Nauti nyt, vauva kasvaa niin nopeasti- fraasi
Olen tässä vauva vuoden aikana kyllästynyt nauti nyt -fraasiin ja muihin vastaaviin kommentteihin.
Jos kerrot kuulumisesi ja kerrot esim että olet tavattoman väsynyt niin mikä saa kuuntelijan vastaamaan nauti nyt, koska sitäjatätä....Eli mikä saa ihmiset luulemaan, että et ollenkaan nauti elämästäsi, päivästäsi, vauva-ajasta jne?
Aina perään saa jatkaa lauseella, mutta kyllä mä tykkään tästä elämänvaiheesta jne.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:26"]Ap jatkaa. ..kyse kun ei ole siitä että en nauttisi tai tiedostaisi ajankulumista. Se vakuuttelu ja selittely vaan alkaa jo kyllästyttää. Eihän missään muussakaan elämäntilanteessa joudu vakuuttelemaan, että asiat on hyvin vaikka nyt on huono päivä, väsyny tai jopa vihainen. Pakkohan ei ole selittää, mutta en halua että toiselle jää väärä mielikuva elämästäni.
Kun vauvani täyttää pian vuoden niin saako sitten mainita että on väsynyt ilman että kommentin sisältö ja alkuperä vääristetään tuolla fraasilla? Vai sitten kun hän on 5v? 10v?
[/quote]Miksi olet niin väsynyt?
Tuo väsymys nyt oli vain esimerkki. Mutta kyllä joo, olen nyt väsynyt kun vauvalla on flunssa+ yskä jo toista viikkoa ja sitä ennen oli levotonta kun sai rokotteen ja sitä ennen olin itse flunssassa ja nukkuminen hankalaa.
En tiedä oliko tuo "miksi olet väsynyt" oikea kysymys vai hyvä esimerkki siitä mitä voisi sanoa jos äiti ihminen kertoo olevansa väsynyt. Sen sijaan, että käsketään nauttia kun nyt olen väliaikaisesti vain väsynyt.
Tuo nauti nyt -on myös kauhean paineita lisäävä. Koska mistä tietää jos äiti on vaikka masentunut ja kärsiikin siitä kun ei jaksa nauttia.
Mua just ärsyttää kun vauvan kanssa kaikki kuvittelee, et väsymys, huono päivä, flunssa, kiire ja kaikki elämän negatiivinen paska johtuu siitä vauvasta. Kun todellisuudessa se on just päinvastoin. Vauvan myötä mä ainakin jaksan sen väsymyksen ja huonot päivät ja muut negat asiat paremmin kuin ennen häntä. Mut jos erehdyn sanoon et oon väsynyt, sen oletetaan johtuvan vauvasta. Vaikka korjaan, ettei johdu vaan esim menin liian myöhään nukkuun, se kuitataan "seliselillä". Myös toi "nauti nyt..." on tuttu fraasi ja tyhmä koska mä oikeasti nautinkin enkä ikinä edes valita lapsesta. Mut oon silti joskus väsynyt, silleen niin kuin olin joskus ennen vauvaakin...
Esikoisen kanssa olisin voinut ja meinasinkin tirvaista turpaan jokaista, joka ton lauseen mulle heitti. Vaikea synnytys, imetys ei onnistunut, vauva ei juonut lähes yhtään maitoa ja nukkui vartin jaksoissa. Vuoden ikäisenä rupesi hieman syömään, kolmevuotiaana nukkui ekan kerran koko yön. Eli olin lähes kuollut väsymyksestä js huolesta ja turhautuneisuudesta ja kaikesta.
Kuopusta täysimetin 5 kk, kasvaa plussakäyrillä, nukkuu hyvin ja on maailman iloisin vauva. Nyt allekirjoitan ton lauseen täysin.
Mulla on sama kun ap:lla. Totta helvetissä mä oon väsynyt kun joudun heräämään öisin 2-3h välein syöttämään. Aamulla ylö klo 8 , kaksi 2-3h lenkkiä(vauva nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa-.-) päivässä ja siihen kotityöt ja vauvan kanssa leikkiminen. Mutta voi kyllä mä tästä nautin. Jokainen vauvan hymy auttaa unohtamaan sen ikuisen väsymyksen. Mutta muut ei käsitä. Sen takia en koskaan sano olevani väsynyt.
Lapsoseni ovat 35 ja 32 vuotiaat, minä kummastelen mihin vuodet ovat kadonneet ja kaipaan aikaa, kun he olivat "helmoissa". *huokaa erittäin syvään ja tirauttaa pienen kyyneleen*
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:57"]Mua just ärsyttää kun vauvan kanssa kaikki kuvittelee, et väsymys, huono päivä, flunssa, kiire ja kaikki elämän negatiivinen paska johtuu siitä vauvasta. Kun todellisuudessa se on just päinvastoin. Vauvan myötä mä ainakin jaksan sen väsymyksen ja huonot päivät ja muut negat asiat paremmin kuin ennen häntä. Mut jos erehdyn sanoon et oon väsynyt, sen oletetaan johtuvan vauvasta. Vaikka korjaan, ettei johdu vaan esim menin liian myöhään nukkuun, se kuitataan "seliselillä". Myös toi "nauti nyt..." on tuttu fraasi ja tyhmä koska mä oikeasti nautinkin enkä ikinä edes valita lapsesta. Mut oon silti joskus väsynyt, silleen niin kuin olin joskus ennen vauvaakin...
[/quote]
ap jatkaa. ..näin on. Ihminen voi olla vaikka nyt esimerkin mukaan väsynyt, mutta nauttii elostaan kuitenkin. Tai kuten minä, en nauti tästä väsyneestä olotilasta kun pää täynnä räkää, mutta nautin vauvan vauva-ajasta.
Ja on päiviä että tämä taapero ikää lähestyvä vauva koettelee hermoja ja jos siitä mainitsee niin jotenkin lannistavaa kuitata se tuolla nauti nyt lauseella. Ihan kuin joku elämän ainoa ja paras aika loppuisi kun vauva täyttää vuoden.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:48"]
Olen tässä vauva vuoden aikana kyllästynyt nauti nyt -fraasiin ja muihin vastaaviin kommentteihin. Jos kerrot kuulumisesi ja kerrot esim että olet tavattoman väsynyt niin mikä saa kuuntelijan vastaamaan nauti nyt, koska sitäjatätä....Eli mikä saa ihmiset luulemaan, että et ollenkaan nauti elämästäsi, päivästäsi, vauva-ajasta jne? Aina perään saa jatkaa lauseella, mutta kyllä mä tykkään tästä elämänvaiheesta jne.
[/quote]
Sinä tulet vielä kaipaamaan tätä aikaa, olet jonkun ihmisen kaikki kaikessa. Kukaan tai mikään ei korvaa sinua juuri nyt. 15 vuoden kuluttua joudut elämäsi kovimman kriitikon eteen.
Nauti siis nyt.
Kyllä oikeasti pitäis vastata väsyneelle äidille että kyllä se vielä helpottaa. Itsekin aina odottelin eka 3kk rajapyykkiä, sitten 6kk. No, lopulta 1v rajapyykki oli se jonka jälkeen helpotti.