Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä närästys voi johtua / mikä tuon aiheuttaa?

Vierailija
13.09.2021 |

Heinäkuussa olimme lomalla ja viikon varrella tuli juotua teetä kunnolla.

Tuntuu, että lievä närästävä olotila lähti jo tuolloin liikkeelle. Eikä ole vieläkään pois mennyt.

Eniten mietin, kun tykkään syödä isoja määriä näkkileipää päivän mittaan, että voiko tuo olla yksi syy närästykseen? Tosin ei sitä oloa aina tule, kun päivän mittaan olen näkkäriä popsinut.

Raskaana en myöskään ole. Että ei närästys johdu tuostakaan.

Esim, eilen illalla söin näkkileipää, porkkanaa, juustoa ja pienen siivun pullaa. Ai kauhea kuin alkuyöstä korvensi ja poltteli rintaa. Ja tuntui, että vatsahapot nousevat kurkkuun. Närästys voi alkaa ihan yks'kaks.

Kauanko tätä tilannetta seurailla? Voiko stressi tätä aiheuttaa?

Kun ei tämä ole lähes joka päiväistäkään. Enemmän närästi elokuussa, kuin mitä nyt on ollut.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras soitaa työterveyhoitajalle jos olet työ-elämä? Jos taas koti rouva,henkilö terveysasemalle,Saat oikeat neuvot,ohjeita asiaan.Valistavat sinua myös,mistä voi johtua?

Vierailija
2/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipaino aiheuttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä mitä näkkäri ainakin osittain on närästää kyllä. samoin kaikki hapokas .  jos närästyslääkkeet ei auta niin sitten vasta lääkäriin.  

Vierailija
4/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutamia vuosia sitten esofagiitti. Oireina närästys, tunne että pitää saada röyhtäistyä vaikka väkisin ja sellainen tylppä kipu ruokatorven alaosan tienoilla. Join paljon colajuomia, se varmastikin provosoi vaivaa, mutta ruuista oli vaikeampi sanoa mikä tuota olisi voimistanut, paprika ehkä. Oli pakko vääntäytyä lääkäriin, kun kaikki epätodennäköisimmätkin vaihtoehdot alkoivat pelottaa. Sain hyvän lääkityksen, kipu vaimeni alle vartissa ekan napin ottamisesta. Sain lääkäriltä myös hyvän ohjeen nukkua kahdella tyynyllä, se estää mahan sisällön nousua öisin. Joskus myöhemminkin on ollut pientä närästysvaivaa, mutta sen olen aina saanut kuriin käsikauppalääkkeillä ja colajuomien jättämisellä väliin pariksi päiväksi.

Suosittelisin sullekin Ap lääkäriin menoa :)

Vierailija
5/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin nukkunut jo heinäkuusta lähtien kolmella tyynyllä. Nostaa pääpuolta ylemmäs.

Lähinnä itseä pelottaa tähystys.

Siksi en ole vielä lekurille mennyt.

Närästyslääkkeitä en ole syönyt. Niitä voisi seuraavaksi kokeilla.

Vierailija
6/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkin nukkunut jo heinäkuusta lähtien kolmella tyynyllä. Nostaa pääpuolta ylemmäs.

No ei sulle nyt ensimmäisenä mitään tähystystä olla tekemässä?

Vierailija
7/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja liiallinen alkoholinkäyttö syynä 99% tapauksista.

Vierailija
8/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti voi johtua liian vähäisestä vatsahappojen määrästä, joten silloin happosalpaajat vain pahentavat tilannetta. Kuulostaa oudolta mutta kannattaa kokeilla. Vatsahappoja kuitenkin tarvitaan ruoan pilkkomiseen ja jos niitä ei ole tarpeeksi, bakteerit ja virukset pääsevät kulkemaan vapaasti muualle elimistöön. Hapokkuutta voi lisätä esim juomalla tilkan omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna. Minulla se parantaa närästyksen ja refluksivaivat välittömästi.

