Miksei uimahallin saunassa saa pitää uikkaria?
On osoitettu, että klooria ei haihdu uimapuvusta saunan ilmaan, ja ylipäänsä kloorin määrä on minimaalinen takavuosiin verrattuna. Sitä paitsi yltä riisuttua uimapukua saa kuitenkin käyttää saunassa peflettinä.
Jos syynä on se, että uimapuvun ja ihon väliin jää hikeä, joka valuu uimaveteen, niin ei sekään ole järkevä syy. Saunan jälkeen käydään joka tapauksessa suihkussa ennen uimaan menoa. Eihän kukaan alasti saunonutkaan mene suoraan veteen vaan käy suihkun kautta. Jos kerran se hiki huuhtoutuisi uikkarikankaan läpi uimaveteen, niin kyllä se huuhtoutuu myös suihkuveteen, jos ei edes siinä suihkussakaan ottaisi uikkaria pois suihkimisen ajaksi.
Yksi perustelu on se, että suomalaiseen saunakulttuuriin kuuluu saunoa alasti. Saunassa saa kuitenkin olla pyyhe päällä mutta ei uikkari päällä. Ei pyyhkeeseen kietoutuminen kuulu suomalaiseen saunaetikettiin. Ylipäänsä Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä, eikä mitään yhtä ainutta etikettiä edes ole olemassa.
Erillisellä merkillä varustetussa uimapuvussa saa olla saunassa. Miksi näiden uikkareiden pitämisessä ei ole mitään haittaa tai riskiä?
Kukaan uimahallivahti ei ole minulle pystynyt kertomaan pitävää ja järkevää syytä tähän sääntöön.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi varmaan alat kyselemään että miksi pitää riisua uimapuku pestessään itsensä suihkussa.
Helpompi hankkia sen verran hyvä itsetunto, millä pystyy olemaan alasti ilman stressaantumista.
Kyseessä ei ole itsetunto. Pyydän selitystä järjettömään sääntöön. Järveenkin voi mennä suoraan saunasta, jossa on istunut uikkari päällä, vaikka järvivesi ei ole mitenkään kloorattua. Päinvastoin sehän rehevöityy, kun sinne tungetaan sankoin joukoin suoraan saunasta.
Kaltaisesi pienimunaisten kiusaamista
Mun mielestä ap:n kannattaa äänestää jaloillaan ja pysyä poissa paikoista, joiden sääntöjä hän ei katso voivansa noudattaa.
Kostea vaate levittää tehokkaasti bakteereja ympäristöönsä, etenkin jos keho vaatten sisällä on likainen eli pesemätön. Ja kuumuudessa nuo bakteerit kasvavat miljoona kertaa suuremmaksi ja tarttuvat joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään varsinaisesti saa käyttää uimapukua peflettinä. Ja samat ongelmat tietysti on niiden merkkiä käyttävien uikkareissa, mutta siinä varmasti menee yksilön etu edelle. En osaa kyllä kadehtia sitä että merkin käyttävän ei tarvitse uimapukua riisua.
Meidän uimahallissamme saa käyttää päältä riisuttua uima-asua peflettinä, mutta se ei saa olla päällä puettuna siellä saunassa. Tähänkään ei ole tullut mitään perustelua. Saunassa on kaakelipinnat, joten uimapuvusta ei voi imeytyäkään mitään lauteisiin.
Aika hölmö ihminen pitää olla, jos laittaa oman puhtaan uimapukunsa toisten ihmisten jäljiltä likaantuneelle lauteelle ja istuu päälle. Eikö pefletti olisi hygieenisempi?
Minä haluaisin hirveästi mennä uimahalliin mutta en pysty tuon riisumisen vuoksi. Olen lihava ja rinnat vaikeasti epämuodostuneet. Joskus menin ja ihan pokkana säännöistä huolimatta menin uimapuku päällä koska halusin niin paljon uimaan mutta en vain pysty näyttäytymään alasti. Joku vanhempi nainen ärjäisi ja meni valittamaan ja valvoja sitten sanoi että joko uimapuku pois tai sitten pois hallista. No menin pois hallista.
Harmi koska kaltaiselleni uiminen olisi hyvä liikuntamuoto mutta en vain pysty alastomuuteen.
Pitääkö sinne halliin mennä? sauno kotonasi
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin hirveästi mennä uimahalliin mutta en pysty tuon riisumisen vuoksi. Olen lihava ja rinnat vaikeasti epämuodostuneet. Joskus menin ja ihan pokkana säännöistä huolimatta menin uimapuku päällä koska halusin niin paljon uimaan mutta en vain pysty näyttäytymään alasti. Joku vanhempi nainen ärjäisi ja meni valittamaan ja valvoja sitten sanoi että joko uimapuku pois tai sitten pois hallista. No menin pois hallista.
