Kotipizzassa kassalta suoraan pizzaa tekemään!
Kävimme ystäväni kanssa pizzalla. Ajateltiin että tulee mukava ruokailuhetki.
Kiinnitin kuitenkin huomioni että yksi ja sama henkilö hoiti kassan ja pizzan tekemisen, eikä pessyt käsiään missään vaiheessa.
Minua suututti että näinkö tämä tapahtuu edelleen, vaikka hygieniasta on puhuttu nyt korona-aikana todella paljon.
Kommentit (24)
Muakin ällöttää tämä ja on ällöttänyt jo ennen koronaa. On myös todella yleinen tapa kaikissa paikoissa, joissa sama ihminen on kassalla ja tekemässä ruokaa. Vaikka tässä tapauksessa pizza meni kuumaan uuniin, nin herää ainakin minulle silti kysymys, kuinka muun hygienian laita on jos käsienpesusta ei välitetä. Monissa tällaisissa paikoissa tarjoillaan myös salaatteja tai muita kylmiä annoksia, ja tosiaan, pestäänkö käsiä sitten myöhemminkään jos pizzaan joutuu koskemaan paiston jälkeen käsin...
Kyseisessä paikassa työskennelleenä voin sanoa, että 90% epähygieenisyydestä johtuu kiirestä ja alityövoimasta. Loput 10% on sitten välinpitämättömyyttä. Olin porukan nuorin työntekijä, mutta juuri hygieniapassin saanena olin tosi tarkka hygieniasta ja kauhulla aluksi katselin muiden työskentelyä. Nopeasti sen kuitenkin huomaa ettei aikaa yksinkertaisesti ole tarpeeksi siihen, että ehtisi tehdä joka välissä työt kunnolla.
Joku nyt kuitenkin sanoo, että asiakas jaksaa odottaa, no eivät todellakaan jaksa. Jonon kasaantuessa porukka kääntyy takaisin ovea kohti ja salissa odottaa joukko nyreitä asiakkaita. Esimieshän ei tästä tykkää, eikä myöskään ymmärrä että työntekijät voivat tehdä vain sen, mikä on mahdollista. Taukojakaan ei ehdi pitää ja väsyneitä työntekijöitä kutsutaan vapaapäivinä töihin kun on ruuhkaa. Enkä tässä nyt mitenkään kannusta syömään siellä kotipizzassa. Jos olet tarkka hygieniasta, niin en suosittele sitä, enkä muitakaan pikaruokapaikkoja. Surullista, mutta näin se yleensä menee
On todella yleistä, että käytetään hanskoja, mutta niitä samoja hanskoja käytetään sitten myös kun otetaan rahaa vastaan ja näppäillään kassakonetta. Näkee ihan jatkuvasti esim. K-kaupan patonkitiskeillä samoin kuin monissa pikaravintoloissa, kuten Subwayssa ja varmaan myös Kotipizzassa.