Mikä ammatti besserwisserille?
Tuli tuosta "Mitä päivänselvää asiaa et ole tajunnut kuin vasta aikuisena" -ketjusta mieleen.
Mä olen aina tiennyt kaikesta jotain. Mulla on hyvä yleissivistys ja voi keskustella asiasta kuin asiasta.
Mutta sinä se sitten onkin. Olen kaikessa keskinkertainen. En oikeasti tiedä mistään asiasta erityisen asiantuntemuksella tai perinpohjaisesti. Olen työssäni keskinkertainen ja joudun kamppailemaan kun pitäisi perehtyä johonkin asiaan. Lukiossa vielä loistin, mutta kun korkeakoulussa piti syventyä yhteen asiaan ei se enää onnistunutkaan. Halusin vaan perehtyä kaikkeen mahdolliseen vähän. Minua ei kiinnosta yhden asian opiskelu. Innostun kaikesta nippelitiedosta ja luen paljon kaikenlaisia tiedelehtiä ja asia-artikkeleita. Mutta syventyminen yhteen aiheeseen ei ole minun juttuni.
Haluaisin hyödyntää yleissivistystäni. Nyt olen siis insinööri (en tarkenna alaa sen enempää) ja kahvitunnilla olo on kuin tuota edellä mainittua ketjua lukiessa. Mikä olisi sellainen ammatti/koulutus, jossa hyvästä yleissivistyksestä olisi hyötyä, eikä tarvitsisi olla alansa expertti? Tietovisojakaan ei enää ole.
Kommentit (28)
Meinasin ehdottaa juristia otsikon luettuani, mutta ei tosiaan onnistu, jos ei jaksa lukea kuin perustuslain :D Olen itse samanlainen, olen ajatellut, että toimittajan työ voisi sopia, mutta se vaikuttaa aika epäkiitolliselta hommalta. Itseään pitää tyrkyttää, ja potkuja satelee tällä hetkellä.
Parturi-kampaaja tai lähihoitaja.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:35"]
Parturi-kampaaja tai lähihoitaja.
[/quote]
Älä viitsi :D. Mulla on jo AMK-tutkinto. Voisin siis lukea yhden tason ylemmäs, en alemmas. Joku ammatti, johon pääsisi lukemalla yliopistossa vaan kaikkea mikä kiinnostaa vähän... Okei, ei sellaista ole :) ap
Project manager. Jos sinulla on järjestelykykyä siis.
PM tarvitsee vankan itsetunnon, järjestelmällisyyttä, ja johtamistaitoa. Oli projekti mikä vaan, hyvä PM pitää hevoset radoillaan, kommunikoi hyvin kaikkien osapuolten kanssa ja osaa sekä myydä että selittää. Alalla ei tarvitse olla ekspertti (ne PM ostaa tarvittaessa), mutta hyvä yleislahjakkuus auttaa paljon.
Hyvillä PMilla on aina töitä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:41"]
Project manager. Jos sinulla on järjestelykykyä siis.
PM tarvitsee vankan itsetunnon, järjestelmällisyyttä, ja johtamistaitoa. Oli projekti mikä vaan, hyvä PM pitää hevoset radoillaan, kommunikoi hyvin kaikkien osapuolten kanssa ja osaa sekä myydä että selittää. Alalla ei tarvitse olla ekspertti (ne PM ostaa tarvittaessa), mutta hyvä yleislahjakkuus auttaa paljon.
Hyvillä PMilla on aina töitä.
[/quote]
Hitto, mä taidan sittenkin olla oikealla alalla. Pomo oli laittanut mut myyntikoulutettavien listalle. Enpä ajatellut asiaa sen enempää. Ehkä mä vielä voin hyödyntää osaamistani kunhan pääsen täältä "työmaalta" vihreämmille niityille :)
Arkkitehti :) mita ja missa tahansa suunnitteletkin, aina on jotain uutta opittavaa ja sovellettavaa sairaalan toiminnoista elaintarhan lajityyppillisiin oloihin, paikkakunnan historiaan, materiaalitekniikkaan ja ihan minne tahansa. Kaikesta ei tarvitse tietaa kaikkea, sita varten on asiantuntijat.
Taksikuski.
Ne tietää kaikesta kaiken, joten varmasti sulaudut joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:24"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:13"]
Diplomaatti (vaatii väh. maisteritasoisen tutkinnon),
Kansanedustajan avustaja
Lakimies (OTM)
[/quote]
Diplomaatti kuulostaa hyvältä, mutta eikös pitäisi osata kieliä kauhean hyvin? Osaan kahta vierasta, muutamaa lisäksi auttavasti... Ja mikäs tutkinto olis sille alalle paras? Voin kyllä opiskella lisää.
Kansanedustajan avustaja vois olla myös hyvä, mut sitten pitäis olla jossain puolueessa varmaan?
Lakimies olis palkan puolesta varsin houkutteleva. Mutta eikös siinä ammatissa pidä lukea lakia aika paljon? Voin lukea perustuslain, mutten jaksa sen enempää perehtyä...
Ap
[/quote]
Diplomaatiksi pääsee esim. valtsikan kautta. Kilpailu tosin on kovaa, joten esim. juristin tutkinto auttaisi erottautumaan positiivisesti. Kieliähän voi opiskella yliopistolla muiden opintojen ohessa. Kansanedustajan avustajaksi päädytään tyypillisesti juuri esim. oikiksen tai valtsikan kautta, kenties jo opiskeluvaiheessa. Ne hommat menee usein suhteilla, joten olisi hyvä olla myös puolueaktiivi. Lakimies tosiaan lukee n. viisi vuotta oikeustiedettä.
[/quote] Vähän kylläkin epäilen yleissivistystäsi ja tiedonhakutaitojasi. Itse tiesin tämän kaiken, vaikka en ole edes aloittanut vielä opintoja haavepaikassani eli oikiksessa.[/quote]
No kyllä mä tiesin tän kaiken. Kunhan ajankulukseni nostin aihetta. ap
Ja oikeastaan mä olen tiennyt nämä kaikki ammatit jo ennen tätä kysymystäni. Toivoin vain jotain uutta. Luokanopettajan ammatti ei kiinnosta koska se kasvatuspuoli siinä hommassa ei oikeasti kiinnosta sen syväälisemmin... Toimittaja voisin olla, mut paska palkka. Jos haluaa hyville palkoille, niin pitää olla valmis lukemaan paljon jotain. Yleissivistys erityistaitona hyödyttää vain jotain kuningaskuntien prinsseja ja prinsessoja. Harmi et se Carl-Philipkin meni kihloihin... Harry olis vielä, mut se taitaa tykätä vähän tyhmistä blondeista.