Iltalehden juttu ravintolaetiketistä
"Mitä vanhempasi eivät opettaneet". Anteeksi mitä? Kuinka idiootti toimittaja tässä on oikein ollut!? http://m.iltalehti.fi/ruoka/2014102118768333_ru.shtml
Kommentit (7)
Kuka ei tiedä, että tarjoilija vie lautasen jos aterimet ovat klo viiden asennossa? Tai ettei vie jos eivät ole?
Mua taas ärsyttää tarjoilijat, jotka ei joko itse ymmärrä tätä sääntöä tai pitää asiakasta niin junttina ettei hän osaa. Monesti yritetty viedä lautanen ja joskus vietykin kun aterimet taukoasennossa.
No minä en tiedä. Tai ehkä olen lukenut jostain mutten muistaisi kuitenkaan. Vanhemmat eivät ole vieneet syömään nakkikioskia kummempaan paikkaan, eivätkä oikein mielellään edes sinnekään, vaan meillä oli eväsleivät reissussa. Liekö tuollaisia etikettejä juuri ollutkaan käytössä vuosikymmeniä sitten että olisivat itsekään tienneet.
En ole oikeassa ravintolassa koskaan syönyt, korkeintaan pari kertaa jossain pitsapaikassa ja pikkujouluaterian jossain kaljakuppilassa, joita niitäkin ravintoloiksi nimitetään.
Meillä nää opetettiin yläasteella kotitaloustunnilla. Ei meidänkään vanhemmat koskaan mihinkään ravintolaan meitä syömään vienyt. Omille lapsille olen jo pienestä saakka opettanut.
Naurettava juttu. Minä asun Keski-Euroopassa, olen käynyt lukemattomia kertoja ulkona syömässä eikä koskaan tarjoilija ole vienyt lautasta pois automaattisesti, vaikka aterimet olisivat päätösasennossa. Täällä kysytään aina, oletteko valmiita ja haluaisitteko jälkiruokaa yms.
Ei tämä oma aloituksesikaan nyt aivan kristallinen ole.