Vierailija
9/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happopumpunsalpaajaa vähintään kuukauden kuuri, jos ei auta, lääkäriin.

Vierailija
10/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mullakin menee maha kuralle kun menen nukkumaan, nukun matalalla tyynyllä niskaongelmien vuoksi.  ja paprikasta todella kovat kivut enää en sitä syö.  kiitti tästä tyynyvinkistä täytyy kokeilla jos niskat vaan kestää.

Vierailija
11/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happopumpunsalpaaja,.minkä merkkinen lääke apteekissa?

Vierailija
12/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim närästää marjat tai hedelmät ruoan päälle, siis jälkiruoaksi. Jos taas syön tällaiset jälkkärit ennen ruokailua, ei närästystä tule. Olen huomannut, että tietyt ruokayhdistelmät aiheuttavat närästystä, mutta erikseen syömällä eri aikoina ne eivät aiheuta. Närästyslääkkeet eivät ole kestävä ratkaisu. Pitäisi itse havainnoida mitkä ruoat ja juomat, ja milloin syötynä ongelmia aiheuttavat.

Vierailija
13/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli muutamia vuosia sitten esofagiitti. Oireina närästys, tunne että pitää saada röyhtäistyä vaikka väkisin ja sellainen tylppä kipu ruokatorven alaosan tienoilla. Join paljon colajuomia, se varmastikin provosoi vaivaa, mutta ruuista oli vaikeampi sanoa mikä tuota olisi voimistanut, paprika ehkä. Oli pakko vääntäytyä lääkäriin, kun kaikki epätodennäköisimmätkin vaihtoehdot alkoivat pelottaa. Sain hyvän lääkityksen, kipu vaimeni alle vartissa ekan napin ottamisesta. Sain lääkäriltä myös hyvän ohjeen nukkua kahdella tyynyllä, se estää mahan sisällön nousua öisin. Joskus myöhemminkin on ollut pientä närästysvaivaa, mutta sen olen aina saanut kuriin käsikauppalääkkeillä ja colajuomien jättämisellä väliin pariksi päiväksi.

Suosittelisin sullekin Ap lääkäriin menoa :)

Ehdottomasti lääkäriin!

Närästys voi olla myös sydänoire, jota harvempi tajuaa.

Vierailija
14/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitautisena annan neuvon: Ota vakavasti, mutta älä syö happosalpaajia. Käy lääkärillä, vaikka siitä ei ole usein mitään hyötyä, vaadi että katsotaan helikobakteeri ja keliakia. Helilkobakteeri tekee vatsahaavaa ja oireilee tuollakin tavalla, on parempi että se suljetaan pois. Tähystys ei ole ensimmäisenä tulossa, usein siihen pääsee vasta kun itse vaatii, tai itse maksaa sen yksityisellä, tai juokset lääkärillä useamman kerran valittamassa.

Älä syö happosalpaajia. Ne aiheuttavat pitemmän päälle  kierteen, jossa närästys vain pahenee. Kenenkään vatsassa EI ole mitään ylimääräisiä happoja joita pitäisi jotenkin vähentää. Jos haluat jotain närästyslääkettä, kokeile lakritsin juurta. 

Itse olen refluksidieetillä joka on varmasti seuranani loppuelämäni. Refluksitauti puhkesi aikanaan stressistä, olin 19 vuotias. Jos juot kahvia, jätä se heti pois. Vaihda musta tee vihreään, kamomillatee on hyvä. Minttua ei missään nimessä, se on myrkkyä. Tässä lista kaikesta mitä en syö:

- Kaura (aiheuttaa poltteen vatsassa välittömästi, aloin parantua vasta kun jätin kauran kokonaan pois)

- Sitrushedelmät

- Valkosipuli, sipulit yleensä. Kuivattu sipuli käy.

- Minttu

- Paprika

- Tomaatti

- Musta tee, kahvia pari kuppia viikossa kärsii nykyään

- Chili, katso että mikään mausteseos ei sisällä sitä

- Raa'at vihannekset. Hyvästi salaatit.

- Etikka. Sitä ei saa olla missään.

