Tekeekö äiti oikein?
Sain uuden asunnon jossa takuuvuokra on 2kk. Soitin äidille ja kysyin pystyisikö hän auttamaan 1kuukauden takuuvuokrassa (saan 1kk nykyisestä takaisin) jos otan asunnon? Hän sanoi että kyllä voi auttaa. Nyt kun soitin äidille ja kysyin voiko hän laittaa vuokranantajan tilille rahan kun huomenna on viimeinen maksu päivä. Hän sitten nauroi alentavasti puhelimeen ja sanoi ettei haluakkaan lainata vaan minun pitäisi pyytää poikaystävältäni. Löi myös luurin korvaan.
En olis uskonut äidistäni noin. Onko tämä teidän mielestä normaalia vai? Itse en ainakaan halua olla äitini kanssa missään tekemissä, sillä nykyiseen asuntoon on jo tulossa uudet vuokralaiset ja uudessa vuokrasopimuksessa lukee että sopimus purkaantuu ellei takuuvuokra ole tilillä tiettyyn päivään. Mitä tekisit minun tilanteessa?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:09"]
Onko äitisi mieleltään sairas? En pysty kuvittelemaan, että oma äitini toimisi noin missään tapauksessa, halusi hän lainata rahaa tai ei.
[/quote]
en tiedä onko sairas, mutta ei varmaan kovinkaan paljoa minua kunnioita. Hävettää niin paljon, etten koskaan edes kehtaisi kellekkään kertoa miten hän teki.
ei ole siis mikään hengenhätä, otan todennäköisesti lainaa jostakin. En olisi myöskään suuttunut jos olisi ollut lupaamatta tai aikasemmin ilmoittanut. Vaan ihan perjaattesta, en koskaan kehtaisi tehdä läheiselleni noin.
[/quote]
Kysyin siksi, että vaikka oma äitini ei haluaisikaan lainata minulle rahaa, hän ei missään tapauksessa ensin lupaisi ja sitten rikkoisi lupaustaan, nauraisi ja löisi luuria korvaani. Tuollainen käytös omaa lasta kohtaan on omituista ja epätasapainoisen oloista, vaikka olisikin jotakin perheriitaa taustalla.
Toisaalta oma perhetaustani on keskiluokkainen ja hyvin normaali. En tiedä, mikä on tavallista muissa perheissä.
[/quote]Mistä sitten tiedät että oma perheesi on normaali?
Sulla on ikävä äiti. Jospa keksisit jostakin muualta sen rahan? Sossusta?
Tervetuloa kerhoon. Mun äiti (on ihan rahoissaan) ei lainannut mulle paria sataa euroa, kun oli avioerotilanne päälle, maksoin kahdesta asunnosta päällekkäistä vuokraa jne. Ex-mies sitten auttoi lopulta (yhteisiä lapsia). Mutta voit uskoa, etten ole äitini kanssa tekemisissä. Vähättelyä ja naureskelua sain osakseni silloin, kun olisin kipeimmin tukea tarvinnut. Ja ei, en todellakaan odottanut kenenkään muun maksavan elämistäni tai muuta, työssäkäyvä olen, mutta käytännössä 2kk vuokra yhdellä kertaa on aikamoinen summa.
Äitisi halusi tahallaan nöyryyttää sinua ja osoittaa toisaalta valtansa sinun suhteesi. Se ei ole normaalia ja on täysin oikein suuttua ja loukkaantua tuollaisesta käytöksestä.
Ei kannata tulevaisuudessakaan turvautua tuollaiseen henkilöön, sillä hän käyttää hyväksi ja nauttii siitä, jos olet millään tavalla hänestä riippuvainen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:31"]
Äitisi halusi tahallaan nöyryyttää sinua ja osoittaa toisaalta valtansa sinun suhteesi. Se ei ole normaalia ja on täysin oikein suuttua ja loukkaantua tuollaisesta käytöksestä. Ei kannata tulevaisuudessakaan turvautua tuollaiseen henkilöön, sillä hän käyttää hyväksi ja nauttii siitä, jos olet millään tavalla hänestä riippuvainen.
[/quote]
veit sanat suustani! Joka sana on niin totta.
Mutta kiitos kaikille ketkä olette tähän kommentoinut, nimittäin olen itse kunnioittanut äitiäni aina (vaikka ois nöyryyttänyt tai tehnyt mitä vaan). Nyt tajuan että minulla on "oikeus" suuttua/loukkaantua. Vaikka onkin kyseessä oma äiti.
No todella outoa toimintaa äidiltäsi. Oma äitini on aina auttanut, vähistäkin varoistaan ja on auttanut satunnaisesti vieläkin, vaikka olen jo 33v. Itse aioin vuorostani auttaa äitiäni jos hän vanhemmiten apua (tuskin ainakaan rahallista apua, mutta muuten) tarvitsee, samoin omaa tytärtäni aion auttaa, aina kuin suinkin voin. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että autetaan ainakin ajokortin, asunnon yms kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:01"]
Joo ei todellakaan ole kyse siitä että väkisin ottaisin häneltä rahaa, ja tottakai takuuvuokra palautuisi hänelle takaisin. Vaan soitin ja kysyi jos ottaisin asunnon pystyykö hän auttamaan? Hän sanoi tottakai. En siis olis ottanut jos ei olisi suostunut.
Pointti on nyt se miks kerran luvata ja sit jättää minut tälläiseen tilanteeseen? Sanoi että minulla on poikaystävä jonka pitää tämä hoitaa.
Jos täälä on äitejä paikalla niin tekisitkö lapsellesi noin?
[/quote]
Järkyttävää luettavaa. En ikinä tekisi lapsilleni tuollaista, mies vielä vähemmän. Lapset ovat nyt opiskelijoita ja kyllä me heidän tukena olemme myös rahallisesti ainakin opiskelujen loppuun, mahdollisesti kauemminkin. Mitään rikkaita me ei olla, mutta pulaan emme lapsia jätä eikä lupauksia rikota.
Pakko vielä kommentoida tänne, että poikaystäväni soitti äidilleni ja kysyi eikö sua hävetä tehdä sun tyttärelle noin, niin hän nauroi ja sanoi ei.
en tiedä voiko tämä johtua siitä että äitini on ulkomaalainen (?) ja poikkeaa suomalaisista..
ap
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:01"]
Pointti on nyt se miks kerran luvata ja sit jättää minut tälläiseen tilanteeseen? Sanoi että minulla on poikaystävä jonka pitää tämä hoitaa.
Jos täälä on äitejä paikalla niin tekisitkö lapsellesi noin?
[/quote]
Muutatko yhteen poikaystäväsi kanssa? Ehkä äitisi päättelee, että hänen pitäisi maksaa oma osuutensa.