Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan aamupuurosta

Vierailija
23.10.2014 |

Neuvolassa kyseltiin puolivuotiaan vauvan ruokailutottumuksista ja oli maininta, että aamulla pitää noin 7 kuukauden iässä antaa puuroa. Tässä itsekseni mietiskelin syytä siihen, että miksi juuri puuroa pitäisi antaa aamupalalla. Miksi esimerkiksi kasvissose tai hedelmäsose ei kelpaa? Vaikka itse en edes pidä puurosta, niin toki sitä tarjotaan vauvalle neuvojen mukaan, mutta silti kiinnostaisi tietää se syy siihen ohjeistukseen. :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se että yleensä kasvikset yms on lounas- ja päivällisruokaa ja puurot aamu- ja iltaruokaa. Eli tottuu siihen jo pienenä. Harvoin esim päiväkodissa ja koulussa on perunaa aamupalaksi. Puuro on terveellinen, helppo, halpa ja täyttävä eväs. Siihen voi laittaa hedelmäsosetta sekaan. Meidän kahdella pojalla ei hedelmäsosepurkki olis pitkään riittänyt tyydyttämään nälkää aamuisin. Eikä mulla rahakukkaro ostaa soseita sitä tahtia kun niitä olis mennyt.

Vierailija
2/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin kysyisi miksi syöt leivän ja kahvia aamulla kun ne voisi syödä lounaallakin. No, osa syökin mutta enemmistö ei.

Vauva tarvitsee yön jälkeen täyttävää ruokaa, hedelmäsose ei kauan auta (ainakaan 9 kk iässä). Puuro on terveellistä ja täyttävää suomalaista perusruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurikysymyskin varmasti. Ei pakko ole puuroa antaa.

Vierailija
4/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurohan on mahalle superruokaa. Tekee mahaan "suojakalvon" joten luulen että iso syy on ainakin sen mahaystävällisyys ja täyttävyys.
Älä tartuta lapseen puuroällötystä :-)

Vierailija
5/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, ei meidän 7kk tyttö ainakaan ikinä syönyt puuroa aamuisin. Hän oli silloin vielä niin maitovauva, että kiinteitä meni vain kahdesti päivässä, iltapäivällä ja illalla, ja silloinkin vain vähän. Nyt tyttö on 10kk ja syö aamuisin jugurttia ja vähän leipää, sen verran mitä maistuu. Yleensä ruokahalu on vielä aamulla huono, kun aamulla on tankattu maitoa. Isosisko 2v syö vaihtelevasti aamuisin puuroa, jugurttia, rahkaa tai leipää. Molemmat syövät iltapuuron, joka on vaihtelevasti kaura- tai ruispuuroa, mannapuuroa tai riisipuuroa.

Itse en oikein myöskään innostunut näistä puurosuosituksista. Toki puuroa voi joskus syödä, mutta ei nyt sentään kahdesti päivässä, minun mielestäni. En tykkää aikuistenkaan ruokasuosituksissa viljan ylenmääräisetä tuputtamisesta - en itse halua syödä aterioilla "täysjyväruisleipää sipaisulla kasvirasvalevitettä" viittä kertaa päivässä ja siihen puurot, riisit ja muut päälle. Mutta syököön kukin niin kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
6/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko antaa puuroa. Voit vaikka antaa liha/kasvissoseen, jos susta siltä tuntuu. Mun lapsi ei koskaan tottunut puuroon, aina yökki sen pois. Kun oli päiväkodissa, niin aamuisin oli pakko antaa kotona ruokaa, ettei olisi joutunut sitä puuroa syömään. Mieluummin söi vähän vanhempana aamulla vaikka edellispäivän makaroonilaatikkoa kuin puuroa. Lopulta jouduinkin taistelemaan päiväkodissa ja eskarissa siitä, että lapseni ei tarvitse puuroa syödä, vaan voi leivän tai jotain muuta ottaa. Edelleen nyt 18 vuotiaana ei puuroa syö vaikka kuolisi nälkään. Kaikki eivät ole puuroihmisiä, sitä nyt vaan jostain käsittämättömästä syystä aina tuputetaan aamupalaksi.

Vierailija
7/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltä neuvolasta, miksi suosittelevat puuroa.

Vierailija
8/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tarkkana jos ja kun alkaa antaa lapselle jugurtteja. Niissä on ihan hirveästi sokeria. Parempi on maustamaton jugurtti ja siihen vaikka vähän hunajaa tms. Murot on myös suola- ja sokeripommi. Puuro on terveellistä. Esim vispipuuro puolukoista, punaviinimarjoista tai aprikoosista on ihanaa. Tai manna-, riisi- tai ohraryynipuuro. Nam. 

Vierailija
9/9 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:42"]

Kannattaa olla tarkkana jos ja kun alkaa antaa lapselle jugurtteja. Niissä on ihan hirveästi sokeria. Parempi on maustamaton jugurtti ja siihen vaikka vähän hunajaa tms. Murot on myös suola- ja sokeripommi. Puuro on terveellistä. Esim vispipuuro puolukoista, punaviinimarjoista tai aprikoosista on ihanaa. Tai manna-, riisi- tai ohraryynipuuro. Nam. 

[/quote]

Hunajaa vasta yli 1-vuotiaalle.