Haluan muistaa lapsen kummeja vastavuoroisesti - vinkkejä :)
Lapseni on vasta vauva, mutta haluan kasvattaa lapsen olemaan vastavuoroinen sekä arvostamaan toisia ja olemaan kiitollinen. Lapsellamme on kummeja, jotka ovat kaikki minun/miehen ystäviä. En halua, että kummisuhteet ovat yksipuolisia, vaan haluan huomioida kummejakin. Kummiuden pointti meille vanhemmille ei ole kalliit lahjat, vaan yhdessä vietetty aika (kummilapsi, me vanhemmat ja kummit yhdessä, kummit eivät ole meille lastenvahteja) silloin kun se kummien aikatauluun sopii. Olemme tämän myös kummeille sanoneet kun pyysimme heitä kummeiksi.
Olen kiittänyt kummien muistamisista, joita kummit ovat kummilapselleen antaneet ja haluan aikanaan opettaa lapseni myös kiittämään kummeja. Minusta tähän kuuluu vastavuoroisuus ja haluan myös muistaa kummeja lapsen kanssa. Kysynkin, millaisia muistamisia sinä toivoisit kummina? Kaikki kummit asuvat kauempana eli emme näe hurjan usein ja muistamisen voisin laittaa toisinaan postitse. Minulla on tapana toisinaan laittaa vauvasta kuva (en halua spämmätä jatkuvilla kuvilla), jossa näkyy esimeikiksi vauva kummilta saadun lelun kanssa tai kummin antamassa vaatteessa ja kerron vauvan kuulumisia. Säännöllisesti myös kysyn kummien kuulumisia oma-aloitteisesti. Tykkäsitkö kummina, jos saisit esimerkiksi jouluna kummilapseltasi kortin ja kukan/kahvia tai teetä/suklaata? Millainen pieni muistaminen olisi sinusta kiva (tai onko jotain, mitä et ainakaan haluaisi)? :)
Ap
Kommentit (13)
Tuo kuva annetun lahjan kanssa on aina kiva! On kiva nähdä, että esim. annettu vaate on sopiva.
Itse tehdyt kortit aina kivoja myös. Ja muutkin askartelut :)
Sitten kun lapsi on tarpeeksi iso ymmärtämään, niin kirjeiden kirjoittaminen kummille. Eli sinä voit kirjoittaa, mutta lapsi itse "sanelee" omat kuulumisensa / voi piirtää myös jotain. Ja kummi voi siis kirjoittaa takaisin eli olis ihan säännöllistä kirjeenvaihtoa. Tämä ois siis itsestä kiva, ymmärrän toki, että ei kaikki jaksa/halua kirjeitä kirjoittaa.
mulle tuli mieleen seuraavat
-joku kummin mielenkiinnonkohteisiin/mieltymyksiin sopiva juttu. jos tykkää vaikka marimekosta, niin osta vaikka sen merkin servettejä ja keksipaketti. osta vain sellaista, mikä kuluu käytössä.
-jos annat lapsen koulukuvia tai paperikuvia muuten, niin älä anna mitään 50 cm x 70 cm megakokoista julistetta tai isoa kuvaa hyllyn päälle laitettavaksi. pieni kuva on kivempi ja käytännöllisempi.
-joku lapsen piirtämä kuva tai pieni askartelu on kiva joskus. ei kannata antaa mitään hurjan suurta, harvan kotiin mahtuu isoja tavaroita esille.
Kyllä me aina annettiin kummille esim joululahja, yleensä itse tehty keittiöpyyhe tms. Ja koulukuvat tietty myös. Itse emme ole kummitytöltä saaneet kuin ne koulukuvat, ja ok ollut sekin. Tietysti ekaluokkalaisen itsetekemät jutut olisi olleet hauskoja, mutta en edes tajunnut ennen kysymystäsi, ettei sellaisia ole näkynyt. Itse pidän tärkeimpänä sitä, että tyttö viihtyy kanssamme ja luottaa sen verran, että puhelee asioitaan kanssamme.
kuulostat tosi huomaavaiselta ihmiseltä, olispa tytölläni samanlainen kummi kuin sinä!<3 musta jo se tekee paljon, että muistaa kiittää kummia lahjoista tai kyläilyistä. ja kummin syntymäpäivänä voi laittaa vaikka kuvaviestillä onnittelut ja esimerkiksi pyöreinä synttäreinä antaa jonkun pienen lahjan.
Wau. Mulla 6 kummilasta. Muutama perhe on vuosien mittaan ollut vastavuoroinen jouluna, pienesti, mutta arvostin elettä.
Olisi ollut kiva saada ensinnäkin se kiitos ja joku lahjakin olisi ilahduttanut. Pahimmalta tuntui kun täytin 30, 40 ja 50 eikä tullut edes tekstaria keneltäkään.
Itse ilahtuisin ihan pienistä jutuista esim kukka, kynttilä, suklaa..ja lapsen piirtämä kortti olisi suurin ilo.
Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille, lisää saa laittaa! :)
Ap
Itse oon arvostanut tosi paljon, kun olen mennyt kummilapsen perheeseen kylään ja mua varten on vaikka kahville leivottu jotakin. Siis että on tullut sellainen olo, että olen odotettu vieras kun pöydässä on vaikka juustokakkua eikä vain yhtä keksiä kahvin kaverina. Enkä siis käy joka viikko kylässä vaan pari kertaa vuodessa. Voisko siis olla jotakin tuollaista pientä mukavaa silloin kun näette?
Oho! Olet kyllä harvinaislaatuinen ihminen.
Saisinko tulla sun lapsen kummiks? :D
oman kummipoikani äiti on samanlaista sakkia kuin sinäkin! eräänkin kerran postilaatikosta löytyi kesälomani alun kunniaksi tuon äidin tuoma suklaalevy ja suosikkilimuani. olen myös saanut kuvia kummipojasta ja jouluna kortin.
Vierailija kirjoitti:
mulle tuli mieleen seuraavat
-joku kummin mielenkiinnonkohteisiin/mieltymyksiin sopiva juttu. jos tykkää vaikka marimekosta, niin osta vaikka sen merkin servettejä ja keksipaketti. osta vain sellaista, mikä kuluu käytössä.
-jos annat lapsen koulukuvia tai paperikuvia muuten, niin älä anna mitään 50 cm x 70 cm megakokoista julistetta tai isoa kuvaa hyllyn päälle laitettavaksi. pieni kuva on kivempi ja käytännöllisempi.
-joku lapsen piirtämä kuva tai pieni askartelu on kiva joskus. ei kannata antaa mitään hurjan suurta, harvan kotiin mahtuu isoja tavaroita esille.
Toi toka kohta! Kummityttöni perhe antoi aina jonkun ison koulukuvan. Mulla ei ole ollut tapana laittaa mitään tuollaisia isoja kuvia esille, vaan sujauttaa pienempi kuva isomman kollaasin joukkoon. Jää siis laatikon pohjalle pyörimään nuo isot kuvat.
Me olemme antaneet läheisille (sylikummeille) lahjaksi esim. lapsen kuvalla varustetut kahvikupit, kummisetä ja kummitäti pipot ja muuta mukavaa. Ilahtuvat kovasti.
Kuulostaa oikein hyvältä idealta! Juurikin tuollainen lahja, kukka tai jotain syötävää/juotavaa, ei mitään kallista. Samoin olisi kiva saada kummilapselta ainakin muutaman vuoden välein tulevaisuudessa pieni koulukuva👍🏼🙂