Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tahdonvastainen hoito

Vierailija
13.09.2021 |

Menee järki kun olen joutunut olemaan tahdonvastaisessa hoidossa jo ties kuin kauan ja olen omasta mielestäni jo terve. Aion tehdä valituksen lääkäristä joka pakkosyöttää lääkkeitä mistä tulee huono olo. En kestä enää olla täällä mutta en päöse pois. Mitä teen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ovat sinun omaksi parhaaksesi

Mielesi tarvitsee kuntoutusta, ja lääkkeet auttavat perspektiivin löytymistä

Vierailija
2/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystyt kirjoittamaan tänne, olet sentään jossain kontaktissa "ulkomaailman" kanssa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten on ?

Vierailija
4/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pystyt kirjoittamaan tänne, olet sentään jossain kontaktissa "ulkomaailman" kanssa ?

On mulla oma puhelin käytössä

Vierailija
5/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatri kirjoitti:

Lääkkeet ovat sinun omaksi parhaaksesi

Mielesi tarvitsee kuntoutusta, ja lääkkeet auttavat perspektiivin löytymistä

Lääkkeet (neuroleptit) aiheuttaa mulle pahoinvointia, päänsärkyä, huimausta ja väsymystä joka vie toimintakyvyn niin luuletko että ne tekee kauhean hyvää elimistölle?

Vierailija
6/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käy jos lähden täältä kotilomalla käymään ja en palaa takaisin niinkuin pitää?

Vierailija
7/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en suostu ottamaan lääkkeitä suun kautta niin mulle laitetaan pakolla injektiona lääke, on tää sairasta ei jumalauta helvetti... En ois uksonu että Suomessa on tällaista toimintaa

Vierailija
8/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tosissasi, sinun pitää puhua asioistasi hoitajalle ja lääkärille.

He tietävät tilanteesi ja asiasi tarkemmin.

Vierailija
9/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä käy jos lähden täältä kotilomalla käymään ja en palaa takaisin niinkuin pitää?

Mun lapsi ei palannut kotilomalta, eikä seurannut mitään, valitettavasti hän oli ollut fiksu etukäteen, ja kertonut suostuvansa vaapaehtoiseen hoitoon pakkohoidon sijaan. Eli M1 lähetteellä lähti alkuun.

Vierailija
10/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsön löpsön taas. Vaikka mistä sitä tietää. Onneks voi itse katsoa mitä suuhun panee ainakin omassa kodissaan.

Vierailija
11/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla oma puhelin käytössä

Onks tv:kin? Varo mitä sitä kautta syöttää.

Vierailija
12/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida tietää kuka hänen hoitava taho on.

Vierailija
13/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me emme voi tietää, miksi olet hoidossa ja mikä on tämänhetkinen vointisi.

Ja kun olet omien sanojesi mukaan tahdonvastaisessa hoidossa, niin eikös se kuulu suljetulle osastolle...

Siellä ei ole samanlaista liikkumisvapautta, kuin avopuolella.

Siksi nyt epäilen näitä kirjoituksiasi.

Vierailija
14/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Itsellekin neuroleptit teki kamalan olon, jota kuvaisin jopa tuskaiseksi. Lopetin kyseisten lääkkeiden käytön heti osastolta lähdettyäni. Harvapa tajuaa, minkälaisia haittoja tähän lääkeryhmään kuuluu, miksi monet ei halua tätä käyttää. Tässä esimerkiksi Zyprexan hyvin yleiset (!) ja yleiset haittavaikutukset. Silti näitä pakotetaan ihmisille hyvin yleisesti tahdonvastaisessa osastohoidossa.

Esimerkiksi levottomuus kuulostaa paljon vähäpätöisemmältä haitalta mitä se onkaan ja minulla ainakin vahvasti oli yhteydessä ahdistuneisuuden ja pahan olon lisääntymiseen. Tai mietitäänpä tuota, että seksuaaliset haitat on yleisiä, ja näitä lääkkeitä pakotetaan ihmisille. Etiikka? Vieroittautuessa olo oli myös hirveä. Sittemmin siirryin lääkkeettömään elämään ja en ole sittemmin osastolla ollutkaan. Kokeillessa kaikenlaisia psykiatrien tarjoamia rohtoja olo kokoajan heittelehti.

