"Lapsen tulee saada elää kuplassa"
Mielipiteitä tähän? Minusta siinä on elementtejä totuudesta.
Kommentit (2)
Riippuu ja roikkuu.
Ei mun mielestä tarvitse maailmaa ja tulevaisuutta liian mustaksi maalata. Mutta samalla en ymmärrä miksi esim mun poikani turvallinen ja onnellinen kasvu ja kehitys edellyttäisi sitä että kotona ja koulussa syrjitään vähemmistöjä, opetetaan naisvihaa jne.
Kyllä meillä on mun mielestä ihan kivasti pystytty näyttämään että ympärillä on erilaisia ihmisiä ja joillain on isompia haasteita kuin toisilla. Mutta kaikki ovat samanarvoisia ja meidän paremmassa osassa olevien tehtävä on auttaa ja tukea heitä joilla on vaikeampaa.
Paremmin mun lapsi on näitä osannut käsitellä ja vähemmän hämmennystä ovat tuottaneet kuin mulla joka kasvoin sellaisessa kuplassa että vasta esiteini-iässä ja teini-iässä monet asiat alkoivat valkenemaan.
Lapsille pitää kertoa maailmasta oman ikätasonsa ja kypsyytensä mukaan. Ei ole hyvä kasvaa täysin tietämättömänä, koska se ei valmista käsittelemään mahdollisia vaikeita asioita elämässä, mutta ei myöskään pidä ylikuormittaa valmistautumatonta lasta. Ilmastonmuutos ja vähemmistöjen olemassaolo on kuitenkin aika relevanttia tässä maailmassa, mutta siinäkin pitää käyttää päätä sen suhteen, minkä ikäiselle kertoo ja mitä. Esimerkiksi ekaluokkalaiselle ei tarvitse kertoa queer-ihmisten kokemasta syrjinnästä yksityiskohtaisesti, mutta olisi varmasti hyvä kuitenkin sivistää, että vähemmistöjä on, jos lapsi itse sattuu olemaan osa heitä. Teinille voi jo kertoa ilmastokriisistä yksityiskohtineen, mutta siinäkin pitää olla tukena ja tehdä selväksi, mihin teini voi itse vaikuttaa ja mihin ei voi. Näin ei tule avuttomuuden ja häkeltymisen tunteita.