteluvuotoa oli pari päivän jälkeen yhden päivän ajan ja sen jälkeen ovat alkaneet raskauden oireet. Tissien arkuudesta olen kärsinyt jo pari viikkoa jonka laitoin tuon hormoonivalmisteen syyksi. Nyt on ollut pari päivää pahoinvointia. Voinko olla raskaana? Jälkiehkäisypillerin otin siis n. 19,5 tunnin jälkeen yhdynnästä.
Kommentit (27)
Lapsia meillä ennestään jo 2, eikä ole paljon tarvinnut yrittää, että raskaaksi olen tullut. Aikaisemmin olen joutunut käyttämään myös jälkiehkäisypillereitä ja ovat ehkäisseet ja toimineet niinkuin pitää. Vastuutonta unohtaa kumi ja vastuutonta miehen laueta sisään, tiedän... Pillerin sain ostettua vasta töiden jälkeen, kun oli apteekki aikaisin aamulla kiinni, siksi meni pillerin syönti niin myöhään. -ap
Painatko yli 80 kg, silloin jälkiehkäisy ei toimi. Yli 75 kg painavilla teho on heikentynyt.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:17"]
Lapsia meillä ennestään jo 2, eikä ole paljon tarvinnut yrittää, että raskaaksi olen tullut. Aikaisemmin olen joutunut käyttämään myös jälkiehkäisypillereitä ja ovat ehkäisseet ja toimineet niinkuin pitää. Vastuutonta unohtaa kumi ja vastuutonta miehen laueta sisään, tiedän... Pillerin sain ostettua vasta töiden jälkeen, kun oli apteekki aikaisin aamulla kiinni, siksi meni pillerin syönti niin myöhään. -ap
[/quote]
Tuttavaperheellä on viis lasta joista 4 on unohtuneen ehkäisyn tulosta. En ymmärrä tuollaista hajamielisyyttä. Jos tulee helposti raskaaksi niin eikö kannattais oikeasti huolehtia ehkäisystä?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:23"]
Painatko yli 80 kg, silloin jälkiehkäisy ei toimi. Yli 75 kg painavilla teho on heikentynyt.
[/quote]
Ohis, mahtava luetun ymmärtämisen taito "ei toimi ja heikentynyt on sama asia" Just joo!!
Kaverini painaa muuten noin 50kg ja on sellaiset 165cm pitkä, ja hänellä on se 10-vuotias jälkiehkäistylapsi. Olin itse mukana kun tämän pillerin haki ja otti.
Paino ollut siinä 77 kilon hujakoilla. Menkoista en ole pitänyt kirjaa, ovat heitelleet 2-5 viikon välein nuorimman lapsen syntymästä lähtien (n. 2 vuotta). Aikaisemmin ottaessani jälkiehkäisypillereitä, olen ollut 80-90 kilon painoinen. -ap
Onko tuossa nyt mitään ihmettelemistä. Jälkiehkäisy estää ovulaation, mutta jos se ovulaatio on jo tapahtunut niin se ei auta mitään vaikka ottais minuutti yhdynnän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:14"]Jos ottaa alle 12 tunnin kuluessa ehkäisyteho on jotain 97%. Siitä se sitten alkaa pikkuhiljaa laskemaan, niin että enintään 72 tunnin kuluessa otettuna se vielä auttaa, prosenttia en muista. Ikinä se ei ole 100%:n varma. Itsellä se on toiminut, mutta aika ei ole ollut muutenkaan kierron otollisin.
t. Farmaseutti
[/quote]
Kyllä se on paljon epäluotettavampi, ehkäisyteho ei todellakaan ole noin korkea. Kierron ajankohdasta riippuen ehkäisyteho voi olla jopa täysi 0 %.
T. Lääkäri
No periaatteessa voit sillä mikään ei ole varmaa mutta itse en uskoisi sillä sen saa kuitenki aika myöhään ottaa vielä mutta tee testi varmuudelta
Mun kaveri otti jälkiehkäisyn pari tuntia seksistä. Raskaaksi tuli silti. Sanoo ettei varmaan olis muuten koskaan hankkinutkaan lasta, että oli tarkoitettu niin. Lapsi on jo koululainen.
luultavasti oireet johtuu jälkiehkäisun sekoittamasta hormoonitoiminnasta. mutta tee testi niin ei tartte miettiä, kun siitä on jo tuon verran aikaa niin testikin näyttää jo oikein.
Milloin sulla pitäis alkaa menkat? Kyllä se mahdollista on, joskaan ei kovin todennäköistä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:01"]Miten niin kumi unohtui?!
[/quote]
Mihin sitä kumia tarvii ? Itsellä unohtui viikko ja mies oli lauennut monta kertaa sisään enkä siltikään ole raskaana. Nyt lopetin pillerit kokonaan eikä vieläkään
Mä otin 5 tuntia seksin jälkeen ja raskaaksi tulin. Kuukautiset oli sekaisin edellisen raskauden jäljiltä joten en osannut epäillä mitään ennen kuin aamupahoinvointi alkoi.
"Kumi sattui unohtumaan" jaaha... Oma vika!
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 20:58"]
N. 2-3 viikkoa sitten aviomieheni laukesi sisään. Suunnitelmissa ei ole lasta ja kondomi sattui unohtumaan. Laukeaminen tapahtui n. klo 21.30 ja pääsin ostamaan jälkiehkäisypillerin vasta töiden seuraavana päivänä. Söin tabletin n. klo 17. Tuhnutteluvuotoa oli pari päivän jälkeen yhden päivän ajan ja sen jälkeen ovat alkaneet raskauden oireet. Tissien arkuudesta olen kärsinyt jo pari viikkoa jonka laitoin tuon hormoonivalmisteen syyksi. Nyt on ollut pari päivää pahoinvointia. Voinko olla raskaana? Jälkiehkäisypillerin otin siis n. 19,5 tunnin jälkeen yhdynnästä.
[/quote]
En tiedä oletko sinä raskaana, mutta minä tulin raskaaksi vaikka otin jälkiehkäisyn alle 12 tuntia yhdynnästä.
Jos ottaa alle 12 tunnin kuluessa ehkäisyteho on jotain 97%. Siitä se sitten alkaa pikkuhiljaa laskemaan, niin että enintään 72 tunnin kuluessa otettuna se vielä auttaa, prosenttia en muista. Ikinä se ei ole 100%:n varma. Itsellä se on toiminut, mutta aika ei ole ollut muutenkaan kierron otollisin.
t. Farmaseutti