- Nektariinit, tuoreet luumut

- Alkoholia en käytä lainkaan, 

- Marjojen kanssa pitää olla varovainen ja kokeilla mikä käy

- Suklaa on yleensä kieltolistalla, itse voin syödä sitä pieniä määriä

Tupakkaa ei parane vetää yhtään, jos on ylipainoa se on pudotettava. Jos refluksitautia ei laita kuriin, edessä on tulehtunut ruokatorvi ja se taas altistaa syövälle. Ainoa hoito joka minulla on tehonnut on dieetti. Lääkäreistä ei ole ollut koskaan mitään apua, kirjoittavat vain happosalpaajia joista tulee vielä kipeämmäksi kun ne estävät ruuan sulamisen. 

Uusien ruokailutapojen opettelu tuntuu aluksi työläältä ja vastenmieliseltä, mutta kun tulet tarpeeksi kipeäksi se alkaa kummasti kelvata. Suosittelen myös että syöt kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ei mitään järkeä jossain näkkileivän puputtamisessa. 

Vierailija
15/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happopumpunsalpaaja,.minkä merkkinen lääke apteekissa?

Somac control, Acidal, Omeprazole, Esomaprazol.

Vierailija
16/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tuota ongelmaa, viljatuotteiden syöminen ainaki aiheuttaa muutaman tunnin kuluttua syömisestä,

olen huomannut ettei illalla pidä syödä mitään.

Pitää kokeilla tuota omenaviinietikkaa

Vierailija
17/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla närästysoireet vähenivät heti kun kilpirauhaslääkitys alkoi kunnolla toimia. Pahimpaan närästykseen olen itse syönyt kurkkua ja hunajamelonia ja juonut vettä. Pahimpia yhdistelmiä on itselleni rasvainen pekonipasta ja joku pitsankäntty salamilla.

Vierailija
18/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti minulla ja hoidettu leikkauksella, eli mahalaukun yläosaa kiristetty ruokatorven alareunan ympärille, mutta vähän löysyyntynyt, niin edelleen vaivaa ajoittain.

Neuvoja ja ohjeita.

Tyynyjen määrää pään alle ei kannata laittaa, koska vääntää niskaa ylös.

Mieluummin tyynyjä patjan alle, tai 5-10 cm korottaa sängyn pääpuolta laittamalla sängyn jalkojen alle koroketta. Kirjoja tai muuta sopivaa.

Moottorisänky paras.

Ruokavalioon huomiota, alkoholi, rasvaiset ruoat. Iltasyönti pois ja illemmalla pienet annokset, ettei nouse ylös.

Laihduttaminen on hyvä ohje.

Lääkkeitä kannattaa hakea heti, ettei tule enempää vaivaa. Ihan peruskamaa.

Minut tähystetään syöpäriskin takia viiden vuoden välein ja siihen kehittyi välillä kammo, mutta kun kerroin tilanteesta, laittoivat ruiskeen rauhoittavaa, ja homma sujui hienosti.

Muistan kun aivan ensimmäisellä kerralla katsoin monitorista miltä ruokatorvi ja maha näytti. Mutta niin vaan tuli kammoa ja toiseksi viimeinen kerta yökkäilin oikein kunnolla, hiki virtasi ja oli vaikeaa.

Tuon rauhoitteen kanssa homma todellakin meni niin ettei huomannutkaan.

Vierailija
19/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happosalpaajien aiheuttama syöpäriski kannattaa tosiaan ottaa huomioon. Toki liittyy vasta niiden pitkäaikaiseen käyttöön, mutta tyypillisesti niitä syödäänkin vuosikausia tai jopa vuosikymmeniä.

Vierailija
20/26 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro.14, enpä noita ruokia syö.

Koen, että minulle riittää lämmin ruoka illalla. Työssä jos syö lämmintä ruokaa, niin alkaa sen mahdottomasti nukuttamaan.

Töissä näkkileivän lisäksi syön maustamatonta jogua, kurkkua, keitettyjä kananmunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme