Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaa lapsen hammashoidosta

Vierailija
24.10.2014 |

Lapsellemme on alkanut tulla hampaita, joten oikeanlainen hampaiden hoito on ajankohtainen. Lapsen hampaat pestään 1-2 kertaa päivässä, mutta enemmän minua huolestuttaa isän suhtautuminen happohyökkäyksiin ja naposteluun tulevaisuudessa (kun lapsi n. 2-vuotias tai vanhempi). Mielestäni on tärkeää noudattaa hammaslääkäreiden suosituksia happohyökkäysten määrästä per päivä ja välttää napostelua. Olen yrittänyt kertoa miehelleni kuinka happohyökkäys pehmentää kiillettä ja lisää reikiintymisen mahdollisuutta etenkin, jos ruokailumäärät menevät yli kuuden päivässä. Hän tykkää antaa lapselle esim. naksun silloin tällöin, eikä koe happohyökkäyksiä millään tavalla hampaille vaarallisina, koska ei ole saanut reikiä omiin hampaisiinsa. Mitä teen? Olen ajatellut varata aikaa hammaslääkärille ja raahaan mieheni sinne kuuntelemaan hammaslääkärin suosituksia. Tosin hän juuri sanoi, ettei tämä auta muuttamaan mielipidettä.

ja huom! Lapsemme on vielä sen ikäinen, että hän syö tai juo enemmän kuin 5 kertaa päivässä, aina nälän tullessa. Kysymys koski erityisesti tulevia vuosia.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Ei taidettu sinua oikein hyvin kasvattaa kuitenkaan. valitetavasti. Tosin hammashoitolat ja neuvolat valitettavan usein unohtavat kertoa, että hammasmätä on tarttuva tauti. Ei kannattaisi tunkea vauvan suuhun aikuisten suussa käyneitä lusikoita, tutteja tms.

Vierailija
2/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vähän ylireagoit nyt. Tottakai hampaista täytyy huolehtia, mutta älä nyt noin paljon murehdi tulevaa. Ehkä se yhteinen linja löytyykin ihan luontevasti. Keskustelkaa tarvittaessa, mutta ole sinäkin valmis tekemään kompromisseja. Ei jatkuvia välipaloja, mutta ehkä kuitenkin hieman löysempi pipo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 06:25"]3: Ei taidettu sinua oikein hyvin kasvattaa kuitenkaan. valitetavasti. Tosin hammashoitolat ja neuvolat valitettavan usein unohtavat kertoa, että hammasmätä on tarttuva tauti. Ei kannattaisi tunkea vauvan suuhun aikuisten suussa käyneitä lusikoita, tutteja tms.
[/quote]

Hassua sinäänsä että kaikilla muilla sisaruksillani ei ole hampaiden kanssa ongelmia kun minulla ja kuitenkin on 2 siskoa ja 1veli

Vierailija
4/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin pesemään hampaat heti kun niitä tuli aamuin illoin , meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala ja annetaan lapselle ruuan jälkeen xylitol tabletti, aamulla ja illalla pestään hampaat+että nyt kun opetellaan kuivaksi lapsi haluaa hammasharjan aina kun istuu potalla ja itse pesee hampaita.

Vierailija
5/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 07:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 06:25"]3: Ei taidettu sinua oikein hyvin kasvattaa kuitenkaan. valitetavasti. Tosin hammashoitolat ja neuvolat valitettavan usein unohtavat kertoa, että hammasmätä on tarttuva tauti. Ei kannattaisi tunkea vauvan suuhun aikuisten suussa käyneitä lusikoita, tutteja tms. [/quote] Hassua sinäänsä että kaikilla muilla sisaruksillani ei ole hampaiden kanssa ongelmia kun minulla ja kuitenkin on 2 siskoa ja 1veli

[/quote]

Mulla myös ihan entiset leegot. Reikiä löytyy ja hammaskiveä. Siskoilla ei ole mitään ongelmaa. Aika pitkälti kaikki me on kärsitty ne aikuisten sylkiset lusikat ja jaetut ruuat. Erona onkin hammasluun kovuus. Vaikka samaa perhettä ollaankin, niin siskoilla on kova hammasluu ja itsellä pehmeä. He eivät kärsi reiistä tai muistakaan juurikaan, vaikka karies on ollut pienestä asti. Minulla taas on jatkuvasti hammaskiveä, pehmenneet ikenet ja 14reikää tällä hetkellä, kyllä toivon, että olisi vähän voitu olla huolissaan näistäkin asioista, kun olin pieni.

Vierailija
6/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on hammaslääkäri, että voidaan varmaan kaikki todeta, että hammashoidolliset asiat ovat olleet pienestä pitäen aika kärjellä prioriteettilistalla. Hyvälläkään hammashoidolla ei kuitenkaan pystytä välttämään kaikkia reikien ja hammaskiven syntymisiä, mikäli hammasluun laatu on pehmeää. Itselläni on kova hammasluu ja saldo on 0 reikää, veljelläni taas on pehmeä ja reikien laskeminen taidettiin lopettaa kymmeneen, mikä lienee todellinen määrä. Että reikiintyvien hampaiden kierteessä olevaa ei aina voi todellakaan syyttää huonosta hammashygieniasta.

Vierailija
7/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:40"]Meillä alettiin pesemään hampaat heti kun niitä tuli aamuin illoin , meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala ja annetaan lapselle ruuan jälkeen xylitol tabletti, aamulla ja illalla pestään hampaat+että nyt kun opetellaan kuivaksi lapsi haluaa hammasharjan aina kun istuu potalla ja itse pesee hampaita.
[/quote]

Vähän ohis, mutta minusta se potta ei ole sopiva harjauspaikka. Vai pesetkö omat hampaat pytyllä istuen?

Vierailija
8/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tartuttanut lapsiini kariesbakteeria kun he olivat pieniä. Itselläni ja miehellä suu täynnä reikiä. Lapsilla reikiä 0 (ovat jo teini-ikäisiä) vaikka hampaiden pesun kanssa ei olla tarkkoja ja karkkia ovat aina syöneet ja napostelleet. Tärkeintä on välttää tartuntaa kolmivuotiaaksi saakka. Sitten lapsen suun bakteerikanta on niin kehittynyt ettei kariesbakteeri saa elintilaa. Tartunnan välttelyn kanssa täytyy olla tarkka, yhtään ei saa lipsua.

Vierailija
9/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Mieheni käyttää puolustuksenaan juuri tuota, että hänellä ei ole ollut reikiä, vaikka naposteleekin ja pesee hampaansa kerran päivässä. Syynä saattaa olla kova hammasluu, mutta ei hän voi tietää millaista hammasluuta pojallamme on. Plakki saattaa aiheuttaa myös ientulehdusta ja sitä kautta olla syy parodontiitille. Hämmästyttävän moni lapsista sairastaa parodontiittia hammaslääkärien liiton mukaan (10-20%).

Toinen riitaa aiheuttava asia on telkkarin edessä syöttäminen. Mies haluaa syöttää poikaa telkkarin edessä, jotta itsellään ei ole tylsää. Minä taas pelkään, että liiallisesta tv:n katsomisesta on haittaa lapselle ja haluaisin keskittää syömishetket keittiöön, missä kaikki söisivät samaan aikaan. Mies pitää minua kontrollifriikkinä.

Vierailija
10/12 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihmiset, hammaskivi ja karies on eri asia! Siihen ei kiilteen kovuus vaikuta, kuinka hammaskiveä kertyy, siihen vaikuttaa syljen eritys, sen mineraalimäärä, ruokailutottumukset ja hampiden puhdistus. Hammaskivi e aiheuta reikiä, mutta pidemmän päälle voi aiheuttaa kiinnityskudostuhoa,

Hammaskiveä voi tulla siis kaikille, eikä kariesbakt.määrä siihen vaikuta.

Hammaskivi on siis kovettunutta plakkia-eli kun puhdistat kaikki hampaiden pinnat hyvin,2xpäivässä, ei sitä pitäisi tulla!

Vierailija
11/12 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapas miehesi tehdä illalla punatablettitesti ennen harjaiden pesemistä. Tabletteja saa apteekista. Siten miehesi tajuaa kuinka paljon palkkia tulee hampaisiin päivän aikana. Plakistahan seuraa reikiä ja iensairauksia. Selosta hänelle ettei pienokaisen hammasluu ole kovinkaan kovaa ainetta.

Vierailija
12/12 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko ihan täysin hammashoitajan ohjeita. Sillä minut on kasvatettu sekä neuvolan että hamppilan ohjeiden mukaan ja silti suustani löytyi reikiä jo ennen koulu ikää. Maalais järki käyttöön ni sillä pärjää aika pitkälle!!