Harmi koska kaltaiselleni uiminen olisi hyvä liikuntamuoto mutta en vain pysty alastomuuteen.
Voisitko hommata sen merkin, joka oikeuttaa uikkarin käyttämiseen saunassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hommata sen merkin, joka oikeuttaa uikkarin käyttämiseen saunassa?
Sen nimi on käyttöoikeusmerkki, ja sen saa tilata ihan kuka vain.
Vaikka olisi joku erityislupa se ei poista ihmisten murhaajaa tuijotusta, ilkeilyä ja jupinaa. Kuitenkin mennään valittamaan ja valvoja sitten tulee huomauttamaan kunnes kertoo luvastaan. Juuri vanhat mummot ovat niitä valittajia.
Pimpin ja kullin korut ja ympärileikkuut tuntuvat kiinnostavan USEITAKIN ! Missä muualla voit `salaa` laillisesti tirkistellä ?
Miesten puolella henkilökunnan naiset tuntuu ainakin käyvän välillä tirkistelemässä. Siinä lienee syy, että uikkareita ei saa pitää jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Siks että muut saunassa kävijät voisivat tutkia katseellaan millainen penis sulla on
Ja sitten arvostellaan lähdettyäsi esim. näkyvillä olevaa lävistystäsi . Ottaisit itse !
Vierailija kirjoitti:
Mietipä haluaisitko uida altaassa, jossa muutkaan ei ole käyneet pesulla ilman uikkaria. Aika ällöä.
Vierailija kirjoitti:
Kostea vaate levittää tehokkaasti bakteereja ympäristöönsä, etenkin jos keho vaatten sisällä on likainen eli pesemätön. Ja kuumuudessa nuo bakteerit kasvavat miljoona kertaa suuremmaksi ja tarttuvat joka paikkaan.
Ihminenhän käy suihkussa ennen uimapuvun laittamista ja uudelleen saunan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinne halliin mennä? sauno kotonasi
Minulla ei ole kotonani uima-allasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään varsinaisesti saa käyttää uimapukua peflettinä. Ja samat ongelmat tietysti on niiden merkkiä käyttävien uikkareissa, mutta siinä varmasti menee yksilön etu edelle. En osaa kyllä kadehtia sitä että merkin käyttävän ei tarvitse uimapukua riisua.
Meidän uimahallissamme saa käyttää päältä riisuttua uima-asua peflettinä, mutta se ei saa olla päällä puettuna siellä saunassa. Tähänkään ei ole tullut mitään perustelua. Saunassa on kaakelipinnat, joten uimapuvusta ei voi imeytyäkään mitään lauteisiin.
Aika hölmö ihminen pitää olla, jos laittaa oman puhtaan uimapukunsa toisten ihmisten jäljiltä likaantuneelle lauteelle ja istuu päälle. Eikö pefletti olisi hygieenisempi?
Miten se on likaantunut toisesta ihmisestä? Uimapuku virutetaan veden alla saunan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beduiinit telttoja Saharassa kirjoitti:
Altaalle mennään siksi suihkun kautta että irtonaiset liat hiukset karvat hiki ja lika poistuu etkä vid sitä altaaseen . Altaassa käy satoja päivittäin se siivotaan ja viemärit tukkeutuu jos vaatteesta lähtee lankoja. Uimapuku on eri kangasta kuin vaate. Sekin on liikuntaan suunniteltu . Jos ahdistaa muuta saharaan kamelin hoitajaksi .
Irtonaiset liat, hiukset, karvat, hiki ja lika posituvat jo alkusuihkussa, jossa ollaan ilman uimapukua. Ja jos ne pysyvät uima-asun alla tiukasti suihkuttaessa, miksi ne yhtäkkiä pusertuisivat uima-altaan veteen sen uima-asun kankaan läpi?
Miten sä siis saat esim rintojen alusen ja intiimialueen kunnolla pestyä saunomisen ja hikoilun jälkeen jos sulla on uikkari päällä?
Miksen saisi? Miksi nuo paikat eivät peseytyisi suihkussa siinä missä altaassakin? Onhan sitä kuitenkin käyty kunnon suihkussa jo ennen uimapuvun päälle laittamista.
Käyn joka päivä keskustassa altaalla uimassa ja siellä saa olla uikkarit päällä saunassa. Mitään ongelmia tästä ei ole ollut kenellekään (paitsi joka asiasta valittajille ehkä). Ilmeisesti kloori ei siellä höyrysty :D
Mikä on ongelma jos päättyy kunnolla suihkussa ennen kuin menee altaaseen vaikka uikkari päällä olisikin? Joskus ennen niistä saattoi klooria höyrystyä kun pitoisuudetkin olivat suuremmat mutta nykytutkimuksissa mitään kloorihaittaa ei erity.