Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pärjäämme miehen kanssa rahallisesti? Muutanko pois?

Vierailija
26.10.2014 |

Tilanne: Olemme muuttaneet miehen kanssa yhteen. Asumme vuokralla ok-talossa. Miehen palkka verojen jälkeen: 1 800€. Vuokra 600€/kk. Miehellä ulosottoon 600€/kk. Minun tulot: 0€.

Sitten on muut menot, kuten ruoka, lämmitys, sähkö, vesi jne..

Minulla ei ole ammattia, en saa mistään rahaa, en sossusta, en asumistukea, en mitään. Aloitan aikuisopiskelut muutaman kuukauden kuluttua, jolloin saan opintorahaa.

Tilanne ahdistaa. Minä yritin puhua miehelle ennen kun mitään vuokrasopimusta edes oltiin vielä tehty, että onko meillä oikeasti varaa asua noin kalliissa talossa, mies vakuutteli että on on, älä sinä huolehdi siitä.

En ollut, enkä ole vieläkään miehen veloista täysin tietoinen että paljon hänellä sitä yhteensä on edes. Uskoin miestä että kyllä me pärjätään.

Eihän me jumalauta voida pärjätä jos yhteensä 1 200€ menee jo pelkästään vuokraan ja ulosottoon.

Tuntuu että parempi muuttaa mun pois. Vittu sitä on tyhmä !!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin ihmeeseen sinä muuttaisit nollatuloillasi?? Ole onnellinen jos mies maksaa.. 600e on todella halpa vuokra omakotitalosta, harvalla on noin edullista kerrostaloasuntoakaan.
Mikset saa mitään tukia??

Vierailija
2/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:11"]No mihin ihmeeseen sinä muuttaisit nollatuloillasi?? Ole onnellinen jos mies maksaa.. 600e on todella halpa vuokra omakotitalosta, harvalla on noin edullista kerrostaloasuntoakaan.
Mikset saa mitään tukia??
[/quote]
En ole ap, mutta miehellä niin "iso" palkka ja vuokra aika pieni niin ei siinä toimeentulotukea saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työmarkkinatukeen ole lähes aina oikeus? Käy selvittämässä, mitä oikeuksia sinulla on. Jos et itse osaa, pyydä viranomaisilta apua.

Vuokra on hyvin edullinen, mutta kerrostaloon verrattuna vuokran lisäksi kuluja on paljon lisää.

Vierailija
4/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:11"]No mihin ihmeeseen sinä muuttaisit nollatuloillasi?? Ole onnellinen jos mies maksaa.. 600e on todella halpa vuokra omakotitalosta, harvalla on noin edullista kerrostaloasuntoakaan. Mikset saa mitään tukia?? [/quote] En ole ap, mutta miehellä niin "iso" palkka ja vuokra aika pieni niin ei siinä toimeentulotukea saa.

[/quote]

Toimeentulotukea laskettaessa huomiodaan vain todelliset tulot eli tuota suoraan ulosottoon menevää osuutta ei huomioda, myös jos mies on tehnyt "vapaaehtoisen" maksusuunnitelman palkan suoran ulosoton sijasta tulisi huomioda tuloina vain osuus, mikä oikeasti on käytettävissä.

Jos AP:lla eikä miehellään ole säästöjä, heillä olisi mahdollisesti oikeus saada toimeentulotukea.

AP:n kertomilla tuloilla menoilla jotensakin näin:

+1200

-600

-408,17

-408,17

=-216,34

Eli vähintään 216 euroa olisi AP sossusta saatavissa. Plus vesilasku, sähkö, lämmitysmenot, julkisen terveydenhoidon menot ja lääkkeet.

Eli AP kipinkapin sossuun hakemusta tekemään tai aikaa varaamaan.

Miehen ulosottovelat selvinnevät helpoiten tilaamalla ulosottorekisteristä julkinen ote: http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottorekisteristatilattaviatodistuksia.html

Itse kuitenkin ensisijaisesti kääntyisin miehesi puoleen velkojen määrän selvittämisessä.

Vierailija
5/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sossu kato menoiksi ulosotto velkoja? Itehän ne on aiheutettu.

Vierailija
6/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa työmarkkinatukea koska en ole vielä 25vuotta eikä ole ammattia.

Ap

Vierailija
7/7 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole onnellinen että mies maksaa. Haluaisin omalta osaltani olla mukana laskujen hoidossa. En haluaisi olla taloudellisesti riippuvainen miehestäni. Ikävä kyllä sitä tässä nyt ollaan.

Jos oisin jatkanu yksin asumista, olisin saanut edes sossusta rahaa. Nyt oon vaan yksi helvetin elätti ja riippakivi miehelle. Ja toki jos oisin sossun asiakas, oisin koko yhteiskunnan riesa silloin. Eli eipä kumpikaan vaihtoehto ole hyvä.

Aikuiskoulutus kestäisi noin 1-1,5vuotta. Kumpa löytäisi sitten töitä.

Ap