Kuinka saan pidettyä lapsilla isän?
Olemme eronneet lasteni isän kanssa 6 vuotta sitten, lapset nyt 10v, 11v ja 12v.
Aluksi isä piti tiukasti kiinni siitä, että lapset ovat hänellä joka toisen viikon. 3 vuotta sitten isä muutti 40km päähän uuden puolisonsa kanssa ja siirryttiin siihen, että ovat isällään joka toisen viikonlopun ja lomilla vähän pidempään.
Viime aikoina isä on kuitenkin alkanut perumaan viikonloppuja esim. korona-karanteeniin tai työreissuihin vedoten. En usko, että nämä ovat todellisia, kun tulevat aina sinä aamuna kun lasten olisi tarkoitus sinne mennä.
Mitä teen, että saisin lapsilla pidettyä edes jonkunlaisen suhteen isään? Vai annanko vain isä-suhteen hiipua?
Lapsilla on elämässään tärkeinä miehinä isäni sekä uusi puolisoni, joiden kanssa viettävät paljon aikaa eli ilman ”miehen mallia” eivät jää. Ja eipä tuo isänsä taida kovin hyvää mallia näyttääkään..
Kommentit (38)
Tämä ”uusi” puoliso on ollut kuvioissa jo 7 vuotta. Ex-mieheni oli siis suhteessa vuoden ennen kuin asia selvisi minulle ja hän lähti.
Siksi vähän ihmetyttää tämä yhtäkkinen kieltäytyminen lasten näkemisestä.
Et mitenkään. Ihmistä ei voi pakottaa edes omien lastensa tapaamiseen.
Isän puoliso ei halua teidän lapsia sinne. Tavallinen tarina. Tavoite päästä eroon edellisen liiton lapsista on hyvin yleistä naisilla. Isä on hankalassa välikädessä. Ei kannata alkaa valittaa asiasta, se ei auta. Isä tekee niinkuin tekee.
Onko heille tulossa perheenlisäystä? Vanhat lapset pilaavat "ydinperheidyllin".
Vierailija kirjoitti:
Isän puoliso ei halua teidän lapsia sinne. Tavallinen tarina. Tavoite päästä eroon edellisen liiton lapsista on hyvin yleistä naisilla. Isä on hankalassa välikädessä. Ei kannata alkaa valittaa asiasta, se ei auta. Isä tekee niinkuin tekee.
Juuri näin. Äitinä voisit jutella isän kanssa ja kehua miten hyvin hän hoiti lapsia aiemmin, kunnon mies!
Mitkä välisi ovat miehen uuteen vaimoon eli äitipuoleen?
Miks pitää tehdä kersoja, jos ei pysty tarjoomaan heille tervettä perhe-elämää???
Vierailija kirjoitti:
Onko heille tulossa perheenlisäystä? Vanhat lapset pilaavat "ydinperheidyllin".
Tai ovat yrittäneet, eivätkä ole saaneet.
Ikävä juttu kyllä lasten kannalta. Sanoisin isälle ehkä korkeintaan, että ajattelisi miltä lapsista tuntuu, kun hän peruu tapaamisia. Ei kai toisen toimintaan oikein voi vaikuttaa.
Ei tämä ole sinun tekemisistäsi kiinni, joten en turhaan stressaisi asiasta. Jos aikuinen mies sotkee omat ihmissuhteensa (suhteensa lapsiinsa tässä tapauksessa), niin se on ihan oma vika ja vastuu. Et sinä ap ole tässä tapauksessa ollut hankalana.
Mitäs jos ensi kerralla kun tämmöinen yllätysperuminen tapahtuu, antaisit sen puhelimen vaikka vanhimmalle lapselle ja antaisit miehen selittää itse heille miksei taas kerran käy. Sanot sille miehelle, miten kurjaa on taas joutua olemaan tälläinen viestintuoja. Ja kysy suoraan että miksei voi tuollaisista asioista ilmoittaa jo viikkoa ennen. Ja mitäpäs jos tästä lähtien ette enää oletuksena näitä vaihtoja edes tekisi, vaan saisi mies itse ilmoittaa viikon varoajalla milloin on lapset ottamassa luokseen, eli joutuisi itse olemaan sen aktiivinen osapuoli.
Lämpöpatteri ja käsiraudat, toimiva kombinaatio.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se isä itse on se, jota ei kauheasti kiinnosta. Hän tietty saa lisätukea, kun uutta puolisiakaan ei kiinnosta.
Jos iaä oikeasti haluaa lapsiaan nähdä, niin hän priorisoi lapset.
Ehkä isällä on oikeasti omia menoja. Ja hänen uuden puolison tehtävä ei ole teidän lapsia hoitaa. Vain ex- miehesi. Lapsille ikävä tilanne, kun ovat vielä aika pieniä/ nuoria.
Miksi sinun pitäisi panostaa lasten ja heidän isän suhteeseen? Mies on valintansa tehnyt ihan itse.
Voisiko joku kertoa, MIKSI on lapsen etu nähdä ihmistä, joka ei halua tätä nähdä?
Eikös tämä ole sellainen asia joka sinun pitäisi jutella sen isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se isä itse on se, jota ei kauheasti kiinnosta. Hän tietty saa lisätukea, kun uutta puolisiakaan ei kiinnosta.
Puhuu ihminen kuka ei selvästi tiedä mtn uusperheistä. Kyllä mies tarvii vaimonsa, ja hänellä on iso valta mieheen. Hän haluaa olla ykkönen.
Jos aikuinen ihminen (tässä tapauksessa isä) ei halua pitää lapsiinsa yhteyttä, ei siihen toisen ihmisen tekemiset (äidin) vaikuta. Suhde hiipuu, jos isä itse ei ole aktiivinen. Todennäköisesti katuu sitä myöhemmin, mutta et voi itse roikkua odottelemassa, milloin isälle mahdollisesti jokin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu ihminen kuka ei selvästi tiedä mtn uusperheistä. Kyllä mies tarvii vaimonsa, ja hänellä on iso valta mieheen. Hän haluaa olla ykkönen.
Tiedän todella paljon. Minä elän uusperheessä.
Totta kai haluan olla ykkönen, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, näkeekö mies vai ei näe lapsiaan. Emme kyhjötä koko aikaa vierekkäin.
Asia ei edisty ennen kuin istutte löydän ääreen keskustelemaan asiasta. Mies ja sinä.
Kysy myös lapsilta mitä he toivovat ja odottavat isäsuhteiltaan.
Lapsilla on oikeus isään. Isällä ei ole oikeuksia lapsiin tai olla olematta isä lapsilleen. Lastenvalvojaan yhteys heti!
Isät voivat etääntyä lastensa elämästä varsinkin kun on uusi kumppani kuvioissa.
Vaikea juttu sillä isyys on isän asia. Isän pitäisi kantaa vastuu omasta roolistaan.
Onneksi kotonasi on miehen malli lapselle.
Ja ehkä oikea isäkin tulee lapsen elämään enemmän sitten kun hänen uusi suhteensa on asettunut vakiintuneisiin uomiinsa.
Voimia!