Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaisuuden kuluttaminen ja tili tyhjäksi! Kuinka budjetoida elämän loppumatka? Onko omaa kokemusta? Omaisuudenhoidon asiantuntija?

Vierailija
12.09.2021 |

Mitään kun ei voi täältä mukaan ottaa, niin kuinka nyt budjetoisin varani, jos haluan käyttää kovalla työllä ansaitsemani omaisuuteni elinaikanani?

Nimittäin ei ole perillisiä, eikä lähiomaisia, eikä tarvetta jättää muille.
Jos elinaikaa olisi vielä mahdollisesti 20-25 vuotta?

Olen yrittäjä, asiantuntija ja töitä teen edelleen, ja jatkan niin kauan kuin puhein soi, mutta haluaisin vielä matkustella kun terveyttä riittää.

Eläke tulee olemaan pieni muistelen että viimeisen laskelman mukaan 600-700 euroa kuussa, koska olen ollut suuren osan työelämää yrittäjänä ja yrittäjänä ulkomailla.

Omaisuus: kaksio keskustassa Helsinki 13, arvo tällä hetkellä noin 360.000 euroa, tulossa putkiremontti noin 40.000 kulut. Arvelen että asunnosta saisi putkiremontin ja muun remontin jälkeen lähes 400.000 parin vuoden sisään.

Asunnossa on lainaa 220.000 euroa josta noin 950 euroa lyhyennys ja korko kuukaudessa, vastike noin 250 euroa.
Asunto on vuokralla koska olen ulkomailla yrittäjänä.

Muuta omaisuutta on noin 300.000 euroa (asunto muualla) tämänhetkisen arvon mukaan.

Lähtiessäni eläkkeelle, eli pääasiassa en tekisi töitä kuin satunnaisesti, niin ostanko pienen tukikohta-asunnon matkusteun ajaksi (ehkä 10-15 vuotta tästä eteenpäin) ja jossain vaiheessa myyn toisen asunnon ja sitten tämän toisenkin.

Sitten muutan vuokralle ja kaikki myynneistä saadut rahat tilille ja sieltä käytän matkustamiseen, elämiseen, vanhuuden terveydenhuoltoon ja mahdolliseen vanhustenhoitolaitokseen loppuvuosille, jos luoja suo?

Miten itse toimisitte?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on rahan arvon kehityksen ennustamisen vaikeus.

Vierailija
2/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat noin toimiessa asumistukea, mikä pidentää omien rahavarojen riittävyyttä. Lopulta on ihan sama riittääkö omat rahat vai ei kunhan on hauskaa, sillä valtio kustantaa kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat noin toimiessa asumistukea, mikä pidentää omien rahavarojen riittävyyttä. Lopulta on ihan sama riittääkö omat rahat vai ei kunhan on hauskaa, sillä valtio kustantaa kaiken.

Kiitos vinkistä, kuulostaa hyvältä. Mieluiten asuisin omassa asunnossa, mutta jos tarkoitus on "pitää hauskaa" ja tehdä viimeinkin kaikki ne hauskat asiat, joita ei ole vielä tehnyt ja terveyttä riittää, niin sen vuoksi sen asunnon myynnistä saadut varat voisi käyttää itseen. 

Teen testamentin, eli jos tulee äkkilähtö niin ei mene valtiolle, mutta jos on onnea elää pidempään niin mieluiten käytän omaan hyvään elämään vihdoinkin, kuin jätän jollekin säätiölle.

Vierailija
4/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko päättänyt, mikä maa on vanhuudessa ns. tukikohtasi, Suomiko?

Esim. myyt nuo pienemmät asuntosi ja ostat isomman asunnon kuin tarvitset (maasta, jonne asetut pysyvästi) ja myöhemmin käänteinen asuntolaina siihen tai myyt sen ja muutat pienempään, kun tarvitset lisärahaa. Omaisuuden on oltava kiinni jossain, koska rahan arvo tosiaan on nyt hankalasti ennustettavissa.

Itsellä on aika sama tilanne. Rahaa kuluu todella vähän, vaikka matkustelisi esim. sen 4 x vuodessa, mitä ennen koronaa tein.

