Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmeviikkoinen vauva nukahtaa vain tissille/syliin. Joko pilasin sen?

Vierailija
22.10.2014 |

Onko edessä myöhemmin suuria kasvatusongelmia ja unikoulua, kun olen nyt totuttanut kolmiviikkoisen vauvan nukahtamaan vain tissille tai syliin? Kun nukahtaa, siirän sänkyyn. Jos ei ole vielä kovin sikeässä unessa (eli melko usein), herää tähän siirtoon eikä osaa itse nukahtaa takaisin. Alkaa kitinä joka yltyy itkuksi, jolloin otan takaisin syliin. Tuttia ei ole oikein vielä huolinut, se voisi ehkä auttaa rauhoittumaan itse? Mutta joko tämä lapsi meni pilalle? Sanomattakin selvää, että ensimmäinenh lapsi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piloilla on. Joudut nyt nukuttamaan lapsesi tissille seuraavat 18vuotta.

Vierailija
2/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhottukaa nyt saatana tämän asian kanssa. Jos se vauva nukkuu vaan tissille niin anna nukkua. Jos se itkee vastaa sen itkuun. Unohda unikoulut ja muu hömpötys ja ole äiti lapsellesi! Käytä vaistojasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli samanlainen. Omaan sänkyyn laskemisesta tuli aina paniikki, vaikka aloitin totuttamisen vauvan ollessa 6-viikkoinen. Ei se vaan kaikille lapsille sovi. Hän nukahti tissille tosi pitkään, mutta ei se onneksi ollut mikään suuri ongelma, pääasia että nukahti! Ekat kuukaudet menivät valvoessa, joten oli mukavampi, että lapsi yleensä nukahti eikä itkeskellyt melkein koko yötä.

Et ole pilannut lasta mitenkään, hän vain sattuu olemaan tuollainen. Jaksamista!

Vierailija
4/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva havahtuu siihen, kun lämpötila laskee sylilämmöstä sänkylämpöön. Ota tavaksi kääriä lapsi peittoon jo sylissä, niin sänkyynlaitto onnistuu helpommin.

Mun mielestä on luonnotonta, ettei ihmislapsi saisi nukahtaa syliin. Kaikki nisäkkäät aloittavat taipaleensa tiiviissä ihokontakstissa emoonsa.

Vierailija
5/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole pilannut. Mun 8 kk ikäinen nukahtaa pääasiassa vain tissille. Ei haittaa mua, en jaksa vielä "unikouluttaa". On niin helppoa tämä.

Vierailija
6/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia ja suotavaa, että vauva nukahtaa vain tissille tai syliin. Vauva-aika on lyhyt, kannattaa käyttää suurin osa siitä vauvan sylissäpitämiseen, ihasteluun, haisteluun ja imettämiseen. Varsinkin, jos kyseessä on esikoisesi, sulla on aikaa nauttia vauva-ajasta. Iloitse niistä hetkistä, kun vauva nukahtaa syliisi, koska niitä et takaisin saa.

Vierailija
7/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ovat erilaisia. Älä usko hömpöttäjiä, joiden lauseet alkavat sanoilla "yleensä lapset..." tai "lapsen tulisi...". Jotkut lapset nukahtaa mihin hyvänsä heti kun nukuttaa, toiset lapset tarvitsevat nukuttamista metodilla josta pitävät. Ei se siinä tississä ikuisuuksia roiku, ja 6 viikkoinen on niin pieni, ettei se tajua kuin äidin lämmön ja turvan. Sitten kun alat syöttämään kiinteitä (4-6 kk iässä) moni vauva alkaa vieraantumaan tissistä ja alkaa hyväksymään tuttiakin korvikkeeksi ihan itsestään. Että älä stressaa, pidä vain pieni vauva lähelläsi, ei sitä kauaa kestä kun se juoksee sinua pakoon ja huutaa "äiti pois". ;)

Vierailija
8/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, mukava kuulla. Välillä vain yösyötön jälkeen sitä miettii, että olisko jokin muukin keino... Kun toista tuntia pitää vauvelia sylissä ja itseäkin väsyttäisi :) ap

Vierailija
9/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:47"]

Jee, mukava kuulla. Välillä vain yösyötön jälkeen sitä miettii, että olisko jokin muukin keino... Kun toista tuntia pitää vauvelia sylissä ja itseäkin väsyttäisi :) ap

[/quote]

Ota vauva viereesi nukkumaan. Niin sun ei tarvitse noustaa tai nostaa vauvaa lainkaan sängystä. Jos ette mahdu nukkumaan, laita pinnasänky sivuvaunuksi ja laita alas. Ota viereesi imetettäväksi peittoon kääritty  vauva (älä kääri käsiä peiton sisään, näin vauva voi työntää pois naamalle tulevan peiton tmv.).

Vierailija
10/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja valoja ei kannata panna päälle kun imetät, ettei vauva virkisty. Mulla on sängyssä sellainen pieni patterilamppu, jonka peitän vielä harsolla. Sen avulla näen sen verran, että saan rintakumin paikalleen ym.

Vierailija
11/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko imetettyä yöllä sängyssä köllöttäessä? Vedät vauvan lähelle kroppaa ja jalat vielä koukkuun että tulee oikein tiivis lämmin pesä. Itsellä auttoi omiin sekä vauvan yöuniin tuo. Vauva nyt 3kk ja vieläkin nukkuu vieressä ihan vaan sen takia että nukumme molemmat paremmin.

Ehtii sinne omaan sänkyyn totutella myöhemminkin, vaikka sitten kun aletaan iltapuuroa syödä ja yösyötöt vähenevät.

Vierailija
12/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki kolme nukkui tissille alusta lähtien. Sillä takasin itsellenikin pidemmät unet kun lapsi oli tankattu täyteen. Kyllä ne siitä oppi nukkumaan ilman tissiä kun imetys lopetettiin. Ei tarvinnut edes tuttupulloa apuun. Imetyksen jälkeen vaan uudet iltarutiini, parissa päivässä ne niihin oppi. 

Meillä yksi lapsi heräsi siirron yhteydessä, jolloin me lämmitettiin peti sellaisella sähkölämpöhuovalla (otettiin se pois juuri ennen vauvan sänkyyn siirtoa). Vauva pääsi lämpimästä sylistä lämpimään petiin eikä herännyt. Tuota voisit kokeilla. Petihän on syliä viileämpi ja vauva voi siihen viilenemiseen herätä.

Vierailija
13/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös villa-alusta on lämmin, kun vauvan siirtää omalle paikalleen.

Vierailija
14/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v sitten olin 4 viikkoisen vauvan äiti ja hyvin on tissiltä vieroittunut tänäpäivänä :)... Minusta oli tosi helppoa nukuttaa lapsi vierellä ja nukkua itsekin siinä. Mies nukkui sängyn vieressä patjalla niin oli tilaakin ihan tarpeeksi... Tee niin mikä on helpointa. Se on äidinvaistoa jos mikä :)... Voi kun olisi vielä sellainen pieni...  

Vierailija
15/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajatella asiaa biologian kautta: parhaiten selviävät ne vauvat, joiden olemassaoloa äiti ei unohda, eikä tule vahingossa jättäneeksi johonkin potentiaalisesti vaaralliseen paikkaan. Vauvan kuuluukin säpsähtää, kun joutuu eroon äidistä.

Vierailija
16/16 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuoden ikänen vauva..no eipä olla imetetty ja yritettiin mennä neuvolan ohjeiden mukaan eli ei yösyöttöjä vaan silittelyjä..no onneksi vaisto sano et ei näin voi jatkaa vaan muutettiin tapa meidän mukaiseksi. Eli nyt annamme maitopullon ja otamme viereen nukkumaan ja koko perhe on tyytyväisempi. Meillä on muutama isompikin lapsi joten yöhuudot on yritetty minimoida.