Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

B- 12 vitamiinin puutos ja pysyvät oireet

Vierailija
21.10.2014 |

Onko kenelläkään kokemsta, suomen kielistä linkki vinkkiätai muuten oikeaa titoa , mitkä ovat B- 12 vitamiin puutoksen ns pysyvät oireet?

Itselläni todettiin perniöösianemia 1 v sitten , kun oli tosi huonossa kunnossa. Pää /kroppa ei toiminut lainkaan. Alkuun sain  pistoksia joka toinenpäivä n 1 kk sen jälkeen joka toinen viikko 6 kk  jonka jälkeen ylläpitohoitona nyt 3 kk välein.

Olo on toki nyt parempi kun alussa, pääsen kävelemään , rytmihäiriöt ovat poistuneet ja tiedän kuka olen.  Lääkäri sanoi sillloin  taudin löydyttä et katsotaan miten neurologiset oireet paranevat  jotain voi kuulema jäädä pysyväksi. 

Mitkä ovat näitä mahdollisesti pysyviä oireita ja eikö niille voi mitään tehdä?? Minulla on edelleen käsien / jalkojen  jakuvaa pistelyä ja tunnottomuutta, taspainohöiriöitä, Korvien soimista, Inkontinenssia, muisti pätkii uuden oppiminen on hankalaa ja esim lukeminen on hitaampaa ja kirjoittaessa teen paljon virheitä.Olen ajottain todella väsynyt, Koen uupimuksen kutenkin Fyysisenä. Masentunetta mielialaa minulla ei ole.

Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa taudista, mutta mistään en ole löytyänyt kunnollista litsaa mikä oireistani voisi selittyä b- 12 puutteesta , vai onko minulla jotain muuta. Ja miksi oireet eivät häviä nyt kun vitamiini vajaus on korvattu oikealla hoidolla eli pistoksilla?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tällä ketään, jolla olisi tällä hetkellä noita keskusteluissa edellä mainittuja oireita....tarvitsisin tietoa, koska tunnen olevani niin yksin nöiden oireideni kanssa ja pelkään pahinta eli dementiaa. Minulla on todettu yli vuosi sitten B12-vitamiinipuutos.

Minulla on vatsassa synnynnäisesti se intrisic factor, joka heikentää b12-vitamiinin imeytymistä ja aiheuttaa anemiaa. Pelkkään hemoglobiiniin ei kannata tuijottaa vaan pitää mitata ferritiini.

Itse syön joka päivä lääkärin neuvosta yhden Betolvexin sekä otan yhden Obsidanin ja juon vielä Kräuterblutsaftia päälle. Pidän kahden tunnin väliajan ennen ja jälkeen tuota satsia. Syön yleensä samalla välipalaksi vaikka appelsiinin tai marjoja. Ilman tuota komboa kulkisin zombiena aivosumussa. Koska intrisic factor on synnynnäinen joudun tekemään näin loppuikäni.

Tottakai nyt harmittaa kun kouluni menivät aikoinaan huonosti kun ei tajuttu tutkia kunnolla mistä väsymykseni ja aivosumuni johtuu. Minua pidettiin milteinpä heikkolahjaisena ja syötettiin Ramavitia varmaan tuhansia litroja kun olin lapsi. Välillä tekee mieli mennä korottamaan yo-todistuksen arvosanoja ja aloittaa kaikki alusta ihan koulutuksesta lähtien. En tosin tiedä onko minulla mahdollisuutta saada enää opintotukea.

Vierailija
22/24 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitte infektioperäisestä ongelmasta, eli infektiot ja immuunipuolustus mikrobeja jahdatessaan hajottaa elimistönne ja solut siihen päälle. Vaaditaan antibioottihoitoa _ja_ ravintolisähoitoa. Jotkut ovat varmaan kokeilleet Marshallin protokollaa, mutta siihen ei pidä ryhtyä, ellei ravintolisät ole tuttuja. Siinä meni jotenkin pieleen, kun alkup. keksijä ei ottanut huomioo että monet joutuvat ongelmiin pidemmällä aikavälillä, elleivät tankkaa tiettyjä ravintolisiä samalla. Ylivoimaisesti tärkeimmät ovat tietysti B-vitamiinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietoa Pernisiöösi anemiasta eli B12 vitamiinin puutoksesta:

Lainaus:

http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta

myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän

ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa

demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella.

Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset

oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).

Metyylimalonihappovirtsaisuus voi johtua perinnöllisestä entsyymivirheestä tai

B12-vitamiinin puutteesta. Perinnöllisissä häiriöissä seeruminB12-

vitamiinipitoisuus on normaali.

Seerumin pieni B12-vitamiinipitoisuus viittaa vitamiinin puutteelliseen saantiin

ravinnosta tai imeytymisen häiriöön. Ihminen saa kyseistä vitamiinia

ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joista tärkeimmät ovat liha ja maito.

Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattaville voi kehittyä B12-vitamiinin puutos.

Imettäessään tiukalla kasvisruokavaliolla olevat naiset tarvitsevat B12-

vitamiinilisää, vaikka he olisivat oireettomia (Wighton ym. 1979, Sklar 1986).

B12-vitamiinin imeytymisen häiriöitä esiintyy erilaisissa mahalaukun ja

suoliston limakalvoa vaurioittavissa sairauksissa, kuten atrofisessa gastriitissa

sekä mahalaukun ja ohutsuolen leikkausten jälkeisissä tiloissa (Allen 1992).

Suomessa on kuvattu myös B12-vitamiinin imeytymisen harvinainen

synnynnäinen häiriö (Gräsbeck ym. 1960). Sikiökaudella tätä vitamiinia siirtyy

ilmeisesti aktiivisesti istukan läpi, sillä vastasyntyneen seerumin B12-

vitamiinipitoisuus on suurempi kuin äidin (Giugliani ym. 1985). Mikäli kyseisen

vitamiinin saanti ravinnosta ei ole riittävä, lapsi saa oireita vasta muutaman

kuukauden iässä (Michaud ym. 1992).

B12-vitamiinin aineenvaihdunta on pääpiirteissään esitetty kuvassa 2 (Fenton

ja Rosenberg 1989). Vitamiini imeytyy ohutsuolesta mahalaukun limakalvon

parietaalisolujen erittämään sisäiseen tekijään (intrinsic factor, IF)

sitoutuneena. Soluissa kobalamiini muuntuu adenosyylikobalamiiniksi (Ado-

Cbl) ja metyylikobalamiiniksi (Me-Cbl). Ensin mainittu toimii kofaktorina

metyylimalonyyli-CoA-mutaasille, joka muuttaa metyylimalonyyli-CoA:n

suksinyyli-CoA:ksi. Tämän reaktion estyminen aiheuttaa metyylimalonihapon

erittymisen virtsaan. Suksinyyli-CoA on tarpeellinen solujen

energiantuotannossa. Metyylikobalamiini toimii kofaktorina

metyylitransferaasille, joka katalysoi homokysteiinin muuttumista

metioniiniksi. Metioniini on tärkeä metyyliryhmien luovuttaja, ja sen puute

aiheuttaa vaikean häiriön foolihapon aineenvaihduntaan ja myeliinin synteesiin

(Surtees ym. 1991). Molempien entsyymien vajaatoiminta selittää potilaamme

verenkuvan makrosytoosin, aivojen kehityksen pysähtymisen sekä

puutteellisesta energiantuotannosta johtuvat yleisoireet.

Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta

myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän

ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa

demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella.

Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset

oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).

Vierailija
24/24 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pernisiöösi anemiaan sairastunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisesta ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan. Pistoksia hakevat ja erityisesti niistä puhuvat tekevät väärin!

B12 Pernisiöösi anemia johtaa kuolemaan hoitamattomana, itse sitä sairastavana  tiedän kuinka vakavia sen aiheuttamat vaivat voivat olla .

Meille sairastuneille  Cohemin depot pistokset ovat elinehto, tuo ylläolevan vegaaninhörhön kirjoitus on  sairaan hörhön kirjoitus, toivottavasti joutuu vastuusen joskus  kirjoituksistaan.[/quote

Taistelin Pernisiöösi anemiani hoidosta toista vuotta  näitä  taudista tietämättömien  lääkärien kanssa että sairauteni otettaisiin tosissaan kun ylilääkärin tasoinenkin määräilee 3 kk välejä pistoksiin joita todella vaikeita oireita poteva Pernisiöösi anemia potilas tarvitsisi pistoksia paljon tiheämmin.  Jos oireet kohdallani jää pysyviksi on syy huonossa hoidossa koska pistokset olivat liiaan harvoin.

Lopulta oli mentävä yksityiselle puolelle josta löytyi lääkäri jolla oli kokemusta  tästä kohdallani perinnöllisestä taudista koska on ollut  mukana tutkimusryhmässä joka tätä tautia on tutkinut ja hoitanut suomessa .