Myös isohkot lahjoitukset tietyille tahoille tulevat jossain vaiheessa kuviooni.

Vierailija
5/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkasta uteliaisuudesta kyselen: oletko nainen vai mies?

T. 4, nainen

Vierailija
6/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhuoltolaitoksissa Suomessa kaikki saavat saman hoidon riippumatta varallisuudesta. Sitä varten ei tarvitse säästää eli siltä osin kannattaa kuluttaa. Eri asia on jos löytyy resursseja maksaa ad 7-10 000 /kk ad infinutum jossain yksityisessä hoitolaitoksessa.

Muiden kannattaa olla varattomaksi järkkääntyneitä siinä vaiheessa, kun laitoshoidon tarve alkaa. Muuten maksat hoidosta, jonka naapurin koko elämän heinäsirkka saa ilmaiseksi.

Vierailija
7/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, 60 vuotias. Minulla on useita kiinnostuksenkohteita ja koska olen aina ollut perheetön, on elämä mennyt itseni kehittämiseen ja taitojeni kehittämiseen, ja olen ansainnut aika hyvinkin varsinkin kahdella erikoisalalla ja lisäksi asuntosijoittamisessa plus miinus.

Uusin ura on vasta alkamassa ja mielestäni iän lisääntyminen on tuonut vain lisää uskottavuutta ja koska olen kuitenkin pitänyt itseni ajantasalla, olen kansainvälisestikin hyvää tasoa.

Mutta haluaisin ottaa omaa aikaa, mutta pelkään että jos jätän töitä vähemmälle ja jos haluankin jatkaa taas töiden tekemistä niin olen pudonnut pelistä, eikä puhelin soi. 

Ehkä olen työnarkomaani enkä osaa ajatella eläköitymistä ja pelkään että rahat "loppuvat kesken" nimittäin kaikki kansainväliset paikanpäällä pidettävät kurssit, koulutukset jne jotka kiinnostavat, maksavat aika paljon. 

Vierailija
8/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko päättänyt, mikä maa on vanhuudessa ns. tukikohtasi, Suomiko?

Esim. myyt nuo pienemmät asuntosi ja ostat isomman asunnon kuin tarvitset (maasta, jonne asetut pysyvästi) ja myöhemmin käänteinen asuntolaina siihen tai myyt sen ja muutat pienempään, kun tarvitset lisärahaa. Omaisuuden on oltava kiinni jossain, koska rahan arvo tosiaan on nyt hankalasti ennustettavissa.

Itsellä on aika sama tilanne. Rahaa kuluu todella vähän, vaikka matkustelisi esim. sen 4 x vuodessa, mitä ennen koronaa tein.

Myös isohkot lahjoitukset tietyille tahoille tulevat jossain vaiheessa kuviooni.

Kiitos hyvästä vinkistä, olen ajatellut näin osin itsekin.

Mutta haluaisin olla Suomessa kirjoilla terveydenhoidon mahdollisuuksien ja sosiaaliturvan takia, ja sen vuoksi tukikohta pitäisi olla Suomessa mutta siinä on jonkinlaiset kulut, sanotaan vaikka minimillään vastike.

Vierailija
9/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ihana kysymys!

Olen samaa pähkäillyt ja aikalailla samassa tilanteessa. Tosin juuri jäänyt eläkkeelle ja asunut vain Suomessa, mutta esim. matkailunälkää on.  Perillisiä ei ole, joten miten kannattaa käyttää kertynyt omaisuus niin, ettei se siirry aikanaan suoraan valtiolle. Työura oli kuitenkin uuvuttava ja jotain haluaisin 'takaisinkin'.

Tällä hetkellä isoin johtoajatus, että otan käänteisiä asuntolainoja eli ulosmittaan asuntoni 10 vuoden välein puolella arvolla ja saan kuitenkin asua tuon 10 vuoden ajan. Pankki maksaa silloin noin 1500 e/kk minulle ylimääräistä käyttörahaa. Kun 10 vuotta on mennyt siirryn (puolet) pienempään, jne. tai hoitokotiin.

