Täysraittius vs. satunnaisesti humaltuminen
Kiinnostaa kuulla kokemuksia, mikä ero elämiseen näillä kahdella. Jos ei ongelmaa alkoholin kanssa, mutta joskus kiva humaltua,niin onko eroa peruselämässä yleiseen olotilaan totaalisen raittiina?Kysyn, koska täysin raittiit vaikuttavat niin onnellisilta.
Kommentit (20)
Alkoholi ei sovi mulle, siksi olen ollut 4v juomatta. Perseilen aina jos juon joten..
Ihmiset ovat varmaan onnellisia kun tekevät sitä mitä hakuavat. Minä olen onnellinen satunnaisten humaltumisteni kanssa.
Itse juon tosi harvoin. Ehkä 2 kertaa puolessa vuodessa eikä ole minkäänlaista ongelmaa. Tunnen monia jotka olleet raittiina kauan ja vannonut kuin ei ikinä koske pulloon mutta heistä tullut pahempia ryyppääjiä kuin heistä jotka sallii alkoholin silloin tällöin. Huom ei koske kaikkia raittiita ihmisiä. Tuntuu että heillä monesti niitä mielihaluja enemmän kun yrittää kieltää itteltään. Monesti se kielletty asia houkuttaa enemmän
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:44"]Jäin vain paitsi nautinnoista, joita alkoholi ihmisen elämään avaa.
[/quote]
Siis mistä?
Olin ennen satunnaisesti humalassa 24/7. Ei ollut kivaa. Nyt muutaman vuoden täysin selvänä eikä nykyinenkään elämä aina pelkkää hymyä ole, mutta viinaa juomalla saisin asiat menemään aina huonommin. En tuomitse satunnaiskäyttäjiä, heitä, jotka ottavat kun mieli tekee, kärsivät kankkusensa ja elävät taas ihmisiksi, minä vaan en kuulu heihin.
Join vielä pari vuotta sitten huolestuttavan paljon (siis jälkikäteen katsottuna), siis kunnon perseet vähintään kerran viikossa ympäri vuoden opiskelijabileiden varjolla, välillä meni kolmekin päivää putkeen ihan normaalina viikonloppuna. Nykyinen mieheni ei juurikaan juo, ja itselleni on alkanut ilmaantua juomisesta niin järkyttäviä oireita (=helvetillinen krapula), niin että seuraavana päivänä ja toivoakaan päästä vessaa enempää ylös sängystä ja olo normalisoituu vasta 2 päivän kuluttua. Viimeisen kahden vuoden aikana olen juonut varmaan 5 kertaa humalanhakuisesti ja joka kerta olen todennut ettei ole sen krapulan arvoista. Joten nyt pyrin siihen etten juo enää satunnaisten viinilasillisten lisäksi mitään. Ei siis mikään absolutistimeininki, pidän viinin mausta ja se täydentää ruokailukokonaisuuksia hyvin, mutta ei humalanhakuista juomista :)
Meni vähän ohi aiheen, mutta täytyy sanoa että olen ainakin paljon tyytyväisempi olooni ja elämäni nyt kun juon vain murto-osan siitä mitä aiemmin. Välillä kiehtoo kokonaan lopettaminenkin. Vielä kun viimeisen tupakan saan tumpattua :)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:47"]Olin ennen satunnaisesti humalassa 24/7. Ei ollut kivaa. Nyt muutaman vuoden täysin selvänä eikä nykyinenkään elämä aina pelkkää hymyä ole, mutta viinaa juomalla saisin asiat menemään aina huonommin. En tuomitse satunnaiskäyttäjiä, heitä, jotka ottavat kun mieli tekee, kärsivät kankkusensa ja elävät taas ihmisiksi, minä vaan en kuulu heihin.
[/quote]
Ite en kärsi edes kapulasta ja jos otan niin silloinkin joku pari juomaa sillä se riittää. Ei sitä aina tarvi umpipäissään olla. Kunnioitettavaa toki ku pystyy jättää tuollaisen taakse
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:44"]Jäin vain paitsi nautinnoista, joita alkoholi ihmisen elämään avaa.
[/quote]
Siis mistä?
[/quote]
Esimerkiksi erilaisten maukkaiden alkoholijuomien kirjosta, lämmittävästä rommitotista, rentouttavasta oluesta, uuden vuosikertaviskin korkkaamisesta, maistelukierroksista viinitiloilla, cocktailien kehittelyn luovasta haasteesta, viskiharrastajien tapaamisesta, seitinohuista päiväkänneistä, hiljaa saapuvasta humalasta ystävien kanssa hyvässä baarissa. Alkoholijuomien maailma on loputtoman rikas, niiden maut mainioita ja vaikutukset tervetulleita. -5
Jos alkoholi ei ole ongelma, niin silloin on aika se ja sama, juoko vähän muutaman kerran vuodessa vai eikö juo ollenkaan.
Minäkin olen sortunut ostamaan Tallinnasta edullisia juomia yli oman tarpeen. Siellä hyllyjen äärellä sitä kuvittelee, että tuota ja tuota olisi kiva naukkailla. Mutta sitten kun ne juomat on kotona kaapissa, niin ei vain saa aikaiseksi niitä maistella. Jossain mielenhäiriössä ostin kokonaisen laatikon karpalolonkeroakin, kun se oli niin halpaa ja mukamas hyvää. Minulla kesti kokonainen vuosi, että sain ne 24 tölkkiä kiskottua, vaikka välillä oli ihan kunnollista yritystä ja sain juotua pari kolme tölkkiä viikossa.
Toisille ihmisille alkoholi on houkuttavampaa. He innostuvat jo pelkästä ajatuksesta, että pääsevät juomaan jotain. Jos itse kuuluu tähän ryhmään, voi ehkä olla helpompaa olla kokonaan ilman kuin taistella kiusausta vastaan.
Kyllä se alkoholi hyvää on sitten kun saa aikaiseksi sen lasillisen ottaa. Mutta kovan työn takana se tuntuu olevan. En silti näe tarvetta ruveta raivoraittiiksikaan. Olin raivoraitis 23-vuotiaaksi asti eikä se sen kummempaa ollut. Silloin ylpeilin sillä, etten juo. Nyt juon joskus vähän, mutta voin vieläkin ylpeillä, että koskaan ei ole oksennut lentänyt eikä koskaan ole ollut krapulaa.
Mainittakoon että olen viime aikoina ollut humalassa vähintäänkin kerran kolmessa viikossa, eikä minulla ole käytännössä koskaan krapulaa. Humalatila on mukava, konttauskunto ei. -5
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:58"]
Esimerkiksi erilaisten maukkaiden alkoholijuomien kirjosta, lämmittävästä rommitotista...
[/quote]
Rommiakin minä ostin siltä varalta, että tekee joskus mieli rommikaakaota. Tai jos vaikka rommikolaa, tuota nuoruusaikojen biletysjuomaa. Mutta ei, en ole saanut pulloa korkattua vaikka jo maaliskuussa ostin. Nyt tarvittaisiin vähän ryhtiliikettä tähän juomiseen, eihän tästä tule mitään!
-16
Mä ainakin olen onnellinen täysraittiina. Mä kärsin migreeneistä ja alkoholi laukaisee sen ihan hetkessä ja pienestä määrästä. En ole koskaan päässyt edes miedon siideritölkin puoliväliin, humalasta ja krapulasta puhumattakaan, kun alkaa jo aurat ja usein parin päivän migreeni. Olen todennut, että juominen ei ole sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:47"]Olin ennen satunnaisesti humalassa 24/7. Ei ollut kivaa. Nyt muutaman vuoden täysin selvänä eikä nykyinenkään elämä aina pelkkää hymyä ole, mutta viinaa juomalla saisin asiat menemään aina huonommin. En tuomitse satunnaiskäyttäjiä, heitä, jotka ottavat kun mieli tekee, kärsivät kankkusensa ja elävät taas ihmisiksi, minä vaan en kuulu heihin.
[/quote]
Ite en kärsi edes kapulasta ja jos otan niin silloinkin joku pari juomaa sillä se riittää. Ei sitä aina tarvi umpipäissään olla. Kunnioitettavaa toki ku pystyy jättää tuollaisen taakse
[/quote][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:47"]Olin ennen satunnaisesti humalassa 24/7. Ei ollut kivaa. Nyt muutaman vuoden täysin selvänä eikä nykyinenkään elämä aina pelkkää hymyä ole, mutta viinaa juomalla saisin asiat menemään aina huonommin. En tuomitse satunnaiskäyttäjiä, heitä, jotka ottavat kun mieli tekee, kärsivät kankkusensa ja elävät taas ihmisiksi, minä vaan en kuulu heihin.
[/quote]
[/quote]
Minulle pari juomaa on aina ollut mahdottomuus, siksi vältän sitä ensimmäistä. Olin äskettäin kylässä paikassa, johon tuli kyläilemään toinenkin vieras tuliaisinaan viinipullo. Talon väki ja vieras ottivat siitä lasilliset, ja sitten pullo laitettiin kaappiin. Ihmettelin miten noin voi kukaan menetellä, minulta tuo ei onnistuisi ikinä vaan siitä seuraisi ties kuinka pitkä juopotteluputki.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:58"]
Esimerkiksi erilaisten maukkaiden alkoholijuomien kirjosta, lämmittävästä rommitotista...
[/quote]
Rommiakin minä ostin siltä varalta, että tekee joskus mieli rommikaakaota. Tai jos vaikka rommikolaa, tuota nuoruusaikojen biletysjuomaa. Mutta ei, en ole saanut pulloa korkattua vaikka jo maaliskuussa ostin. Nyt tarvittaisiin vähän ryhtiliikettä tähän juomiseen, eihän tästä tule mitään!
-16
[/quote]
Kannattaa keittää itselleen jääkaappiin inkiväärisiirappia, ja lisätä sitä kuumaan veteen rommitujauksen ja puristetun appelsiinilohkon kanssa. Oivallinen lämmike flunssakautta varten. Inkiväärisiirapin ohjeita löytyy netistä helposti, ja inkiväärisiirapista saa myös myös ginger alea lisäämällä kivennäisvettä ja sitruunamehua. -5
En tiedä, olen satunnaisesti humaltuva ja elämä on oikein hyvää.
Täysraitis oon. Satunnainen humaltuminen pitää mieliteot pinnassa eikä olo ole yhtä seesteinen ja kirkas kuin pitkäkestoinen raittius.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:33"]Täysraitis oon. Satunnainen humaltuminen pitää mieliteot pinnassa eikä olo ole yhtä seesteinen ja kirkas kuin pitkäkestoinen raittius.
[/quote]
Mitä nämä mieliteot ovat?
Täysin raittiit vaikuttavat onnellisilta? Vahvistusharhalta tuo kuulostaa.
Olen ollut vlillä kuukausia juomatta eikä oloni ollut koskaan millään tavalla erilainen verrattuna jaksoihin, jolloin käytin alkoholia kohtuudella. Jäin vain paitsi nautinnoista, joita alkoholi ihmisen elämään avaa.
Korostavat vapauttaan ja helpottuneisuuttaan. Ap.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:58"]
Korostavat vapauttaan ja helpottuneisuuttaan. Ap.
[/quote]
Okei. No sitten alkoholi on tuottanut näille ihmisille ongelmia, ja heidän on varmaankin parempi olla koskematta pulloon. Helpotuksen tunne kertoo, että he ovat jättäneet taakseen jotakin epämiellyttävää, ja se on tietysti ihan okei. Toisille alkoholi ei vain ole hyvä päihde. -5