Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki kaikille narsistin uhreille!!!

Vierailija
14.09.2021 |

Narsisti manipuloi mieltäsi ja vaikka tiedostat sen, alat epäillä itseäsi. Tapasin miehen, joka alusta asti käyttäytyi välillä
oudosti ja puhui ristiriitaisuuksia. Tunsin voimakasta yhteyttä häneen ja huolestuin siitäkin, miksi hän veti puoleensa, vaikka osoitti kylmyyttä?
Aloin kirjaamaan tapahtumia ylös pari kk. tapaamisesta, en siis tunteitani, vaan tapahtumia pöytäkirjan kirjanpitäjän tyyliin.
Kun huomasin miehen puhuvan ristiin/manipuloivan, palasin katsomaan muistiinpanoja taaksepäin ja huomasin ristiriitaisuudet. Eli muistin hänen sanoneen päin vastoin aiemmin, mutta manipuloinnin olevan päällä alat epäillä itseäsi. Kun se on kirjattu ylös heti, et voi kiistää.
Esimerkki: mies puristi riidan yhteydessä pääni käsiensä väliin ja se aiheutti kipua. Kirjasin ylös.
Seuraavassa riidassa mies kiisti tehneensä mitään ja syytti minua hulluksi. Mies oli niin uskottava, että vasta lukemalla aiemman tekstini ymmärsin, että se todella tapahtui.
Olin tavallaan itsevarmana niskan päällä koko ajan ja suhde oli helppo päättää hyvissä ajoin. Edelleenkään en luottanut tunteisiini vaan kirjaamiini faktoihin.

Viimeisessä riidassa kerroin hänelle kirjoittaneeni asiat ylös ja huomanneeni hänen olevan sairas, ja että faktat eivät valehtele.
Mies raivosi ja syytti minua narsistiksi ja hulluksi, mutta ei se enää tuntunut miltään.
Hän lähti ajamaan autolla ja soitti autosta, että ajaa valotolppaan ja tappaa itsensä. Sanoin, että hyvä, ja suljin luurin.
Kirjoittamaan aloin aiempien huonojen suhteiden takia, kun olin varma tuntevani oikein, mutta mies onnistui aina manipuloimaan.
Tiesin itsetuntoni heikkoden altistavan narsistin pelinappulaksi, ja että en kykene tunnistamaan ajoissa haitallista suhteen kaavaa.
Suosittelen kaikille kirjanpitoa, jos epäilette elävänne epäterveessä suhteessa!
Ei tunnejuttuja sinne, vaan kirjaatte pelkät tositapahtumat, kumppanin sanat yms. joista näette itse, mitä todella kävi. Kun luette niitä myöhemmin niin hoksaatte, että se toinenhan siinä hullu on.
❤️

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Narsismiin kuulu kaksoisviestintä. Se on yksi syy, miksi alkaa epäilemään itseään.

Vierailija
2/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Narsismiin kuulu kaksoisviestintä. Se on yksi syy, miksi alkaa epäilemään itseään.

Eikä moni uhri tajua olevansa uhri. Heikko itsetunto ripustuttaa narsistiin ja pidät itseäsikin hulluna.

Uhrin omat, primitiiviset raivoreaktiot ovat juuri sitä, mitä narsisti toivoo. ”Katso nyt olet hullu, mähä sanoin! Sinähän se tässä riehut?! ”

Siinä lingossa et tiedä enää mistään mitään ja häpeät maltin menetystä.

Kirjoittaminen auttaa kyllä jäsentämään ajatuksia ja luotat enemmän tekstiin, kuin tunteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä moni uhri tajua olevansa uhri. Heikko itsetunto ripustuttaa narsistiin ja pidät itseäsikin hulluna.

Uhrin omat, primitiiviset raivoreaktiot ovat juuri sitä, mitä narsisti toivoo. ”Katso nyt olet hullu, mähä sanoin! Sinähän se tässä riehut?! ”

Kirjoittaminen auttaa kyllä jäsentämään ajatuksia ja luotat enemmän tekstiin, kuin tunteeseen.

Kaikesta muusta olen samaa mieltä, paitsi en ihan allekirjoita, että heikko itsetunto ajaa siihen. Ei minulla ollut heikko itsetunto, vaan pelkääsin hylkäämistä yli kaiken. Olin myös nostanut miehen jalustalle, idealisoin hänet fiksuksi yms. Jos toinen on jalustalla, niin toisen pitää olla ei-jalustalla. Jos toinen on oikeassa, toisen pitää olla väärässä.

Minätein tuota kirjoittamista kalenteriiin, milloin oli seksiä. Mies aina väitti, ettei sitä ollut. Mutta olihan sitä, useamman kerran viikossa.

Vierailija
4/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta muusta olen samaa mieltä, paitsi en ihan allekirjoita, että heikko itsetunto ajaa siihen. Ei minulla ollut heikko itsetunto, vaan pelkääsin hylkäämistä yli kaiken. Olin myös nostanut miehen jalustalle, idealisoin hänet fiksuksi yms. Jos toinen on jalustalla, niin toisen pitää olla ei-jalustalla. Jos toinen on oikeassa, toisen pitää olla väärässä.

Minätein tuota kirjoittamista kalenteriiin, milloin oli seksiä. Mies aina väitti, ettei sitä ollut. Mutta olihan sitä, useamman kerran viikossa.

Totta kyllä tuo, typistin liikaa. Narsistia viehättää itsevarmuus, ja onnistuu kyllä löytämään muutkin heikkoudet nopeasti.

Vierailija
5/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on todella hyvä että asiasta puhutaan nykyään.

Ja todella veemäistä että aina joku tulee vonkumaan että ”ainahan te syytätte narsistiksi sellaista kenestä ette tykkää”.

Mä olisin tarvinnut tällaista neuvoa ja enemmänkin, viimeistään kun olin 10v.

Ja siltikään en olisi pelastunut. Kuka nyt 90-luvulla lasta, jolla on tuollainen vanhempi, olisi uskonut. Harva uskoo nykyäänkään.

Vierailija
6/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin sanat puhuu rakkaudesta ja teot kertoo vihasta

Vierailija
7/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja todella veemäistä että aina joku tulee vonkumaan että ”ainahan te syytätte narsistiksi sellaista kenestä ette tykkää”.

Ja siltikään en olisi pelastunut. Kuka nyt 90-luvulla lasta, jolla on tuollainen vanhempi, olisi uskonut. Harva uskoo nykyäänkään.

Mä oon kuullu tätä: ”miten sä voit muka joka kerta päätyä yhteen narsistin kanssa kun niit on vaan 1% ihmisistä”.

Ensinnäkin tossa puhutaan diagnoosin saaneista, joita on vähän. Narsisti ei hakeudu hoitoon.

Ja suomalaisista sota-ajan jälkeläisten persoonallisuushäiröistä ei edes ole kunnon dataa.

Ja toisekseen juuri toistuviin epäterveisiin suhteisiin ajautuminen on merkki siitä, että vedät puoleesi ja hakeudut narsistien seuraan. Hehän juuri etsivät uhreja ja saavat kiksit itseään heikompina pitämistään. Eivät ne iske kiinni jos kokevat, että eivät pärjää.

Vierailija
8/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni narsisti havittelee uhreiksi itsevarmoja tyyppejä, koska nauttii siitä vallantunteesta jonka saavuttaa onnistuessaan murentamaan toisen itseluottamuksen, onnistuessaan murtamaan vahvan ihmisen.

Vierailija
9/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuullu tätä: ”miten sä voit muka joka kerta päätyä yhteen narsistin kanssa kun niit on vaan 1% ihmisistä”.

Ensinnäkin tossa puhutaan diagnoosin saaneista, joita on vähän. Narsisti ei hakeudu hoitoon.

Ja suomalaisista sota-ajan jälkeläisten persoonallisuushäiröistä ei edes ole kunnon dataa.

Ja toisekseen juuri toistuviin epäterveisiin suhteisiin ajautuminen on merkki siitä, että vedät puoleesi ja hakeudut narsistien seuraan. Hehän juuri etsivät uhreja ja saavat kiksit itseään heikompina pitämistään. Eivät ne iske kiinni jos kokevat, että eivät pärjää.

Kerrankin joku kuka tietää miten laajasta ongelmasta puhutaan. Etenkin nuo sota-ajan jälkeläiset liittyy tähän! Mutta tästä ei puhuta missään.

Vierailija
10/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni narsisti havittelee uhreiksi itsevarmoja tyyppejä, koska nauttii siitä vallantunteesta jonka saavuttaa onnistuessaan murentamaan toisen itseluottamuksen, onnistuessaan murtamaan vahvan ihmisen.

Tämä totta, ja imee sitä itsevarmuutta itseensä. Narsisti on yllättävän helppo bongata, katsoo vaan miltä sen lähipiiri näyttää. Narsisti loistaa ja ympärillä olevat ovat epävarmoja, hiljaisia, pelokkaita, arkoja… perhesuhteissa etenkin sen huomaa. Narsistin kumppani on usein vetäytyvä sivusta seuraaja ja lapset alistettuina ”täydellisiä”, mutta siellä taustalla on itsetuhoisuutta. Uhrit syyttävät aina itseään.

Vierailija
11/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja he kertovat ja juoruavat muillekin, että se kiusattu on outo/hullu/erikoinen. Pyytävät jopa muita välttelemään tätä kiusaamisensa kohdetta. Aivan sairasta kaiken kaikkiaan ja ekan kerran kohtasin tällaista vasta aikuisena.

T. Kiusattu

Vierailija
12/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä totta, ja imee sitä itsevarmuutta itseensä. Narsisti on yllättävän helppo bongata, katsoo vaan miltä sen lähipiiri näyttää. Narsisti loistaa ja ympärillä olevat ovat epävarmoja, hiljaisia, pelokkaita, arkoja… perhesuhteissa etenkin sen huomaa. Narsistin kumppani on usein vetäytyvä sivusta seuraaja ja lapset alistettuina ”täydellisiä”, mutta siellä taustalla on itsetuhoisuutta. Uhrit syyttävät aina itseään.

Näin on. Kumppani on yleenså lakeijamaisen säyseä ja nöyrä, samoin se hovi koostuu niistå kilteistä ja mukautuvista.

Vierailija
13/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietynlaiset ihmiset, ehkä juuri itsevarmat, eivät lähde ennakkoluulottomasti narsistin kelkkaan.

Ja siitähän tulee ongelma. Narsistin kanssa olet joko täysillä hänen puolella, tai täysillä häntä vastaan. Välimuotoa ei ole.

Jos et ole hänen suurin fani joka ihkuttaa kaikkea, olet hänen vihollinen. Ja kohtelu on sen mukaista.

Voimia siihen etäisyyden pitämiseen, omaan elämään!

Vierailija
14/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo ap.

Olen kirjoittanut aina päiväkirjaa. Eksäni kanssa tuli juuri sellaisia tilanteita, ettei hän muka muistanut tehneensä/sanoneensa jotakin. Sanoin, että voin antaa lukea päiväkirjasta, johon heti verekseltään olen tapahtumat kirjoittanut. Ei halunnut. Piti kirjoittamista minun epäreiluna käyttäytymisenä ja satuiluna. Saattoi oikein halveksien todeta, että menepä kirjoittamaan tämäkin päiväkirjaasi kun käyttäytyi huonosti minua kohtaan. Hän sai minut lopettamaan kirjoittamisen ja en lukenutkaan enää sitä, koska tuli niin paha olo. Tämä vaan varoituksena, että manipulointi tulee koskemaan myös kirjoittamista.

Vierailija
15/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun manipulointiyrityksen kerran tajuaa, niin jatkossa se on helpompaa. Se noudattaa usein samaa kaavaa.

Kiltti ja miellyttämisenhaluinen ja läheisriippuvainen on hyvin altis manipuloinnille. Halu ymmärtää toista ja kyky nähdä asiat toisen näkökulmasta -luulin aina että nämä ovat tavoiteltavia ominaisuuksia parisuhteessa. Manipuloivan ihmisen kanssa tämä ei toimi, koska silloin saat unohtaa omat tarpeesi ja huomaat olevasi toisen hyvinvoinnin estäjä. Yrität parantaa asennettasi ja tehdä kaikkesi että toinen on tyytyväinen (sinuun), mutta se on loputon suo. Hetken kaikki on ehkä hyvin, mutta pitääkseen hallinnan ja sinut otteessasi, manipuloija keittää pian uuden kriisin.

