Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

B- 12 vitamiinin puutos ja pysyvät oireet

Vierailija
21.10.2014 |

Onko kenelläkään kokemsta, suomen kielistä linkki vinkkiätai muuten oikeaa titoa , mitkä ovat B- 12 vitamiin puutoksen ns pysyvät oireet?

Itselläni todettiin perniöösianemia 1 v sitten , kun oli tosi huonossa kunnossa. Pää /kroppa ei toiminut lainkaan. Alkuun sain  pistoksia joka toinenpäivä n 1 kk sen jälkeen joka toinen viikko 6 kk  jonka jälkeen ylläpitohoitona nyt 3 kk välein.

Olo on toki nyt parempi kun alussa, pääsen kävelemään , rytmihäiriöt ovat poistuneet ja tiedän kuka olen.  Lääkäri sanoi sillloin  taudin löydyttä et katsotaan miten neurologiset oireet paranevat  jotain voi kuulema jäädä pysyväksi. 

Mitkä ovat näitä mahdollisesti pysyviä oireita ja eikö niille voi mitään tehdä?? Minulla on edelleen käsien / jalkojen  jakuvaa pistelyä ja tunnottomuutta, taspainohöiriöitä, Korvien soimista, Inkontinenssia, muisti pätkii uuden oppiminen on hankalaa ja esim lukeminen on hitaampaa ja kirjoittaessa teen paljon virheitä.Olen ajottain todella väsynyt, Koen uupimuksen kutenkin Fyysisenä. Masentunetta mielialaa minulla ei ole.

Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa taudista, mutta mistään en ole löytyänyt kunnollista litsaa mikä oireistani voisi selittyä b- 12 puutteesta , vai onko minulla jotain muuta. Ja miksi oireet eivät häviä nyt kun vitamiini vajaus on korvattu oikealla hoidolla eli pistoksilla?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä mitään tieteellistä tähän, mutta kärsin itse b12 vitamiinin puutteesta. Tosin minulla ei ole anemiaa, vaan tuo puutos on mysteeri. Se ei vain imeydy.

Olin todella huonossa kunnossa, kun tuo puutos löydettiin. Nukuin vuorokausia läpi, aivot tuntuivat olevan yhtä mössöä, lukeminen/kirjoittaminen vaikeaa, kun tuntui, ettei ymmärrä sanoja jne. olin jo pari vuotta kärsinyt huimauksesta, jonka takia en päässyt kunnolla kävelemään. Loppuajasta muutuin todella apaattiseksi. Mikään ei kertkaikkiaan tuntunut miltään. Ihoni pigmentoitui, raajat puutui ja voimakasta lihasheikkoutta oli jne.

Pistokset aloitettiin ja sellainen masentuneisuus hävisi kuin tuhka tuuleen. Muutkin oireet parani suurimmaksi osaksi, mutta en ole sen jälkeen tuntenut olevani "oma itseni". Lihakset on helpommin väsyvät, väsymys on myös lievänä koko ajan päällä, huimaus jäi pysyäksi jne. Käy edelleenkin sellaisella vajaateholla koko ajan, vaikka tilanne on huimasti parempi, kuin ennen pistoksia.
Huomaan kyllä eron pistoksen jälkeen, jolloin jaksan olla n.2-4viikkoa energisempi. Minulle piikki laitetaan 2kk välein ja juuri ennen piikkiä olen n.viikon kerennyt olla taas sellaisessa väsymyskoomassa.

Mutta ihan oma veikkaus on, että kyseessä on se, että nämä ongelmat kerkeää "kroonistumaan", kun jatkuvat pitkään, jolloin hoito ei enää tehoa niihin. Hermovaurioitahan tuo puutos ilmeisesti voi aiheuttaa myös.

Vierailija
2/24 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö vielä muitakin asiasta tietäviä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry että nostelen tätä taas, mutta kiitos kympille. Ehkä tästä olisi syytä etsiä joku hyvä reumalääkäri pk seudulta. Jokin on joko edelleen pielessä tai sitten tää pelkkä b- 12 puutos on tehnyt tuhojaan mutta kukaan ei niitä enää noteraa millään lailla. Kontolleita ei ole ja kun TK.ssa kastotaan että hoito on aloitettu ( pistokset ).kävin yksityiselle neurologilla- nurella mutta hänen ai kullä tietnyt aiheesta senkään vertaa kun tervaysaseman yleislääkäri.