Hyvin yleisiä haittavaikutuksia (esiintyy yli 1 käyttäjällä 10:stä) ovat painon nousu, uneliaisuus ja veren prolaktiinipitoisuuksien suureneminen. Hoidon alkuvaiheessa joillakuilla voi esiintyä huimausta tai pyörrytystä (ja sydämen sykkeen hitautta) etenkin heidän noustessaan makuulta tai istuma-asennosta seisomaan. Tämä häviää yleensä itsestään, mutta jos näin ei tapahdu, kerro asiasta lääkärille.

Yleisiä haittavaikutuksia (esiintyy enintään 1 käyttäjällä 10:stä) ovat tiettyjen verisoluarvojen ja veren rasva-arvojen muutokset ja hoidon alkuvaiheessa myös maksaentsyymiarvojen ohimenevä suureneminen; veren ja virtsan sokeripitoisuuksien suureneminen; veren virtsahappo- ja kreatiinikinaasipitoisuuksien suureneminen; ruokahalun voimistuminen; huimaus; levottomuus; vapina; poikkeavat liikkeet (dyskinesia); ummetus; suun kuivuminen; ihottuma; voimattomuus; voimakas uupumus; nesteen kertyminen elimistöön ja siitä johtuva käsien, nilkkojen tai jalkaterien turvotus; kuume; nivelkipu; ja seksuaalisen toiminnan häiriöt kuten sukupuolisen halukkuuden heikkeneminen miehillä ja naisilla sekä erektiöhäiriö miehillä.

Vierailija
15/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en suostu ottamaan lääkkeitä suun kautta niin mulle laitetaan pakolla injektiona lääke, on tää sairasta ei jumalauta helvetti... En ois uksonu että Suomessa on tällaista toimintaa

Niinpä, kidutukselta se tuntui, varsinkin kun lääkityksessä oli haittoja hyvinvoinnille. Jäi tuosta aika paha järkytys. Minuun injektoitiin väkisin lääkkeitä kun kieltäydyin lääkkeistä.

Vierailija
16/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida tietää kuka hänen hoitava taho on.[/quote]

No jos on hoidossa laitoksessa tms., niin kyllä siellä on hoitajia ja lääkäri tms. paikalla.

Ei siellä kukaan yksinään ilman valvovaa henkilökuntaa ole.

Vierailija
17/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan tiedä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida tietää kuka hänen hoitava taho on.

Sairaala kyseessä eli lääkärit ja hoitajat

Vierailija
18/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdonvastaiseen hoitoon on syynsä.

Eivät ne pakkokeinot hyvältä tunnu, mutta jos on esim. vaaraksi itselleen / muille niin jotainhan on tehtävä.

Vierailija
19/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi olla mahdollisuus myös lääkkeettömään hoitoon. Neurolepteillä on runsaasti haittavaikutuksia. Avoimen dialogin malli on parempi.

Siskoni on keväästä lähtien kolmatta kertaa osastolla. Alkuun oli teholla ja osastolla (ei psykiatriassa) kuukauden vuodepotilaana vaarassa menehtyä jne. Tilan kerrottiin johtuvan lääkkeistä. Myrkytyksiä myöten haittavaikutuksia.

Nyt on osastolla lääkitty toimintakyvyttömäksi. Mm. sähköshokkihoitoa.

Hurjaa. Korruptoituneen lääkemafian käypähoitosuositukset. Nämä lääkkeet lyhentää 10-20 vuotta elinikää.

Toivon, että pääsen käymään siskon kanssa lääkkeitä vähentävän lääkärin luona Helsingissä. Siihen on vielä matkaa.

Vierailija
20/33 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut voi tappaa itsensä ilman lääkitystä

Persoonallisuushäiriöiset taas tappaa yleensä jonkun muun

Siksi on nämä mielisairaalat että vaaralliset ihmiset eivät tee vahinkoa