Jos sinun ei tarvisisi käydä töissä
Vaan taloudellinen puoli olisi turvattu. Sinulla ei olisi lapsia. Vaan olisit täysin vapaa. Mitä tekisit? Miten käyttäisit päiväsi?
Kommentit (72)
Viettäisin aikaa kotona ja mökillä sekä tekisin eläinsuojelutyötä. Tosin, teen näitä asioita jo, mutta liian rajatusti töiden takia.
käyttäisin enemmän aikaa harrastuksissani ja ulkoilemiseen. Tuohon tilanteeseen on nykyisellä vauhdilla matkaa 7 vuotta ja sen jälkeen pääomatulot riittäsi töistä pois jäämiseen.
Olen pitkäaikaistyötön, enkä ole ollut koskaan palkkatyössä. Taloudellinen tilanteeni on tosin katastrofaalinen, eikä säästöjä tai omaisuutta ole yhtään. Toivon pääseväni pian eläkkeelle, sillä ongelmia ja rajoitteita on paljon, eikä työnteko onnistu. Nämä myös rajoittavat elämääni hyvinkin paljon. Paljon vietän aikaani tällä palstalla. Luultavasti tulen elämään koko loppuelämäni yhteiskunnan tuilla. Myös rahan vähyys säätelee hyvin paljon elämääni, mutta esim. matkailua inhoan, joten sellaista en kaipaa. Sen sijaan parempaa, hienompaa tai ennen kaikkea siistimpää ja rauhallisempaa asuntoa kaipaan. Sellaisen saisi rahalla, jos sitä siis olisi.
Tekisin hyväntekeväisyyttä ja kaikkea kivaa mitä ikinä haluan. Nukkuisin hyvin ja pitäisin itsestäni huolta.
Ei minun tarvitsisikaan, jonkun verran silti käyn. Lapsia jos ei olisi niin alkaisin niitä sitten tekemään seuraavaksi.
Tilanteeni on juuri tällainen.
Ensinnäkin vietän aikaa paljon mökillä. Iso kasvimaa, rakennushommia, kalastan paljon. Lapsenlapset välillä seurana. Hyötyliikuntaa halkohommissa. Toisaalla metsäpalstoja, joita voi käydä harventelemassa jos aika käy pitkäksi. Marjasesonki alkaa juuri, niitä menee talvella paljon.
Kaupungissa paljon vapaaehtoishommia, sekä järjestöjen kautta, että itse luotuja (auttelen muita ihmisiä arjen askareissa ja tekniikkamurheissa). Harrastan kulttuuria kaikissa muodoissa. Hoitelen taloyhtiön hallituksen pj:nä asioita. Liikuntana hiihtoa, uintia ja lenkkeilyä.
Lapsia olen autellut heidän talonrakennus ja remonttihommissaan, kun pystyn tekemään mitä vain.
Laaja sosiaalinen piiri, tapaillaan, harrastetaan, syödään ja juodaan yhdessä.
Lisäksi matkustelu. Lapissa vaelluksia ja kalareissuja kavereiden kanssa. Ulkomaanmatkoja ystävien seurassa.
Luen ja seuraan maailman tapahtumia eri medioista.
Kiireempää kuin töissä. Mutta ei voi syyttää muita kuin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aloittajan kuvailema tilanne.
Päiväni saan kulumaan oikein mainiosti, ei ole mitään ongelmaa sen suhteen. Aamulla syön rauhassa ja pitkään aamiaista päivän lehtiä lukien ja samalla tv-uutisia kuunnellen. Sitten yleensä uimaan tai lenkille, joogaa tai muuta venyttelyä sen päätteeksi. Muutama kerta viikossa kuntosalille, silloin katson samalla jotain tv-sarjaa. Teen käsitöitä, luen paljon, tai kuuntelen äänikirjoja samalla kun teen käsitöitä. Opiskelen kieliä. Kokkailen ja leivon. Tapaan ystäviä lounailla, miehen kanssa syödään aina yhdessä illallista aika pitkän kaavan mukaan.
Säännöllisin väliajoin vaihdan maata, kun täällä sataa ja on koleaa, lähden Espanjaan, viivyn kerrallaan parista viikosta kolmeen kuukauteen, useamman kerran vuodessa. Muutenkin normaalitilanteessa matkustellaa; paljon maailmalla, nyt on pandemia rajoittanut tätä muuta matkailua, ei sentään onneksi toiseen kotiin siirtymistä alun 3 kk lockdownin jälkeen.Ylipäätään teen sitä, mikä sillä hetkellä sattuu huvittamaan. Juuri siirsin seuraavan lentoni aiottua aiemmaksi, kun alkoi tuntua siltä.
Sun elämä kuulostaa about pilkulleen siltä, mitä haluaisin. Onnekas sinä!
Viljelisin ainakin osan omasta ruoastani! Ja retkeilisin enemmän. Ehkä tekisin jotain yhteiskunnalle yleishyödyllistä hyväntekeväisyytenä.
Nyt näihin ei ole resursseja, rahaa, aikaa eikä voimavaroja. Kaikki paukut menee siihen että saa vuokran maksettua ja vähän ruokaa hengenpitimiksi.
Hoitaisin puutarhani englantilaisen harmoniseksi. Perehtyisin tekstiilitaiteeseen. Opiskelisin historiaa. Urheilisin monipuolisesti. Laittaisin huippuruokaa.
Nyyh, kohta loppuu ruokis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri ap:n kuvaama tilanne.
Ja käytän aikani käymällä töissä. Työ on mulle iso ja merkittävä elämänsisältö.
Teitä on paljon.
Suosittelen hyvissä ajoin ennen eläköitymistä hankkimaan harrasrastuksia ja ystäviä tai muuta elämänsisältöä. Ellei työsi ole jotain sellaista ( tutkija, yrittäjä) jota voit tehdä haudan partaalle saakka.
Yllättävän monelle tuttavalleni, joille työ oli elämän sisältö, eläkkeelle jääminen on ollut totaalinen katastrofi ja tyhjyys.
Pari delasi viikko siitä kun lopettivat työt, toinen 1. eläkepäivänään. Yks ampui kuulan kalloonsa.
Pari täytti päivänsä juopottelemalla, kahden vuoden sisällä haudassa.
Muutama narisee tylsyyttään joka tapaa itsella, ei heitä jaksa kuunnella. Kuitenkaan eivät lähde mihinkään rientoon ja reissuun.
Mutta pääsääntöisesti he, joilla oli muuta elämää, ystäviä ja harrastuksia työn lisäksi, voivat hyvin ja nauttivat pitkään eläkepäivistään ystävien ja harrastusten parissa.
Voisin keskittyä täysillä taiteen tekemiseen. Toki työtähän sekin on, mutta ei "töissä käymistä". Ja jos sitäkään ei _tarvitsisi_ tehdä, niin olisi täysi vapaus kokeilla ja luoda, ja saisin varmasti parempia teoksia aikaan.
En käy töissä, kuin ihan satunnaisesti silloin kun entisellä pomolla on todella akuutti ja äkillinen työvoimapula.
Päiväni kuluu oman talon ja pihan töissä. Puutarhuroinnissa, polttopuiden teossa. Kirjan kirjoittamisessa.
Joskus käyn jossain pidemmällä reissussa. Minulla on näyttelykoiria, niin ainakin koiranäyttelyissä käyn.
Olen mm muusikko, ja joskus keikkaa pukkaa. Mulla ei ole bändiä vakituisesti, mutta tuuraan eri kokoonpanoissa rummuissa.
Talvikaudella pidän teineille bändikerhoa pari kertaa viikossa.