Olen vain haamu omasta itsestäni :( Olen nyt ottanut virkavapaata työstäni, enkä tiedä miten kauvan voi tätä palkatta olemista jatkaa. En kutenkaan selviä anää vaativassa työssäni.  Ei uskoisi että olen korkeaokoulututkinnon joskus suorittanyt, niin yksinkertaiset ja hitaasti ajetteleva minusta on tullut. Lisäksi nuo fiisiset haitat, väsyn todella nopeasti,pussi nousee pienestäkin rasituksesta,en sieä lämmintä ilmaa = veren paineet laskee reippaasti alle sataan, liahakset ovat heikot ja kokoajan raajat puutuu.

Olen tehnyt aikka mitä masennus seuloja  tuleos ei masennusta. Halusisin tavata ihmiseia ja tapailenkinn , mutta saatan nukahtaa kesken teatterin. eli kunnossa en ole ja pakkohan tähän vointiin on apua sada.

Vierailija
4/24 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.Miten sinulla on päädytty 2kk välin pistoksiin ? Hoitojen alettua en ole käynyt lääkäeissä, labrat otittiin th toimesta, joten kukaan ei ole kysynyt miten minulla menee. itsestäni tuntuu sitä että heti kun siiryttiin 3kk väleihin alkoi mennä taas huonommin. 2kk jälkeen alkaa nivel kivut,lihasheikkous  ja mustin pätkiminen.Mutta tuo "väsymys kooma--kuvaava termi on kyllä pahinta. minulla alkaisi työt tammikuussa(hoitovapaa päättyy )mutta tässä kunnossa en kyllä kykene vanhaan vastuulliseen työhöni.

tuntuu että aivot ois sulanut :(

Vierailija
5/24 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kanssa allekirjoittaa nimenomaan tuon "aivot on sulanut" tuntemuksen, joka minulle jäi, vaikka tilanne on parempi, kuin aikaisemmin.
Ei ikäänkuin pääse enää siihen normaalitilaan, vaan koko ajan on vähän sellainen "tollo"-olo.

Lääkäri määräsi tuon pistosvälin, ihmettelin itsekkin sitä, koska tuo 3kk väli on kai se yleinen pistosväli.
Minulla on kontrolli vielä loppuvuodesta, että voi olla, että minullakin sitä väliä venytetään. Tosin toivottavasti ei, kyllä tämä 2kk tuntuu olevan se aika maksimi aika ja siitä viimeiset viikot se väsymys on todella sellaista pakottavaa, saattaa nukahtaa vähän omituisiin tilanteisiin ja paikkoihin ja tuntuu, ettei kertakaikkiaan aivot käsittele mitään, vaan on vain semmoinen surina päässä.

Kyllä tähän tautiin suhtaudutaan vähän sillätavalla oudosti, minulle ei ole juurikaan kerrottu mitä se aiheuttaa ja juuri noita, mitkä voi jäädä pysyviksi oireiksi ja katoaako ne ikinä. Se on vähän sellainen :"sulla on tälläinen ongelma, laitetaan sulla piikillä tämä ja se siitä"- juttu.

Mutta sinun kannattaa ehdottomasti kysyä sitä pistosvälin pienentämistä. Sanot, että oireet ei pysy poissa tuota aikaa, on se kuitenkin paljon helpompaa, ettei niin pitkäksi aikaa ainakaan kerkeä oireet palata!.
Tsemppiä hirveästi sinulle! (itse koen hankalaksi myös sen, ettei kukaan oikein tiedä tälläisestä. Sitä kun sanoo, että minulla on vitamiininpuutos, niin ihmiset tuppaa ajattelemaan, että no entäs sitten, eihän semmonen mitenkään elämään vaikuta, syö vähän d-vitamiinia purkista.. )

t.2

Vierailija
6/24 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertaistuki on kyllä parasta. tosiaan tästä taudista ei tunnu kukaan tietävän mitään.Minäkään en ole minä enää--muta on tullut Hieman yksinkertainen. Ja toi viimeinen kuu pitoksen jälkeen on tosi kömpelöä ja kivuliasta. vaikka olisin nukkunut pitkät yö unet niin nukahtelan kskellä päivää istualleen. Täytt soittaa lääkärille ja kysyä tuota pistosväliä. Jos saisi sen lyhyemmäksi.

Vierailija
7/24 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita sairastuneita tai asiasta jotain tietäviä.

