Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ydinperheen vanhemman odotetaan olevan perheensä kanssa koko ajan?

Vierailija
11.09.2021 |

Minulla on monia vuoroviikko-vanhempia kavereina, joiden vapautta lapsettomien viikkojen aikana ei kyseenalaisteta. Päinvastoin kannustetaan, että "ai että, nyt sulla on vapaus lähteä reissuun ja saada aikaa itselle" jne.

Itse olen puolestani ydinperheen äiti ja saan jatkuvasti ihmettelyä kuinka minä perheellisenä naisena voin lähteä esim. YKSIN Lappiin vaeltamaan, tai ylipäätään ottamaan omaa aikaa useamman kerran vuodessa. Inhottavaa kaksoinstandardia. Eikö ydinperheellisellä ole samanlaista oikeutta omaan elämään kuin vuoroviikkovanhemmalla, etenkin jos se puolisolle sopii?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. lapseni ovat jo kouluikäisiä. t. Ap

Vierailija
2/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas sulle tollaisia ihmettelee ja miten ihmeessä saat keksittyä päässäsi tuosta jonkun yleispätevän yleistyksen, miten maailma suhtautuu äiteihin.

Uhriutujia en voi vaan ottaa tosissaan, eikä keskustelusta heidän kanssaan yleensä tule mitään

Äiti kolmelle, en allekirjoita ap:n yleistyksiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsettomat siskot murjottaa jos lähden mökiltå käyttämään koiria.

Lapset on jo teinejä mutta siskojen mielestä he joutuu ”lapsenvahdiksi” jos en ole läsnä

Ja mökki on mun. Ei mikään sukumökki.

Vierailija
4/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näitä... Joitakin ihmisiä (naisia) tämä julma maailma pakottaa joka joulu lähettämään ne joulukortitkin, joissa toki sitten toivotellaan mitä kaikkea ihanaa, vaikka kuinka vituttais "joutua" tekemään niin.

Vierailija
5/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sulle tollaisia ihmettelee ja miten ihmeessä saat keksittyä päässäsi tuosta jonkun yleispätevän yleistyksen, miten maailma suhtautuu äiteihin.

Uhriutujia en voi vaan ottaa tosissaan, eikä keskustelusta heidän kanssaan yleensä tule mitään

En kyllä varsinaisesti yleistänyt, vaan huomioni kiinnittyi ihmisiin jotka suhtautuvat perheenäidin reissailuihin em. tavalla. Olen kuullut ihmettelyä työkavereilta, naapureilta, ystäviltä. Ihmettely on aina ollut semisti syyllistävää tyyliin "eikö tule lapsia ikävä" tai "miksi haluat mennä yksin". Pointtini oli, että tällaisia kysymyksiä vuoroviikkovanhemmat harvemmin kuulee. 

Vierailija
6/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on jo teinejä mutta siskojen mielestä he joutuu ”lapsenvahdiksi” jos en ole läsnä

Joo, ei oo kivaa. Mut miten liittyi aloitukseen?

Vierailija
7/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, kukaan ei ole koskaan minulle sanonut samoin. Olen reissanut yksin, lasten kanssa ja kokonaisena perheenä eikä kukaan ole koskaan ihmetellyt,miten voin jättää lapset viikoksi isänsä kanssa.

Vierailija
8/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi suurimpia ääneen lausumattomia tosiasioita, että vuoroviikkovanhemmuus on helpompaa kuin ydinperhe. Lapsivapaata joka toinen viikko. Ikävä kyllä se on lasten kannalta huono vaihtoehto.

Vierailija
9/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä varsinaisesti yleistänyt, vaan huomioni kiinnittyi ihmisiin jotka suhtautuvat perheenäidin reissailuihin em. tavalla. Olen kuullut ihmettelyä työkavereilta, naapureilta, ystäviltä. Ihmettely on aina ollut semisti syyllistävää tyyliin "eikö tule lapsia ikävä" tai "miksi haluat mennä yksin". Pointtini oli, että tällaisia kysymyksiä vuoroviikkovanhemmat harvemmin kuulee. 

Tuota kyllä sun teksti nimenomaan oli yleistämistä rankimmasta päästä. Se ei vaadi aina et kirjoittaa "kaikki". Puhut asiasta kuin se olisi jokin kaikkien tuntema ilmiö

Mistä muuten kuvittelet tietäväsi mitä vuoroviikkovanhemmat joutuvat kuulemaan? Miten voi väittää tuollaista?

Vierailija
10/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei oo kivaa. Mut miten liittyi aloitukseen?

Kerroin etyä näitä pöpipäitä on.

Vierailija
11/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asiassa huomannut samaa.. Ainakin jossain määrin.

Itse olen lapseton, mutta tuttavapiirissäni olevat ovat usein näitä ihmetelleet. Tuntuu, että ne unohtavat mikä ero oon yksinhuoltajalla ja ydinperheellä.

Toki oletusarvo on myös että vuoroviikko vanhemman lapseton viikko on pelkkää biletystä ja liikaa alkoholia.

Vierailija
12/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kyllä sun teksti nimenomaan oli yleistämistä rankimmasta päästä. Se ei vaadi aina et kirjoittaa "kaikki". Puhut asiasta kuin se olisi jokin kaikkien tuntema ilmiö

Mistä muuten kuvittelet tietäväsi mitä vuoroviikkovanhemmat joutuvat kuulemaan? Miten voi väittää tuollaista?

Olen keskustellut asiasta vuoroviikkoisten kavereiden kanssa. Ja yleistämisestä... huoh. En nyt ihan ymmärrä sun pointtia. Olisiko minun pitänyt kirjoittaa auki, että kokemukseni on henkilökohtainen, eikä minulla ole tietoa siitä, kuinka se vastaa ydinperheen vanhempien keskimääräistä kokemusta asiasta. Tuolla lauseella olisin samantien mitätöinyt oman kokemukseni marginaaliin, mikä olisi retorisesti aika tylsää etenkin tällaisellä MIELIPIDEpalstalla. Tottakai haluan oman näkökulmani kuuluviin ja se näkökulma on tämä. Ota tai jätä. 

Vierailija
13/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri samat ihmisetkö, jotka syyllistävät sinua, kommentoivat vuoroviikkovanhemmille kannustavasti? Missä olet kuullut heidän kommentointiaan? Voisiko olla, että kyse on eri ihmisistä ja erilaisista mielipiteistä? Vai kuvittelitko, että näin voisi olla, ja reagoit sitten kuvitelmaasi?

Vierailija
14/16 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen saanut kommentteja eikö olla ikinä yhdessä koko perheenä. Ollaan kyllä mutta usein lähden tekemään omia asioitani silloin kun isä on kotona. Meillä on kuvioissa myös kaksikielisyys ja lasten isän kieli jää vähemmälle jos olen kotona koska mies puhuu minulle suomea ja silloin lapsetkin puhuvat enemmän suomeksi. Kun ovat isänsä kanssa paljon keskenään pysyy rutiini toisen kielen puhumiseen.

Vierailija
15/16 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, mitä yleistystä taas.

Vierailija
16/16 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän niitä niuhottajia on, joiden mielestä on tosi outoa jos joku nainen tekee jotain ilman lapsiaan.

Ero ydinperheen ja eroperheen välillä on kuitenkin se, ettei eroperheen äiti voi valita. Hänen on pakko antaa ne lapset välillä isälleen, halusi tai ei, joten olisi kovin tahditonta kysyä häneltä, miten hän raaskii lähteä lasten isäviikolla vaeltamaan Lappiin kavereineen.