Mutta olisi kiva kuulla, onko muita varteenotettavia mahdollisuuksia?

Vierailija
10/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae asumisoikeusnumero, 55v täyttäneiltä ei kysellä omaisuutta.

Voi sitten joskus muuttaa aso-asuntoon jamyydä omistusasuntosi ja käyttää ne rahat miten huvittaa.

Vierailija
11/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhuoltolaitoksissa Suomessa kaikki saavat saman hoidon riippumatta varallisuudesta. Sitä varten ei tarvitse säästää eli siltä osin kannattaa kuluttaa. Eri asia on jos löytyy resursseja maksaa ad 7-10 000 /kk ad infinutum jossain yksityisessä hoitolaitoksessa.

Muiden kannattaa olla varattomaksi järkkääntyneitä siinä vaiheessa, kun laitoshoidon tarve alkaa. Muuten maksat hoidosta, jonka naapurin koko elämän heinäsirkka saa ilmaiseksi.

Joku hoitolaitos varmaan olisi paikallaan, koska vaikea ajatella että pelkän kotipalvelun varassa monia vuodet, koska ei ole läheisiä Suomessa, joten tuo yksityisen hoitolaitoksen kulut ovat kyllä aika isot. Mutta ehkä voisi niihin jättää osa. 

Tai palvelutalosta 200k asunto ja siihen ostopalvelut?

Vierailija
12/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänteinen asuntolaina, ehkä.

Vierailija
13/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt lähtisin eläkkeelle, matkustaisin ja harrastaisin ne kurssit jne niin se maksaisi varmaan 5000-7000 euroa kuussa ainakin, ja jos nälkä kasvaa syödessä, niin enemmän.

Ehkä pitäisi. Onko tämä elämisen pelkoa. Jos ei ole muuta kuin "tässä ja nyt".

Vierailija
14/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asoa suosittelen siksi ettei elämän ehtoota ihan vapailla vuokramarkkinoilla halua viettää.

Toki sen vastikkeeseen on oltava rahaa sitten hamaan tappiin.

Vaihtoehto sille on mahd. pieni oma asunto; asunnossa ei paljon rahaa kiinni (sen voi testamentata mieluiselle taholle), vastike pieni ja muut varat, esim. asuntojen myynnistä saadut tulot, käyttää mieleisellä tavalla.

Vierailija
15/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samoja aiheita. Lähtökohta vähän eri. Tarkoitus maksimoida lapsille siirtyvä varallisuus mahdollisimman nopeasti, kun ovat nuoria ja rahaa tarvitsevat eniten.

Yritän ennakoida aktiivisen elinajan eli sen kun jaksaa reissata maailmalla ja nauttia siitä. Oma terveys hyvä, joten ajattelen, että ehkä tuohon n. 75 v ikään suunnitelmat sisältäen runsaasti matkustelua ja pidempiäkin aikoja asua ulkomailla puolson kanssa.

Olen jakanut olemassa olevan varallisuuden "jäljellä olevilla" kuukausilla nykyisen elämän tyylin perusteella.

Tähän tietty pelivara. Menen vähän vuosibudjetti periaatteella. Mikäli jää ylijäämää nuo siirrän lapsille verottajan ohjein ilman veroseuraamuksia (lahjoitukset verovapaissa rajoissa ja verovapaa suora elinkustannusten maksu.)

Jos sijoitukset tuottaa yli iselvästi nflaation, niin "ylimääräinen" voittokin lapsille.

Aika paljon tuossa on muuttujia, siksikin vähän vuosi kerrallaan.

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja lapset eivät juuri tule onnellisemmiksi, jos saavat isot perinnöt oman eläkeiän kynnyksellä.

Vierailija
16/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samoja aiheita. Lähtökohta vähän eri. Tarkoitus maksimoida lapsille siirtyvä varallisuus mahdollisimman nopeasti, kun ovat nuoria ja rahaa tarvitsevat eniten.

Yritän ennakoida aktiivisen elinajan eli sen kun jaksaa reissata maailmalla ja nauttia siitä. Oma terveys hyvä, joten ajattelen, että ehkä tuohon n. 75 v ikään suunnitelmat sisältäen runsaasti matkustelua ja pidempiäkin aikoja asua ulkomailla puolson kanssa.