Vierailija
8/24 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelenkiintoista luettavaa. B12 kiinnostaa siksi, että olen kasvissyöjä. Lääkäri on kehoittanut ottamaan vitamiinin purkista.

ohis

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00788

Vierailija
9/24 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumoisin luin lehtijutun joka pysähdytti miettimään. Hereillä pysyminen oli vaikeaa. En saanut mitään kotitöitä tehdyksi kun koko ajan väsytti. Lukemani jutun innoittamana ostin B-12 vitam. jota laitetaan pipetillä suoraan kielen alle. Tipat ovat yltiömakeita, maistuu vadelmalle. Makeus yökötti, mutta sinnikkäästi otin vitamiinit. En osaa sanoa aikaa miten kauan meni, (ehkä 2 vkoa) kun aloin piristyä. Puolisoltani utelin oliko hän huomannut, että olen ollut koko päivän jalkeilla :). Vautsi, se oli ihana tunne. Mitään mittauksia mulle ei ole tehty. Huomasin, että lähes kaikki ravinto joista voisi saada B-12 vitamiinia eivä läheskään kuulu mun ruokavalioon. Mitään masentuneisuutta en tuntenut, ennemminkin turhautuneisuutta itseäni kohtaan.

Olen myös erittäin kiinnostunut, mikäli vielä löytyy henkilöitä jotka haluavat tästä vitamiinista/puutosoireista/ olotilastaan kertoa.  

Vierailija
10/24 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP,  pitkittyneestä B12-puutoksesta voi todellakin jäädä pysyviä neurologisia vaurioita, jotka sopivat oireisiisi. Mutta nämä samat oireet sopivat myös tiettyihin autoimmuuni- ja reumasairauksiin, fibromyalgiaan, krooniseen väsymysoireyhtymään, paniikkihäiriöön ja jopa keliakiaan, jotka voivat joko liittyä B12-vitamiinin puutoksen syntymään (Sjögrenin oireyhtymä, joka kuivattaa limakalvoja, myös vatsalaukussa) tai  saattavat puhjeta nimenomaan yleiskunnon romahdettua. Tiedän, koska itseltäni myös tutkittiin ihan ensimmäisenä kuvaamiasi oireita saatuani B12-puutos. Kun B12-puutosta ei löytynyt, tehtiin mm. keliakia-, SLE- ja reumatestit. Reumalääkäri diagnosoi minulta fibromyalgian, ja sen hoitoon aloitettiin unen laatua parantavaksi ja kipukynnystä nostavaksi tarkoitettu amitriptyliini lääkitys. Olin aluksi hitusen skeptinen, sillä en kokenut nukkuvani erityisen huonosti, nukahdan illalla helposti enkä tietääkseni heräile aamuyöstä. Mutta kuinka ollakkaan, lääkityksen aloituksesta ei mennyt kuin pari viikkoa, ja olin jo fyysisesti ja henkisesti virkeämpi. Kipuja minulla on edelleen.

Joten kyllä suosittelisin ainakin reumalääkärillä käyntiä, he tietävät eniten B12-puutokseen liittyvistä sairauksista.

Vierailija
11/24 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä ketään, jolla olisi tällä hetkellä noita keskusteluissa edellä mainittuja oireita....tarvitsisin tietoa, koska tunnen olevani niin yksin nöiden oireideni kanssa ja pelkään pahinta eli dementiaa. Minulla on todettu yli vuosi sitten B12-vitamiinipuutos.

Vierailija
12/24 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa, mikä johtuu mistäkin, kun itselläni on sekä d-vitamiini, rauta että b12-vitamiinipuutos. Olen tosi ravintotietoinen, koostan ateriani huolella ajatellen, kasvis-kalaruokavalio ja talvella söin d-vitamiini-magnesium-kalsium -lisää. Ajatukset haparoi, kirjoittaminen vaikeaa, laskujen maksu unohtuu, kirjaston lainat jää palauttamatta, puhtaat astiat seisoo monta päivää astianpesukoneessa ja ihmiset kuittalee psykiatreilla ja ruuhkavuosilla. Sanat unohtuu tai tulee mieleen väärällä kielellä. Asiaa ei helpota kilpparin vajaatoiminta. Koko ajan paniikki päällä, mitä seuraavaksi tapahtuu?

