Miten voi oppii piirtämään paremmin?
Kun haluisin oppii piirtämään paremmin, mut mistään kirjasta, eikä mistää muustakaa oo apua, nii mitä mun pitäis tehä?
Kommentit (5)
Minä opein kyllä kirjojen ja nettiohjeiden avulla. Kirjoista voi opetella tekniikoista, mittasuhteista, perspektiiveistä ja hyvissä kirjoissa on myös harjoituksia joita tekemällä oppii paremmaksi.
Minusta, joka olen aina ollut lapsena huono kuvaamataidossa, koulussa siitä 6, on tullut harjoittelun myötä ihan ok piirtäjä. Taiteellista luovuutta tosin en ole oppinut eikä sitä taidakaan voida oppia jos sitä ei luonnostaan ole. Mutta teknisesti osaan hyvin kopioida piirroksiksi erilaisten objektien ulkoasun.
Voit eivät voi oppia pitämään, valitan.
Kirja Drawing on the Right Side of the Brain auttoi mua. Siitä on muistaakseni olemassa suomenkielinenkin teksti, joten jos kirjastosta etsii Betty Edwardsin nimellä, niin löytynee. En mene ihan takuuseen kuitenkaan.
Näköjään kirjaan liittyen löytyi myös nettisivut: http://www.drawright.com/
Jos oikeasti haluat oppia, niin se on mahdollista, mutta töitä sen eteen pitää olla valmis tekemään. Tuo kyseinen kirja on siitä hyvä, että siinä edetään yksi asia kerrallaan, ja harjoitellaan aina sitä yhtä asiaa.
Piirtämällä. Ota malliksi kuva. Itse olen harjoitellut piirtämistä piirtämällä valokuvista. Vaikka näyttäisi siltä että piirrustuksesta ei tule mitään niin älä luovuta jatka työtä, keskeneräinen piirrustus ei usein ole kovin mieltä ylentävä. Lapsena piirsin myös paljon eläin kirjoista, eläimiä oli suht helppo oppia piirtämään, aloita jostain helposta kohdasra vaikka nenästä ja laajenna sitten kuvaa vähitellen, varjostuksia voi tehdä ja lopuksi vielä lisäillä niitä ja muita yksityiskohtia.
Piirtää, piirtää, piirtää ja piirtää. Älä vaadi itseltäsi valmista työtä, vaan tee jatkuvasti luonnoksia, kokeile eri tekniikoita ja välineitä.