Voiko lantio jäädä raskaudesta pysyvästi jotenkin pieleen tai rikkinäiseksi?
Raskaudestani on aikaa jo muutama vuosi, mutta edelleen lantio/lonkat on kipeät ja jotenkin jumissa. Nukun missä asennossa vain niin lantioon ja lonkkiin särkee. Kun yritän venytellä niin sama juttu enkä taivu samoin kuin ennen raskautta. Ennen raskautta ei ollut kipuja eikä jumeja mutta raskauden loppuaikoina ne alkoi eikä ole parantuneet. Mikä juttu tämä voi olla?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen fysioterapiaa. Jos raskaudesta jäänyt joku virheasento tai rasitus johonkin, ei se välttämättä itsestään korjaannu. Hormonit löysyttävät niveliä ja raskaus vääntää paikkoja huonoihin asentoihin. Lisätään tähän vielä lapsen kantaminen vauvana ja pienenä, niin epätasaista rasitusta ja huonoja asentoja riittää.
Mulla ei ole rahaa yksityiseen fysioterapiaan. Kävin terveyskeskuslääkärillä joka ei osannut sanoa tähän lantiokipuun juuta eikä jaata eikä tehnyt lähetettä fyssaan.
Mene uudestaan tk-lääkärille ja liioittele vaivoja, tai kerro kuinka paljon ne haittaavat. Mulla meni viitisen vuotta ettei enää satu tuohon lantion liitoskohtaan esim sivulankutus ja tietyt muut liikkeet.
Mulla on kroonisesti erilaisia jumeja lantiossa ja jaloissa, jolloin olen todella kipeä ja suorituskyky laskee. Parin vuoden välein on asiaa fyssarille, jonka kanssa sitten on löydetty ongelmakohta ja treeniä muuttamalla kivut loppunut. Raskausaikana erityisesti lantion ongelmat korostunut ja olen aika varma, että joudun aikani juoksemaan fyssarilla ja treenailla, että saan taas kropan kuntoon. Sun pitäs kyllä päästä lääkärille, joka sulkee pois lääketieteen piiriin kuuluvat syyt (laskeumat ym.) ja tekee sitten lähetteen fyssarille, joka voi paneitua sitten lihaskuntoon ja kuormitukseen. Joudut ehkä käymään useammalla. Osa fyssareista vain antaa geneeriset jumppaohjeet tutkimatta, missä se vaiva varsinaisesti on.
Äitiysfysioterapeutteja on sitten olemassa ja heillä on hyvin tietoa kuntoutumisesta synnytyksen jälkeen
Treenaa syviä vatsalihaksia ja pakaroita. Ne ovat auttaneet mulla kaikkiin raskaudesta aiheutuneisiin selkäkipuihin ja ryhtiongelmiin. Uskoisin että niiden avulla myös lantio palautuu oikeaan asentoonsa ajan kanssa.
Raskauden aikana paikat pehmeni ja sain esim noidannuolen. Se on jäänyt pysyväksi heikkoudeksi, jota mun pitää säännöllisesti jumpata ja venyttää, ja silti välillä se menee jumiin. Ei mulla ennen raskautta ollut mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden aikana paikat pehmeni ja sain esim noidannuolen. Se on jäänyt pysyväksi heikkoudeksi, jota mun pitää säännöllisesti jumpata ja venyttää, ja silti välillä se menee jumiin. Ei mulla ennen raskautta ollut mitään sellaista.
Jos noidannuoli on sama asia kuin iskias, niin minulle tämä vaiva tuli myös. Imetysaikana juili aina kun istuin syöttämässä lasta, joten epäilin johtuvan istuma-asennosta (vaikka käytin imetystyynyä nimenomaan ergonomian takia), mutta eipä tuo ole parantunut, vaikka imetän nykyään vain makuuasennossa sängyllä. Mutta kun se selkä on silloinkin vinossa, etenkin öisin. Ostettiin uusi sänkykin, jos helpottaisi selkävaivoihin, mutta selkä on jopa kipeämpi kuin ennen.
No, ainakin iskiasoireet siirtyivät reiden tolkuttomasta kivusta tasaiseen alaselän jomotukseen, joka ei onneksi vaadi loputtomasti särkylääkkeitä vaan sen kanssa vielä pärjää. Kyllähän se toki ketuttaa, kun aina kipeytyy ja lasta on siitä kivusta huolimatta pakko vaan kantaa, mikä sen kuin pahentaa asiaa. Mieskään ei ymmärrä vaan luulee itse istumisesta hankituksi vaivaksi, eikä ymmärrä miten pahasti se lapsen jatkuva kantaminen vain pahentaa näitä selkävaivoja.
Fysioterapiaanhan sitä varmaan pitäisi mennä, mutta kun ei minullakaan ole siihen omakustanteisesti varaa mennä.
Olin eds-valmennuskurssilla. Siellä yhdellä oli tuollainen.
Hän alkoi epäillä, ettei hänelle edes ole sitä e d s - sairautta. Ainoastaan lantio oli synnytyksessä kipeytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi syvien lihasten kiinnittyminen selkärankaan. Siihen on jumppaohjeet.
Etsi paikkakunnalta kalevalainen jäsenkorjaaja. Ja kyllä, tietenkin voi jäädä pysyvää haittaa. Suomalainen lääketieteen näkökulmasta ongelma ei ole jos äiti ja lapsi jäivät henkiin. 10 pistettä. Vaikka äiti repeisi Hangosta Utsjoelle saakka.
Ohis, itse en ole voinut nukkua vatsallani synnytysten jälkeen. En ole kyllä koskaan käynyt lääkärillä sen takia. Mutta selkään sattuu heti, kun olen vähänkään aikaa vatsallani.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, itse en ole voinut nukkua vatsallani synnytysten jälkeen. En ole kyllä koskaan käynyt lääkärillä sen takia. Mutta selkään sattuu heti, kun olen vähänkään aikaa vatsallani.
Mulla ihan sama. Ja viimeisestä synnytyksestä aikaa kohta 12- vuotta. Samoin ajoittainen noidannuoli on jäänyt vaivaksi. Lantion alue tuntuu myös jäykälle ja olen potenut pitkään lonkan limapussin tulehdusta. Mitään lantion tai selän vaivoja ei ollut ennen raskauksia. Tosi vaikeaa näihin on saada mistään mitään apua tai tukea kuntoutumiseen. Neuvolajärjestelmässä olisi kyllä paljon parantamisen varaa. Synnytysten ja raskauksien jälkihoito on aika olematonta.
Suosittelen fysioterapiaa. Jos raskaudesta jäänyt joku virheasento tai rasitus johonkin, ei se välttämättä itsestään korjaannu. Hormonit löysyttävät niveliä ja raskaus vääntää paikkoja huonoihin asentoihin. Lisätään tähän vielä lapsen kantaminen vauvana ja pienenä, niin epätasaista rasitusta ja huonoja asentoja riittää.