Muistiinpanot voi olla hyvä keino. Voi opetella myös huomaamaan kun toinen yrittää vaihtaa puheenaihetta kesken keskustelun tai kääntää asian ihan päälaelleen. Älä usko häntä jos hän sanoo ajatuksiasi typeriksi ja ettet osaa keskustella tai että joku puheenaihe on ihan turha ja epäolennainen. Sekin on vain yritys pönkittää manipuloivan egoa ja latistaa muita.

Vierailija
16/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo ap.

Olen kirjoittanut aina päiväkirjaa. Eksäni kanssa tuli juuri sellaisia tilanteita, ettei hän muka muistanut tehneensä/sanoneensa jotakin. Sanoin, että voin antaa lukea päiväkirjasta, johon heti verekseltään olen tapahtumat kirjoittanut. Ei halunnut. Piti kirjoittamista minun epäreiluna käyttäytymisenä ja satuiluna. Saattoi oikein halveksien todeta, että menepä kirjoittamaan tämäkin päiväkirjaasi kun käyttäytyi huonosti minua kohtaan. Hän sai minut lopettamaan kirjoittamisen ja en lukenutkaan enää sitä, koska tuli niin paha olo. Tämä vaan varoituksena, että manipulointi tulee koskemaan myös kirjoittamista.

Heh, muistot palaa mieleen.

Olen tuo, joka kirjoitti kalenteriin seksikerrat. Mies suuttui siitä, kuinka muutenkaan. Varmasti osasi myös sanoa, jotain halveksivaa. Ja joo, lopetin kirjoittaminen, en tosin muoísta miksi.

Vierailija
17/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun manipulointiyrityksen kerran tajuaa, niin jatkossa se on helpompaa. Se noudattaa usein samaa kaavaa.

Kiltti ja miellyttämisenhaluinen ja läheisriippuvainen on hyvin altis manipuloinnille. Halu ymmärtää toista ja kyky nähdä asiat toisen näkökulmasta -luulin aina että nämä ovat tavoiteltavia ominaisuuksia parisuhteessa. Manipuloivan ihmisen kanssa tämä ei toimi, koska silloin saat unohtaa omat tarpeesi ja huomaat olevasi toisen hyvinvoinnin estäjä. Yrität parantaa asennettasi ja tehdä kaikkesi että toinen on tyytyväinen (sinuun), mutta se on loputon suo. Hetken kaikki on ehkä hyvin, mutta pitääkseen hallinnan ja sinut otteessasi, manipuloija keittää pian uuden kriisin.

Muistiinpanot voi olla hyvä keino. Voi opetella myös huomaamaan kun toinen yrittää vaihtaa puheenaihetta kesken keskustelun tai kääntää asian ihan päälaelleen. Älä usko häntä jos hän sanoo ajatuksiasi typeriksi ja ettet osaa keskustella tai että joku puheenaihe on ihan turha ja epäolennainen. Sekin on vain yritys pönkittää manipuloivan egoa ja latistaa muita.

Aamen.

Vierailija
18/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo ap.

https://media2.giphy.com/media/1ZqrbZSCjQ9Ds6sCis/200.gif

Niin tää.

-Ap-

Vierailija
19/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo ap.

Heh, muistot palaa mieleen.

Olen tuo, joka kirjoitti kalenteriin seksikerrat. Mies suuttui siitä, kuinka muutenkaan. Varmasti osasi myös sanoa, jotain halveksivaa. Ja joo, lopetin kirjoittaminen, en tosin muoísta miksi.

Minun ex tuli mustasukkaiseksi päiväkirjoillenikin ja vittuili niistä. Olihan se kamalaa, kun toisella oli jotain ikiomaa.

Vierailija
20/40 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo ap.

Joo narsistille ei saa kertoa kirjoittavansa, vaan käyttää tekstejä oman itsetunnon/itseluottamuksen vahvistamiseen salaa, jotta voi sitten lopulta ghostata narsistin kokonaan. Narsistia ei pidä yrittää voittaa tai kohdata, vaan kerätä voimat vaan lähteä.

Itse keräsin tota dataa puoli vuotta, ja lopulta olin hyvin itsevarma ja päätin suhteen käytännössä kuin seinään.

AP