Onko ystävällisiä virolaisia?
Ei ole tarkoitus leimata jotain kansakuntaa tai kansanryhmää, oikeastaan huvittaa nähdä vaikka jossain matkaesitteessä plussana "ystävälliset ihmiset" tms. Mutta mielestäni subjektiivisista kokemuksista saa kuitenkin mainita. Virosta tunnen vain muutamia ihmisiä esim. koulu-tai työkuvioiden kautta. Ja sitten on joitakin asiakaspalvelukokemuksia. Mutta ystävällisyys on loistanut poissaolollaan. Suoraan myös sanotaan, jos esim. jostain heille tarjotusta, tai vaikka heille näytetystä suomileffasta, ei pidetä. Vaikkapa Espanjasta minulla on tyystin toisenlaiset kokemukset. Niistä on paljon laajemmat kokemukset eri ympyröistä vuosikymmentenkin takaa. Ei sillä, tunnen minä jonkin m*lkun sveitsiläisenkin 😅. Olisi vain kiva kuulla toisenlaisista kokemuksista.
Kommentit (10)
Harvemmin. Vaikuttavat monesti(ei siis aina) olevansa muiden yläpuolella.
Virolaisia pitää ymmärtää heidän neuvostohistorian takia. Ovat ilottoman näköisiä ja etäisen oloisia eivätkä ikinä hymyile (ainakin vaikutelma on tämä). Mutta kun heihin tutustuu ja juttelee heidän kanssaan, niin mukavia ovat ainakin minun tuntemani virolaiset olleet.
On myös ystävällisiä virolaisia. Naisissa ja miehissä.
Tunnen henkilökohtaisesti useamman virolaisen, pari oikein hyvää ystävääkin on.
Ja kyllä, erittäin suorasanaisia ovat, välillä jopa tylyjä näin suomalaiseen käyttäytymiskoodiin tottuneelle 😅
Näiltä ystäviltä jos kysyn, näytänkö tässä mekossa läskiltä, tulee suora vastaus ja kakistelematta. Siinä kun suomalaiset kaverit sanoisivat kohteliaasti että et.
Itse kyllä koen tämän virkistävänä, eipä tarvi arvailla, ja kun sanovat kyllä positiivisetkin asiat suoraan, se tasapainottaa, ja niihin kehuihin voi kyllä luottaa.
Joidenkin virolaisten kanssa olen säännöĺlisesti tekemisissä. He ovat suomalaisia rohkeampia, juttelevat mukavia ryhmässä jne. Välittömiä ja viehättäviä. Mutta se tyly puoli tulee ajoittain kahden kesken esiin. Yhtäkkiä ovatkin tylyjä, palaute tulee suoraan, vaativampia kuin suomalaiset. Koen heidät arvaamattomammiksi vaikka osaavat olla seuraihmisiä.
Kokemusta yhdestä virolaistaustaisesta henkilöstä. Vähän töksäyttelevä ulosanti ja tylyhkö ensivaikutelma mutta kun tutustuin lähemmin niin sydän täyttä kultaa ja ihan hurjan lojaali ystävänä.
Useiden kanssa olen tekemisissä työn kautta ja mukavia ovat. Jos eivät osaa puhua suomea, niin sitten voi tulla vaikutelma että olisivat tylyjä. Mutta kyllä se ystävällisyys sieltä takaa kuitenkin löytyy.
Vähän sama varmaan mitä suomalaisista ajatellaan ulkomailla.
Jos kansakunnalla on ollut takavuosina vaikeaa, sitä on alistettu ja jokainen on joutunut selviämään ja oppia pitämään puoliaan, se voi näyttäytyä ulospäin jonkinlaisena kovuutena tai tylyytenä.
Monta olen tavannut ja töykeiksi moukiksi havainnut.
Tunnen työkuvioista muutamia. Huumorintaju on hieman erikoinen ja tyyli on vähän tyly muutenkin.