Vierailija
13/24 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harmi, että vegaanien pitää oppia asioita kantapään kautta. :(

Vierailija
14/24 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on B12 puutos, johtuu diabetes2:n syömästä Diformin lääkkeestä. Se kuulemma estää b12 vitamiinia imeytymästä.

Mä syön purkista päivittäin yhden Betolvex 1mg tabeletin. Tää lisättiin mun lääkeohjelmaan diabeteshoitajan toimesta, kun oli tullut jotain uutta tutkimustietoa aiheesta.

Nyt tätä ketjua lukiessani hoksasin, että olihan mulla lieviä puutosoireitakin ollut jo silloin. Tuo raajojen pistely esim on nyt loppunut ja väsymys lakannut yms.

Eli ei ole mitään tietoa asiasta itselläkään enempää, mutta kiitos vanhan ketjun nostajalle ja aloittajalle, sain paljon uutta tietoa asiasta jo tämän ketjun pohjalta.

Vierailija
15/24 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisesta ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan. Pistoksia hakevat ja erityisesti niistä puhuvat tekevät väärin!

Vierailija
16/24 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/24 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lisää tietoa:                                                           http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/49e6bc66.htm

B12-vitamiinin puute on yleistä iäkkäillä ja voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa monenlaisia oireita ja löydöksiä, mm. muistihäiriöitä, ääreishermoston vaurioita ja anemiaa. Hoito tulisi aloittaa riittävän varhaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi, mutta varhaisen B12-vitamiinin puutteen diagnostiikka on vaikeaa. Vaikka useita laboratoriotutkimuksia voidaan käyttää varhaisen B12-vitamiinin puutteen toteamiseksi niiden valinta ja tulkinta on ongelmallista. 

LL Saila Loikaksen väitöstutkimuksessa todettiin, että B12-vitamiinin puutteen esiintyvyys suomalaisessa yli 65-vuotiaasta väestössä on 12 %, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin muissa länsimaissa. Diagnosoimaton B12-vitamiinin puute oli yleistä; 78 %:lla potilaista diagnoosi ei ollut tiedossa. Uusi, biologisesti aktiivista B12-vitamiiniosuutta mittaava laboratoriotutkimus (holotranskobalamiini, holoTC) todettiin rutiinikäyttöön sopivaksi ja se soveltuu jatkotutkimukseksi B12-vitamiinin puutteen varmistamiseen tavanomaisen B12-vitamiinimäärityksen lisäksi.

Vierailija
18/24 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisesta ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan. Pistoksia hakevat ja erityisesti niistä puhuvat tekevät väärin!

Sinä teet väärin kun tuollaista paskaa syötät, ihmettelen ettei mielipidetäsi ole poistettu sillä se on todella vaarallista kommentoida tuollaista soopaa:  Minkähän alan lääketieteelisen koulutukset oletkaan saanut ?!

B12 vitamiinin puutoksesta kärsivät ovat todella erillaisia yksiköitä nuorempia ja vanhempia ja kaikilla on eriasteisia oireita ja vaivoja,  on perinnöllistä tautia kantavat niinkuin itsekin ole, molemmilla vanhemmillani oli se aikoinaan. 

Tässä lisää tietoa:                                                http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/49e6bc66.htm

B12-vitamiinin puute on yleistä iäkkäillä ja voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa monenlaisia oireita ja löydöksiä, mm. muistihäiriöitä, ääreishermoston vaurioita ja anemiaa. Hoito tulisi aloittaa riittävän varhaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi, mutta varhaisen B12-vitamiinin puutteen diagnostiikka on vaikeaa. Vaikka useita laboratoriotutkimuksia voidaan käyttää varhaisen B12-vitamiinin puutteen toteamiseksi niiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.   

LL Saila Loikaksen väitöstutkimuksessa todettiin, että B12-vitamiinin puutteen esiintyvyys suomalaisessa yli 65-vuotiaasta väestössä on 12 %, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin muissa länsimaissa. Diagnosoimaton B12-vitamiinin puute oli yleistä; 78 %:lla potilaista diagnoosi ei ollut tiedossa. Uusi, biologisesti aktiivista B12-vitamiiniosuutta mittaava laboratoriotutkimus (holotranskobalamiini, holoTC) todettiin rutiinikäyttöön sopivaksi ja se soveltuu jatkotutkimukseksi B12-vitamiinin puutteen varmistamiseen tavanomaisen B12-vitamiinimäärityksen lisäksi.

Vierailija
19/24 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAILA LOIKAS, lääketieteen lisensiaatti, TYKSLab

B12-puute aiheuttaa vahttps://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/11/tiesitko-taman-b12-vitamiinist… oireita.

Puutostila voi syntyä eri tavoin. Monipuolinenkaan ruokavalio ei turvaa B12-saantia, jos potilaalla on imeytymisongelma.Tämä koskee erityisesti ikääntyneitä.

Puutoksen oireita ovat muun muassa anemia ja hermosto-oireet, kuten tuntoaistin ja muistin häiriöt ja kehon ääriosien pistely ja puutuminen. Pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa pysyviä hermostollisia vaurioita.

B12-vitamiinin merkityksestä väitöskirjan tehnyt lääketieteen lisensiaatti Saila Loikas korostaa hoidon aloittamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi.

– Lihasheikkous ja jalkojen asentotunnon häiriintyminen ovat jo ääreishermostovaurion myöhäisiä vaiheita, Loikas selvittää.

– B12-puute on vakavimmillaan liitetty myös neuropsykiatrisiin tilanteisiin, kuten keskittymisvaikeudet, muistihäiriöt, dementia, depressio ja jopa psyykoottiset oireet.

Vegaanille B12 on elintärkeä.

Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat vegaanit saattavat kärsiä B12-vitamiinin puutoksesta ja siksi jokaisen vegaaniksi ryhtyvän pitäisikin huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista heti alusta alkaen.

B12-vitamiinia on lisätty moniin vegaaniruokavalioon sopiviin elintarvikkeisiin. Täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintolisissä esiintyvä B12-vitamiini on aina mikrobien tuottamaa, eli sitä ei ole eristetty lihasta tai muista eläinkunnan tuotteista ja sopii siis vegaaneille. Kasvisperäisestä ruoasta B12-vitamiinia ei saa.

Merilevien, sienten ja fermentoitujen tuotteiden käyttö ei myöskään turvaa B12-vitamiinin saantia. Ne sisältävät lähinnä B12-vitamiinin analogeja, joilla ei ole biologista aktiivisuutta ihmiskehossa ja jotka estävät aktiivisen B12-vitamiinin toimintaa kehossa.Jos saat liian vähän B12-vitamiinia, valitse jokin näistä vaihtoehdoista:

Käytä täydennettyjä elintarvikkeita 2-3 kertaa päivässä saadaksesi ainakin 3 μg vitamiinia

Syö päivittäin yksi B12-vitamiinitabletti sisältäen vähintään 10 μg vitamiinia

Ota kahdesti viikossa vähintään 1000 μg annos vitamiinia ravintolisänä

Tärkeää B12-vitamiinin ravintolisänä nauttimisessa on sen säännöllinen ja riittävä käyttö. Jos ruoankäyttö vaihtelee päivästä toiseen, voi ravintolisien käyttö olla suositeltavampi ja varmempi vaihtoehto.

(Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti)

B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa.

Joka kymmenes yli 65-vuotiais suomalainen kärsii B12-vitamiinin puutteesta. B12-vitamiinin riittävä saanti varmistetaan monipuolisella ruokavaliolla ja tarvittaessa vitamiinitabletteilla ja pistoksilla.

Saila Loikaksen mukaan B12-vitamiinin puutetta on helppo hoitaa, mutta sen varhaisen puutteen diagnostiikka on vaikeaa.

– B12-vitamiinipitoisuus tutkitaan laboratoriokokeilla, mutta kokeiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.

– B12-vitamiinin puutetta on hyvin helppo hoitaa elinikäisellä vitamiinikorvauksella, jos vitamiinin puutteeseen on pysyvä syy. Muuten vitamiininpuutos korjataan kunnes puutoksen syy on poistettu, Loikas selvittää.

ASIANTUNTIJA:

SAILA LOIKAS, lääketieteen lisensiaatti, TYKSLab

Lähteet:

Duodecim: Terveyskirjasto

Fineli

Vierailija
20/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B12 Pernisiöösi anemia johtaa kuolemaan hoitamattomana, itse sitä sairastavana  tiedän kuinka vakavia sen aiheuttamat vaivat voivat olla .

Meille sairastuneille  Cohemin depot pistokset ovat elinehto, tuo ylläolevan vegaaninhörhön kirjoitus on  sairaan hörhön kirjoitus, toivottavasti joutuu vastuusen joskus  kirjoituksistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi