Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hoitaja kieltäytyä hoitamasta?(esim.abortti)

Vierailija
26.10.2014 |

Kuuntelin aamulla radiosta, kuinka helsinkiläinen kansanedustaja sanoi, että ei ole oikein, jos hoitohenkilökuntaan kuuluvan arvomaailmaan ei abortti kuulu ja hän ei voi kieltäytyä hoidon antamisesta. Tästä aiheutuu sitten psyykkistä haittaa ja pahoinvointia.
Keksittekö muita ammatteja, joissa voisi kieltäytyä töistä omantunnon tuskiin vedoten?
Jos tuollainen oikeasti sallittaisiin työelämässä mitä siitä oikeasti seuraisi?
Voisiko kolarin aiheuttavan henkilön jättää hoitamatta, jos hän on ajanut humalassa?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikissa Euroopan maissa on oikeus kieltäytyä aborttiin osallistumisesta. Jokainen kai päättelee itse onko Suomi edistyksellinen vai takapajuinen maa. 

Aborttiin joutuvat osallistumaan lähinnä leikkurissa työskentelevät hoitajat. Minulla on uskovainen ystävä, joka EI kieltäydy avustamasta abortissa. Se tuntuu hänestä pahalta, kun sikiö imetään pois kohdusta, mutta hän perustelee valintansa niin, että hänen tehtävänsä on palvella  ja hoitaa potilasta riippumatta siitä mitkä tämän eettiset valinnat ovat. Hän sanoo, että ihmisiä hyppii junan alle itsemurhatarkoituksessa, mutta se ei ole veturinkuljettajan vika kun he kuolevat. Veturinkuljettaja ei ole murhaaja. Hän ei koe olevansa osallinen väärään tekoon, vaikka ei hyväksykään henkilökohtaisesti aborttia. Hänestä on myös huono asia, jos kaikki uskovaiset pakenevat tällaisilta työpaikoilta joissa joutuu osallistumaan eettisesti vaikeaan toimenpiteeseen. Riippuu jokaisen hoitotyöntekijän ja lääkärin etiikasta, miten tilanteen näkee. Toiset kokevat voimakkaasti että osallistuisivat vääryyteen, tappamiseen, jos avustaisivat tai suorittaisivat aborttia. 

Minusta ei ole oikein syyllistää ihmistä joka kokee voimakkaan eettisen ristiriidan asiassa. En usko, että abortointi vaikeutuisi mitenkään, jos lakiin kirjattaisiin oikeus kieltäytyä. Asia voitaisiin järjestää työvuorosuunnittelulla. Suomessa puhutaan kovasti moniarvoisuuden hyväksymisestä, mutta tässä näyttää olevan raja vastassa. En itse allekirjoita vetoomusta siitä, että kieltäytyminen pitäisi sallia, mutta en toisaalta hakeudu työhön, jossa abortteja pitäisi suorittaa. Minulla ei ole tarpeeksi vahvaa mielipidettä asiasta. Olen työssä vuodeosastolla, jolla paljon hoidetaan potilaita, jotka ovat osin tai kokonaan itse aiheuttaneet sairautensa. Heidät pelastetaan kerta toisensa jälkeen yhteiskunnan kustannuksella, ja he palaavat yhä uudelleen saamaan kallista hoitoa, itsehoidon joskus kokonaan unohtaen. Kuitenkin minun tulee hoitaa heitä ihmisarvoa kunnioittaen, riippumatta heidän valinnoistaan. Ei ole minun tehtäväni tuomita heitä, vaan hoitaa oma tehtäväni. Tämä on minun käsitykseni kristillisestä etiikasta, joka liittyy Jeesuksen käskyyn antaa anteeksi loputtomasti ihmiselle, joka rikkoo toista vastaan. 

Vierailija
22/25 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 17:25"]Kuuntelin aamulla radiosta, kuinka helsinkiläinen kansanedustaja sanoi, että ei ole oikein, jos hoitohenkilökuntaan kuuluvan arvomaailmaan ei abortti kuulu ja hän ei voi kieltäytyä hoidon antamisesta. Tästä aiheutuu sitten psyykkistä haittaa ja pahoinvointia.
Keksittekö muita ammatteja, joissa voisi kieltäytyä töistä omantunnon tuskiin vedoten?
Jos tuollainen oikeasti sallittaisiin työelämässä mitä siitä oikeasti seuraisi?
Voisiko kolarin aiheuttavan henkilön jättää hoitamatta, jos hän on ajanut humalassa?
[/quote]Hoitajako sen abortin tekee. Eikö ole lääkäri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 18:53"]

Meillä töissä osa kovaan ääneen huudellut etteivät sitten hoida ebola potilasta jos ja kun sellainen eteen sattuu. Pomo joutui jopa tähän puuttumaan sanoen, että vain raskaana olevat voivat kyseisestä työtehtävästä kieltäytyä. Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan, että todennäköisyys on pieni että ebola kohdalle sattuu, niin työni juuri sitä, tässä sairaanhoitopiirissä minä ja työkaverini hoidamme juuri näitä tartuntatauti potilaita.

[/quote]

Hyvä pointti, kiitos tästä!

Tosiasiahan on, että kenellä tahansa potilaalla saattaa olla tarttuva sairaus, esim. hiv tai jokin hepatiitti. Läheskään kaikki näitä sairastavat eivät tiedä tartunnastaan. Toki hiv ei tartu kovin helposti, mutta hoitotilanteissa pieni riski on olemassa, mikäli ollaan tekemisissä veren ja pistovälineiden kanssa. 

Alkuperäisestä aiheesta sanoisin, että mikäli hoitaja ei halua tehdä abortteja, sitten täytyy hakeutua johonkin muuhun ammattiin. Tai luulisi, että hoitoalallakin on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja - esim. vanhuksia hoitavat eivät kai yleensä joudu abortteja tekemään...

Vierailija
24/25 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 17:25"]

Kuuntelin aamulla radiosta, kuinka helsinkiläinen kansanedustaja sanoi, että ei ole oikein, jos hoitohenkilökuntaan kuuluvan arvomaailmaan ei abortti kuulu ja hän ei voi kieltäytyä hoidon antamisesta. Tästä aiheutuu sitten psyykkistä haittaa ja pahoinvointia. Keksittekö muita ammatteja, joissa voisi kieltäytyä töistä omantunnon tuskiin vedoten? Jos tuollainen oikeasti sallittaisiin työelämässä mitä siitä oikeasti seuraisi? Voisiko kolarin aiheuttavan henkilön jättää hoitamatta, jos hän on ajanut humalassa?

[/quote]

En ymmärrä miten kolaripotilaan hoitoa vaikeuttaisi se, että lakiin kirjattaisiin oikeus kieltäytyä aborttiin osallistumisesta. 

Joskus potilas todella ei saa hoitoa, joka pelastaisi hänen henkensä, koska hän on itse aiheuttanut tilanteensa. Esimerkiksi alkoholisti ei saa maksansiirtoa, jos ei lopeta juomista. 

Vierailija
25/25 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 18:54"]

En voisi työskennellä tehtävässä, jossa minun pitäisi tappaa vauva.

Olen pahoillani.

[/quote]

Ei se mitään. Kunhan et valitse lääkärin tai hoitajan ammattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme