Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahasto- ja osakesijoittamisesta kyselen

Vierailija
22.10.2014 |

Kannattaako pienituloisen duunarin sekaantua noihin? Jos, niin kumpaa suosittelette? Vai molempia?

Kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Varoitus, voit vaurastua osakkeilla.

Vierailija
2/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat maksaa pankeille provisiot ostat rahastoja ja jos et niin osakkeita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh elikkäs kannattaa jättää se homma miehesi vastuulle jos sulla semmonen on, naiset eivät osaa sijoittaa :( Jos ei oo miestä niin unohda koko juttu ja keskity vaikka kutomiseen, tai mihin tahansa joka soveltuu naisten vaatimattomille aivoille. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Vierailija
4/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen rahastoja, jos haluat tehdä homman helpolla. Osakkeita, jos haluat nähdä enemmän vaivaa ja ottaa enemmän riskiä.

Vierailija
5/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen säästänyt lapsille lapsilisät rahastoihin...summa nyt yhteensä 24 000€ josta tuottoja on lähes 7000€ eli melkein kolmasosa. Kyllä ne rahastotkin kannattaa, ainakin pitkällä aikavälillä.

Vierailija
6/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ostamaan osakkeita suoraan. Hieman toimialahajautusta ja vain yhtiöihin, joista tiedät jotain tai joista olet kiinnostunut. Osakesijoittaminen on ainakin minulle sekä rahan tienaamista että harrastus.

http://www.osakeliitto.fi/upload/docs/osakesaastajan_opas_aho_ville.pdf

Vierailija
7/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat perehtyä asiaan, niin osakkeisiin. Jos ei kiinnosta, niin sitten rahastoihin jolloin rahastonhoitaja seuraa markkinoita sinun puolestasi, tästä joudut toki sitten maksamaan hallinnointi- yms kulujen muodossa. 

Vierailija
8/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:03"]

Jos haluat maksaa pankeille provisiot ostat rahastoja ja jos et niin osakkeita

[/quote]On myös ilmaisia rahastoja joihin kannattaa laittaa duunarin pienet roposet mielummin kuin alkaa lottoamaan osakkeilla

Vierailija
9/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:09"]

Jos jaksat perehtyä asiaan, niin osakkeisiin. Jos ei kiinnosta, niin sitten rahastoihin jolloin rahastonhoitaja seuraa markkinoita sinun puolestasi, tästä joudut toki sitten maksamaan hallinnointi- yms kulujen muodossa. 

[/quote]Lopeta valehtelu on myös ilmaisia rahastoja

Vierailija
10/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naisena osaan sijoittaa. Osta osakkeita. Suosi hyviä osingonmaksajia, toki voi ostaa jonkun verran hyvää yhtiötä, jonka kurssi on nyt alhaalla. Nokiaa ostaisin ainakin. Varsinkin jos kurssi käy alle 6 e, niin osta. Itse ostin vähän riskillä sitä alle 3 e ja nyt on jo yli 6 kun puhelimet lähti. Ihan kivasti arvo nousi.

Osta kuitenkin useampaa firmaa, niin hajoitat riskiä. Pikkuhiljaa ostelet lisää, osta kun saat halvalla.

Vierailija
11/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:08"]

Mä olen säästänyt lapsille lapsilisät rahastoihin...summa nyt yhteensä 24 000€ josta tuottoja on lähes 7000€ eli melkein kolmasosa. Kyllä ne rahastotkin kannattaa, ainakin pitkällä aikavälillä.

[/quote]

Rahastot toki monesti kannattava sijoitus pitkällä aikavälillä, mutta yleensä suora osakesijoittaminen kannattaa vielä enemmän. Rahastosijoittaminen on toimintaperiaatteeltaan sitä, että rahastoyhtiö sijoittaa sinun rahasi ja on jakamassa voitot, jos niitä tulee, mutta ei tappioita. Todella harva rahasto tuottaa voittoa niin paljon yli markkinoiden yleisen tason, että rahastoyhtiön osuuden siitä vähennettyä voittoa jäisi enemmän kuin vaikkapa pörssin viiteentoista suurimpaan yhtiöön suoraan sijoittamalla.

Vierailija
12/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos (asiallisista) vinkeistä! Täytynee googlailla vielä lisää noita osakejuttujakin. Sijoittajaprofiiliakin tuossa täyttelin. Sen mukaan aika varovainen, korkeintaan maltillinen olisin. Ehkä siis joululahjaksi rahastoa ja jos nälkä kasvaa syödessä (ja tiedot&taidot kasvaa), niin harppaus osakkeisiin :)

Vierailija
13/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ymmärrä mitään osakesijoittamisesta suosittelen sijoittamaan rahastoihin osakkeiden sijaan. Omia suosikkejani ovat Seligsonin rahastot. Seligsonin rahastojen kulut ovat kohtuullisempia kuin esim. pankin tarjoamisssa rahastoissa, mikä perustuu niiden passiivisuuteen (muutokset salkun osakejakaumassa vähäisiä=vähemmän kuluja). Rahat kannattaa joka tapauksessa sijoittaa jonnekin. Nollakorkoisella pankkitililla inflaatio syö kuitenkin säästösi. Toki kaikessa sijoitamisessa pilee aina omat riskinsä, mutta riskiä voi pienentää hajauttamalla sijoitukseet eri sijoitusmuotoihin tai eri rahastoihin. Muita vaihtoehtoja rahasto- ja osakesijoittamiselle ovat mm. sijoittaminen asuntoihin, kultaan, velkakirjoihin jne..

Vierailija
14/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:13"]

Ihan naisena osaan sijoittaa. Osta osakkeita. Suosi hyviä osingonmaksajia, toki voi ostaa jonkun verran hyvää yhtiötä, jonka kurssi on nyt alhaalla. Nokiaa ostaisin ainakin. Varsinkin jos kurssi käy alle 6 e, niin osta. Itse ostin vähän riskillä sitä alle 3 e ja nyt on jo yli 6 kun puhelimet lähti. Ihan kivasti arvo nousi. Osta kuitenkin useampaa firmaa, niin hajoitat riskiä. Pikkuhiljaa ostelet lisää, osta kun saat halvalla.

[/quote]Entäs jos osti 8 eurolla kun se meni heti perään 1.5 euroon?

Vierailija
15/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti kannattaa sijoittaa, mutta pitää muistaa pitää summa sellaisena, että sen voi menettää. jos hajautus on hyvä, on epätodennäköistä, että kaikki menee, mutta sijoittamisessa on siis riskinsä. sijoita vain siis pieni osa rahoistasi.

kannattaa laittaa osa matalariskisiin rahastoihin ja osa osakkeisiin. esim. aktia solida ja danske valtionobligaatio ovat matalariskisiä rahastoja, jotka kuitenkin tuottavat paremmin kuin pankkitili. lykkyä tykö!

Vierailija
16/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:16"]

[/quote]

Rahastot toki monesti kannattava sijoitus pitkällä aikavälillä, mutta yleensä suora osakesijoittaminen kannattaa vielä enemmän. Rahastosijoittaminen on toimintaperiaatteeltaan sitä, että rahastoyhtiö sijoittaa sinun rahasi ja on jakamassa voitot, jos niitä tulee, mutta ei tappioita. Todella harva rahasto tuottaa voittoa niin paljon yli markkinoiden yleisen tason, että rahastoyhtiön osuuden siitä vähennettyä voittoa jäisi enemmän kuin vaikkapa pörssin viiteentoista suurimpaan yhtiöön suoraan sijoittamalla.

[/quote]

tiedän toki tämän. Mutta olen valinnut tarkoituksella rahaston jossa suurin osa varoista on kiinni korkosijoituksissa, ja halunnut näin pienentää riskiä. 

Vierailija
17/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:08"]

[/quote]

[/quote]

Kuinka joku voi olla näin kujalla... 15 suurimpaan pörssiyhtiöön ei ole vielä mikään hajautus...

Vierailija
18/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Mitä helvettiä höpötät?

Vierailija
19/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi ostamaan rahastoja, vaan mieluummin suoraan niitä rahastoja tarjoavien pankkien osakkeita. Suomessa pankit ovat vakavaraisia, ne tekevät hyvää tulosta vuodesta toiseen ja kansallisessa politiikassa ymmärretään kuinka tärkeää on pitää ne pankit pystyssä, vaikka huonommat ajat koittaisivatkin.

Vierailija
20/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:23"]

[/quote]Mitä helvettiä höpötät?

[/quote]

Mikä helvetti tossa oli epäselvää? 

Osakerahastot sijoittavat pääomansa nimensä mukaisesti pörssiosakkeisiin. Kullakin osakerahastolla on oma tapansa valita sopivat sijoituskohteet

http://www.summarum.fi/rahastosijoittaminen/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä