Ahdistaako joulu???
Joulu on hyvää vauhtia tulossa ja nyt jo ahdistaa koko joulun hössötys.
Jo lokakuussa kaupat täyttyvät kaikesta jonnin joutavasta roinasta, postilaatikot ovat täynnä kaikenlaista joulun postimyyntikuvastoa. Tarvitset sitä sun tätä, että saat onnistuneen joulun.
Yhtä markkinahumua, myyjäisiä, keräyksiä.....
Ahdistaako tämä nykyinen Joulun materialismi teitä muita?
Mistä löytyy se aito Joulun tunnelma?
Kommentit (40)
ei ahdista,ei oo ikinä ahdistanu..
joulu ei ahdista, tykkään joulusta :) mutta se ahdistaa, ettei mulla ole oikein rahaa ostella lahjoja :/
Ahdistaa se, että millähän sitä saa yksin viisi päivää kulumaan... O_O Ensimmäinen joulu yksin, niin vähän masentaa. Muuten kyllä joulusta tykkään. No, ehkä otan jonkun äkkilähdön ja lähen jonnekkin aurinkoon :-)
Miten voi ahdistaa? Vapaapäiviä jne. tiedossa. Jos hössötys ja kaupallisuus jne ahdistaa, niin miksi niihin pitää lähteä mukaan??? Itse lähden ulkomaille, eikä ahdista YHTÄÄN. Eikä ole ahdistanut aiempinakaan vuosina, kun on voinut tehdä mitä huvittaa.
Jouluhan on juuri sellainen, millaiseksi sen itse luo. Jos ei pidä hössötyksestä, niin älä hössötä. Riittää, kun keität jouluaattona glögiä ja katsot tv:stä elokuvia ja näin luot itsellesi mukavan, rauhallisen illan. Sehän tässä oikeasti on jutun juonena.
Jos omille lapsille on tarvetta luoda joulua, niin sen voi tehdä vuosi vuodelta pienemmällä kaavalla ja painottaa aina vain enemmän niitä helppoja juttuja.
Meillä virittäydytään joulutunnelmaan jo marraskuussa, kun aletaan askarrella joulukortteja. Ensimmäisenä adventtina etsitään pihavalot ja kyntteliköt ikkunoihin, ehkä joitakin koristeitakin, kun lapset ovat malttamattomia. Itsenäisyyspäivänä leivotaan piparit ja minä teen laatikot pakkaseen. Joulua edeltävinä viikkoina saatan vähän siivota ja leipoa, jos ehdin, mutta monena vuotena putkeen on töissä ollut niin kiirettä, että viikonloppuisin olen saanut tehdä rästitöitä ja siivouksetkin ovat jääneet vain perussiivouksiksi. Ostan valmiina ne, mitä en ehdi tehdä. Tosin piparkakkutalo väsätään aina vähän ennen joulua, ja vaikka se joka vuosi on sellainen romahtamaisillaan olevan hökötys, jota kukaan ei syö, on se pakko tehdä, kun se on lapsille vieläkin niin iso juttu. Napsivat siitä karkkeja jo vähän ennen jouluakin. Tänä jouluna koristellaan vaan pieni ja surkea muovikuusi, kun lähdetään heti joulupäivän iltana matkalle. Koristelu on kuitenkin lapsille tärkeää, joten se tehdään jo reilusti ennen aattoa. Saadaanpa nauttia joulukuusesta edes hetken.
Lahjat klikkailen netistä. Aiempina vuosina olen Hulluilta päiviltä löytänyt lahjojakin, mutta tänä vuonna en. Täytyy marraskuussa yrittää löytää jotain kivaa netistä. Pieniä ideoita jo löytyy.
Jos menen kauppoihin, menen sinne yksinomaan tunnelman vuoksi. En tee itselleni listaa siitä, mitä pitäisi löytää, koska siitä tulisi vain stressiä. Minusta on hauskaa katsella joulutavaroita ja kuunnella joulumusiikkia. Meillä varsinainen joulunvietto alkaa jo aatonaatosta, jolloin otan kinkun uunista ja keitä riisipuuroa. Mennään rauhassa saunaan ja syödään iltapalalla riisipuuroa ja maistiaisia lämpimästä kinkusta.
Miksi pitäisi mennä mukaan hössötykseen, jos siitä ei pidä? Jouluunhan voi liittää vain sellaisia asioita, joista itse pitää.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:45"]
Harmittaa että joulu tuntuu alkavan aina vain aiemmin. Menee hyvä juttu pilalle jo kauan ennen itse joulua. Ja sitten se on ohi kohta joulupäivän jälkeen. Soisin joulun rauhan jatkuvan aaton jälkeen kauemmin kuin mitä se nykyään kestää, nykyään vaan ollaan niin levottomia että kaupoille ja muihin kotkotuksiin pitää päästä kun on häthätää päivä oltu rauhassa. Se mua ahdistaa.
[/quote]
Vuokraa mökki kahdeksi viikoksi jostain korvesta ja vietä siellä ihan rauhassa pari viikkoa niin ei tarvi nähdä niitä "kotkotuksia".
Meillä joulurauha kestää aatonaatosta vuoden vaihteeseen.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 20:39"]Joulu on hyvää vauhtia tulossa ja nyt jo ahdistaa koko joulun hössötys.
Jo lokakuussa kaupat täyttyvät kaikesta jonnin joutavasta roinasta, postilaatikot ovat täynnä kaikenlaista joulun postimyyntikuvastoa. Tarvitset sitä sun tätä, että saat onnistuneen joulun.
Yhtä markkinahumua, myyjäisiä, keräyksiä.....
Ahdistaako tämä nykyinen Joulun materialismi teitä muita?
Mistä löytyy se aito Joulun tunnelma?
[/quote] Minulle joulu on rauhoittumista. Nyt kun lapsistani toinen on jo aikuinen ja nuorempikin jo upea nuorukainen, joulumme on täydellinen, kun istumme yhteiseen pöytään. Odotan jo sitä. :)
Ei ahdista. En kiinnitä huomiota edes kaupoissa joulukrääsään - meillä ei harrasteta joulukoristeluja, ei ostella lahjoja, syödään ehkä vähän tavallista paremmin ja enemmän. Postimyyntikuvastot menee roskiin joulun alla ihan niinkuin muulloinkin. Myyjäisissä voi käydä jos huvittaa, eläinsuojeluun menee joulurahaa normaalien kuukausilahjoituksien lisäksi. En keksi mikä siinä vois ahdistaa? Varsinkin kun tänä vuonna on vielä pitkät juhlavapaat? Mukavaa rentoutumista.
En minä ota sitä materialismina. Minä juhlin jouluna Jeesuksen syntymää, mutta silti en poissulje sitä, että voisin iloita siitä kaikesta kauneudesta ja muiden ilahduttamisesta, mitä juhlaan liittyy.
Joulu todella ahdistaa nykyisin jo ihan fyysisestikin sekä henkisesti. On raskasta kun ympäristö ja kaupat ja radiot ja tv:t alkavat sitä toitottaa todellakin jo lokakuun lopussa. Tee sitä ja tätä, osta sitä ja tätä, perinnejoulu sitä ja tätä, kaikki on yhtä suurta illuusiota ja rakastavaa perhettä jne jne. Jatkuvasta joululaulujen kailosta ei pääse eroon. Voin suorastaan pahoin. Näen punaista kun näen tonttuja ja joulupukkeja. Ihan kuin kaikki olisi hypnoosissa ja hysteriassa ja jossain illuusiomaailmassa. Pidän paljon enempi pääsiäisestä kun sitä ei tohoteta eikä siitä tehdä tuollaista pakkojuhlaa ja sen jokainen voi viettää rauhassa ja levossa ilman mitään ulkoisia paineita.
Ahdistaa. Onneksi sitten jo joulupäivänä helpottaa. Juuri tämä häslingin alkaminen jo lokakuussa ottaa päähän. Jos joulumeininki kestäisi ensimmäisestä adventista jouluun, sietäisin sen paljon paremmin.
Ei ahdista, syksy ahdistaa. Joulun fiilistely helpottaa.
Sinänsä ahdistaa, että joudun viettämään joulun yksin. Hävettää selittää ystäville ja tutuille miksi olen jouluna yksin.
Ehei, mukavaa ettö joulu on jo niin lähellä!
Asioin vain lähikaupoissa joulukuussa. Sellaisissa liikkeissä missä kuuluu joululaulut asioin vasta seuraavan kerran tammikuussa. Hyvin on toiminut.
No ei ahdista. En paljon kaupoissa kiertele. Ja mitä väliä, vaikka ne sitä mainostaakin? Ei se tarkoita, että sun tarvii ostaa kaikkea. Mulle joulu (talvipäivänseisauksen juhla) on rauhallinen hetki omassa seurassa kotona piparin ja glögin kanssa. Kristusmessun aikaan meen porukoille. Ei sielläkään tartte mitään hermoilla. Syödään hyvää ruokaa, muttei mitään älyttömän kallista ja vaivaa vievää.
Joo, ahdistaa. Joskus olin jouluihminen, en enää. Lapsille sen järjestän. Itelle ei joulu tule