Kuinka paljon sinun eläkkeesi olisi nykyisten tulojen perusteella?
Mulle tuli yksi päivä tässä Ilmarisen eläkeote ja mulle olisi nykyisten tähän mennessä saatujen tulojen perusteella tuleva eläke n. 76€/kk. Heh!!!
Onneksi siihen on vielä 30v, ennenkuin rupean tuota eläkettä saamaan. Pärjäisiköhän sitä silloin tuolla summalla. ;-P
Kommentit (5)
Mulla taisi olla 5€/kk :D Tosin olen kotona lasten kanssa. Toki siinä on se vähimmäismäärä minkä saa, ei kenellekään noin vähän tule :D
En viitsi edes katsoa niitä otteita. Saan sitten sen takuueläkkeen, jos elän niin vanhaksi. Turha murehtia, kun asialle ei kovin paljon voi tehdä. Tosin lottoan joka viikko, eihän sitä koskaan tiedä.
No minä saan jo eläkettä, olen työkyvytön. Työeläkettä minulle ehti kertyä viitisen kymppiä, joten saan sen päälle täyden kansaneläkkeen ja vielä tulee joku kymppi takuueläkettä koska nuo ensinmainitut jäävät yhteensä alle sen takuueläkkeen. Joka siis on tällä hetkellä 743,38.
Linkkiä mitä se siis tarkalleen tarkoittaa jos työeläkkeen määrä olisi joitain kymppejä tai satasia:
http://www.kela.fi/takuuelake_maara
Sitten tietysti tulee nuo tulevan ajan laskukaavat joiden perusteella se lasketaan jos nyt tulette työkyvyttömäksi, minun aikanani ei laskettu tulevan ajan ennusteita koska olin ollut kotona liian monta vuotta.
Tuo määrä, mikä on ilmoitettu, kertoo varmaan vain sen, paljon olet tähän mennessä ansainnut työeläkettä. Netistä löytyy sähköinen työeläkeote, ja siinä on arvio myös siitä, mikä eläke tulee olemaan, jos palkka pysyy samana ja jatkat työelämässä 60-vuotiaaksi, 63-vuotiaaksi tai 65-vuotiaaksi. Tosin se perustuu nykyiseen eläkemalliin, nythän se uudistuu, eli ei ne laskelmat pidä paikkaansa. Mutta ehtiiän ne muuttua vielä moneen kertaan ennen kuin eläkkeelle jää...
tässä linkki: https://www.tyoelake.fi/fi/tyoelakeote/sahkoinentyoelakeote/Sivut/default.aspx
Muistaakseni viimeksi kun tuli eläkeote niin summa oli jotain päälle 500e/kk, että aika pieneltä kuulostaa toi sun summa jos kuitenkin olet jo yli kolmekymppinen. Itse olen 36v. Mutta muistathan että jos olet ollut erilaisissa työtehtävissä julkisella ja ymsityisellä puolella niin noita eläkkeitä voi olla sulla muuallakin kuin Ilmarisella. Ja loppupuolellahan tuo summa vasta alkaa kohota merkittävästi.