Äitinä oleminen - jatkuvaa arvostelua :(
Minua todella ahdistaa se, kun kaikkia äitiyteen liittyviä asioita arvostellaan niin rankasti. Kuulun pariin äitiryhmään fb:ssa ja olen järkyttynyt siitä arvostelun ja pätemisen määrästä. Synnytystapa, imetys, soseet, päivähoito jne... Hyi.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:00"]
Mun mielestä se arvostelu on hyvä juttu, ohjaa ihmisiä toimimaan oikein. Siis sellainen asiallinen arvostelu kuten se että ei hyväksy jos pikkulapsilla ei ole vaikka säännöllistä nukkumaanmenoaikaa. Sellainen turha päteminen on aivain typerää, vaikka joidenkin merkittömien vaatteiden dissaus.
[/quote]
No voi hyvänen aika.
Mitä hyväksymistä siinä sitten on, miksi koet että sinulla on oikeus olla hyväksymättä toisten tapoja? Tapoja on monta, kaikki eivät tarvitse orjallista säännöllistä elämää, varsinkaan jos on kotihoidossa(ennen kuin napiset, niin tietenkin niin että että pidetään huolta unen määrästä jne). Mutta se ei ole kenenkään asia meneekö toisen lapsi nukkumaan seitsemältä vai kymmeneltä, jos aamulla saa nukkua.
[/quote]
Tässä se taas nähtiin, jos on vähänkin erimieltä! :D Vanha vasemmistoakitaattorien taktiikka johtaa keskustelun varsinainen aihe henklökohtaisuuksiin ja siitä eipäs, juupas tasolle.
Täytyy muuttaa omaa asennetta eikä yrittää olla kaikille mieliksi. Eihän sitä selviä edes raskausajasta, jos yrittää kaikkia ohjeita noudattaa, saati sitten lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Raskausaikana jo pitää liikkua mutta ei saa liikkua, pitää syödä kalaa mutta ei saa syödä kalaa, pitää syödä paljon mutta ei saa lihoa...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:14"]
Mun mielestä se arvostelu on hyvä juttu, ohjaa ihmisiä toimimaan oikein. Siis sellainen asiallinen arvostelu kuten se että ei hyväksy jos pikkulapsilla ei ole vaikka säännöllistä nukkumaanmenoaikaa. Sellainen turha päteminen on aivain typerää, vaikka joidenkin merkittömien vaatteiden dissaus.
[/quote]
No voi hyvänen aika.
Mitä hyväksymistä siinä sitten on, miksi koet että sinulla on oikeus olla hyväksymättä toisten tapoja? Tapoja on monta, kaikki eivät tarvitse orjallista säännöllistä elämää, varsinkaan jos on kotihoidossa(ennen kuin napiset, niin tietenkin niin että että pidetään huolta unen määrästä jne). Mutta se ei ole kenenkään asia meneekö toisen lapsi nukkumaan seitsemältä vai kymmeneltä, jos aamulla saa nukkua.
[/quote]
Tässä se taas nähtiin, jos on vähänkin erimieltä! :D Vanha vasemmistoakitaattorien taktiikka johtaa keskustelun varsinainen aihe henklökohtaisuuksiin ja siitä eipäs, juupas tasolle.
[/quote]
Keskustelupalstalla yleensä keskustellaan.
Mikä meni henkilökohtaisuuksiin? Se, että lainaa viestiä?
En hahmota, miten pitkään valvominen ja -nukkuminen on kenellekään haitallista? Kello on pelkkä ihmisen keksimä tikittävä esine, vapaa-aikana ei todellakaan tarvitse juosta kellon kanssa! Väliäkö sillä on, mikä aika ihminen nukkuu, jos kuitenkin nukkuu tarpeeksi? Ankeinta mitä olen taas vähään aikaan kuullut.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:17"]
En hahmota, miten pitkään valvominen ja -nukkuminen on kenellekään haitallista? Kello on pelkkä ihmisen keksimä tikittävä esine, vapaa-aikana ei todellakaan tarvitse juosta kellon kanssa! Väliäkö sillä on, mikä aika ihminen nukkuu, jos kuitenkin nukkuu tarpeeksi? Ankeinta mitä olen taas vähään aikaan kuullut.
