Tänään tv:ssä: Mira, 26, korjasi sukupuolensa mieheksi – katuu nyt päätöstään
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Minä korjasin 47-vuotiaana naisesta mieheksi, olen nyt 52 vuotias eikä ole tullut pieneen mieleenkään katua. Paras päätös elämässäni, ja luojan kiitos Suomen valtio oli tässä asiassa minun kannallani.
Ei naisesta voi tulla miestä. Muuta kuin paperilla. Aikamoista, että juridisia asiakirjoja saa luvan kanssa väärentää.
Vierailija kirjoitti:
Olin poikamainen tyttö 80-luvulla. Onneksi kukaan ei puhunut transhoidoista, minut olisi ollut helppo puhua ympäri ja sekaisin. Nyt olen naisellinen nainen, mutta fyysinen tyyppi, silloin sellaista raisumpaa tyttöä pidettiin "poikamaisena".
Sama juttu, paitsi en edelleenkään ole naisellinen varsinaisesti. Mutta mutkin olisi teininä ollut helppo puhua tähän mukaan. Silloin onneksi äiti olisi kyllä estänyt kaiken peruuttamattoman, ja vanhemmat vielä saikin törpätä teiniensä idioottimaisimmat päähän pistot.
Ensimmäiset 100 000 raja, sen jälkeen sais maksaa omasta pussista tämän hoitonsa..
mi8ksi nämä muunsukupuoliset muutenkin on niiin oudon näköisiä? jokaisella on värjätty pää punaiseksi tai siniseksi ja tatuointeja kaulassa? eikö tää oo merkki että on sekaisin kuitenkin koko ajan pää?
Miten voi päättää tuollaisosta asioista, mutta ei saa vaikka juoda alkoholia? Ja ihan huomiona kiinnostaisi tietää minkä sukupuoliset ihmiset näitä hullutuksoa ajaa läpi, kun sukupuolella ei ole merkitystä, niin silloin luvut ovat varmasti melko tasan?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on surullista että tätä aihetta yrittävät jotkut hyssytellä koska pelkäävät ettei oikeita transtapauksia otettaisi sitten tosissaan. Kyseessä on kuitenkin niin iso asia että todellakin pitäisi kaikin voimin ehkäistä ettei kukaan vääristä syistä aloita korjausprosessia.
Hyssyttelyssä ei muutenkaan ole tästä näkökulmasta järkeä. Mitä tiukempi seula, sitä todennäköisemmin hoitoon päätyvät ovat aidosti hoidon tarpeessa. Eli sitä paremmin ihmiset hyväksyvät nämä tapaukset. Mitä enemmän ihmisiä saa "huvikseen" hoitoja, sitä vaikeampaa hoitoja saanutta on ottaa tosissaan.
Ihan sama juttu, kuin jokin aika sitten muodissa ollut keliakia: yht'äkkiä se oli kaikilla ja sitten oikeilla tapauksilla olikin vaikeaa, kun ihmiset eivät suhtautuneet tilaan enää vakavasti.
Nykynuoret viettävät sosiaalisessa mediassa 10-20 tuntia viikossa ja niissä naiskuva on erittäin armoton ja arvelluttava. Omasta takamuksesta pitäisi pystyä ottamaan kuvia, saat peniskuvia tuntemattomilta miehiltä, sisällöntuottosi on hyvin rajattua ja kaikenlainen liian provosoiva sisältö voi johtaa täydelliseen eristämiseen ja cancellointiin. Kukaan ei vain halua olla "nuori nainen" somessa.
Tämän seurauksena on sukupuolenvaihdoshoitojen lisääntyminen.
Liian nuorille näitä hoitoja ei saisi aloittaa. Monella on tosiaan mieli muuttunut aikaa myöten.
Murrosiässä monet nuoret eivät myöskään halua kuunnella vanhempien tai muiden aikuisten järkipuhetta ja haluavat saada oman mielipiteen ja tahdon menemään vaikka väkisin läpi. Joskus jopa sosiaaliviranomaisten avustuksella. Osa tekee näin vanhempia uhmatakseen, osa vain nuoruuden ehdottomuuttaan.
Kun asialle annettaisiin riittävästi aikaa ja laitettaisiin riittävän korkea ikäraja, niin silloin nähtäisiin, onko muutosta haluava tosissaan. Tämä olisi vain hänen oma etunsa, ei ahdasmielisten ihmisten keino kiusata.
"Dokumentissa Mira käy Tampereen yliopistollisen sairaalan Trans-poliklinikalla. Hänet ottaa vastaan lääkäri Riittakerttu Kaltiala, joka asetti Miralle teini-iässä transdiagnoosin.
Kaltiala ei voi kommentoida Miran tapausta, eikä häntä kuulla dokumentissa. Dokumentin näkökulma on täysin Miran. Tässä artikkelissa Kaltiala kertoo kuitenkin yleisesti detransitiosta ja sen merkityksestä.
– Olemme tehneet hirvittävän virheen, jos joku katuu. Meillä on paljon opittavaa näistä tapauksista, Riittakerttu Kaltiala sanoo.
Suomessakin hoitoa katuvia on alkanut ilmestyä transpoliklinikoille enemmän kuin aiempina vuosikymmeninä."
Vierailija kirjoitti:
Korjauksen korjaus... näemmekö vielä korjauksen korjauksen korjauksen? Kuulemma jotkin eläinlajitkin tekevät niin, se on niin luonnollista kuin olla voi.
Näemme. Ihmisen mieli muuttuu. Hormonit muuttuu, ajattelu muuttuu. Tietysti keho pitää muuttaa tunteen mukaiseksi. Ja sitten taas toiseksi.
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
kumma kun vanhemmilla ei ole mitään vastuuntuntoa enää nykyään pysäyttää tää hulluus lapsellaan! ajatellaan vaan että "joo se on nyt mies ja nyt se on homo antaa olla"
Ihan nyt uteliaisuuttani kysyn sinulta, että miten tuo pysäytys tehdään konkreettisesti? Kun näemmä tykkäät antaa neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Liian nuorille näitä hoitoja ei saisi aloittaa. Monella on tosiaan mieli muuttunut aikaa myöten.
Murrosiässä monet nuoret eivät myöskään halua kuunnella vanhempien tai muiden aikuisten järkipuhetta ja haluavat saada oman mielipiteen ja tahdon menemään vaikka väkisin läpi. Joskus jopa sosiaaliviranomaisten avustuksella. Osa tekee näin vanhempia uhmatakseen, osa vain nuoruuden ehdottomuuttaan.Kun asialle annettaisiin riittävästi aikaa ja laitettaisiin riittävän korkea ikäraja, niin silloin nähtäisiin, onko muutosta haluava tosissaan. Tämä olisi vain hänen oma etunsa, ei ahdasmielisten ihmisten keino kiusata.
Olen samaa mieltä että missään nimessä liian nuorille. Mutta vahvaa pysykologista tukea nämä nuoret sitten tarvitsevat tuolle "harkinta/kypsymis-ajalle", jottei kukaan tee mitään peruttamattomia ratkaisuja, joita voi olla se, että alkaa itse käyttämään hormoneja tai pahimillaan jopa päätyä itsemurhaan.
Itse olisin sitä mieltä, että ikäraja pitäisi olla 25 v. Silloin voisi kuvitella, että on ihminen kypsynyt jo sellaiseksi, joka hänestä aikuisena tulee. Olisiko näin katuvia vähemmän.
Voi hyvänenaika.. nämä miljoonien eri sukuouolien villitykset on ihan todella vahingollisia nuorille itseään etsiville ihmisille.
Nuorena kaikki v%tuttaa, pitäisi ymmärtää että ei se aina tarkoita että on syntynyt väärään sukupuoleen.
Näille hoidoille pitäisi olla sama ikäraja kuin naisten sterilisaatiolle eli 30 vuotta. Missään nimessä niitä ei saisi tehdä henkilölle, jonka aivojen kehitys on kesken eli alle 25 vuotiaille. Ja hoitojen antaminen alaikäiselle pitäisi olla kriminalisoitua.
Sukupuolidysforiaa pitäisi alle 25-vuotiailla hoitaa samalla tavalla kuin muitakin kehonkuvan häiriöitä, esim. anoreksiaa. Eli pitää tarjota terapiaa, jonka avulla pyritään palauttamaan terve ja todellisuutta vastaava kehonkuva ja samalla hoidetaan taustalla olevat mt-ongelmat kuten masennus.
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Dokumentissa Mira käy Tampereen yliopistollisen sairaalan Trans-poliklinikalla. Hänet ottaa vastaan lääkäri Riittakerttu Kaltiala, joka asetti Miralle teini-iässä transdiagnoosin.
Kaltiala ei voi kommentoida Miran tapausta, eikä häntä kuulla dokumentissa. Dokumentin näkökulma on täysin Miran. Tässä artikkelissa Kaltiala kertoo kuitenkin yleisesti detransitiosta ja sen merkityksestä.
– Olemme tehneet hirvittävän virheen, jos joku katuu. Meillä on paljon opittavaa näistä tapauksista, Riittakerttu Kaltiala sanoo.
Suomessakin hoitoa katuvia on alkanut ilmestyä transpoliklinikoille enemmän kuin aiempina vuosikymmeninä."
LESBOLTA tuo riittakerttu kaltialakin näyttää kynityine hiuksineen!
Mistä tuollaisia tyyppejä oikein sikää? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, jottei nuo geenit ja ajatusmaailma vaan leviä. Naisella lyhyt tukka = lesbo, toki tokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Voimia Miralle. Dokumentin perusteella viisas, herkkä ja lahjakas nainen, joka sattui syntymään aikaan, jossa nuorille tytöille tarjotaan ahdistukseen lääkkeeksi transprosessia.
Eihän sitä dokkaria ole vielä esitetty. Mistä sinä tämän ihmisen viisaudesta, herkkyydestä tai lahjakkuudesta tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Halusin lapsena olla poika. MInua myös pidettiin poikana. Pukeuduin ja käyttäydyin kuin poika. Vanhempani eivät pakottaneet lemaan muuta ja antoivat minun touhuta elämässäni sellaisena kuin olen. SIlti ihastuin tyttöyteen ja naisellisuuteen murrosiässä, olin innoissani kuukautisistani ja miten rintani alkoivat kasvaa. Nyt mietin, että olisi ollut karseaa elää tänä päivänä ja jos minut olisi siirretty jonnekin terapiaan vahvistumaan sukupuoltaan vaihtavaksi transpojaksi.
Joo, varmasti olit innoissaan kuukautisista. Tämä nyt oli sulta sellasta fantasiatarinaa, ettei tosikaan. Keksi parempi. Mistä muusta riemuitsit? Rasvatukasta, märkivästä avohaavasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia Miralle. Dokumentin perusteella viisas, herkkä ja lahjakas nainen, joka sattui syntymään aikaan, jossa nuorille tytöille tarjotaan ahdistukseen lääkkeeksi transprosessia.
Eihän sitä dokkaria ole vielä esitetty. Mistä sinä tämän ihmisen viisaudesta, herkkyydestä tai lahjakkuudesta tiedät?
Areenassa on katsottavissa jo.
Ja vielä kypsässä iässä. 47v aikana on varmasti jo ehtinyt tutustua itseensä riittävästi tietääkseen millainen tilanne on. Nuoret ei todellakaan, varsinkaan tässä ajassa, joka on hyvin sekava.