Olen jakanut olemassa olevan varallisuuden "jäljellä olevilla" kuukausilla nykyisen elämän tyylin perusteella.

Tähän tietty pelivara. Menen vähän vuosibudjetti periaatteella. Mikäli jää ylijäämää nuo siirrän lapsille verottajan ohjein ilman veroseuraamuksia (lahjoitukset verovapaissa rajoissa ja verovapaa suora elinkustannusten maksu.)

Jos sijoitukset tuottaa yli iselvästi nflaation, niin "ylimääräinen" voittokin lapsille.

Aika paljon tuossa on muuttujia, siksikin vähän vuosi kerrallaan.

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja lapset eivät juuri tule onnellisemmiksi, jos saavat isot perinnöt oman eläkeiän kynnyksellä.

Jos olisi lapsia, samat tavoitteet. Hienosti ajateltu että saavat kun eniten tarvitsevat.

Vierailija
17/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asoa suosittelen siksi ettei elämän ehtoota ihan vapailla vuokramarkkinoilla halua viettää.

Toki sen vastikkeeseen on oltava rahaa sitten hamaan tappiin.

Vaihtoehto sille on mahd. pieni oma asunto; asunnossa ei paljon rahaa kiinni (sen voi testamentata mieluiselle taholle), vastike pieni ja muut varat, esim. asuntojen myynnistä saadut tulot, käyttää mieleisellä tavalla.

Tämä siis num. 10.tä.

Itsellä n. 10 v eläkeikään, ansiotöissä. Noita on nyt alkanut miettiä, kun eihän sitä nuorene.

Vierailija
18/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku hoitolaitos varmaan olisi paikallaan, koska vaikea ajatella että pelkän kotipalvelun varassa monia vuodet, koska ei ole läheisiä Suomessa, joten tuo yksityisen hoitolaitoksen kulut ovat kyllä aika isot. Mutta ehkä voisi niihin jättää osa. 

Tai palvelutalosta 200k asunto ja siihen ostopalvelut?

Hei, mielestäni kodinomaisista hoivalaitoksista voi vuokrata asunnon, about 1 200 - 1 800 e/kk ja siihen saada keskitettyjä ostopalveluja (ruokailut, ym.). Kunnes sitten siirretään lopuksi tehostetun palveluasumisen piiriin ja kustannus otetaan eläkkeestä ja sinulle jätetään 100 e käyttövaraa.

Yksityisen hoitolaitoksen kulut kannattaakin selvittää ennakkoon, jos ne ovat noinkin suuret 70 000 - 10 000 e/kk, eikä haksahda niihin.

Vierailija
19/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjettömiin mittasuhteisiin kasvanut massaturismi on yksi maailman suurimpia ongelmia tällä hetkellä. En pysty ymmärtämään miksi ihmiset haaveikevat matkustamisesta, eikö teillä hyvät ihmiset ole mitään järkevämpää tekemistä mistä haaveilla. Muuten olen aloittajan kanssa samaa mieltä, säästöt sileäksi ennen kuolemaa jos perillisiä ei OLS, mutta johonkin muuhun kuin matkustamiseen, kiitos

Vierailija
20/27 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjettömiin mittasuhteisiin kasvanut massaturismi on yksi maailman suurimpia ongelmia tällä hetkellä. En pysty ymmärtämään miksi ihmiset haaveikevat matkustamisesta, eikö teillä hyvät ihmiset ole mitään järkevämpää tekemistä mistä haaveilla. Muuten olen aloittajan kanssa samaa mieltä, säästöt sileäksi ennen kuolemaa jos perillisiä ei OLS, mutta johonkin muuhun kuin matkustamiseen, kiitos

- Totta, lentokentät ovat niiiin täynnä, turistikohteissa mennään vain pitkässä jonossa, vessoihin on pitkät jonot, jne. Eihän tuo ole edes mukavaa nykyään! Onneksi kotimaan matkailuun panostetaan. Ehkäpä haen breikkejä läheltä ja pääsen heti lähtemään... ;)