[/quote]
Näin. Kotihoidossa oleva 3 v kärsii ilmeisesti suunnattomasti siitä että menee n. klo 22 nukkumaan ja herää n 9-10 aikaan aamulla.
Eiköhän niitä eskarin ja koulun rytmittämiä päiviä ehdi myöhemminkin kokea.
[/quote]
Tavoista ja tavoista mutta jos lapsi saa valvoa kymmeneen ja aamulla pitäisi olla jossain vaikka yhdeksältä niin kyllä tuossa pitää sen vanhemman käsittää missä mättää. Ei se tee kenestäkään hyvää vanhempaa että on vaan äiti tai isä. Kyllä elämä tarvitsee raamit ja rajat vaikka oltaisiin kotona hoitamassa lapsia -kuten minä(kin). Enkä sano tätä päteäkseni vaan siihen että on olemassa vanhempia joita ei itseään kiinnosta herätä aamulla vaan päivällä ja lapsi siinä yhtälössä painaa niin siitä valvomisesta tehdään yhtäkkiä "oma lupa" ja miten se ei muille kuulu mutta kertoohan se miten homeperseesti perheessä maataan puoleenpäivään saakka.
[/quote]
Olet ehkä ankein ihminen mitä voin kuvitella. Huh.
Siis mitä? Olen hoitovapaalla ja meillä vuoden vanha lapsi menee kello 21-22 maissa nukkumaan ja herää kello 9-10 välissä. En ole tiennytkään, että olen tämän perusteella huono äiti. En tosiaan ala heräämään kello 06 maissa ja herättämään lasta, sillä meillä ei ole mikään kiire minnekään.
Olin esikoistani odottaessa eräässä äitiryhmässä, jossa oli yksi niin ilkeä jäsen, että huomasin ajattelevani hänen kommenttejaan myös silloin kun en ollut netin äärellä. Tämä äiti oli jonkinlainen kuningatarmehiläinen, joka kritisoi kovin sanoin muiden paikalla olevien (ja varsinkin niiden jotka eivät paikalla olleet) tekemisiä. Omassa suhteellisen suositussa blogissaan sama tyyppi antoi itsestään ihan toisenlaisen kuvan, kiitteli vuolaasti saamistaan ihanista kommenteista ja vaikutti muutenkin todella hyvältä ja rakastavalta ihmiseltä. Tämän ristiriidan ajatteleminen meinasi puhkaista päästäni verisuonen, joten jonkun aikaa tuskasteltuani poistuin koko mammaporukasta, enkä ole uhrannut tälle kiusaajaäidille montaakaan ajatusta sen jälkeen.
En ollut edes tyypin kiusaamisen kohde, paria pikkuheittoa lukuunottamatta. Pelkkä sivusta seuraaminen sai nämä tunteet aikaan :)
Mitä tahansa teet, se on aina väärin jonkun mielestä. Pitää vain opetella olemaan välittämättä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:08"]
[/quote]
No voi hyvänen aika.
[/quote]
Tavoista ja tavoista mutta jos lapsi saa valvoa kymmeneen ja aamulla pitäisi olla jossain vaikka yhdeksältä niin kyllä tuossa pitää sen vanhemman käsittää missä mättää. Ei se tee kenestäkään hyvää vanhempaa että on vaan äiti tai isä. Kyllä elämä tarvitsee raamit ja rajat vaikka oltaisiin kotona hoitamassa lapsia -kuten minä(kin). Enkä sano tätä päteäkseni vaan siihen että on olemassa vanhempia joita ei itseään kiinnosta herätä aamulla vaan päivällä ja lapsi siinä yhtälössä painaa niin siitä valvomisesta tehdään yhtäkkiä "oma lupa" ja miten se ei muille kuulu mutta kertoohan se miten homeperseesti perheessä maataan puoleenpäivään saakka.
[/quote]
Rautalankaa:
"Tapoja on monta, kaikki eivät tarvitse orjallista säännöllistä elämää, varsinkaan jos on kotihoidossa(ennen kuin napiset, niin tietenkin niin että että pidetään huolta unen määrästä jne).. "
Mutta onhan se tietty mammoille helppo ja hyväksytty tapa hakea lapsi viideltä hoidosta ja laittaa seittemältä nukkumaan, se on sitä hyvää vanhemmuutta se. Kun ei tarvii ku 2 h päivässä niitä kattella. Näin samalla tavalla kärjistäen.